Εμπορεύματα αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα μπλοκάρει το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», που έχει μπλοκάρει από προχθες τη διώρυγα του Σουέζ καθώς ακινητοποιήθηκε αρχικά σχεδόν κάθετα, κλείνοντας την πολυσύχναστη θαλάσσια οδό.

Σύμφωνα με το BBC, γίνεται λόγος για ζημια 400 δολαρίων την ώρα στο εμπόριο κατά μήκος της διώρυγας, που αποτελεί ζωτική δίοδο.

Παρά τις αδιάκοπες προσπάθειες το πλοίο να επανέλθει, προκειμένου να επανεκκινήσει η διέλευση πλοίων, ειδικοί προειδοποιούν πως μπορεί να χρειαστούν ακόμα κι εβδομάδες για να επιτευχθεί.

Το «The Ever Given» είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο κι έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 20.000 κοντέινερ.

Το μπλοκάρισμα της διώρυγας έχει ως αποτέλεσμα τεράστιες «ουρές» άλλων πλοίων που περίμενα να περάσουν.

Σύμφωνα με το βρετανικό δίκτυο, το κανάλι του Σουέζ είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους εμπορικούς διαδρόμους στον κόσμο με το 12% του παγκοσμίου εμπορίου να περνά από εκεί. Εκτός από πετρέλαιο, από το Σουέζ περνούν προϊόντα όπως ρουχισμός, έπιπλα, κατασκευαστικά είδη και εξαρτήματα αυτοκινήτων.

Τουλάχιστον 160 πλοία περιμένουν σε κάθε άκρη της διώρυγας.

Εκτός από την καθυστέρηση στη μεταφορά χιλιάδων κοντέινερ μαζί με τα αγαθά που περιέχουν, το ακινητοποιημένο πλοίο μεταφέρει και άδεια κοντέινερ που είναι απαραίτητα για τις εξαγωγές.

«Για κάθε μέρα καθυστέρησης θα χρειαστούν δύο ημέρες αποκατάστασης των καθυστερήσεων» εκτιμά ο Αlan Baer της εταιρείας logistics OL USA.

Εάν οι καθυστερήσεις δεν είναι πολύ μεγάλες θα αντιμετωπιστούν, ωστόσο το μπλοκάρισμα της διώρυγας, που μπορεί να κρατήσει μέρες ή ακόμα και εβδομάδες, προστίθεται στο πλήγμα που έχει δεχθεί η εφοδιαστική αλυσίδα από την πανδημία του κορονοϊού.

«Εάν η κατάσταση δείξει πως θα συνεχιστεί για αδιευκρίνιστο διάστημα, τα πλοία θα αρχίσουν να πηγαίνουν γύρω από την Αφρική προσθέτοντας επτά με εννέα μέρες στο ταξίδι τους» εξήγησε ο Baer.

Ορισμένες εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο αντικατάστασης υψηλής αξίας εμπορευμάτων αεροπορικώς ή μεταφορά τους με τρένα.

Δύο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, οι Maersk και Hapag-Lloyd, ανακοίνωσαν πως εξετάζουν επιλογές που δεν περιλαμβάνουν τη διώρυγα του Σουέζ.