Καλημέρα, καλημέρα. Και σήμερα εδώ με παρασκηνιακό ρεπορτάζ για να μαθαίνετε τι συμβαίνει και τι κρύβεται πίσω από τις κουρτίνες της πολιτικής αλλά και του επιχειρείν. Η στήλη εξάλλου είναι παρασκηνιακή και οι πηγές δεν αποκαλύπτονται, γι’ αυτό και οι αναφορές μου, «έμαθα», «μου είπαν», «πληροφορήθηκα», κ.α. Αυτά είναι μέσα στο παιχνίδι και ας συμβιβαστούν κάποιοι με την ιδέα των αποκαλύψεων. Αυτά εισαγωγικά και ας πάμε τώρα στα επίμαχα.

Οι μετρήσεις στο μικροσκόπιο

Οι τελευταίες μετρήσεις βρίσκονται στο μικροσκόπιο του Μεγάρου Μαξίμου και έμαθα ότι ο πρωθυπουργός τις μελετάει με ιδιαίτερη προσοχή και τον ανάλογο προβληματισμό. Ο ίδιος λέει ότι θα το αντιστρέψει το κλίμα. «Θα το γυρίσω» λέει σε συνομιλητές του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά αυτό που υπάρχει ως κυρίαρχη αίσθηση στο πρωθυπουργικό επιτελείο είναι πως όλα μπορεί να κριθούν την πρώην Κυριακή και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί η ΝΔ το επόμενο διάστημα.

Όχι χαλαρή ψήφος

Για να διαμορφωθούν όμως συνθήκες κυβερνησιμότητας, πρέπει να σπάσει η κυρίαρχη αίσθηση ότι οι πρώτες εκλογές θα είναι περίπου μια διαδικασία όπως οι ευρωεκλογές με μεγάλη δόση διαμαρτυρίας και χαλαρής ψήφου. Αυτό θα επιχειρήσει να το σπάσει και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Συνεντεύξεις και περιοδείες

Επειδή σας είπα και πριν πολλές μέρες μην περιμένετε ντιμπέιτ μεταξύ του Μητσοτάκη και Τσίπρα, αυτό που έμαθα είναι ότι ο πρωθυπουργός θα κάνει γύρο τηλεοπτικών συνεντεύξεων σε εκπομπές με υψηλή τηλεθέαση (παρεμπιπτόντως το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega έπιασε πρωτιά με τη συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα) αλλά και πολλές περιοδείες.

Εκλογές 21 Μαΐου;

Λογικό να συνεχίσει τις περιοδείες του ο πρωθυπουργός με στόχο να αυξήσει την συσπείρωση του κόμματός του. Για το χρόνο των εκλογών ο ίδιος δεν έχει πει τίποτα ευθέως, αλλά λένε οι συνεργάτες του όταν μιλάνε με άλλα πρόσωπα που πολιτεύονται και τους αναφέρουν ότι η πιο πιθανή ημερομηνία τελικά για τις πρώτες εκλογές είναι η 21η Μαΐου.

Μένει ή φεύγει ο Καραμανλής;

Σε αυτό το κλίμα, εξακολουθεί να προκαλεί μεγάλη συζήτηση στο εσωτερικό της ΝΔ, τι πρόκειται να γίνει με τον Κώστα Αχ. Καραμανλή για το εάν θα είναι ή όχι υποψήφιος στις Σέρρες. Σας έλεγα προ ημερών ότι ίσως είμαστε μπροστά σε μια ανακοίνωση μη υποψηφιότητας, αν και ακόμα ανθίσταται ο πατέρας του που δε θέλει με τίποτα ο γιος του, ο πρώην υπουργός, να βρεθεί εκτός Βουλής. Μαθαίνω ότι όλα θα αποφασιστούν εντός του Σαββατοκύριακου και μάλλον θα έχουμε νέα από Δευτέρα οριστικά τι θα γίνει.

Η ντιρεκτίβα Σκέρτσου

Ντιρεκτίβα υπό τον τίτλο, «η αλήθεια, η δικαιολογημένη οργή και το «σύστημα», έδωσε ο Άκης Σκέρτσος μέσω της σελίδας του στο facebook που διανεμήθηκε και σε βουλευτές. Τι λέει σε γενικές γραμμές; Παραθέτω τα εξής σημαντικά σημεία: «Τα Τέμπη, το Μάτι, η Μάνδρα, το δημοψήφισμα του 2015, η Marfin και πιο πριν η σχεδόν χρεοκοπία της χώρας μας το 2010, αποτελούν συντριπτικά ιστορικά, πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα που πρέπει να οδηγούν σε μεγαλύτερη εθνική και συλλογική αυτογνωσία ώστε να μην επαναληφθούν». Οι καταστροφές αυτές δεν συμβαίνουν ξαφνικά και από μόνες τους. Δεν είναι αποτέλεσμα μόνο της «κακιάς ώρας». Συμβαίνουν σταδιακά ως μια αλληλουχία λαθών του παρελθόντος που σωρευτικά οδηγούν στο κακό σήμερα. Ο ρόλος της αλήθειας, επομένως, σήμερα είναι διττός και πολύ αναγκαίος. Χρειαζόμαστε τη σκληρή αλήθεια για να αποδοθούν πλήρως οι ευθύνες για την τραγωδία των Τεμπών σε όσους πρέπει, εκεί που πρέπει και στο χρόνο που πρέπει, δηλαδή το ταχύτερο δυνατό.

Το χθες και το σήμερα

Ο Άκης Σκέρτσος θεωρεί ότι: «Πρέπει να μιλήσουμε για το νόμο 3891 του 2010 που οδήγησε στην αποψίλωση ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την αποχώρηση 2.351 εργαζομένων μεταξύ των οποίων 830 μηχανοδηγών, σταθμαρχών και κλειδούχων. Είναι αναγκαίο να αναγνωρίζουμε τις δύσκολες αποφάσεις που πήρε η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για την αποτροπή της χρεοκοπίας, όμως αυτές οι προκρούστειες λύσεις τελικά σε τι κατάσταση οδήγησαν τους ελληνικούς σιδηροδρόμους 10-12 χρόνια μετά; Πρέπει να μιλήσουμε για τη μείωση της τακτικής κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ από τα 100 εκ ευρώ ετησίως στα 45 εκ. Ευρώ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, εκ των οποίων τα 40 πήγαιναν σε μισθοδοσίες και μόνο τα 5 σε συντήρηση υποδομών. Ή για το γεγονός ότι έως το 2019 είχαν γίνει 471 αποχωρήσεις από τον ΟΣΕ και μόλις 26 προσλήψεις. Και βεβαίως ότι η περίφημη ανεξάρτητη αρχή σιδηροδρόμων μοιάζει να ήταν ένα αδειανό πουκάμισο, υποστελεχωμένη και με διαρροή υπαλλήλων της προς πολιτικά γραφεία και κόμματα».

Ο πραγματικός προβληματισμός του Μαξίμου

Ποιος όμως είναι ο πραγματικός προβληματισμός του Μεγάρου Μαξίμου μετά και τις χθεσινές κινητοποιήσεις; Αυτός αποτυπώνεται στο σημείωμα Σκέρτσου που κανένα ΜΜΕ δεν έδωσε σημασία, αν και αποτελεί τον πιο στενό συνεργάτη του πρωθυπουργού. Ορίστε πως επιχειρηματολογεί ο υπουργός Επικρατείας, με τον οποίο συμφωνεί απόλυτα ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Θεωρώ ότι η υγιής αντίδραση της κοινωνίας σε αυτή τη φριχτή τραγωδία, δεν πρέπει να ευτελιστεί σε ένα ισοπεδωτικό κίνημα καταγγελίας των πάντων και του “συστήματος”. Διότι αν το σκεφτούμε καλύτερα, ο κόσμος βγαίνει σήμερα στους δρόμους διότι θεωρεί πως δεν υπήρχαν “συστήματα” που θα αποτρέψουν το ανθρώπινο λάθος. Συνεπώς, το κοινωνικό πρόταγμα σήμερα δεν μπορεί να είναι αντισυστημικό ούτε κατά της αξιολόγησης. Και αυτό που μένει να κριθεί είναι ποιοι πολιτικοί φορείς πιστεύουν γνήσια σε αυτές τις αναγκαίες λύσεις για τον μετασχηματισμό του κράτους μας. Όσοι σήμερα δηλώνουν αλάνθαστοι και άμοιροι ευθυνών θυμίζουν εκείνους που και επί των μνημονίων μιλούσαν για έναν άλλο δρόμο που τελικά δεν υπήρχε. Όλοι κυβερνήσαμε, όλοι προσφέραμε λιγότερα ή περισσότερα (στην κρίση του καθενός), όλοι κάναμε λάθη. Κάποιοι όμως δε μαθαίνουν από τα λάθη τους ενώ κάποιοι άλλοι τα αναγνωρίζουν, τα διορθώνουν και προχωρούν μπροστά. Το ερώτημα είναι ποιοι είναι μέρος της λύσης και ποιοι μέρος του προβλήματος και με ποιους τελικά μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά».

Η κριτική Τσίπρα

Εν μέσω της κυβερνητικής προσπάθειας να ρίξουν τις ευθύνες στο χθες, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Τσίπρας, συναντήθηκε χθες με τον Επίτροπο της ΕΕ αρμόδιο για θέματα Δικαιοσύνης, Ντιντιέ Ρέιντερς, με τον οποίο συνομίλησαν για τις σοβαρές προκλήσεις που υφίστανται στην Ελλάδα, κυρίως όσον αφορά την ποιότητα, χαμηλή ταχύτητα και έλλειψη εμπιστοσύνης της κοινωνίας, στην απονομή δικαιοσύνης, καθώς και τον μικρό αριθμό δικαστικών υπαλλήλων, τις καθυστερήσεις στην ψηφιοποίηση και τα υλικοτεχνικά προβλήματα στον δικαστικό τομέα. Στη συνάντηση που έγινε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επισήμανε την παντελή έλλειψη προόδου στην έρευνα των εισαγγελικών αρχών για το θέμα των υποκλοπών και του κακόβουλου λογισμικού, τη μεγάλη καθυστέρηση στην υπόθεση Καραϊβάζ, την έλλειψη ερευνών σε καταγγελίες που αφορούν στο προσφυγικό/μεταναστευτικό, όπως και την προσπάθεια παρεμπόδισης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου στο έργο της ΑΔΑΕ. Στη συνάντησή τους δεν μπορούσε να μην γίνει συζήτηση και για την τραγωδία των Τεμπών. Στο σημείο αυτό ο Αλ. Τσίπρας τόνισε τη σημασία που έχει η ταχεία και δίκαιη απόδοση ευθυνών στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και το γεγονός ότι ακόμη δεν έχουν διενεργηθεί έρευνες στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic train, προκειμένου να κατασχεθούν τυχόν κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία. Επισήμανε, τέλος, ότι σε κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου θα είχε παραιτηθεί εάν προέκυπτε ότι συγγενικό του πρόσωπο ήταν διορισμένος νομικός σύμβουλος του υπουργού που ερευνάται για το δυστύχημα.

Χώρισαν Τσίπρας και Παππάς;

Πολλά λέγονται στο συριζαίικο παρασκήνιο για το πώς είναι πραγματικά οι σχέσεις του Αλέξη Τσίπρα με τον Νίκο Παππά και για το εάν υπάρχει πολιτικό διαζύγιο και απόσταση μεταξύ τους. Ρώτησα και έμαθα διότι κυκλοφορούν πολλά ζιζάνια στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, αφού τα παράθυρα είναι ανοικτά στην Κουμουνδούρου και πληροφορήθηκα πως δε συμβαίνει αυτό. Μάλιστα καλή πηγή μου ανέφερε ότι ο Ν. Παππάς έτυχε της υποστηρικτικής δήλωσης Τσίπρα μετά την καταδίκη του από το Ειδικό Δικαστήριο. Και δεν είναι μόνο αυτό, αλλά έμαθα ότι σύντομα θα κυκλοφορήσει το βιβλίο του Ν. Παππά που αφορά και την υπόθεση για την οποία καταδικάστηκε, δηλαδή του διαγωνισμού των τηλεοπτικών αδειών. Τίτλος του βιβλίου; «ΜΜΕ με την άδειά σας», από τις εκδόσεις Θεμέλιο. Και το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι τον πρόλογο τον κάνει ο Αλέξης Τσίπρας. Αν μη τι άλλο έχει την σημασία του.

Τι ψάχνει το αμερικανικό mega – fund της TriSpan στην ελληνική εστίαση

Ψιθυρίζεται στην αγορά και μου το μεταφέρουν και εμένα, ότι το αμερικανικό mega-fund της TriSpan, «ψήνει» στρατηγικές συνεργασίες με ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα του τροφίμου και της εστίασης. Το προφίλ των επιχειρήσεων που αναζητά έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, καθότι πρόκειται για εταιρείες με καινοτόμο πρόσημο που διαφοροποιούνται στον τομέα τους και ειδικά στην εστίαση, όπου η Ελλάδα κατακλύζεται από μεγάλο αριθμό επιχειρηματικών εγχειρημάτων. Γι’ αυτό και η διαφοροποίηση είναι αυτή που μετράει για το αμερικάνικο fund, το οποίο έχει συστήσει ένα υπό-fund, που ασχολείται με την προσέγγιση επιχειρήσεων από τον κλάδο τροφίμων. Managing partner του TriSpan είναι ο Περικλής Μαζαράκης, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος με θητεία σε σημαντικές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο όπως η Yum Brands (KFC, Pizza Hut, Taco Bell), στην οποία θήτευσε ως Chief Operating Officer για την γεωγραφική περιοχή της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής. Εκτός των άλλων έχει θητεύσει ως Chief Marketing Officer της Pizza Hut International με περισσότερα από 11.000 καταστήματα στο δίκτυό της καθώς και ως Chief Marketing Officer της κολοσσιαίας αμερικανικής φαρμακευτικής εταιρείας Bristol Myers Squibb. Μου λένε επίσης ότι αργά η γρήγορα το πρώτο «χτύπημα» θα γίνει και στην Ελλάδα και που σε κάθε περίπτωση εάν αναλογιστούμε ότι πρόκειται για έναν επενδυτικό κολοσσό, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μία τέτοια εξέλιξη.

Μini – ανατροπή μεταξύ Toyota και Peugeot στην Ελλάδα

Το Φεβρουάριο που μας πέρασε, συνέβη κάτι ασυνήθιστο στην αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Η Peugeot κατάφερε να περάσει την Toyota σε ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Για την ακρίβεια η Peugeotείχε 906 ταξινομήσεις στη διάρκεια του συγκεκριμένου μήνα και η Toyota 788. Σας λέω ότι είναι ασυνήθιστο κυρίως γιατί η Toyota είναι ο πρώτος και με διαφορά παίκτης στην Ελλάδα από πλευράς πωλήσεων αυτοκινήτων. Για την ιστορία πάντως, τον περασμένο μήνα πίσω από την Peugeot και την Toyota βρέθηκε η Citroen, η Opel, η Hyundai και η BMW. Λέτε να έχουμε ανατροπές φέτος στο τέλος της χρονιάς; Μάλλον δύσκολο ή πολύ δύσκολο να συμβεί κάτι τέτοιο. Διότι το 2022 η Toyota πούλησε στην Ελλάδα 14.828 αυτοκίνητα, η δεύτερη Hyundai σε μεγάλη απόσταση πούλησε 9.116 και η τρίτη Peugeot 9.093.

Σε «πτήσεις» πάνω από τις επιδόσεις του 2019 η Aegean

Η Aegean άρχισε και πάλι να «πετάει». Όχι μόνο κυριολεκτικά, αυτό άλλωστε είναι κάτι που ποτέ δεν σταμάτησε, αλλά και μεταφορικά σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων. Και το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι τα οικονομικά της αποτελέσματα κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά του 2019, πριν δηλαδή από την πανδημία. Για το 2022 η χωρητικότητα της εταιρείας έφτασε στο 90% των προσφερόμενων χιλιομετρικών θέσεων του 2019. Το τέταρτο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς έφτασε το 99% των προσφερόμενων χιλιομετρικών θέσεων και αντίστοιχα στο 115% των εσόδων του αντίστοιχου τριμήνου του 2019, με 317,4 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα για πρώτη φορά στην ιστορία της, με κέρδη μετά από τους φόρους στα 13,6 εκατομμύρια ευρώ.