Μια «Μέδουσα» θα επιτηρεί εις το εφεξής όλο το Παρίσι, εντοπίζοντας (και τιμωρώντας) όλες τις πιθανές εστίες ηχορύπανσης.

Η Αν Ινταλγκό είχε θέσει εξαρχής τον πήχη ψηλά: η δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας είχε δεσμευθεί προεκλογικά ότι επιθυμεί να βελτιώσει προς το καλύτερο τόσο την εικόνα του Παρισιού, όσο και η ποιότητα ζωής των κατοίκων του και ήδη έχει προβεί σε μια σειρά από σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως τα μέτρα μείωσης της ταχύτητας που κινούνται τα αυτοκίνητα στους δρόμους.

Το επόμενο μέτρο ακούει στο όνομα «Μέδουσα». Πρόκειται για ένα σύστημα εντοπισμού, διαμέσου ειδικών αισθητήρων, όλων αυτών των ήχων που ξεπερνούν ένα συγκεκριμένο όριο ντεσιμπέλ. Το σύστημα εδράζεται πάνω σε ένα συνδυασμό τεσσάρων μικροφώνων και δύο καμερών που χαρτογραφούν τα επίπεδα θορύβου σε κάθε δρόμο της γαλλικής πρωτεύουσας.

Όπως αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ, το συγκεκριμένο σύστημα θα εντοπίζει την πηγή μιας ηχορύπανσης και με τις κάμερες του θα τραβάει φωτογραφίες των πινακίδων του οχήματος που παράγει τον θόρυβο. Στη συνέχεια ο κάτοχος του οχήματος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση για την παράβαση που θα συνοδεύεται φυσικά με το ανάλογο πρόστιμο που θα είναι χρηματικό και της τάξεως των κάποιων δεκάδων ευρώ.

Η αλήθεια είναι πάντως ότι η Ινταλγκό δεν θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά, ειδικά στη Γαλλία όπου η ηχορύπανση καταγράφεται ως το νούμερο δύο πρόβλημα μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση. Αλλά και οι ίδιοι οι Γάλλοι, ως λαός, είναι ιδιαιτέρως ευαίσθητοι και αυστηροί ως προς το ζήτημα αυτό, από τα παιδιά τους (τα οποία τα μαθαίνουν από πολύ μικρή ηλικία να μην υψώνουν την φωνή τους όταν μιλάνε) μέχρι τους κοινόχρηστους χώρους τους.

Μια πρόσφατη μελέτη του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Bruitparif έχει δείξει ότι για το Παρίσι η ηχορύπανση αποτελεί σημαντικό πρόβλημα που δημιουργεί διαφόρων ειδών προβλήματα υγείας στους κατοίκους της τα οποία κοστίζουν 156 δισ. ευρώ ετησίως στην οικονομία της χώρας (από την απουσία από την εργασία μέχρι την ιατρική περίθαλψη). Και ασφαλώς, η ηχορύπανση, ειδικά στο κέντρο, την «καρδιά» της πρωτεύουσας, πλήττει εκατοντάδες χιλιάδες Παριζιάνων προκαλώντας τους προβλήματα ύπνου, ψυχολογικά προβλήματα αλλά και καρδιαγγειακές παθήσεις.

Μια μελέτη που έγινε το 2019 από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος συνδέει άρρηκτα την ηχορύπανση με πάνω από 12.000 προώρους θανάτους σε όλη την Ευρώπη και αναφέρει ότι ένας στους πέντε Ευρωπαίους εκτίθεται πολύ συχνά σε εξαιρετικά επιβλαβή επίπεδα ήχου που είναι βλαβερά για την ψυχοσωματική του υγεία.

Η εγκατάσταση της «Μέδουσας» στους δρόμους του Παρισιού θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης στις 12 Οκτωβρίου, ενώ να αναφέρουμε εδώ ότι το σύστημα χρησιμοποιείται πιλοτικά από το 2019 σε ένα προάστιο του Παρισιού.

Παρίσι, μια πόλη φιλική στους κατοίκους της

Η Ινταλγκό δεν έχει μόνο να επαίρεται για το πρότζεκτ «Μέδουσα» και αυτό γιατί από την 1η Σεπτεμβρίου οι Παριζιάνοι οδηγοί κινούνται με ρυθμούς… χελώνας καθώς τέθηκε σε ισχύ το όριο ταχύτητας των 30 χιλιομέτρων την ώρα (από 50χλμ/ώρα).

Η δήμαρχος έχει δηλώσει ότι πρόκειται για μία κίνηση με στόχο των περιορισμό των ατυχημάτων, τη μείωση των εκπομπών ρύπων αλλά και την ηχορύπανση στην γαλλική πρωτεύουσα.

Όπως αναφέρουν τα γαλλικά ΜΜΕ, το νέο όριο ταχύτητας αναμένεται να ενισχύσει την τάση για μετακινήσεις στην πόλη με ποδήλατο, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζεται σθεναρά από την πλειοψηφία των Παριζιάνων. Το 61% των κατοίκων της πρωτεύουσας, σύμφωνα με δημοσκόπηση του ινστιτούτου Ifop, εγκρίνει την πρωτοβουλία της δημάρχου.

«Αυτός ο περιορισμός συνδέεται με ένα σημαντικό ζήτημα οδικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων», επισημαίνει ο Νταβίντ Μπελιάρ, αντιδήμαρχος του Παρισιού και υπεύθυνος για τη μετατροπή του δημόσιου χώρου και των μεταφορών.

Σε ότι αφορά στην βελτίωση της ποιότητας του αέρα, υπάρχουν βέβαια και όλες εκείνες οι αντίθετες απόψεις που αμφισβητούν ότι με αυτό το μέτρο, τα αυτοκίνητα θα ρυπαίνουν λιγότερο την ατμόσφαιρα.

Ο Τόνι Ρενούτσι, γενικός διευθυντής της «Respire», μιας κρατικής οργάνωσης για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, επισημαίνει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Liberation», ότι ναι μεν ο ίδιος στηρίζει την πρωτοβουλία, ωστόσο έχει τις επιφυλάξεις του γιατί «αυτό το μέτρο δεν έχει άμεση επίδραση στην ποιότητα του αέρα και είναι σημαντικό να το θυμόμαστε αυτό. Επειδή θα κινούμαστε με ταχύτητα αντί για 50 χλμ. /ώρα με 30χλμ./ώρα δεν σημαίνει ότι θα ρυπαίνουμε λιγότερο. Στις πόλεις όπου αυτό έχει ήδη εφαρμοστεί (όπως την Λιλ, την Γκρενόμπλ, το Μιλάνο, την Μαδρίτη και τις Βρυξέλλες) δεν έχει εξαχθεί συμπέρασμα για το θέμα της ποιότητας του αέρα, δεν υπάρχουν δεδομένα».