Μια ταχέως αναπτυσσόμενη αλυσίδα καφέ στο Βερολίνο που προσφέρει cappuccino για 2,50 €, (σ.σ. χαμηλή τιμή για τα δεδομένα της πόλης) έχει προκαλέσει έντονο δημόσιο διάλογο, με ντόπιους ιδιοκτήτες καφέ να προειδοποιούν για τον κίνδυνο εκτοπισμού και ακτιβιστές να επιτίθενται σε καταστήματα χρησιμοποιώντας μπογιά.
Η Life Among People, ή LAP Coffee, ιδρύθηκε από τον πρώην στέλεχος της Delivery Hero, Ralph Hage, και τον πρώην εργαζόμενο της Flink, Tonalli Arreola, και από το 2023 έχει ανοίξει 24 καταστήματα σε Βερολίνο, Αμβούργο και Μόναχο.
Οι χαμηλές τιμές της — περίπου οι μισές σε σχέση με τα περισσότερα καφέ της πόλης — έχουν προσελκύσει πλήθος πελατών, αλλά ταυτόχρονα και έντονη κριτική.
Στα τέλη Οκτωβρίου, αρκετά καταστήματα της LAP στο Βερολίνο έγιναν στόχος επιθέσεων με κόκκινη μπογιά. Η αστυνομία επιβεβαίωσε περιστατικά σε τέσσερα σημεία των περιοχών Prenzlauer Berg, Mitte, Kreuzberg, Schöneberg και Kantstraße, όπου ψεκάστηκαν τζάμια και προσόψεις και τοποθετήθηκαν φυλλάδια.
Ο Philipp Reichel, ιδιοκτήτης του Isla Coffee στο Neukölln, δήλωσε στο περιφερειακό κανάλι rbb ότι ανησυχεί για τη στρατηγική τιμολόγησης της LAP. «Προσπαθούμε εδώ και χρόνια να δείξουμε πόσο πολύτιμος είναι ο καφές και γιατί έχει την τιμή του», τόνισε.
Προειδοποίησε ότι η αλυσίδα σκοπεύει να συνεχίσει την επέκτασή της, αποσπώντας πελάτες από καθιερωμένα καφέ, ιδιαίτερα σε πολυσύχναστα σημεία της πόλης.
Σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, όπως το Mitte και το Prenzlauer Berg, οι τιμές του καφέ έχουν φτάσει τα 6 € τα τελευταία χρόνια. Αντίθετα, η LAP προσφέρει espresso στα 1,5 €, flat white στα 3 € και matcha latte στα 4 €, το οποίο είναι ένα από τα ακριβότερα ροφήματα της αλυσίδας.
Ένας ιστότοπος με την ονομασία «lapcoffeescheiße» δημοσίευσε σειρά καταγγελιών εναντίον της εταιρείας, κατηγορώντας την αλυσίδα για εκμετάλλευση εργαζομένων, προσπάθειες παρεμπόδισης της δημιουργίας συνδικάτων και επιθετική χρήση των δεδομένων των πελατών.
Η ομάδα, η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως αστικοί ακτιβιστές ενάντια στα υψηλά ενοίκια και τον εκτοπισμό, δεν παρουσίασε στοιχεία για τους ισχυρισμούς της όταν επικοινώνησε μαζί της το Euronews, το οποίο παρέπεμψαν απλώς σε ένα πρόγραμμα του ZDF για το gentrification. Ο όρος αυτός αναφέρεται στη διαδικασία κατά την οποία ο χαρακτήρας μιας φτωχής αστικής περιοχής αλλάζει όταν πλουσιότεροι άνθρωποι μετακινούνται εκεί.
Η ομάδα σύμφωνα με το Euronews ζήτησε από τον Ralph Hage να δωρίσει το 80% της περιουσίας του σε δομές συμμετοχικής λήψης αποφάσεων στις εταιρείες προτού δεχτούν να τον συναντήσουν. Οι ακτιβιστές επικαλέστηκαν ακόμα αυτό που χαρακτήρισαν σαν συστηματικές αντισυνδικαλιστικές πρακτικές στις Red Bull και Delivery Hero, όπου οι ιδρυτές είχαν εργαστεί στο παρελθόν.
Μέχρι στιγμής, δεν έχει αποδειχθεί καμία σύνδεση μεταξύ του ιστότοπου και των επιθέσεων με μπογιά. Οι διαχειριστές του ιστότοπου αρνήθηκαν κάθε εμπλοκή, σημειώνοντας ωστόσο ότι η καμπάνια είχε συμβάλει στο να αναδειχθούν οι ανησυχίες γύρω από την LAP Coffee.
Ο Ralph Hage από την πλευρά του δήλωσε στο Euronews ότι πίσω από την LAP δεν υπάρχουν μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και ότι η αλυσίδα δεν επιδιώκει μονοπώλιο.
«Ανταγωνιζόμαστε άλλες αλυσίδες, κάψουλες και pods, χωρίς καμία πρόθεση να βλάψουμε τη ντόπια σκηνή καφέ», τόνισε, υποστηρίζοντας ότι ο προσιτός καφές αυξάνει τη συνολική ζήτηση και φέρνει περισσότερη κίνηση στους δρόμους της πόλης.
Σημείωσε επίσης ότι η εταιρεία συνεργάζεται με την υπηρεσία διαχείρισης απορριμμάτων του Βερολίνου για την τοποθέτηση περισσότερων κάδων κοντά στα καταστήματα, καθώς σε ορισμένες περιοχές της πόλης οι υποδομές είναι ανεπαρκείς.
«Ακόμα προσπαθώ να καταλάβω πώς ένα cappuccino των 2,50 € μπορεί να προκαλέσει τόσο μεγάλο θόρυβο στη Γερμανία», σχολίασε ο Hage.
Σχετικά με τις επιθέσεις με μπογιά, υπογράμμισε ότι το προσωπικό του υπέστη άδικα τις συνέπειες. «Οι χώροι εργασίας τους δέχτηκαν επίθεση και υπέστησαν ζημιές. Έχω μεγάλο σεβασμό για τον τρόπο που αντέδρασε η ομάδα».