Δικαστικές διαμάχες με πληρώματα ή κυβερνήσεις κρατών, «εξαφανισμένοι» πρώην ιδιοκτήτες, έριδες μεταξύ μελών οικογενειών και στο επίκεντρο πολυτελή πλωτά παλάτια που βγαίνουν ή που βγήκαν σε δημοπρασία προκειμένου να «καλυφθούν» απαιτήσεις ή πιστοποιημένοι φόροι.

Γιατί οι κατασχέσεις επηρεάζουν και τους πλούσιους και διάσημους που είδαν ή θα δουν τους προσεχείς μήνες τα υπερπολυτελή τους σκάφη να βγαίνουν στο «σφυρί».

Amadea

Η πρώτη περίπτωση που αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος τον προσεχή Σεπτέμβρη αφορά το superyachtAmadea” που βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νομικής διαδικασίας από το 2022, όταν κατασχέθηκε από τις αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η ιδιοκτησία του σκάφους εξακολουθεί να αμφισβητείται από τον μέχρι πρότινος ιδιοκτήτη του, Ρώσο μεγιστάνα πετρελαίου Eduard Khudainatov, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έλαβε επίσημα την άδεια να πουλήσει την υπερπολυτελή θαλαμηγό τον Μάρτιο του 2025.

Για να διεκδικήσει κάποια ή κάποιος το εν λόγω σκάφος στην δημοπρασία που θα ολοκληρωθεί επίσημα στις 10 Σεπτεμβρίου του 2025 χρειάζεται να καταθέσει εγγυητική που φθάνει τα δέκα εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να συμμετάσχει στη δημοπρασία.

Και αν για κάποιους το ποσό αυτό φαίνεται εξωπραγματικό οι ειδικοί υπογραμμίζουν πως το εν λόγω υπερπολυτελές γιοτ αξίζει μέχρι και το τελευταίο σεντ καθώς είναι σχεδιασμένο από το στούντιο Espen Oino και τον σχεδιαστή Francois Zuretti που έχει δημιουργήσει αριστουργήματα κατά την συνεργασία που είχε με την Benetti.

Σύμφωνα με τους δημοπράτες τα πιο «εκπληκτικά» χαρακτηριστικά που διαθέτει μεταξύ άλλων των άλλων το “Amadea” είναι ένας κινηματογράφος 4D, μια ιδιωτική πισίνα με φωτισμό εμπνευσμένο από τους αστερισμούς του σύμπαντος και μια κουζίνα που μεταξύ άλλων διαθέτει ενυδρείο ζωντανών αστακών.

H3 πρώην Indian Empress

Μετά από ισχυρισμούς του πληρώματος του “Indian Empress” που κατηγόρησαν τον τότε ιδιοκτήτη του για μη καταβολή των δεδουλευμένων τους που ξεπερνούσαν το ένα εκατομμύριο ευρώ το superyacht που κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία της Oceanco, κατασχέθηκε στη Μάλτα και ακολουθήθηκε η δικαστική οδός που «έβγαλε» τη θαλαμηγό σε πλειστηριασμό τον Ιούνιο του 2018.

Όπως λέγεται το σκάφος πουλήθηκε ιδιωτικά στη Sea Beauty Yachting Ltd για τριάντα πέντε εκατομμύρια ευρώ ,καθώς ο νικητής της δημοπρασίας δεν κατάφερε να πληρώσει την προσφορά των 43,5 εκατομμυρίων ευρώ.

Το 2019, το superyacht επιστράφηκε στο ναυπηγείο της Oceanco για μια πολυετή ανακατασκευή που αποδείχθηκε η πιο ριζική μεταμόρφωση στην ιστορία του κλάδου της ναυπηγικής. Το εξωτερικό του ανασχεδιάστηκε πλήρως από το βρετανικό στούντιο Reymond Langton και το μήκος του αυξήθηκε κατά δέκα μέτρα, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερους χώρους διαμονής που αναδιαμορφώθηκαν για να εξυπηρετήσουν είκοσι άτομα έναντι του αρχικού αριθμού των 32 ατόμων.

Λόγω των δέκα μέτρων που προστέθηκαν το σκάφος σήμερα χαρακτηρίζεται ως «νεόδμητο» και φέρει νέο όνομα ως «Η3». Αν και πουλήθηκε για μόλις 35 εκατομμύρια ευρώ σήμερα θεωρείται ως το δεύτερο πιο ακριβό superyacht στη παγκόσμια χρηματιστηριακή αγορά με αξία που φθάνει τα 295 εκατομμύρια ευρώ.

Tranquility πρώην Equanimity

Άλλο ένα υπέρ-γιοτ που κατασχέθηκε, αυτή τη φορά από τις ινδονησιακές αρχές, κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ το 2018 ήταν το παραδοθέν στον τότε ιδιοκτήτη του με το όνομα “Equanimity” που κατασκευάστηκε και αυτό στο ναυπηγείο της Oceanco και θεωρείται ως το δεύτερο μεγαλύτερο γιοτ στον κόσμο που έχει πουληθεί μέσω δημοπρασίας.

Κάτι όμως που μπορεί να αλλάξει με την πώληση του “Amadea” τον προσεχή Σεπτέμβριο. Η δημοπρασία του σκάφους πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2018 από το Ανώτατο Δικαστήριο της Μαλαισίας και η νικήτρια προσφορά ήρθε από την εταιρεία διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών “Genting Malaysia Bhd” που κατέβαλε το ποσό των 126 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το “Equanimity” που στην συνέχεια πήρε το όνομα “Tranquility” υπήρξε το πρώτο γιοτ που κατασκευάστηκε σύμφωνα με τον Κώδικα Επιβατικών Γιοτ (PYC) και μπορεί να φιλοξενήσει είκοσι δυο άτομα σε δωμάτια και σαλόνια που είναι «εμπνευσμένα» από την Ασία που σχεδίασε και υλοποίησε το βρετανικό στούντιο Winch Design. Ανάμεσα στα πολυτελή υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι τα φύλλα χρυσού, ξύλα όπως το βέγκε και το μπαμπού καθώς και μάρμαρα διάφορων κατηγοριών.

Alfa Nero

Μια άλλη περίπλοκη ιστορία ήταν αυτή του υπερπολυτελούς yacht “Alfa Nero” που υπήρξε ένα από τα τελευταία superyachts που πουλήθηκαν σε δημοπρασία μετά την εγκατάλειψη του στην Αντίγκουα. Το γιοτ μήκους 81,3 μέτρων ήταν αγκυροβολημένο στη μαρίνα του Yacht Club της Αντίγκουα από το 2022 και του είχε απαγορευθεί ο απόπλους από το λιμάνι, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Αφού δεν υποβλήθηκε καμμία αξίωση ιδιοκτησίας από τον μέχρι τότε ιδιοκτήτη του η Κυβέρνηση της Αντίγκουα και της Μπαρμπούντα ανακοίνωσε πως η υπερπολυτελής θαλαμηγός θα πουληθεί μέσω δημοπρασίας η οποία και τελέστηκε.

Το “Alfa Nero” πουλήθηκε για 40 εκατομμύρια δολάρια σε έναν άγνωστο αγοραστή που εκπροσωπήθηκε από τον Οίκο “Northrop & Johnson. Δεν ήταν όμως αυτή η νικήτρια προσφορά της δημοπρασίας που έγινε τον Ιούνιο του 2023. Αυτή όπως έγινε γνωστό ακυρώθηκε λίγο αργότερα και έφθανε τα 67 εκατομμύρια δολάρια ενώ είχε κατατεθεί από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Google , Eric Schmidt.

Λίγους μήνες μετά τη δημοπράτηση του, το γιοτ «βγήκε» στην αγορά ναύλωσης έχοντας στα συν του την εκπληκτική πισίνα υπερχείλισης και τους εσωτερικούς χώρους να φέρουν την υπογραφή του μετρ Alberto Pinto σε ένα στιλ pop art. Η τιμή ενοικίασης του σκάφους σήμερα φθάνει τις 812.500 δολάρια.

Sea Ranger πρώην Lone Ranger

Η επόμενη περίπτωση αφορά ένα ρυμουλκό ανοιχτής θαλάσσης που μετατράπηκε σε εξερευνητικό υπερπολυτελές σκάφος με το όνομα “Lone Ranger” που πουλήθηκε σε ζωντανή δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε κατά την διάρκεια της Έκθεσης Γιοτ στην Αντίμπ της Γαλλίας, το 2013.

Ή «Δημοπρασία Yacht Prestige» ήταν η πρώτη του είδους της και υπήρξε ο «κανόνας» για έναν νέο τρόπο αγοράς και πώλησης ενός γιοτ. Σε αυτή τη δημοπρασία το “Lone Ranger” που σήμερα ονομάζεται “Sea Ranger” βρήκε πολύ σύντομα νέο ιδιοκτήτη με την νικήτρια προσφορά να παραμένει μέχρι και σήμερα άγνωστη.

Το σκάφος ωστόσο όπως ανακοινώθηκε στην πορεία άλλαξε χέρια έναντι του ποσού των 20 εκατομμυρίων λιρών με προσφορά, πριν τη τέλεση της δημοπρασίας. Το σκάφος ήδη σήμερα έχει κάνει πολλές φορές τον γύρο του κόσμου ενώ οι επιβαίνοντες σε αυτό μπορούν να απολαύσουν ανέσεις πρώτης κατηγορίας. Ανάμεσα σε αυτές ένα γήπεδο μπάσκετ , μια πισίνα αλλά και μια ιδιωτική βιβλιοθήκη.

Axioma

Μια αρκετά πολύπλοκη δημοπρασία ήταν αυτή της υπερπολυτελούς θαλαμηγού “Axioma” όταν αυτή κατασχέθηκε με την κατηγορία ότι ο πρώην ιδιοκτήτης της είχε παραβιάσει μια δανειακή σύμβαση με την JP Morgan Bank.

Το σκάφος δημοπρατήθηκε έναντι του ποσού των 37,5 εκατομμυρίων δολαρίων από το Ναυαρχείο του Γιβραλτάρ σε ιδιωτική δημοπρασία με τον Howe Robinson να χειρίζεται την διαδικασία. Όπως μάλιστα έγινε γνωστό στη συνέχεια εξετάστηκαν εξήντα τρεις προσφορές καθώς υπήρξαν και πλειοδότες με έδρα τις ΗΠΑ που έλαβαν άδεια να συμμετάσχουν στη διαδικασία πώλησης του σκάφους.

Η νικήτρια προσφορά επιλέχθηκε μετά από «ενισχυμένη διαδικασία δέουσας επιμέλειας». Η θαλαμηγός ήταν γνωστή τόσο για την υπερπολυτελή της κατασκευή όσο και για το ότι διέθετε μια από τις καλύτερες συλλογές παιχνιδιών νερού, που περιλάμβανε γκάμα παιχνιδιών πισίνας αλλά και παιχνίδια θαλάσσης.

Αυτό φαίνεται πως εκμεταλλεύτηκε σήμερα ο νέος του ιδιοκτήτης που το ενέταξε στην αγορά ναύλωσης πολυτελών σκαφών με το “Axioma” να ταξιδεύει και να προσφέρει στιγμές απόλαυσης από την Ελλάδα μέχρι τις Γρεναδίνες νήσους, αφού πρώτα πραγματοποιήθηκε σε αυτό μια ανακαίνιση πολλών εκατομμυρίων στο “MB92”.

Titania πρώην Apoise

Η επόμενη δημοπρασία υπερπολυτελούς θαλαμηγού αφορά το γιοτ “Apoise” που τέθηκε σε δημοπρασία το 2010 μετά από τέσσερα χρόνια κρουαζιέρας σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο ιδιοκτήτης του ήταν ο ισχυρός άνδρας της “Ritchie Bros Auctioneers” o Dave Ritchie ο οποίος με αυτό τον τρόπο αποφάσισε να πουλήσει τη θαλαμηγό του.

Η δημόσια δημοπρασία πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2010 στο Ritz- Carlton Caymans με την πρώτη προσφορά να ξεκινά από τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ. Το γιοτ πουλήθηκε τελικώς έναντι του ποσού των 33,75 εκατομμυρίων ευρώ, που θεωρήθηκε το μισό της εκτιμώμενης αξίας του σκάφους, στον Βρετανό επιχειρηματία και μεγιστάνα της “Phones 4U” , John Caudwell.

Ο νέος του ιδιοκτήτης αφού το επιμήκυνε και το ανακατασκεύασε το μετονόμασε “Titania” και έγινε μάλιστα και πρωτοσέλιδο όταν ο John Caudwell δώρισε μια εβδομαδιαία ναύλωση στο φιλανθρωπικό ίδρυμα “Caudwell Children” που έχει έδρα στα Ηνωμένο Βασίλειο.

Illusion πρώην Galactica Star

Μια σφραγισμένη δημοπρασία με ελάχιστη τιμή εκκίνησης τα 42 εκατομμύρια ευρώ «σφράγισαν» το μέλλον της υπερπολυτελούς θαλαμηγού “Galactica Star” που τώρα πλέον έχει μετονομαστεί σε “Illusion”, to 2019.

Οι διαδικασίες για την δημοπρασία ξεκίνησαν μετά από αίτημα ενός ομοσπονδιακού δικαστηρίου των ΗΠΑ σε συνάρτηση με σχετικό αίτημα που κατέθεσε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και η Κυβέρνηση της Νιγηρίας, μετά από διεθνή έρευνα για διαφθορά.

Η θαλαμηγός μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και δώδεκα άτομα ενώ διαθέτει ένα beach bar- club 77 τετραγωνικών μέτρων με πισίνα με γυάλινο πυθμένα. Η θαλαμηγός υπήρξε το μεγαλύτερο γιοτ που παραδόθηκε από ολλανδικό ναυπηγείο μέχρι εκείνη την εποχή ενώ έγινε γνωστή παγκοσμίως και για τη συλλογή έργων Τέχνης του Warhol που βρέθηκαν μέσα σε αυτήν.

Force Blue

Μια άλλη θαλαμηγός που έγινε γνωστή για την αντισυμβατική της αρχιτεκτονική ήταν το “Force Blue” που τέθηκε σε δημοπρασία στις αρχές του 2021. Η τιμή έναρξης της δημοπρασίας ορίστηκε στα 7 εκατομμύρια ευρώ και η δημοπρασία έκλεισε στις 27 Ιανουαρίου μετά από τέσσερις προσφορές που κατατέθηκαν.

Το αντισυμβατικό σκάφος μπορεί να φιλοξενήσει δώδεκα άτομα ενώ μεταξύ των ανέσεων, διαθέτει spa, γυμναστήριο, κινηματογράφο και disco. Λίγους μήνες αργότερα της δημοπρασίας που πραγματοποιήθηκε ο νέος ιδιοκτήτης του σκάφους αφού το επιμήκυνε για επτά μέτρα προχώρησε και στην ολική του ανακατασκευή ενώ συμπεριέλαβε και μια πλατφόρμα κολύμβησης.

Τρία χρόνια αργότερα τη θαλαμηγό αυτή μπορεί να την δεί κανείς να κάνει κρουαζιέρα στην Κορσική ή να διεκδικεί μια θέση στο λιμάνι του Μονακό, την εποχή που πραγματοποιείται το περίφημο Grand Prix.

Bacarella

Το 2014 το Ανώτατο Δικαστήριο του Γιβραλτάρ δημοπράτησε την Υπερλούξ θαλαμηγό με το όνομα “Bacarella” με την ICAP Shipping να ενεργεί ως μεσίτης και να επιβλέπει την πώληση του σκάφους. Όπως έγινε γνωστό στη δημοπρασία συμμετείχαν 19 πλειοδότες και η νικήτρια προσφορά ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια δολάρια.

Η θαλαμηγός είναι σχεδιασμένη από τους Bannenberg και Rowell και μπορεί να φέρει ελικόπτερο. Ο πρώτος ιδιοκτήτης τους σκάφους δημιούργησε μια μεγάλη κύρια σουίτα αλλά και μια καμπίνα VIP ενώ στα συν του σκάφους προστίθεται ένα γυμναστήριο με σπα στη γέφυρα αλλά και ανελκυστήρας.

Triton

Η θαλαμηγός “Triton” βρήκε νέο ιδιοκτήτη το 2013 ο οποίος την απέκτησε σε δημοπρασία καταθέτοντας το ποσό των έντεκα εκατομμυρίων δολαρίων. }
Η δημοπρασία της θαλαμηγού διεξήχθη μετά από δικαστική εντολή του Αμερικανού Στρατάρχη για το σκάφος των 49,7 μέτρων που θεωρήθηκε την εποχή της καθέλκυσης του, το 2004, ως το μεγαλύτερο σύνθετο γιοτ που κατασκευάστηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το σκάφος μετά τη δημοπρασία δεν άλλαξε όνομα και σήμερα πραγματοποιεί κρουαζιέρες σε όλο τον κόσμο φιλοξενώντας λάτρεις τους ψαρέματος αλλά και των καταδύσεων.

Stefania

Μια πολύ πρόσφατη δημοπρασία ήταν και αυτή της θαλαμηγού “Stefania” που κατασχέθηκε καθώς ο πρώην λευκορώσος ιδιοκτήτης της ενεπλάκη σε υπόθεση νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Αν και αρχκά η δημοπρασία είχε οριστεί για τον Ιανουάριο του 2024 το χρυσό superyacht δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2025 για 10 εκατομμύρια ευρώ με τον Οίκο “De Baecque & Associes” να διαχειρίζεται τη δημοπρασία και την “Italian Yacht Group” να βοηθά τον αγοραστή.

Μάλιστα όπως έχει γίνει γνωστό η δημοπρασία του σκάφους καθυστέρησε λόγω περιόδου δεξαμενισμού του για να διατηρηθεί η κατάταξη της στον RINA.

H θαλαμηγός είχε παραδοθεί στον πρώτο της ιδιοκτήτη το 2021 και έτυχε τεράστιας αναγνώρισης εξασφαλίζοντας μάλιστα και μια υποψηφιότητα στα World SuperYachts Awards 2022 αλλά και μια νίκη στα Βραβεία Σχεδιασμού και Καινοτομίας της BOAT international.

Οι δημοπράτες του σκάφους ανάμεσα στις ανέσεις που παρουσίασαν στους υποψήφιους πλειοδότες ήταν το πραγματικό τζάκι με τα ξύλα όπως και τον μεγάλο χώρο ηλιοθεραπείας, όπως και τις οροφές τους σκάφους που έφθαναν τα 2,2 μέτρα και θεωρούνται highlights του σχεδιασμού της.

Φωτογραφίες: Boat International, Superyachts Times, Superworld yachts, Charter World Yachting