Χαρακτηριστικά Λερναίας Ύδρας αποκτά το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα και παρότι οι εκτιμήσεις για το ακριβές μέγεθος του φαινομένου ποικίλουν σημαντικά, τα αποτελέσματα της παράνομης διακίνησης επηρεάζουν πρακτικά μια σειρά από κλάδους, μεταξύ των οποίων και τα βενζινάδικα, χιλιάδες εκ των οποίων έχουν βάλει λουκέτο ή βρίσκονται κάτω από τα όρια της βιωσιμότητας. Το θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων βρέθηκε στο επίκεντρο εκδήλωσης, που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ).

Στα 300-500 εκατ. υπολογίζουν το λαθρεμπόριο οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών

Στα 300-500 εκατ. ευρώ ετησίως υπολογίζει το μέγεθος του λαθρεμπορίου καυσίμων ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), αν και -όπως διευκρίνισε ο γενικός διευθυντής του, Ανδρέας Πετριανίδης- αυτή είναι μια «πρόχειρη και χονδρική εκτίμηση», καθώς ουδείς γνωρίζει το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος. Τόνισε, πάντως, ότι θεωρεί άκρως υπερβολικές τις εκτιμήσεις που ανάγουν τον τζίρο του λαθρεμπορίου στα 4-6 δισ. ευρώ, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ.

Ο κ.Πετριανίδης διατύπωσε την εκτίμηση ότι το 20% του πετρελαίου κίνησης που διατίθεται στην αγορά είναι στην ουσία …άλλα καύσιμα (όπως πετρέλαιο θέρμανσης), ενώ η νοθεία στη βενζίνη υπολογίζεται στο 1%-2%.

Αντλίες …ετοιμοπαράδοτες με λογισμικό εξαπάτησης του καταναλωτή!

Αναφερόμενος στο φαινόμενο της καταδολίευσης των αντλιών καυσίμων (σ.σ. εξαιτίας του οποίου οι καταναλωτές βάζουν εν αγνοία τους λιγότερα καύσιμα από αυτά που πληρώνουν), ο κ.Πετριανίδης σημείωσε ότι «η παρανομία βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά από το νόμο».

Αποκάλυψε μάλιστα ότι σήμερα διατίθενται ακόμη και αντλίες που έχουν εξαρχής εγκατεστημένο ύποπτο λογισμικό στο εσωτερικό τους, πολύ δύσκολο να εντοπιστεί από τα συνεργεία ελέγχου!

Ο ίδιος επισήμανε ότι τα πρατήρια στα οποία έχουν διαπιστωθεί φαινόμενα καταδολίευσης αντλιών πρέπει να κλείνουν όχι για μήνες, αλλά για χρόνια ή και για πάντα, καθώς, όπως είπε, όταν τα έσοδα για έναν πρατηριούχο που κάνει καταδολίευση αγγίζουν τα 600.000 ευρώ, το να κλείσει για έξι μήνες ή να πληρώσει πρόστιμο 50.000 ευρώ, ουδόλως τον πτοεί.

Αναφερόμενος στον ειδικό φόρο κατανάλωσης τα καύσιμα (ΕΦΚ), πρόσθεσε ότι, πχ, στην περίπτωση της βενζίνης αυτός αυξήθηκε κατά 86,6% μεταξύ 2009-2010, ποσοστό που ξεπερνά το 90% αν προστεθεί και η αύξηση του ΦΠΑ. Συμπλήρωσε ότι το 2009-2011 η πώληση βενζίνης μειώθηκε κατά 18%, λόγω και της αύξησης του ΕΦΚ, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο εν λόγω φόρος στα καύσιμα εντείνει την ύφεση στην αγορά.

Για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, ο ΣΕΕΠΕ προτείνει «αυστηρούς και ουσιαστικούς ελέγχους» στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων, στην καταπολέμηση εικονικών συναλλαγών και στη νοθεία της βενζίνης με άλλες ουσίες, καθώς και εφαρμογή συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών για όλους τους τύπους καυσίμων και δειγματοληπτικό έλεγχο τιμολογίων.

Τι λένε οι εταιρίες εμπορίας για την εξίσωση ΕΦΚ θέρμανσης-κίνησης

Σε ό,τι αφορά την προσεχή εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, ο κ.Πετριανίδης σημείωσε μεν ότι είναι άδικο μέτρο για τους καταναλωτές και τις εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά η αλήθεια είναι ότι χρειάζονται ακόμη σκληρότερα μέτρα: «αν η εξίσωση γίνει στο 80%, δεν πρόκειται να περιοριστεί το λαθρεμπόριο, γιατί στο 80% το κίνητρο [για το λαθρεμπόριο] εξακολουθεί να υφίσταται», είπε και αντιπρότεινε την πλήρη εξίσωση.

Τη διαβεβαίωση ότι, αν και το λαθρεμπόριο είναι αδύνατο να εκμηδενιστεί, οι τελωνειακοί υπάληλοι δίνουν αγώνα και κάνουν ό, τι είναι δυνατόν για τον περιορισμό του, έδωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΟΤΥΕ, Δημήτρης Τριμπόνιας. Πρόσθεσε ότι για την ακόμη αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του φαινομένου επιβάλλεται -μεταξύ άλλων- να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 50 υπαλλήλους το δυναμικό των τριών βασικών πυλών εισόδου στην Ελλάδα από τη Βουλγαρία (σ.σ. Προμαχώνα, Εξοχής και Ορμενίου). Γνωστοποίησε ότι «βρίσκεται σε καλό δρόμο η διαδικασία παραλαβής μηχανημάτων ακτίνων Χ για ελληνικά τελωνεία (το ένα στον Προμαχώνα)».

Ολόκληρα βυτιοφόρα …χάνονται μυστηριωδώς

Για ολόκληρα βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων που …χάνονται μυστηριωδώς έκανε λόγο ο καθηγητής του τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ, Δημήτρης Μάρδας, σημειώνοντας ότι από τις πρώτες προσπάθειες διερεύνησης του φαινομένου, που έχει κάνει το Τμήμα του, προκύπτει ότι το θέμα της λαθρεμπορίας καυσίμων είναι «δέκα φορές σκοτεινότερο σε σχέση με εκείνο των κρατικών προμηθειών».

Ενδεικτικά ανέφερε -στοιχείο που αμφισβητήθηκε, πάντως, εντόνως και με επιχειρηματολογία από τους παρευρισκόμενους τελωνειακούς- ότι βάσει σύγκρισης στατιστικών δεδομένων από την databank “Comtrade” του ΟΗΕ, ενώ το 2010 η Ελλάδα δήλωσε εξαγωγές βενζίνης αξίας 55 εκατ. ευρώ προς την πΓΔΜ, τα Σκόπια κατέγραψαν …μηδενικές εισαγωγές από Ελλάδα.

Πρόσθεσε ότι τον χορό δισεκατομμυρίων, που αποτελεί το λαθρεμπόριο καυσίμων, τον πολεμάς μόνο με έναν χορό εκατομμυρίων και πρότεινε να δίνεται ως «μπόνους» στους τελωνειακούς και άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες (πχ, ΣΔΟΕ, αστυνομία) το 1% επί των προστίμων, που θα επιβάλλονται για παράνομα καύσιμα.

Θα απομείνουν μόνο τα μισά πρατήρια καυσίμων

Στο μεταξύ, ο συνδυασμός οικονομικός κρίσης-λαθρεμπορίου-παράνομης διακίνησης αποδεικνύεται καταστροφικός για τα πρατήρια καυσίμων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Χάρη Μαυράκη.

«Ήδη έχουν κλείσει 2000-2200 πρατήρια σε όλη τη χώρα, από σύνολο 8000 που υπήρχαν. Άλλα 2000 λειτουργούν κάτω από τα όρια της βιωσιμότητας και αν η κρίση συνεχιστεί, θα κλείσουν σε έναν χρόνο», είπε ο κ.Μαυράκης.

τ Βουλγαρία συνέλαβαν το 75% της παράνομης διακίνησης σε έναν χρόνο

Σε ο,τι αφορά την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων, εξέφρασε τη πεποίθηση ότι δε υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξή του και πρόσθεσε ότι κρίσιμη θα ήταν η καθιέρωση συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια της διακίνησης και καύσιμα, που θα είναι απευθείας διασυνδεμένο με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. «Στη Βουλγαρία, εγκαθιστώντας τέτοια συστήματα έπιασαν το 75% της παράνομης διακίνησης μέσα σε έναν χρόνο», κατέληξε._