24
loading

Ακόμα και μια κλεφτή ματιά να ρίξεις, έστω και για μια τόση δα στιγμούλα, στα πέη των γυμνών αγαλμάτων της ελληνικής αρχαιότητας δεν μπορεί να μην παρατηρήσεις ότι οι κάτοχοί τους δεν είναι ακριβώς προικισμένοι.

Σκαλισμένα με τη γνώριμη επιδεξιότητα κι αυτά, όπως και όλες οι μαρμάρινες παραστάσεις της κλασικής ελληνικής τέχνης, τα πέη και το περιέργως μικρό τους μέγεθος έχουν απασχολήσει την ιστορία της τέχνης πολύ περισσότερο απ’ όσο θα υπέθετε ενδεχομένως κανείς.

Οι έλληνες γλύπτες έδιναν εξάλλου την ίδια προσοχή στο σκάλισμα του φαλλού όπως και στην υπόλοιπη παράσταση, κι έτσι δεν θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει για λάθη, κακοτεχνίες ή αβλεψίες.

Όχι, κάθε άλλο. Ήταν ιδεολογικοί οι λόγοι που οι πρόγονοί μας έφτιαχναν τα αγάλματά τους με μικρά πέη. Γιατί αυτά ακριβώς ήθελαν! Αυτά προτιμούσαν ως κοινωνία.

Εκεί που σήμερα το μεγαλύτερο θεωρείται και καλύτερο, οι Έλληνες είχαν κι εδώ μια διαφορετική άποψη…

Κλασικές ανατομικές προτιμήσεις στο μέγεθος των γεννητικών οργάνων

Με μικρότερα ακόμα και από το μέσο πέος παρουσίαζε η ελληνική αρχαιότητα τα ανδρικά αγάλματά της, αναγκάζοντας ακόμα και τους αντιγραφείς Ρωμαίους να υιοθετήσουν την αισθητική τάση. Μόνο που για τους Έλληνες δεν ήταν αισθητικοί οι λόγοι.

Οι Έλληνες προτιμούσαν βλέπετε τους θεούς και τους ήρωές τους καθόλου προικισμένους. Κάτι που γνωρίζει καλά τόσο η ιστορία της τέχνης όσο και η θεωρία της αισθητικής. Από την απλή παρατήρηση και μόνο.

Όπως μας λέει εξάλλου και η μελέτη του 2013 του Πανεπιστημίου Αθηνών «Penile representations in ancient Greek art» (Rempelakos, Tsiamis και Poulakou-Rebelakou), η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν «η εξέταση ενός μεγάλου αριθμού αναπαραστάσεων πέους από την αρχαία ελληνική κεραμική και γλυπτική και η ανάλυση αρχαίων θεατρικών έργων (σατιρικά δράματα και κωμωδίες».

Μια ματιά να ρίξεις δηλαδή σε ένα αρχαιολογικό μουσείο και καταλαβαίνεις αμέσως ότι κάτι τρέχει με τα μόρια των αγαλμάτων. Έστω κι αν είναι πάνω σε μυώδη σώματα που αναδίδουν αντρίλα!

Γιατί παρουσίαζαν όμως έτσι το πέος οι πρόγονοί μας;

Κοινωνικοί παράγοντες στην απεικόνιση του φαλλού

Η απάντηση φαίνεται πως έχει να κάνει με τις πολιτισμικές προτιμήσεις και το ιδεολογικές καταβολές των αρχαίων. Ο ιδεατός άντρας για τον αρχαίο Έλληνα δεν ήταν ο φιλήδονος εραστής, αλλά ο σοφός δημόσιος λειτουργός. Ο άνθρωπος που άφηνε τον ερωτισμό κατά μέρος για να ασχοληθεί με τα άλλα, τα μεγάλα, πράγματα όπως η πολιτική, η δημοκρατία, η φιλοσοφία, η επιστήμη και η τέχνη κοντολογίς.

«Οι Έλληνες συσχέτιζαν τα μικρά και όχι σε στύση πέη με τη μετριοπάθεια, μια από τις βασικές αξίες που διαμόρφωναν και την άποψή τους για την ιδεατή αρρενωπότητα», εξηγεί ο καθηγητής κλασικής αρχαιότητας του Χάρβαρντ, Andrew Lear.

«Υπάρχει αυτή η αντίθεση ανάμεσα στα μικρά και μη ορθωμένα πέη των ιδεωδών αντρών (ήρωες, θεοί, γυμνοί αθλητές) και στα υπερμεγέθη, ορθωμένα πέη των σατύρων (μυθικά όντα μισοί άνθρωποι-μισοί τράγοι που ήταν μέθυσοι και ακραία λάγνοι) και πολλών ακόμα μη εξιδανικευμένων αντρών. Οι ηλικιωμένοι άντρες, για παράδειγμα, έχουν συχνά μεγαλύτερα πέη», μας λέει και η Olivia Goldhill στο άρθρο της «Why Do Greek Statues Have Such Small Penises?» (2016).

Και πράγματι υπάρχουν πολλά αρχαιοελληνικά αγάλματα που απεικονίζουν μεγαλύτερα πέη, μόνο που δεν έχουν να κάνουν με την ανδρεία, το κλέος και τη λατρεία. Τον Δία δεν θα τον δούμε ποτέ με μεγάλο πέος. Ή τον Ηρακλή. Θα δούμε όμως έναν δούλο. Ο μόνος θεός που ξεφεύγει από το πρότυπο και αναπαρίσταται ιδιαιτέρως προικισμένος είναι ο Πρίαπος, ο θεός της γονιμότητας και προστάτης των υποζυγίων, των κήπων και των ανδρικών γεννητικών οργάνων.

Είναι εξάλλου γιος του Διονύσου (θεού του κρασιού και του γλεντιού, οι υπηρέτες του οποίου ήταν οι σάτυροι) και της Αφροδίτης (θεάς του έρωτα), ένα πλάσμα καταραμένο από την Ήρα που το μεγάλωσαν οι σάτυροι. Κακάσχημος, ανίκανος σεξουαλικά και αχρείος, μιας και προσπάθησε τόσες και τόσες φορές να βιάσει ανεπιτυχώς θεές, νύμφες και νεαρά κορίτσια, ήταν ταιριαστό να έχει μεγάλο πέος. Ήταν μια γκροτέσκα φιγούρα που λίγα είχε να κάνει με το ευγενές Δωδεκάθεο.

Οι Έλληνες κρατούσαν λοιπόν το μικρό πέος για όσα λάτρευαν και θαύμαζαν, απεικονίζοντας όλα τα αρνητικά κοινωνικά πρότυπα με μεγάλα μόρια. Όπως τους βαρβάρους! Το μεγάλο πέος δεν έδειχνε μόνο ότι κάποιος ήταν ανόητος και αλαφροΐσκιωτος, αλλά και απολίτιστος, σωστός αγροίκος. Η εκλεπτυσμένη κοινωνία των Ελλήνων θεωρούσε πως περιβάλλεται από μισότρελους άντρες που εξουσιάζονταν μόνο από τις κολασμένες ορμές τους.

«Πολλοί βάρβαροι που ζούσαν γύρω από την Ελλάδα, είχαν κάνει επιδρομές και πολέμησαν με τους Έλληνες, επεδείκνυαν τη λατρεία του πέους τους και τέτοιες πρακτικές θεωρήθηκαν σημάδι βαρβαρισμού και πολιτιστικού κενού στα μάτια των Ελλήνων», εξηγεί η Goldhill.

Τα μεγάλα πέη δεν ήταν παρά ενδείξεις ενός άντρα που κυβερνιόταν από τις ανομολόγητες επιθυμίες του (και όχι τη λογική του), ένα απολίτιστο ον η συμπεριφορά του οποίου παρέπεμπε σε ζώο περισσότερο παρά σε έλλογο άνθρωπο που είχε δαμάσει τα πάθη του. Κανένας Έλληνας δεν θα ήθελε να καταλήξει σαν τον φουκαρά τον Πρίαπο και, ακόμα χειρότερα, να του κολλήσουν καμιά ρετσινιά βαρβάρου.

Όπως παρατηρεί εδώ η θεωρητικός της τέχνης Ellen Odredsson («Why Do All Old Statues Have Such Small Penises?» του 2016): «ο ιδεατός Έλληνας ήταν λογικός, διανοούμενος και αξιόπιστος. Όχι ότι δεν συνέχιζε να κάνει πολύ σεξ, αλλά αυτό ήταν άσχετο με το μέγεθος του πέους του. Το μικρό του πέος τού επέτρεπε μάλιστα να διατηρεί τη νηφάλια λογική του».

Μήπως ο Αριστοφάνης δεν μας λέει στις «Νεφέλες» του (στίχοι 1010-1019) πως τα χαρακτηριστικά του ιδανικού άνδρα είναι «στήθος γερό και θωριά αστραφτερή … ώμοι μεγάλοι και γλώσσα κοντή … πράμα μικρό και χοντρά πισινά»; Ενώ το μεγάλο πέος συνδέεται με όλα τα κακά: «Μα αν κυλήσεις εκεί που σε παν οι καιροί οι τωρινοί, κιτρινιάρα θωριά κι ώμους θα ᾽χεις μικρούς, θα ᾽χεις γλώσσα μεγάλη και στήθος στενό, πισινά μια σταλιά και μακρύ μπροστινό»!

Αυτά ήταν τα χαρακτηριστικά που έφεραν άνθρωποι που δεν θα ήθελες παρτίδες μαζί τους…

Μικρό πέος, μεγάλες κουβέντες

Ο έφηβος νεαρός άντρας αντιπροσώπευε στη συλλογιστική των προγόνων μας το καλύτερο είδος ανθρώπου. Εκεί, στην πρώτη εφηβεία του, το αγόρι ήταν όμορφο, αθώο και γεμάτο δυνατότητες, ένα μπουμπούκι που περιμένει να ανθίσει. Όσο για τα γεννητικά όργανα του άντρα, μεγαλώνουν ακριβώς κατά την περίοδο της προεφηβείας και της εφηβείας.

Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος για τον οποίο οι πρόγονοί μας ενδέχεται να απεικόνιζαν μικρά τα μόρια. «Όσο μικρότερο το πέος, τόσο πιο κοντά είσαι στο ιδεατό, τόσο πιο ελκυστικός θεωρείσαι», μας λέει ο Andrew Lear, μια θέση που συγκεντρώνει αρκετή συναίνεση στον κόσμο της ιστορίας της τέχνης.

Άλλοι πάλι ιστορικοί δεν δέχονται ότι τα πέη των αρχαιοελληνικών αγαλμάτων είναι δα και τόσο μικρά. Και υποδεικνύουν ένα ιδιαίτερο στοιχείο εδώ, πως «είναι χαλαρά»: «Αν συγκρίνεις το μέγεθός τους με τα περισσότερα χαλαρά αντρικά πέη, τότε δεν είναι στην πραγματικότητα σημαντικά μικρότερα από όσο τείνουν να είναι τα πραγματικά πέη», παρατηρεί η Oredsson.

Οι Ρεμπελάκος, Τσιάμης και Πουλάκου-Ρεμπελάκου ισχυρίζονται στο άρθρο τους πως «είναι αξιοσημείωτο ότι πολλές από αυτές τις εικόνες ανήκουν σε αθλητές κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά τη σκληρή γυμναστική, όταν το πέος συρρικνώνεται». Ακόμα και για τον περίφημο Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγέλου υπάρχει μια τέτοια θεωρία, από μελέτη του 2015 δυο φλωρεντινών πανεπιστημιακών γιατρών (Pietro Antonio Bernabei και Massimo Gulisano), πως δεν είναι το πέος του μικρό, είναι απλώς οι συνθήκες.

Ο Δαβίδ είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τον θηριώδη Γολιάθ, μας λέει ο Μιχαήλ Άγγελος, κι έτσι είναι ο θανάσιμος φόβος που νιώθει απέναντι στην υπαρξιακή απειλή αυτός που έχει συρρικνώνει το μόριό του. Η ανατομική μελέτη των γιατρών έδειξε πως «κάθε ανατομική λεπτομέρεια, ακόμα και ο σχηματισμός των μυών στο μέτωπό του, είναι συνεπής με τα συνδυασμένα αποτελέσματα του φόβου, της έντασης και της επιθετικότητας».

Και δεν μπορούμε φυσικά να παραγνωρίσουμε και την αισθητική αρμονία που τόσο αποζητούσε η κλασική τέχνη, τη σωστή αναλογικότητα των μεγεθών. Όπως και με χέρια, τα πόδια και το πρόσωπο, η ελληνική γλυπτική απομακρύνθηκε δραστικά από τα προγενέστερα καλλιτεχνικά πλαίσια των Αιγυπτίων και των Σουμερίων, ας πούμε.

Ο έλληνας γλύπτης προσπάθησε να αποδώσει το ανθρώπινο σώμα όπως ακριβώς είναι. Ή σχεδόν! «Οι έλληνες άντρες έβλεπαν γυμνό ο ένας τον άλλο όλη την ώρα στα γυμναστήρια», υποδεικνύει εδώ ο Lear, «οπότε πρέπει να ήξεραν ότι, ως έναν βαθμό, δεν είχε κάθε αξιοθαύμαστα μετριοπαθής άντρας μικρό πέος, όπως δεν είχε και κάθε αμετροεπής, δειλός και μέθυσος άντρας μεγάλο».

Θέτοντας τα κριτήρια της φαλλικής αναπαράστασης

Όπως και με πολλούς ακόμα αισθητικούς νεωτερισμούς των προγόνων μας, η ελληνική επιλογή των μικρών αλλά αναλογικών πεών έγινε η νόρμα για τη γλυπτική στους αιώνες που θα έρχονταν. Κι ενώ οι Ρωμαίοι διατηρούσαν θετικότερη στάση απέναντι στα μεγάλα πέη, έτσι λάγνες και φιλήδονες καθώς ήταν οι κοινωνίες τους, όταν ήταν να φτιάξουν μεγάλη τέχνη κλεφτοκοίταζαν τους Έλληνες.

Η ρωμαϊκή γλυπτική παρέμεινε στο πρότυπο του μικρού ελληνικού πέους, μια αισθητική απόφαση που διατηρήθηκε ακόμα και από τη θρησκευτική τέχνη του Μεσαίωνα, η οποία αντλούσε εξάλλου έμπνευση από τους Έλληνες και τους Ρωμαίους. Όταν έφτασε μάλιστα η περίοδος της Αναγέννησης, τα μικρά πέη αποθεώθηκαν για μια ακόμα φορά, ακόμα κι αν δεν γνώριζαν πλέον οι μεγάλοι αναγεννησιακοί δάσκαλοι γιατί υιοθετούν αυτόν τον στιλιστικό κανόνα.

Οι Έλληνες προτιμούσαν λοιπόν τα μικρά πέη ως σύμβολα μετριοπάθειας, λογικής και ισορροπημένης ζωής, όπως υποδεικνύει και ο Kenneth Dover στο βιβλίο του «Ελληνική ομοφυλοφιλία». Σε αντίθεση με το μεγάλο μόριο που ήταν δείγμα ανοησίας, αμετροέπειας, λαγνείας και ασχήμιας.

«Το μικρό πέος ήταν σύμφωνο με τα ελληνικά ιδεώδη της ανδρικής ομορφιάς. Ήταν ένα σήμα της ανώτερης κουλτούρας και ενός παραγώγου του πολιτισμού», σημειώνει σχετικά και ο ιστορικός Paul Chrystal στο βιβλίο του «Στο κρεβάτι με τους αρχαίους Έλληνες» (2016). Το μικρό πέος σήμαινε πολιτισμική ανωτερότητα.

Τα αγάλματα των Ελλήνων έθεσαν το διαχρονικό ιδεώδες του κάλλους: άντρες ρωμαλέοι, γυμνασμένοι και καθόλου προικισμένοι. Γιατί βλέπετε οι Έλληνες άφησαν το μόριο μικρό για να δείξουν τη μεγαλοσύνη ενός άλλου στοιχείου της αντρικής προσωπικότητας που τους ενδιέφερε απείρως περισσότερο. Πνεύμα το είπαν…

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

24
σχόλια
  1. avatar Αισθητικη

    Η αισθητική ασχολείται μέ τήν τέχνη πού είναι έργο τών ανθρώπων και μέ τήν ομορφιά πού βρίσκεται στή φύση αλλά και στήν τέχνη, πάντως μέ τήν αισθητική μπορεί κανείς νά μελετήσει και νά εξηγήσει τά μυστικά πού περιέχουν τό καλό και η τέχνη και αυτή η δουλειά γίνεται μέ τή σκέψη τού ανθρώπου πού έχει βέβαια ανάλογη μόρφωση και δύναμη αλλά πρέπει νά έχει λεπτή ψυχή ώστε νά βλέπει πιό βαθιά τό αντικείμενο πού τόν ενδιαφέρει και νά τό εξετάζει μέ πνευματικό τρόπο. Η αισθητική αρχίζει από τήν πρώτη γνωριμία μέ τό αντικείμενο,τι παθαίνει τότε ο άνθρωπος: αισθάνεται ένα ξαφνιασμα μιά απορία μιά ταραχή μιά έκσταση ένα θαυμασμό όλα αυτά μαζί θά φέρουν τή συγκίνηση πού τή νοιώθουν μονάχα όσοι μπορούν νά τήν ξεχωρίσουν από τήν απλή χαρά από τήν ευχαρίστηση από τόν ενθουσιασμό.Μετά ψάχνει νά βρεί τίς ιδέες τά συναισθήματα τήν αλήθεια πού κρύβει τό δημιούργημα μπαίνει δηλαδή στήν ουσία του.

  2. avatar Δον Σπιλιτο

    Ειναι παρατηρημενο οτι σε ολες τις Αγγλικες εργασιες, αυτου του τυπου, οι Εγγλεζοι αναρωτιουνται συνεχως και με αγχος: Μα γιατι το αγαλμα του ταδε,τον εχει τοσο μικρο;..Μα δεν επρεπε ο δημιουργος να του τον εχει φτιαξει μεγαλυτερο;;.. Τα σχολια,δικα σας...

  3. avatar Δεν θα πέρναγα καλά

    Στην αρχαία Ελλάδα νομίζω...
    Θυμάμαι κάποια στιγμή ήμουν 21 ετών στη φιλολογική ιωαννινων και πήγα να πάω με ένα ο οποίος αλήθεια παιδιά σας λεω με έπιασε νευρικό γέλιο όταν έβγαλε το εσώρουχο του σε βαθμό που του ζήτησα συγγνώμη και έφυγα . Το παλικάρι ήμασταν μαζί συμφοιτητές και δεν ξανά ήρθε για ένα εξάμηνο και βάλε στη σχολη νόμιζε θα τον κάνω βούκινο . Αντικειμενικά δεν υπάρχει τίποτε πιο όμορφο από ένα [...]. Σε όλες τις γυναίκες μας αρέσει να σκεφτόμαστε ποσό βαθιά εισχωρεί ο άλλος και πως μας αγγίζει κακά τα ψέματα το μέγεθος όχι απλά μετράει είναι λόγος να πας με κάποιον η όχι

    1. avatar Είσαι για τα Ρεθα

      Έχεις στρεβλή εικόνα της πραγματικότητας. Το κλάματα έπρεπε να βάλεις και όχι τα γέλια. Οταν είδε ο ανθρωπάκος τη μπουτίκ κρεάτων που διατηρείς και αντιλήφθηκε ότι το κατάστημα διαθέτει μόνο με μπαζόλες ούτε καν μπριζόλες, εκανε το λουτσο του πέτρα και είπε, άτακτη οπισθοχώρηση, φίλαρακι λουφαξε και μη διανοηθεις να σηκώσεις κεφάλι, πέσαμε σε γυναιο και σε γυναίκα. Για να περάσεις κορίτσι μου καλά, ειδικά εσύ, πρέπει να το γυρίσεις στην ονοτροφια. Θα περιποίησε τους ονους και θα σε ανταμοιβουν καταλλήλως και εκείνοι, θα ρούφας γαιδουρογαλα μέχρι να σβήσει ήλιος. Για αυτό δεν έμεινε γαϊδούρι για γαϊδούρι και έγινε επιδοτούμενη η εκτροφή τους; Έλα μάρτυρα το. Εσύ τα ξεπαστρεψες εσύ ; Πως ; Τα δοκίμαζες στην ανηφόρα; Σα δε ντρέπεσαι λίγο. Έχεις παρανοήσει από την έλλειψη εντελώς. Εκεί αλήθεια που ήσουν και παρα-μορφωνοσουν δε σου σύστησε κανείς, λόγω της καταστάσεως σου, να επισκεφθείς τη Μονή στα Ρεθα. Ένα τσιγάρο δρόμος ήταν. Κρίμα θα γλιτώνεις. Ξέρεις αυτό το μοναστήρι χρησιμοποιούνταν για τον εξορκισμό τρελλών σαν και του λόγου σου, εξ ου και η έκφραση \" Είσαι για τα Ρεθα\"

    2. avatar Laddie

      Τι ζώον θεμου....

    3. avatar @Δεν θα πέρναγα καλά

      Το ότι έβαλες τα γέλια (το \"νευρικό\" του γέλωτα είναι δικαιολογία για αγένεια), να ξέρεις ότι τον σκότωσες. Κι εγώ έχω δει γυναίκες με απωθητικά χαρακτηριστικά, αλλά δεν γέλασα εκείνη την στιγμή για να μην τις προσβάλω!
      (επίσης, ως φιλόλογος, λογικά θα ήξερες καλύτερο συντακτικό και θα έβαζες και κανένα κόμμα).
      Τέλος, μάλλον μπέρδεψες τη βούρτσα με την οδοντόβουρτσα και δεν κατάλαβες το άρθρο που σχολιάζει την αναπαράσταση του πέους, όχι τα πραγματικά μεγέθη που κυκλοφορούσαν στην πιάτσα. Αν θέλεις πάντως, επικεντρώσου στους Σάτυρους ή έστω στα αγάλματα της αρχαϊκής εποχής, τους Κούρους, και όχι σε αυτά της κλασσικής. που ήταν πιο ... ενδιαφέροντα από αυτήν την άποψη.

    4. avatar ΓΙΩΡΓΟΣ 9

      Αν μετά κάνει γκαρ α γκάρ α γκαρ α γκαρ, σίγουρα δεν σε ενοχλεί!
      Εγώ ξέρω γυναίκα που το «μεγάλο του» την πονούσε και τον χώρισε αφού διαπίστωσε ότι τα μικρότερα ήταν πιο απολαυστικά... Καλά θα κάνεις λοιπόν να μιλάς μόνον για τον εαυτό σου.

    5. avatar Αυστηρή σε βρίσκω!

      Μήπως το παλικάρι ήταν αθλητής και πήγε να γίνει η φάση μετά από έντονη σωματική άσκηση? Μήπως έκανε πολύ κρύο? Ως γνωστόν το σύστημα σχεδόν εξαφανίζεται κάτω από αυτές τις συνθήκες. Δώσε και εσύ λίγο χρόνο, αμέσως να φύγεις!

  4. avatar Από κάποιον άσχετο

    Αυτό το άρθρο είναι καθαρά για τον [...]. Οι αρχαίοι έφτιαχναν αγάλματα και όχι Instagram influencer φωτογραφίες. Σκοπός τους δεν ήταν η επίδειξη τους ως φιλήδονα αντικείμενα για την κάθε πεινασμένη και τον κάθε ανώμαλο αλλά ως έργα γλυπτικής τέχνης που διακοσμούσαν πλατείες, εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, όπου ο καθένας μπορούσε να τα δει και να τα απολαύσει. Τα «μεγάλα» πεη ήταν περισσότερο ιδιωτικά και όχι κοινά. Κυρίαρχος σκοπός τους ήταν η ανάδειξη ενός υγιούς σώματος βάση των προτύπων της εποχής, και η ανάδειξη της πλούσιας και αναδυόμενης εκείνης της εποχής γλυπτικής τέχνης. Βλέπεις δεν υπήρχε τηλεόραση, Ίντερνετ και κινητά τότε. Οι δήθεν μελετητές προχώρησαν σε θεωρίες επηρεασμένοι από τον τρόπο ζωής της τελευταίας εκατονταετία όπου η φιλήδονη σκέψη, μέσω ΜΜΕ, τηλεόραση, κινηματογράφο, Ίντερνετ, περιοδικά, κλπ, έχει διαβρώσει τον τρόπο σκέψης,

  5. avatar Ηλίας ΡΕΝΙΟΣ

    Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο.

  6. avatar Αγαλμα

    Οι αρχαίοι κατασκεύαζαν κατασκεύαζαν αγάλματα θεών ή θνητών γιά νά τά αφιερώνουν στά ιερά ώς δώρο, αγάλματα ακόμη έφτιαχναν γιά νά στολίζουν διάφορα κτίρια κυρίως τά αετώματα τών ναών η για νά τιμήσουν και νά διατηρήσουν ζωντανή τή μνήμη τών σημαντικών προσώπων ή γεγονότων, επίσης οι αρχαίοι Έλληνες έστηναν αγάλματα επάνω στούς τάφους ενώ οι Αιγύπτιοι μέσα στούς τάφους τοποθετούσαν ανδριάντες γιά νά κατοικήσει εκεί η ψυχή μετά θάνατον, τήν κατασκευή αγαλμάτων τήν είχαν αναπτύξει σέ μεγάλο βαθμό πρίν από τούς Έλληνες οι Αιγύπτιοι οι Σουμέριοι οι Βαβυλώνιοι. Γιά τήν κατασκευή τά πρώτα ήταν ξύλινα μετά χρησιμοποίησαν τό χαλκό τήν πέτρα τό μάρμαρο πού τά χρωμάτιζαν σέ διάφορα σημεία ώστε νά παίρνει μεγαλύτερη ζωντάνια, ειδική κατηγορία ήταν τά χρυσελεφάντινα στά οποία τά γυμνά μέρη τού σώματος κατασκευάζονταν από ελεφαντόδοντο και τά ενδύματα από χρυσό.

  7. avatar Παγανιας

    Μπορει τα αγαλματα να εχουν μικρο μοριο αλλα εμεις οι ελληνες εχουμε ενα ματσακονι ναααααααα

    1. avatar gina1

      δε νομιζω να εχετε κ ολοι!

    2. avatar Ευακι

      Ναι ματσακονι ναααα και από μυαλό κουκούτσι!!!!

  8. avatar Ellraiser

    Πιστευω για να αναδειξουν την γενικη εικονα ενος πανεμορφου καλλιτεχνικα εργου.
    Δεν χρειαζεται να σκανδαλιζει η να επιρρεαζει σκεψεις ενος βρωμικου μυαλου.
    Ενω με την πρωτη οπτικη επαφη θαυμαζεις το εργο συνολικα και οχι να επικεντρωθεις σε ενα σημειο.
    Λιγα λεπτα αργοτερα ισως κανεις σκεψεις συμφωνα με τα ταμπου της εποχης.
    Απιστευτα μαρμαρινα γλυπτα και τεχνη.

  9. avatar Xountalas

    Εξαιρετικό άρθρο, μπράβο στο Newsbeast! ( όταν πρέπει να σας πω μπράβο, το λέω )

  10. avatar Donald Trump

    Here in America we have it three times bigger.

    1. avatar !!!

      Πάντα οι μαύροι είχαν μεγαλύτερα....

  11. avatar Αμα τον εχεις….”μαρμαρο”!!!

    Αν τα εκαναν μεγαλα και σε στυση, θα τα εκλεβαν και θα τα πουλουσαν στη μαυρη αγορα! Ενω τετοιες.... μπαμιες ποια τις παιρνει;;

  12. avatar ψεκάστε μας

    ήταν οι παρενέργειες από τα αναβολικά για να έχουν τέτοια γράμμωση στους μύες.

  13. avatar γτπ

    Ιθυφαλλικός Ερμής , όποιος κατάλαβε , κατάλαβε.

  14. avatar Άρθρο παρηγοριά

    Στους μικρό [...]!

    1. avatar Φοινικιος

      Σχολίασε ο άμεσος απόγονος του πριαπου...

  15. avatar kobomoulds

    αυτό πού ξέρω από διάφορα βιλία που εχω διαβάσει εκίνη την εποχή δεν αυνανιζόντουσαν οπως οι σημερινοι νεοι

Παρακαλούμε περιμένετε ...