«Θερμό» φθινόπωρο έρχεται στον χώρο των συγκοινωνιών της Αθήνας, καθώς η κυβέρνηση κάτω και από τις ασφυκτικές πιέσεις της τρόικας μελετά ήδη σχέδιο δραστικής περιστολής των δαπανών.

Όπως διαβάζουμε σήμερα στο Έθνος, βασικός κορμός θα είναι οι συγχωνεύσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών, οι περικοπές των ρεπό κυρίως των εργαζομένων στα λεωφορεία και η «μετακίνηση» του προσωπικού στους νέους φορείς με μειωμένες συνολικές αποδοχές, εξαιτίας των περικοπών στην υπερωριακή απασχόληση.

Οσοι έχουν θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα θα συνταξιοδοτηθούν, ενώ για κάθε νέα πρόσληψη θα ισχύσει νέο εργασιακό καθεστώς, το οποίο θα καθοριστεί είτε με νομοθετική ρύθμιση ή με νέες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

Ταυτόχρονα δεν θα ανανεωθεί καμία από τις συμβάσεις των συμβασιούχων που είχαν διοριστεί προεκλογικά στο μετρό και το τραμ. Στόχος είναι να γεφυρωθεί το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των εταιρειών, προκειμένου να μη συνυπάρχουν στις ίδιες εταιρείες εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων.

Επίσης θα εξορθολογιστούν οι δαπάνες, ώστε οι δευτερεύουσες απολαβές να μην ξεπερνούν το 8% των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων.Το μεγάλο «αγκάθι» των συγχωνεύσεων αφορά τον ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) και τους εργαζομένους του, οι οποίοι κοστίζουν υπερδιπλάσια ποσά σε σχέση με τους απασχολούμενους σε άλλες συγκοινωνιακές εταιρείες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το κατά κεφαλήν ετήσιο κόστος των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ φτάνει τα 86.000 ευρώ. Γι’ αυτό και προωθείται η άμεση απορρόφηση του ΗΣΑΠ από την ΑΜΕΛ (εταιρεία λειτουργίας του μετρό), αλλά και η συνταξιοδότηση όσων εργαζομένων έχουν θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα.

Στόχος του σχεδίου εξυγίανσης είναι να μειωθούν τα ελλείμματα του ΟΑΣΑ που φτάνουν τα 3 δισ. ευρώ. Σε μία από τις μεγαλύτερες πληγές για τα οικονομικά των αστικών συγκοινωνιών έχει εξελιχθεί η εισιτηριοδιαφυγή καθώς στα λεωφορεία φτάνει το 40%.Υψηλά ποσοστά λαθρεπιβίβασης έχει και ο ΗΛΠΑΠ (17,5%), ενώ ακολουθεί ο ΗΣΑΠ με 10%, το Μετρό με 7% και το τραμ με ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 6% και 7%.

Μεγάλες αλλαγές έρχονται από τον Σεπτέμβριο σε ό,τι αφορά το συγκοινωνιακό έργο, με στόχο την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και την παύση της αλληλοεπικάλυψης των μέσων. Στη λογική αυτή εξετάζονται:

* Η αραίωση δρομολογίων σε αρκετές γραμμές.
* Η κατάργηση γραμμών με μικρή επιβατική κίνηση.
* Οι συγχωνεύσεις γραμμών σε παράλληλες διαδρομές.

Η περικοπή του τμήματος των λεωφορειακών γραμμών έως το κέντρο, με στόχο τα δρομολόγια να σταματούν στους σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς.

«Ψαλίδι» στις πρόσθετες μισθολογικές δαπάνες από τις δευτερεύουσες απολαβές, αλλά και στα ρεπό των εργαζομένων στους συγκοινωνιακούς φορείς από το φθινόπωρο εξετάζει η κυβέρνηση.

Ηδη μελετάται πρόταση πλήρους περικοπής των 400 ρεπό των οδηγών λεωφορείων, τα οποία συνυπολογίζονται στις 3.350 καθημερινά εκτελούμενες βάρδιες, λόγω των ελλείψεων σε οδηγούς από τον Σεπτέμβριο.