Με το πήξιμο των πόλεων και την αδυναμία των περισσότερων ανεπτυγμένων ή αναπτυσσόμενων κρατών να κατασκευάσουν νέους δρόμους λόγω έλλειψης χρόνου, χώρων και πόρων, οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις μετακίνησης.

Ούτε συζήτηση για περισσότερα τετράτροχα κουτιά. Ο όγκος του οχήματος τιμωρείται πλέον. Στην Στοκχόλμη, το Λονδίνο, το Μιλάνο, τη Σιγκαπούρη και άλλες πόλεις, οι χρήστες αυτοκινήτων είναι ήδη υποχρεωμένοι να πληρώνουν φόρο κυκλοφοριακής συμφόρησης!

Ακόμη, τα ορυκτά καύσιμα ακριβαίνουν, το περιβάλλον υποβαθμίζεται συνεχώς. Κι ωστόσο ο μισός πληθυσμός της υδρογείου, κάπου 3,5 δισεκατομμύρια ψυχές, ζουν σε πόλεις. Πώς θα μπορέσουν να διατηρήσουν ή βελτιώσουν την ελευθερία μετακίνησης μέσα στο πηχτό αστικό περιβάλλον; Ο καιρός είναι ώριμος για φρέσκες λύσεις.

Βέβαια μια από τις λύσεις είναι η μεταλλαγή των μεταφορικών μας μέσων. Πώς; Ακολουθώντας το παράδειγμα της μοτοσυκλέτας, δηλαδή μέσω downsizing ή σμίκρυνσης. Τα οχήματα ατομικής μετακίνησης πρέπει να μικρύνουν όσο περισσότερο γίνεται, διατηρώντας ένα ελάχιστο όριο ασφαλείας, και αυξάνοντας την ευχρηστία και τη φιλικότητά τους. Πώς; Αναθέτοντας σε μικροϋπολογιστές και ηλεκτροκινητήρες πολλά από τα καθήκοντα που ασκούσε ως τώρα ένας δικυκλιστής.

Η εξυπηρέτηση των νέων αναγκών αναμένεται να χαρίσει εκρηκτική άνθιση σε μία νέα αγορά, την αγορά συσκευών μετακίνησης (πώς λέμε πλυντήριο..).

Μικροσκοπικές ηλεκτρικές συσκευές, καθοδηγούμενες κυρίως από πολύπλοκα υπολογιστικά προγράμματα, γυροσκόπια και αποδοτικά σερβομοτέρ που λειτουργούν με οικιακό ρεύμα θα αναλάβουν όλο και μεγαλύτερο μέρος των μετακινήσεών μας μέσα στις πόλεις, καθώς όλο και περισσότερο οι φόροι των οχημάτων θα ορίζονται αναλογικά με τον όγκο τους.

Μια από τις θαυμαστές αυτές νέες συσκευές είναι το Yikebike. Το μικροσκοπικό ηλεκτρικό όχημα είχε παρουσιαστεί το 2009 στην έκθεση Eurobike και είχε εντυπωσιάσει, ζυγίζοντας 11,5 κιλά. Κατείχε ήδη το ρεκόρ Γκίνες ως το ελαφρύτερο και μικρότερο ηλεκτρικό ποδήλατο του κόσμου.

Το περιοδικό Time το κατέταξε στην 15η θέση των 50 σημαντικότερων εφευρέσεων της χρονιάς εκείνης. Και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας το έχει κατατάξει ανάμεσα στα πιο σημαντικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας, δίπλα στα BlackBerry, Google, Magnetic Resonance Imaging (MRI), SpaceShip One, Viagra, και τα εμβόλια κατά του AIDS.

Τώρα η νέα του έκδοση είναι ακόμη ελαφρύτερη, ζυγίζει μόλις 11,2 κιλά και με μία φόρτιση ταξιδεύει 15 χιλιόμετρα. Στον δρόμο που χάραξε το Yikebike ακολουθούν τώρα οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Toyota, Honda, BMW, Nissan, Volkswagen, Suzuki και General Motors αναζητούν την βέλτιστη λύση για ένα «Όχημα του Τελευταίου Χιλιομέτρου», όπως ονομάζονται.

Αναδιπλούμενο θα πρέπει να χωρά στο πορτ-μπαγκάζ (ή αλλού) του αυτοκινήτου το οποίο θα παρκάρεται εκτός αστικού ιστού. Ύστερα ο οδηγός θα μετακινείται ως τον προορισμό του καβάλα ή μέσα στη φορητή τροχοσυσκευή.

Απολαύστε μερικές από τις νέες αυτές κινοσυσκευές, όπως τις έχει συλλάβει ο ανθρώπινος νους. Και πάρτε μια γεύση του τι θα οδηγούμε το 2020. Αναδιπλούμενα ή μη, φορητά απαραίτητα, εργονομικά και οικονομικά. Πολυθρόνες με ρόδες, ρόδες με κάθισμα, καρέκλες με πόδια, πόδια με ρόδες και ό,τι άλλο συνδυασμό μπορεί να φανταστεί ο εφευρέτης, συνήθως κάποιος φοιτητής Πολυτεχνείου που κάνει τη διατριβή του…