Δεν είναι καθόλου σπάνιο η μουσική να μετατρέπεται σε μοχλό κοινωνικής εξέλιξης και όχημα αλλαγής. Πολλά μουσικά κινήματα έβαλαν εξάλλου στο στόχαστρο ακριβώς αυτό: την πρόκληση των ηθών των φιλήσυχων πολιτών! Κι έτσι οι στίχοι των κομματιών έφεραν μέσα τους κάτι από την επανάσταση που ευαγγελίζονταν οι δημιουργοί τους, κάτι που λάτρεψαν τα ατίθασα νιάτα και μίσησαν οι σεμνότυφοι νοικοκύρηδες και οι πουριτανοί οικογενειάρχες. Την ώρα λοιπόν που πραγματικά αμέτρητα τραγούδια έκοψαν δεσμούς με τα παλιά και ανοίχτηκαν σε ένα νέο και γενναίο σύμπαν στιχουργικής πρωτοπορίας, ρίχνοντας τον πουριτανισμό και τον καθωσπρεπισμό στα σκουπίδια, υπάρχουν και κάποια με ιστορία ιδιαίτερη και θέση ξεχωριστή μεταξύ των κομματιών που χτύπησαν «κόκκινο» στα συλλογικά αντανακλαστικά των κοινωνιών. Τραγούδια όπως… Janis Ian – «Society’s Child» (1965) Ήταν τον Οκτώβριο του 1975 όταν ντεμπούταρε η θρυλική εκπομπή της αμερικανικής τηλεόρασης «Saturday Night Live», με καλεσμένους τους Andy Kaufman, Billy Preston και Janis Ian. Η Ian τραγούδησε το δεύτερο μεγάλο της hit, το «At Seventeen», καθώς την πρώτη της τρομερή επιτυχία δεν της επέτρεψαν να την ξεστομίσει! Μιλάμε για το αμφιλεγόμενο τότε κομμάτι «Society’s Child» (Baby I’ve Been Thinking), ένα τραγούδι για τη σχέση μιας 16χρονης λευκής εβραιοπούλας με έναν μαύρο άντρα. Κυκλοφόρησε το 1965, υποχρεώθηκε όμως να αλλάξει 3 φορές τους στίχους του πριν εισβάλει από το παράθυρο στα charts του 1967. Όχι μόνο απαγορεύτηκε από τη συντριπτική πλειονότητα των ερτζιανών της Αμερικής και τα δισκάδικα, αλλά ένας ραδιοσταθμός που τόλμησε να το αναπαράγει στον αέρα παραδόθηκε αμέσως στις φλόγες! Όσο για τη μουσικό, λάμβανε τόνους απειλητικών γραμμάτων και απειλών για τη ζωή της, τόσο προκάλεσε τα στερεότυπα μιας κοινωνίας… Serge Gainsbourg και Jane Birken – «Je t’aime … moi non plus» (1969) Ο περίφημος γάλλος μουσικός το είχε γράψει ειδικά για την Μπριζίτ Μπαρντό, το ηχογράφησε όμως στο τέλος με την τότε σύντροφό του, ηθοποιό Jane Birken. Και παρά το γεγονός ότι απαγορεύτηκε αμέσως σε πλήθος χωρών, το τραγούδι κατάφερε να φτάσει στην πρώτη θέση των βρετανικών charts! Απροκάλυπτα σεξουαλικό και κατάφωρα προκλητικό στους στίχους του, σαν να μην έφταναν αυτά η Birken προσομοίωσε ακόμα και οργασμό κατά την ηχογράφηση, συγκεντρώνοντας τη μήνη των κοινωνιών! Και βέβαια τα σχολιαρόπαιδα χαχάνιζαν ακόμα περισσότερο όταν έμαθαν τη μετάφραση του γαλλικού ρεφρέν, κάτι σε «πάω και έρχομαι ανάμεσα στα λαγόνια σου». Όσο για την εκδοχή της Μπαρντό, κυκλοφόρησε τελικά το 1986… Kip Adotta – «Wet Dream» (1984) Ο κωμικός που τραγούδησε επίσης το θρυλικό «Είδα τον μπαμπά να φιλά τον Άγιο Βασίλη» (I Saw Daddy Kissing Santa Claus) δεν θα μπορούσε να μην προκαλέσει τους φιλήσυχους αστούς και τον πουριτανισμό μιας εποχής. Στο συγκεκριμένο κομμάτι, με ανάγλυφο σεξουαλικό περιεχόμενο ήδη από τον τίτλο (Υγρό Όνειρο), ο Adotta διηγείται την ιστορία ενός τύπου που γνωρίζει μια κοπέλα, κάνουν σεξ και στο τέλος καταλήγει με αφροδίσιο νόσημα (χλαμύδια)! Καταλαβαίνετε τι έγινε… Rolling Stones – «Let’s Spend the Night Together» (1967) Πίσω στις δεκαετίες του 1950 και του 1960, η μεγαλύτερη σκηνή που μπορούσε να ενθρονίσει συγκροτήματα στις ΗΠΑ μέσα σε ένα βράδυ ήταν η μνημειώδης τηλεοπτική εκπομπή «Ed Sullivan Show», εκεί που είχαν εμφανιστεί και καθιερωθεί κυριολεκτικά οι πάντες. Ο πάντα σεμνότυφος παρουσιαστής όμως δεν επέτρεπε στους Stones να εκτελέσουν το κομμάτι τους «Let’s Spend The Night Together» (Ας περάσουμε τη νύχτα μας μαζί) αν δεν άλλαζαν τον επίμαχο στίχο στο σαφώς πιο σεμνό «Let’s spend some time together» (Ας περάσουμε λίγο χρόνο μαζί). Κι έτσι ο Μικ Τζάγκερ γούρλωσε τα μάτια του όταν τραγούδησε με νόημα τον «καθαρότερο» στίχο-υποκατάστατο, πριν αποσυρθεί η μπάντα στα παρασκήνια για να ξαναβγούν οι Stones στο πλατό ντυμένοι με ναζιστικές στολές πια, για να διαμαρτυρηθούν λέει για τη λογοκρισία! Ο Ed Sullivan τους παρήγγειλε τρελαμένος να αλλάξουν τις φορεσιές τους, τα μέλη του συγκροτήματος είπαν όμως κάτι «γαλλικά», εγκατέλειψαν το στούντιο και ένας μουσικός θρύλος είχε μόλις γεννηθεί… Pearl Jam – «Alive» (1991) Το πρώτο σινγκλάκι της μπάντας, το «Alive», μιλάει για ένα αγόρι που μοιάζει πολύ στον νεκρό πατέρα του και επιδίδεται έτσι σε αιμομικτική σχέση με τη μητέρα του, στην οποία λείπει προφανώς πολύ ο εκλιπών σύζυγός της! Η γυναίκα είναι βέβαια ξαναπαντρεμένη και το αγόρι σοκάρεται όταν μαθαίνει ότι ο πατριός του δεν είναι ο πραγματικός του πατέρας. Το κομμάτι ήταν μάλιστα το πρώτο μιας τριλογίας με το συγκεκριμένο αγόρι, που το παρακολουθεί στην ενηλικίωσή του: στο δεύτερο τραγούδι, το «Once», το αγόρι γίνεται δολοφόνος και στο επόμενο, το «Footsteps», διηγείται τη ζωή του από το κελί της φυλακής. Σκληροπυρηνικά πράγματα δηλαδή που δεν πέρασαν φυσικά απαρατήρητα από την κοινωνία. Δεν χρειάζεται φανταζόμαστε να περιγράψουμε τι κακός χαμός έγινε με ένα τραγούδι που μιλούσε για αιμομικτική σχέση… Hot Chocolate/Stories – «Brother Louie» (1973) Τραγουδισμένο αρχικά από τους Hot Chocolate και διασκευασμένο αργότερα από τους Stories, το «Brother Louie» μιλά για τον απαγορευμένο έρωτα ενός λευκού άντρα («λευκότερος και από το λευκό») και μιας μαύρης γυναίκας («μαύρη σαν τη νύχτα»). Παρά το γεγονός ότι ο διαφυλετικός έρωτας δεν ήταν τόσο διχαστικός πια στις ΗΠΑ της δεκαετίας του ’70, το θέμα παρέμενε εν πολλοίς ταμπού. Και ήταν ακριβώς η αμφιλεγόμενη φύση των στίχων του που το εκτόξευσαν στην πρώτη θέση των αμερικανικών charts… Nine Inch Nails – «Closer» (1994) Γραμμένο και εκτελεσμένο από τον frontman της μπάντας Trent Reznor, το «Closer» θεωρείται από τα πλέον σέξι τραγούδια όλων των εποχών, στο Top 10 πάντα των σχετικών λιστών. Τόσο οι κατηγορηματικά σεξουαλικοί στίχοι του (που δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας) όσο και το συνοδευτικό video clip παραείναι ακραία για να παίζονται ελεύθερα σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, με μια ιδιότυπη λογοκρισία να περιβάλει το κομμάτι ήδη από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του. Παρά το γεγονός ότι ήταν περισσότερο για τη σεξουαλική εμμονή, το «καυτό» τραγούδι θεωρήθηκε ως ένας δονούμενος φόρος τιμής στη λαγνεία και τον ερωτικό πόθο…

Chuck Berry – «My Ding-a-Ling» (1972) Remake του ομώνυμου κομματιού του 1952, ο φοβερός και τρομερός Chuck Berry το ηχογράφησε ζωντανά μπροστά στο κοινό του Κόβεντρι της Αγγλίας πυροδοτώντας την υστερία του κόσμου. Το τραγούδι που άγγιξε το Νο 1 στα charts Αγγλίας και Αμερικής παρέπεμπε ευθέως στον αυνανισμό, σοκάροντας έτσι τις θρησκευτικές ευαισθησίες των Βρετανών. Μέχρι και «ιερό» κίνημα στήθηκε για την απαγόρευση του κομματιού από το BBC, αν και απέτυχε στους σκοπούς του. Παρά το γεγονός ότι ο στίχος του δεν είναι ρητά σεξουαλικός, είναι τα υπονοούμενα και ο τίτλος του που παραήταν αρκετά για να εξοργίσουν τα ποίμνια και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Στις πάντα σεμνότυφες ΗΠΑ μάλιστα οι ραδιοσταθμοί δεν το έπαιζαν ποτέ, ενώ όταν αναπαρήγαν τις λίστες με τα Top 10, Top 20, Top 30 τραγούδια της Αμερικής, «ξεχνούσαν» βολικά να το συμπεριλάβουν, παρά το γεγονός ότι ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις… The Kinks – «Lola» 1970 Γραμμένο από τον Ray Davies, το κομμάτι απαθανατίζει την ιστορία μιας τρανσέξουαλ, την οποία επιλέγει ανυποψίαστος άντρας στο λονδρέζικο Σόχο. Βασισμένο σε αληθινή εμπειρία του μάνατζερ της μπάντας, το τραγούδι περιλήφθηκε στη λίστα με τα 500 καλύτερα κομμάτια όλων των εποχών του περιοδικού Rolling Stone (Νο 422), σκαρφαλώνοντας στις πρώτες θέσεις των charts αρκετών χωρών. Αρχικά μάλιστα είχε απαγορευτεί από το BBC, όχι όμως για το πρόδηλο σεξουαλικό του περιεχόμενο αλλά για την αναφορά του στην Coca-Cola, που έπρεπε να αλλάξει σε «cherry cola» για να παιχτεί τελικά στη Βρετανία… Frank Zappa – «Dinah Moe Humm» (1973) Εδώ ο Zappa το λέει χωρίς περιστροφές! Το κομμάτι από τον δίσκο «Over-Nite Sensation» είναι για μια γυναίκα που βάζει στοίχημα ότι συγκεκριμένος άντρας δεν θα μπορούσε να την κάνει να έχει οργασμό. Διεγείρεται τελικά, μόνο όμως αφού τον παρακολουθεί να κάνει σεξ με την αδερφή της! Το «Dinah Moe Humm» σόκαρε τα μέγιστα τους συντηρητικούς Αμερικανούς, απαγορεύτηκε από παντού και άλλα τέτοια υπέροχα, γινόμενο θρύλος ήδη από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του. Όταν μάλιστα οι Ike και Tina Turner προσκλήθηκαν από τον Zappa στο στούντιο για να κάνουν δεύτερες φωνές στην ηχογράφηση, η Tina Turner αντέδρασε πολύ άσχημα όταν διάβασε τους στίχους, πριν εγκαταλείψει άρον-άρον τη συνεργασία. Ο άθεος και σφόδρα κατά της οργανωμένης θρησκείας, παιδείας, κυβέρνησης και λογοκρισίας μουσικός είχε στην πλάτη του μεγάλη και ξακουστή καριέρα ως ταραχοποιός των χρηστών ηθών…