Μια αρκετά σημαντική πληροφορία εξήχθη από το τηλεοπτικό σποτάκι της Πολεμικής Αεροπορίας για την γιορτή του Προστάτη της Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Στο 22ο δευτερόλεπτο εμφανίζεται το μη επανδρωμένο μαχητικό «Neuron» με χαρακτηριστικά στελθ.

Μετά την έναρξη της οικονομικής κρίσης, υπήρχε η αίσθηση πως η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ανάπτυξης αυτού του ευρωπαϊκού μη επανδρωμένου στελθ αεροσκάφους, είχε ατονήσει, αν όχι τερματιστεί.

Καλά πληροφορημένη πηγή ωστόσο, που μίλησε στο newsbeast.gr διαβεβαίωσε πως το ενδιαφέρον της Ελλάδας συνεχίζει να υπάρχει όπως και η συμμετοχή της ΕΑΒ, που είναι ανάμεσα στις συμπαραγωγούς.

Αξίζει να θυμίσουμε πως οι πρώτες συζητήσεις για το πρόγραμμα nEUROn ξεκίνησαν το 2003 κατά την διάρκεια της Διεθνούς Αεροπορικής Έκθεσης στο Παρίσι μετά από πρόταση του Γαλλικού Υπουργείου Άμυνας, ενώ η υλοποίησή του ξεκίνησε το 2005 μετά από απόφαση για συμμετοχή και χρηματοδότηση από τις χώρες Γαλλία, Ιταλία, Σουηδία, Ισπανία, Ελλάδα και Ελβετία, βάζοντας τις βάσεις για το πρόγραμμα που θεωρείται πλέον σαν ορόσημο αριστείας για το μέλλον της αεροναυπηγικής τόσο για την Ευρώπη όσο και διεθνώς.

Με τη γαλλική εταιρεία Dassault Aviation ως επικεφαλής, το Πρόγραμμα βασίσθηκε στην αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και εμπειρίας των εταιρειών Alenia Aermacchi (Ιταλία), ΕΑΒ (Ελλάδα), EADS-CASA (Ισπανία), Saab (Σουηδία), και RUAG (Ελβετία).

Η συμμετοχή της ΕΑΒ

Στο πλαίσιο της ισότιμης συμμετοχής της ΕΑΒ στο Πρόγραμμα, η εταιρεία μας ολοκλήρωσε με επιτυχία τη σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή σημαντικού μέρους του αεροσκάφους με τεχνολογίες αιχμής. Συγκεκριμένα: του Συστήματος Εξαγωγής Καυσαερίων (Exhaust Assembly) που αποτελεί κρίσιμο σημείο εντοπισμού του ίχνους του αεροσκάφους (stealth), του οπισθίου μέρους της ατράκτου που περιβάλλει το Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων (Aft Fuselage) καθώς και
του πίνακα λειτουργικού ελέγχου των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους για έλεγχο τόσο πριν από την εγκατάσταση των Ηλεκτρονικών συστημάτων στο αεροσκάφος, όσο και για έλεγχο πριν από την πτήση (VMS Avionics Test Rig).

Με μήκος 10 μέτρων, εκπέτασμα 12.5 μέτρα, καθαρό βάρος 5 τόνων, και χρησιμοποιώντας έναν αεροκινητήρα Rolls-Royce Turbomeca «Adour», το UCAV-nEUROn στην παρούσα φάση περνά από μία σειρά πτητικών δοκιμών στο Istres της Γαλλίας, μετά το πέρας των οποίων θα μεταφερθεί στο Vidsel της Σουηδίας για μία νέα σειρά λειτουργικών και πτητικών δοκιμών. Τέλος θα ακολουθήσουν επιπλέον έλεγχοι και πτητικές δοκιμές στην περιοχή του Perdadesfogu (Ιταλία) όπου θα επιδειχθούν και οι ικανότητες του αεροσκάφους στην άφεση όπλων με βάση συγκεκριμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις συμπεριλαμβανομένης και της επίδειξης των χαρακτηριστικών Stealth.