Πάνε δεν πάνε δύο μήνες που η Pierer Industries (εταιρεία του αυστριακού διευθυντή της KTM Stefan Pierer) αγόρασε τη Husqvarna από τη BMW και η ιστορική εταιρεία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.

Αναφορές στην ιστοσελίδα της επαρχίας Βαρέζε, την εφημερίδα Varese News, αλλά και τη αγωνιστική ιστοσελίδα GPOne κάνουν λόγο για σημαντικά προβλήματα που εμφανίστηκαν μετά την αγορά της Husqvarna από τους Αυστριακούς. Τα προβλήματα αφορούν ένα τεράστιο απόθεμα απούλητων μοτοσυκλετών που βρέθηκε σε αποθήκες, ένα ανεφάρμοστο επιχειρηματικό σχέδιο και διαφορές με το εργατικό δυναμικό.

Σαν πρώτο βήμα αντιμετώπισής τους η Pierer Industries αποφάσισε το κλείσιμο του εργοστασίου στο Βαρέζε από τις 22 Απριλίου επ αόριστον και την απόλυση των 211 εργαζομένων της Husqvarna. Οι μόνοι που διατήρησαν τις θέσεις τους είναι όσοι ανήκουν στο τμήμα πωλήσεων και μάρκετινγκ, δηλαδή κάπου 30 υπάλληλοι.

Στελέχη της Husqvarna που ρωτήθηκαν σχετικά δεν είχαν τίποτε να αναφέρουν για το αν και πότε θα ανοίξει πάλι το εργοστάσιο, παρότι είχαν πριν λίγο καιρό δεσμευτεί δημοσίως ότι «η εταιρεία επιβεβαιώνει κατηγορηματικά ότι η παραγωγή όλων των μοντέλων της γκάμας, περιλαμβανομένων των πρόσφατα παρουσιασθέντων μοντέλων Terra, Strada 650 και Nuda 900 ABS, συνεχίζεται».

Μιλώντας με δημοσιογράφους εφημερίδων ο εκπρόσωπος των εργατικών σωματείων FIM-CISL και Fiom-Cgil, τα μέλη των οποίων ζημιώνονται περισσότερο από τις απολύσεις, κατέστησαν σαφές ότι έχουν άσχημη γνώμη για την εργοδοσία και ότι οι προοπτικές για την Husqvarna δεν είναι καλές.

«Εδώ υφίσταται ένα συστημικό πρόβλημα», δήλωσε ο Flavio Cervellino του FIM-CISL. «Στις αποθήκες υπάρχουν 12.000 απούλητες μοτοσυκλέτες και είναι φανερό ότι το πρόβλημα έγκειται στο προϊόν. Όμως οι ιδιοκτήτες δεν ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Έρευνα και Εξέλιξη, οπότε δεν αναζητούνται και εναλλακτικές λύσεις πέραν εκείνης των πωλήσεων».

Η τρομακτική ποσότητα των απούλητων μοτοσυκλετών είναι μεγαλύτερη από την ετήσια παραγωγή του 2012, χωρίς να περιλαμβάνει τις 3 με 4 χιλιάδες μοτοσυκλέτες που κατασκευάστηκαν μέσα στο 2013.

Οι Αυστριακοί έφτασαν στο Βαρέζε στις 11 Μαρτίου. Στις επόμενες 5 εβδομάδες εκτίμησαν την κατάσταση της εταιρείας βγάζοντας το συμπέρασμα ότι είναι χειρότερη από εκείνη που τους είχαν περιγράψει οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες, δηλαδή η BMW.

«Πρόκειται καθαρά για μια περίπτωση επιχειρηματικής λεηλασίας», συμπληρώνει ο Nino Cartosio του σωματείου Fiom-Cigl. «Στόχος είναι η απογύμνωση της εταιρείας. Για τον ιδιοκτήτη δεν μένει τίποτα άλλο παρά τα οικόπεδα και, κυρίως, το όνομα της φίρμας. Αυτή η εταιρεία έχει πληρώσει τα διπλάσια χρήματα σε συμβουλευτικές υπηρεσίες από ό,τι για όλην την ετήσια μισθοδοσία».

Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η επιβίωση της Husqvarna είναι πολύ δύσκολη. Η εταιρεία έχει δει τα δάνειά της να εκτινάσσονται στα 182 εκατ. ευρώ από το 2010 και μετά. Παράλληλα οι πωλήσεις όλα αυτά τα χρόνια μειώθηκαν, έστω κι αν το 2012 παρουσιάστηκε μια μικρή διόρθωση.

Αντίθετα από το Nuda 900, τα νέα 650άρια δεν έγιναν δεκτά με ενθουσιασμό ούτε από τους εμπόρους, ούτε από τους μοτοσυκλετιστές, καθώς αποτελούν ουσιαστικά ξαναζεσταμμένο φαγητό, δηλαδή φτηνές BMW με τα περιφερειακά τους να προέρχονται εκτός Ιταλίας.

«Με την εμφάνιση των μοντέλων δρόμου, οι προμηθευτές άλλαξαν, προτιμώνται πλέον οι αυστριακές και γερμανικές εταιρείες», λέει ο διευθυντής αγορών Fabio Murazzi.

«Αγοράζοντας στο εξωτερικό, ακόμα και οι βίδες έγιναν πανάκριβες, το ίδιο συνέβη με όλα τα ανταλλακτικά. Επίσης η BMW μάς ανάγκασε να συναρμολογούμε εδώ κινητήρες της Kymco». Ως γνωστόν οι BMW και Kymco συνεργάζονται από χρόνια στη σχεδίαση και κατασκευή κινητήρων τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για τις μοτοσυκλέτες.

Όλα αυτά απλά καταδεικνύουν το πώς απογυμνώνεται μια εταιρεία και πώς δυναμώνει μια άλλη, ή μια χειρότερη όψη των περίφημων «ξένων» επενδύσεων, στο όνομα των οποίων ορκίζονται όλοι. Από την άλλη δεν αποκλείεται, με δεδομένη την πρόσφατη ιστορία της Husqvarna οι Γερμανοί να βρήκαν μια τόσο σαθρή και διεφθαρμένη κατάσταση, που να απηύδησαν και να σήκωσαν τα χέρια ψηλά.

Όπως και να χει υπάρχουν αναλυτές που πιστεύουν ότι ο Pierer αγόρασε την «αντίπαλη» εταιρεία με το μεγάλο όνομα αλλά τα αδύναμα πόδια προκειμένου τα καλά της κομμάτια να τα ενσωματώσει στην ΚΤΜ και τα υπόλοιπα να τα πουλήσει για να τα ξεφορτωθεί.

Ο δρόμος μπροστά είναι πολύ κακοτράχαλος. Κάποτε η Husqvarna ήξερε να φτιάχνει μοτοσυκλέτες που τα έβγαζαν πέρα με τέτοιες δυσκολίες. Ο χρόνος θα δείξει αν ο περήφανος και πολυστεφανωμένος θυρεός της έχει ακόμα αντοχές…