Συνδυάζοντας όλα τα πλεονεκτήματα της νέας, πλήρως υβριδικής, τέταρτης γενιάς Prius βασισμένης στην πλατφόρμα TNGA (Toyota New Global Architecture), με μία κορυφαία αυτονομία στο πρόγραμμα της πλήρως ηλεκτρικής λειτουργίας (EV) και υιοθετώντας αρκετές άκρως καινοτόμες, νέες τεχνολογίες, το νέο Prius Plug-in Hybrid έκανε το ευρωπαϊκό ντεμπούτο του στο Σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού 2016.

Η Toyota ήταν η πρώτη εταιρία που προσέφερε την τεχνολογία PHV (Plug-in Hybrid Vehicle). Σήμερα, με το λανσάρισμα της δεύτερης γενιάς Prius Plug-in Hybrid, κάνει ένα ακόμα βήμα προς το στόχο της για μείωση των εκπομπών CO2 από ολόκληρο το στόλο της κατά 90% μέχρι το 2050 με τη χρήση τεχνολογιών HV (Hybrid Vehicle) PHV, EV (Electric Vehicle) και FCV (Fuel Cell Vehicle).

Λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια των πελατών για το πρώτο Prius Plug-in Hybrid, το νέο PHV της Toyota δεν είναι μόνο μία σημαντική εξέλιξη της νεότερης γενιάς Prius, αλλά και μία κατηγορία από μόνο του.

Περιλαμβάνει πολυάριθμες προηγμένες, τεχνολογικές καινοτομίες, όπως σύστημα κίνησης Dual Motor EV, σύστημα προθέρμανσης μπαταρίας και δύο παγκόσμιες πρωτιές: ηλιακή οροφή για επέκταση της αυτονομίας EV και αυτόματο σύστημα κλιματισμού (A/C) με αντλία θερμότητας ψεκασμού αερίου.

Με την αυτονομία EV να διπλασιάζεται (πάνω από 50 km) και τη μέγιστη ταχύτητα EV να αυξάνεται από 85 στα 135 km/h, το νέο Prius Plug-in Hybrid αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο βήμα προόδου στην απόδοση, τις οδηγικές επιδόσεις, την καινοτομία και το στυλ, παραμένοντας πιστό στο στόχο της Toyota για τη δημιουργία του απόλυτου οικολογικού αυτοκινήτου.

toyohybrid1

Τεχνολογία και οδηγική εμπειρία

Στην καρδιά του νέου Prius Plug-in Hybrid βρίσκεται η πιο πρόσφατη γενιά της προηγμένης τεχνολογίας PHV της Toyota. Οι πελάτες αποκτούν δύο αυτοκίνητα σε ένα. Ένα ακόμα πιο προηγμένο, πλήρως υβριδικό σύστημα κίνησης και μία εμπειρία EV με διπλάσια αυτονομία σε σχέση με την προηγούμενη γενιά του μοντέλου.

Αυτή η σημαντική αύξηση αυτονομία σε πρόγραμμα EV βασίζεται σε τεχνολογικές βελτιώσεις σε τρεις βασικούς τομείς: Βέλτιστη εξέλιξη μπαταρίας, μεγιστοποίηση επιδόσεων EV και αύξηση ταχύτητας επαναφόρτησης για μεγαλύτερη πρακτικότητα.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου που τοποθετείται κάτω το χώρο αποσκευών, συντελεί πρωτίστως στη βελτιωμένη ηλεκτρική αυτονομία -50 km-του PHV της Toyota. Η χωρητικότητα της μπαταρίας έχει αυξηθεί από 87 σε 145 L, και η ενεργειακή της πυκνότητα έχει διπλασιαστεί από 4,4 σε 8,8 kWh και παρόλα αυτά, με 120 kg, είναι μόλις 50% βαρύτερη από την προκάτοχό της.

Η ισχύς EV έχει επίσης αυξηθεί κατά 83% χάρη στην εξέλιξη του πρώτου υβριδικού συστήματος κίνησης της Toyota με Dual Motor Drive System. Ένας νέος, πολύ συμπαγής μονόδρομος συμπλέκτης στον κεντρικό άξονα επιτρέπει στη γεννήτρια του υβριδικού συστήματος να λειτουργεί σαν δεύτερος ηλεκτροκινητήρας. Αυτό αυξάνει την ηλεκτρική ισχύ στα 68 kW για καλύτερη επιτάχυνση και ακόμα πιο συναρπαστικές επιδόσεις, μειώνοντας παράλληλα τη συχνότητα εκκινήσεων του κινητήρα.

toyohybrid8

Η μεγαλύτερη διάρκεια λειτουργίας του Prius Plug-in Hybrid στο πρόγραμμα EV διασφαλίζεται από την αυξημένη απόδοση του νέου συστήματος PHV με αποτέλεσμα να μειώνεται η χρήση του κινητήρα. Το σύστημα βασίζεται στην 4η γενιά της πλήρως υβριδικής τεχνολογίας που χρησιμοποιεί το νέο Prius με αρκετές προηγμένες, νέες τεχνολογίες.

Μία ακόμα παγκόσμια πρωτιά, το αυτόματο σύστημα κλιματισμού (auto A/C) εξοπλίζεται με μια αντλίας θερμότητας ψεκασμού αερίου που θερμαίνει την καμπίνα σε χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες μέχρι -100 C, χωρίς εκκίνηση του κινητήρα, ελαχιστοποιώντας επομένως τις επιπτώσεις που έχει η θέρμανση του εσωτερικού στην EV αυτονομία.

Πολύ πιο αποδοτική από τη θέρμανση μέσω του κινητήρα ή ηλεκτρικών ταχυθερμαντήρων νερού, η αντλία θερμότητας μπορεί να θερμάνει το εσωτερικό χρησιμοποιώντας τη θερμότητα που απορροφάται από τον εξωτερικό αέρα. Ο μηχανισμός ψεκασμού αερίου, που είναι εγκατεστημένος στο σύστημα αντλίας θερμότητας, διασφαλίζει ικανοποιητική θέρμανση ακόμα και όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι χαμηλές.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της φόρτισης, ένα νέο σύστημα προθέρμανσης της μπαταρίας προθερμαίνει τις κυψέλες ώστε να φτάνουν σε αποδοτική θερμοκρασία λειτουργίας σε εξωτερικές συνθήκες μέχρι -20 βαθμούς C. Έτσι η ισχύς της μπαταρίας, αλλά και η απόδοσή της, διατηρούνται σε ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι επιπτώσεις των χαμηλών θερμοκρασιών στην ηλεκτρική αυτονομία, με την πλήρη ισχύ να είναι διαθέσιμη από την εκκίνηση μέχρι ακόμα και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

Καθώς η μέγιστη ισχύ φόρτισης έχει αυξηθεί από 2 σε 3,3 kW, η μπαταρία μπορεί να φορτίζεται μέχρι το 65% πολύ πιο γρήγορα: σε 2 ώρες μόλις μέσω φίσας Type II Mode III Mennekes και σε 3 ώρες και 10 λεπτά με μία στάνταρ οικιακή πρίζα. Η διαδικασία φόρτισης είναι τώρα προγραμματιζόμενη (εβδομαδιαίως ή σε καθημερινή βάση) και περιλαμβάνει δυνατότητα ταυτόχρονης φόρτισης και ρύθμισης κλιματισμού καμπίνας (ψύξη/προθέρμανση).

toyohybrid5

Ο νέος άξονας μετάδοσης του πλήρως υβριδικού συστήματος συνδυάζεται με μία νέα, πολύ αποδοτική μονάδα ελέγχου συστήματος PCU που προσφέρει στο Prius Plug-in Hybrid εξαιρετική, συνολική λειτουργική απόδοση. Η απόδοση σε προγράμματα EV και HV έχει βελτιωθεί, με στόχο μέσης κατανάλωσης μόνο 1,0 l/100km και εκπομπές CO2 μόλις 22 g/km.

Αεροδυναμική

Το νέο Prius Plug-in Hybrid μοιράζεται την πλατφόρμα TNGA (Toyota New Global Architecture) με τη νεότερη γενιά Prius, ενώ η αεροδυναμική του σχεδίαση βασίζεται στο γνωστό πλέον προφίλ του Prius με μοναδικά στυλιστικά στοιχεία που αφήνουν αιχμές για την προηγμένη τεχνολογία του.

Με μήκος 4.645 mm, πλάτος 1.760 mm και ύψος 1.470 mm, το νέο Toyota PHV είναι κατά 165 mm μακρύτερο, 15 mm φαρδύτερο και 20 mm χαμηλότερο από τον προκάτοχό του, ενώ οι εμπρός και πίσω πρόβολοι έχουν επιμηκυνθεί κατά 25 mm και 80 mm αντίστοιχα, συγκριτικά με την 4η γενιά Prius. Μία μείωση στο ύψος της οροφής μέχρι και την αεροτομή τονίζει ακόμα περισσότερο το μακρύ, αεροδυναμικό προφίλ και το χαμηλό κέντρο βάρους.

Το εμπρός τμήμα του νέου Prius Plug-in Hybrid διαμορφώνεται μέσα από τη δυναμική εξέλιξη των σχεδιαστικών φιλοσοφιών Under Priority και Keen Look της Toyota. Η διαφορά του από το στάνταρ Prius είναι άμεσα αντιληπτή λόγω της τρισδιάστατης ακρυλικής μάσκας και των λεπτών, πολύ συμπαγών μονάδων 4 προβολέων LED που υιοθετούν νέα, προσαρμοζόμενη τεχνολογία.

Η εντυπωσιακή, εμπρόσθια προβολή της μάσκας υπογραμμίζεται και από τα αεροδυναμικά άκρα του ανάγλυφου προφυλακτήρα, ενώ η κάθετη θέση των φώτων ημέρας -Daytime Running Lights (DRL)- και των φλας LED στα άκρα των εμπρός φτερών ενισχύουν το χαμηλό, φαρδύ στήσιμο του οχήματος που φαίνεται να αγκαλιάζει το δρόμο.

toyohybrid2

Σε προφίλ, το Prius Plug-in Hybrid αναγνωρίζεται όχι μόνο από τον μακρύτερο πίσω πρόβολο και τη χαμηλότερη οροφή μέχρι και την αεροτομή, αλλά και τις δίχρωμες ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών -ειδικές για το PHV- που έχουν σχεδιαστεί με σκοπό τη βελτίωση της ψύξης των φρένων.

Πίσω, το μοναδικό παρμπρίζ ακολουθεί τις καμπύλες της αεροτομής που στα άκρα της φιλοξενεί τα πίσω φωτιστικά σώματα LED, επίσης αποκλειστικά για το Toyota PHV.

Ένα ολοκληρωμένο αεροδυναμικό πακέτο είναι σημαντικό για την επίτευξη των πλεονεκτημάτων μείωσης της κατανάλωσης που υπόσχεται ένας πολύ χαμηλός και κορυφαίος για την κατηγορία συντελεστής οπισθέλκουσας μόλις Cd 0.25.

Το νέο Toyota PHV βασίζεται στην ήδη πολύ αποδοτική αεροδυναμική της νέας γενιάς Prius με χαμηλότερη οροφή και πίσω αεροτομή, μεγαλύτερη επιφάνεια ποδιών κάτω μέρους αμαξώματος, βελτιωμένες γωνίες εμπρός και πίσω προφυλακτήρων για βέλτιστη ροή αέρα, πίσω παρμπρίζ που ακολουθεί τις καμπύλες της αεροτομής και πτερύγια σταθεροποίησης ενσωματωμένα στα πίσω φώτα.

toyohybrid4

Επιπλέον, το νέο Prius Plug-in Hybrid φέρει μια γρίλια ενσωματωμένη στον κάτω εμπρός αεραγωγό, που ανοίγει ή κλείνει αυτόματα για βελτιστοποίηση της ροής κρύου αέρα στο χώρο του κινητήρα, μειώνοντας έτσι την αντίσταση του αέρα.

Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, η γρίλια είναι κλειστή για να αποτρέψει τη ροή ψυχρού αέρα και να μειώσει τους χρόνους προθέρμανσης, συμβάλλοντας στη χαμηλότερη κατανάλωση.

Εσωτερικός σχεδιασμός

Το νέο Prius Plug-in Hybrid μοιράζεται τη σχεδίαση του ταμπλό της νεότερης γενιάς Prius. Η διαστρωματωμένη με σαφήνεια διάταξη πληροφοριών τοποθετεί τα όργανα και τις οθόνες σε εργονομική θέση για τον οδηγό.

Ωστόσο το νέο Toyota PHV διαθέτει μεγαλύτερη οθόνη 8” για τα συστήματα ενημέρωσης & ψυχαγωγίας με νέα γραφικά για το 2016. Ο πίνακας οργάνων με δυο έγχρωμες TFT οθόνες 4,2 ιντσών φέρει ειδικά για το PHV γραφικά. Ο πίνακας οργάνων του Prius Plug-in Hybrid αναγνωρίζεται επιπλέον από την υψηλή ποιότητα του χρωμιωμένου ένθετου στο πάνελ του επιλογέα με τη λευκή βάση.

toyohybrid9

Το PHV υιοθετεί τη σχεδίαση εμπρός καθισμάτων του Prius, που προσφέρει βελτιωμένη άνεση μαξιλαριών για μείωση των κόπωσης στο ταξίδι. Μεγιστοποιώντας το χώρο επιβατών και την ποιότητα του περιβάλλοντος της καμπίνας, το πίσω τμήμα αποτελείται από δύο καθίσματα που χωρίζονται με μία κεντρική κονσόλα.

Ο χώρος αποσκευών έχει ανυψωθεί κατά 160 mm για να χωρέσει τη μεγαλύτερη μπαταρία του υβριδικού συστήματος, με μέγιστη χωρητικότητα τώρα στα 360 L.

Μεγαλύτερη απόδοση

Κάθε στοιχείο προηγμένης τεχνολογίας στο νέο Prius Plug-in Hybrid έχει σχεδιαστεί για να βελτιώσει την απόδοση του συστήματος κίνησης και να αναδείξει ένα lifestyle με σεβασμό στο περιβάλλον.

Η οροφή του νέου PHV (επιτυχημένη εξέλιξη της τεχνολογίας που είδαμε για πρώτη φορά στο Auris HSD concept το 2010) μπορεί να ενσωματώσει ένα μεγάλο ηλιακό πάνελ που παράγει ηλεκτρισμό για τη φόρτιση της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος. Όταν το όχημα είναι σταθμευμένο (αλλά δεν είναι συνδεδεμένο σε μία πρίζα φόρτισης), η ηλιακή οροφή φορτίζει μία ηλιακή μπαταρία, η οποία αφού φορτιστεί πλήρως ξεκινά να φορτίζει την κύρια μπαταρία HV.

toyohybrid3

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, το ηλιακό σύστημα φόρτισης φορτίζει τη βοηθητική μπαταρία 12 volt που τροφοδοτεί τα διάφορα περιφερειακά συστήματα, μειώνοντας επομένως την κατανάλωση ενέργειας της κύριας μπαταρίας HV. Η ηλιακή φόρτιση μπορεί να αυξήσει την ηλεκτρική αυτονομία EV του νέου Prius Plug-in Hybrid μέχρι 5 km την ημέρα, που ισοδυναμεί με περίπου 1.000 km πλήρως ηλεκτρικής οδήγησης το χρόνο.

Στην γκάμα οδηγικών προγραμμάτων περιλαμβάνεται τώρα το Battery Charge Mode που χρησιμοποιεί τον κινητήρα για την παραγωγή ηλεκτρισμού και τη φόρτιση της μπαταρίας όταν το όχημα λειτουργεί σε HV mode.toyohybrid6Το νέο, διζωνικό σύστημα κλιματισμού (A/C) με αντλία θερμότητα ψεκασμού αερίου εφοδιάζεται με έλεγχο S-Flow, που αυτόματα ελέγχει τους αεραγωγούς της καμπίνας σε σχέση με την πληρότητα των καθισμάτων, διατηρώντας την άνεση και μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας.

Προβολείς πολλαπλών LED μειώνουν επίσης την κατανάλωση ενέργειας, ενώ μία πίσω πόρτα από CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) -πρωτιά για όχημα μαζικής παραγωγής- μειώνει το βάρος και αυξάνει περαιτέρω την απόδοση του υβριδικού συστήματος κίνησης.

Το νέο Prius Plug-in Hybrid διαθέτει επίσης μία ασύρματη βάση φόρτιση κινητών, μεγάλο, έγχρωμο head-up display, νέο σύστημα Simple Intelligent Parking Assist (S-IPA) και αναβαθμισμένο σύστημα Toyota Safety Sense που περιλαμβάνει δύο στοιχεία νέα για το Toyota PHV: Pre-Collision Safety με λειτουργία αναγνώρισης πεζού και Full-speed Adaptive Cruise Control, που μπορεί να επιβραδύνει το αυτοκίνητο μέχρι να σταματήσει τελείως.

toyohybrid7

Πλατφόρμα TNGA

Η πλατφόρμα Toyota New Global Architecture παίζει καθοριστικό ρόλο στην οδηγική εμπειρία με το νέο Plug-in Hybrid καθώς χαμηλώνει το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου συγκριτικά με το τρέχον μοντέλο και προσφέρει μία πιο ευχάριστη θέση οδήγησης, μεγαλύτερη ακρίβεια και απόκριση συμπεριφοράς, αλλά και μειωμένες κλίσεις αμαξώματος.

Τα χαρακτηριστικά αυτά αναβαθμίζονται χάρη στη νέα πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια του Prius Plug-in Hybrid, που παράγει το ένα τρίτο του επιπέδου κραδασμών σε ανώμαλους δρόμους συγκριτικά με το τρέχον μοντέλο. Για ακόμα καλύτερη συμπεριφορά με πιο άμεση απόκριση, η εμπρός ανάρτηση με γόνατα MacPherson έχει επίσης αναβαθμιστεί.

Τα βελτιωμένα δυναμικά χαρακτηριστικά του νέου πλαισίου, συνδυάζονται με την ταχύτερη απόκριση του νέου plug-in υβριδικού συστήματος. Η αύξηση της ηλεκτρική ισχύος κατά 83% λόγω του υβριδικού συστήματος κεντρικού άξονα Dual Motor Drive System προσφέρει πολύ πιο άμεση επιτάχυνση.

Τέλος (πέραν από την αυξημένη χρήση του αθόρυβου EV προγράμματος), ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ελαχιστοποίηση των χαρακτηριστικών NVH (Noise, Vibration & Harshness).

Η βέλτιστη τοποθέτηση ηχομονωτικών και ηχοπορροφητικών υλικών στην πηγή του θορύβου προσφέρει στους επιβάτες μία εξαιρετικά αθόρυβη εμπειρία ταξιδιού.

Νίκος Τσάδαρης