Ιστοσελίδες που αποδεικνύονται «κλώνοι», προσφορές που εάν και φαίνονται άκρως δελεαστικές είναι «φαντάσματα», καταλύματα τα οποία εμφανίζονται ως διαθέσιμα και σε προσφορά αλλά τελικά… εξαφανίζονται. Ενοικιαζόμενα δωμάτια που μπορεί να μην υπάρχουν καν ή να έχουν fake φωτογραφίες με στόχο να πείσουν τους επισκέπτες να κάνουν κράτηση.

Τίποτα από αυτά που διαβάζετε δεν αποτελούν σενάρια. Είναι η πραγματικότητα για αρκετούς ανυποψίαστους πολίτες της χώρας μας που ενόψει των καλοκαιρινών διακοπές τους έχει τύχει να πέσουν θύματα ηλεκτρονικής απάτης.

Επειδή οι καλοκαιρινές διακοπές αποτελούν κάτι το οποίο περιμένουμε πολλούς μήνες και δεν θέλουμε με τίποτα να πάνε στραβά και να καταστραφούν απευθυνθήκαμε στον υπεύθυνο της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γιώργο Κορμά ώστε να μας πει τι πρέπει να προσέξουμε.

Πώς δρουν οι απατεώνες και ποια είναι η πιο συνηθισμένη απάτη

Η δημιουργία ιστοσελίδων «κλώνων» αποτελεί την πιο συνηθισμένη ηλεκτρονική απάτη για τους επιτήδειους που θέλουν να παραπλανήσουν τους ταξιδιώτες. Πώς όμως δημιουργούν τις ιστοσελίδες θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε «δίδυμα αδερφάκια» με άλλες αληθινές;

Τα βήμα που ακολουθούν είναι τα εξής: Κλέβουν τις φωτογραφίες, τις διευθύνσεις και άλλα στοιχεία από τις πλατμόρφες κράτησης και φτιάχνουν ψεύτικες σελίδες πανομοιότυπες με τις αληθινές μέσω των οποίων κάνουν προσφορές στο κοινό… που τελικά αποδεικνύεται πως είναι fake.

Οι απατεώνες κατευθύνουν τoυς καταναλωτές σε δική τους σελίδα, τους «πετάνε» προσφορές που πρέπει κλειστούν άμεσα διότι αλλιώς θα λήξουν, τους βάζουν να πληρώσουμε και όταν έρχεται η ώρα των διακοπών καταλαβαίνουν πως δεν έχει γίνει καμία κράτηση ενώ έχουν δώσει τα χρήματά τους.

Οι απατεώνες «ψαρεύουν» τα θύματά τους με γρήγορες κινήσεις, τους αποσπούν χρήματα ενώ κάνουν τα πάντα ώστε να τους πάρουν τους κωδικούς των λογαριασμών και να τους τραβήξουν όσο μεγαλύτερο ποσοστό μπορούν από τις αποταμιεύσεις τους.

Τι πρέπει να προσέξετε πριν κάνετε κράτηση

Όπως μας εξηγεί ο υπεύθυνος της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γιώργος Κορμάς ειδικά την περίοδο των διακοπών του καλοκαιριού θα πρέπει οι καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί ώστε να μην πέσουν θύματα κακόβουλων ανθρώπων με σκοπό την εκμετάλλευσή τους.

«Πρώτο και βασικότερο είναι πως ποτέ δεν αναζητούμε σάιτ μέσω του λινγκ που μας στέλνουν. Πάντα πρέπει να μπαίνουμε στο url των σάιτ. Δυστυχώς είναι σε μεγάλη έξαρση το fishing που σημαίνει ότι στέλνονται χιλιάδες μηνύματα και ο κόσμος πατάει πάνω στο λινγκ.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να πηγαίνουμε πάνω στο λινγκ της εταιρείας απευθείας καθώς τι συμβαίνει; Είναι εξαιρετικά συνηθισμένο φαινόμενο να πατάει ο καταναλωτής σε ένα λινγκ που του στέλνουν, να δίνει τα στοιχεία του εκεί και από πίσω να υπάρχει ένα σύστημα απάτης το οποίο στο τέλος παίρνει τα στοιχεία αλλά και τα χρήματα του θύματος» σημειώνει.

Γιατί είναι απαραίτητο το να γκουγκλάρουμε την εταιρεία και να βλέπουμε τα σχόλια

Σύμφωνα με τον Γιώργο Κορμά πρέπει να μπαίνουμε και να γκουγκλάρουμε την εταιρεία με την οποία θα κάνουμε τη συναλλαγή και να βλέπουμε τα σχόλια που έχει κάνει ο κόσμος.

«Πολλοί έχουν αποφύγει το να πέσουν θύματα απάτης λόγω των σχολίων που είδαν και κατάλαβαν πώς κάτι συμβαίνει… Έτσι γλίτωσαν» εξηγεί ο υπεύθυνος της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου στο Newsbeast.

«Θα πρέπει στο url της σελίδας που μπαίνουμε να υπάρχει το σήμα security (το λουκετάκι δηλαδή) που εξασφαλίζει ότι η ιστοσελίδα αυτή είναι σε περιβάλλον ασφάλειας» τονίζει.

«Σε περίπτωση που πέσουμε θύματα απάτης για παράδειγμα κλείσουμε ένα ξενοδοχείο και πάμε εκεί και δεν έχει γίνει κράτηση θα πρέπει αμέσως να προβούμε στη δικαιοσύνη, να καταγγείλουμε το περιστατικό και να καταθέσουμε μηνυτήρια αναφορά» συμπληρώνει.

Οι καταναλωτές θα πρέπει άμεσα να απευθυνθούν στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ώστε να καταγγείλουν το περιστατικό. Επίσης θα πρέπει γνωστοποιήσουν στην τράπεζα που διατηρούν τραπεζικό λογαριασμό το τι έχει συμβεί και να αμφισβητήσουν τη συναλλαγή.

Πώς πρέπει να πληρώνουμε

«Οι καλύτερες επιλογές για τις συναλλαγές ειδικά σε περιπτώσεις που δεν είμαστε σίγουροι για το προϊόν (στην προκειμένη περίπτωση για τις κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών) είναι οι prepaid κάρτες ή η αντικαταβολή» μας λέει ο υπεύθυνος της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γιώργος Κορμάς. «Να αποφεύγουμε χρησιμοποιούμε κάρτες με λογαριασμούς που έχουμε τα χρήματά μας εκεί και ποτέ μα ποτέ δεν θα δίνουμε τον εξαψήφιο κωδικό ασφαλείας» αναφέρει.

Πριν πληρώσουμε καλό θα είναι ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες να πέσουμε θύματα απάτης, να τηλεφωνήσουμε στο κατάλυμα που αποφασίσαμε να κλείσουμε.

Η λύση της επικοινωνίας μέσω των social media αν και είναι πιο εύκολη πολλές φορές είναι παρακινδυνευμένη οπότε καλό θα ήταν να αναμείνουμε στο ακουστικό και να ζητήσουμε τον υπεύθυνο. Αυτός θα μας δώσει τις πληροφορίες που επιζητούμε και παράλληλα θα μας κάνει να καταλάβουμε εάν η συναλλαγή στην οποία ετοιμαζόμαστε να προχωρήσουμε είναι σωστή.