Η Αίγυπτος παρουσίασε την Κυριακή σχέδιο για την κατασκευή μιας νέας πόλης στην έρημο, η οποία θα ανακατευθύνει περίπου το 7% της ετήσιας ποσόστωσης του Νείλου από τη γόνιμη περιοχή του Δέλτα, προκειμένου να διέλθει από πολυτελείς γυάλινες κατοικίες και τελικά να καταλήξει σε ένα μεγάλο γεωργικό έργο.

Αντιμέτωπη με αυξανόμενες ελλείψεις νερού, ενεργειακούς περιορισμούς και βαθιά οικονομική κρίση, η Αίγυπτος φιλοδοξεί με αυτή την ανάπτυξη να αυξήσει την αξία των κρατικών περιουσιακών στοιχείων και τις τιμές γης μέσω «μη παραδοσιακών, καινοτόμων ιδεών», σύμφωνα με δήλωση του πρωθυπουργού Μοσταφά Μαντμπούλι κατά την ανακοίνωση του έργου.

Περίπου δέκα εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού του Νείλου θα ρέουν καθημερινά προς την πόλη Jirian, έκτασης 6,8 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, 42 χιλιόμετρα δυτικά του κέντρου του Καΐρου, συμβάλλοντας στην άρδευση ενός γεωργικού έργου 2,28 εκατομμυρίων στρεμμάτων, γνωστού ως New Delta, σύμφωνα με τους αναδόχους.

Τρεις ιδιωτικοί φορείς ανέλαβαν το έργο, εκπροσωπούμενοι από την κρατική εταιρεία Mostakbal Misr for Sustainable Development, που συνδέεται με τον στρατό. Το σχέδιο περιλαμβάνει οικιστικές μονάδες, εμπορικές ζώνες, μαρίνα για γιοτ και ελεύθερη οικονομική ζώνη.

Η νέα πόλη, με την ονομασία Jirian, που στα αραβικά σημαίνει «Ροή», εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα του Νείλου Δέλτα, μια μεγάλη αγροτική πρωτοβουλία που αποσκοπεί στην ανακατάκτηση περίπου 2,5 εκατομμυρίων στρεμμάτων δυτικά του αρχικού Δέλτα του Νείλου.

Το φιλόδοξο γεωργικό έργο, το οποίο ξεκίνησε το 2021, στοχεύει στην αύξηση της παραγωγής στρατηγικών καλλιεργειών όπως το σιτάρι και το καλαμπόκι, καθώς και στη μείωση του κόστους εισαγωγών τροφίμων για τη βορειοαφρικανική χώρα.

Το σχέδιο είναι το πιο πρόσφατο από μια σειρά μεγαλεπήβολων έργων που έχει προωθήσει ο πρόεδρος Άμπντελ Φατάχ αλ-Σίσι τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της νέας διοικητικής πρωτεύουσας ανατολικά του Καΐρου.

Παρότι οι αξιωματούχοι υποστηρίζουν πως αυτά τα έργα είναι κρίσιμα για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της χώρας, έχουν επίσης συμβάλει στην εκτόξευση του εξωτερικού χρέους της Αιγύπτου, το οποίο τετραπλασιάστηκε από το 2015, φτάνοντας τα 155,2 δισεκατομμύρια δολάρια έως τα τέλη του 2024.

Η χώρα έχει επίσης λάβει δισεκατομμύρια δολάρια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Ένωση για να διασφαλίσει τη χρηματοοικονομική της σταθερότητα, με την ΕΕ να δεσμεύεται για επιπλέον κονδύλια τον περασμένο μήνα.

Κατά την εκδήλωση έναρξης του έργου την Κυριακή, ο Αιγύπτιος πρωθυπουργός χαρακτήρισε το σχέδιο Jirian ως «αστική και αναπτυξιακή επανάσταση».

Πρόσθεσε ότι το έργο θα δημιουργήσει 250.000 θέσεις εργασίας και θα αποτελέσει τη βάση μιας ευρύτερης αναπτυξιακής ζώνης ισοδύναμης με τέσσερις έως πέντε επαρχίες.

«Μιλάμε για ανάπτυξη πλήρους φάσματος», δήλωσε στους δημοσιογράφους, περιγράφοντας μια εκτεταμένη αστική ζώνη που θα περιλαμβάνει βιομηχανία, κόμβους logistics και κατοικίες για «μεταξύ 2,5 και 3 εκατομμυρίων οικογενειών».

Η κυβέρνηση δεν αποκάλυψε το συνολικό κόστος του έργου.

Το νέο σχέδιο του Νείλου Δέλτα έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία η Αίγυπτος βρίσκεται ήδη υπό πίεση να διασφαλίσει το υδάτινο μέλλον της.

Με το 97% του γλυκού της νερού να προέρχεται από τον Νείλο, η χώρα είναι εγκλωβισμένη εδώ και χρόνια σε διαμάχη με την Αντίς Αμπέμπα για το Φράγμα της Αναγέννησης, το οποίο το Κάιρο φοβάται ότι θα μειώσει τη ροή των υδάτων.

Οι κατασκευαστές ανέφεραν ότι ένα κανάλι συνδεδεμένο με τον Νείλο θα διασχίζει το κέντρο της πόλης Jirian, έκτασης 1.680 στρεμμάτων, καλύπτοντας το ένα πέμπτο της συνολικής της επιφάνειας και λειτουργώντας τόσο ως αισθητικό στοιχείο όσο και ως πηγή άρδευσης για τις γύρω γεωργικές εκτάσεις.

Το έργο θα περιλαμβάνει πολυτελείς κατοικίες, ουρανοξύστες 80 ορόφων, διεθνή πανεπιστήμια και νοσοκομεία, ξενοδοχείο φιλικό προς το περιβάλλον, εμπορικές ζώνες, καθώς και πολιτιστική και μιντιακή περιοχή, σύμφωνα με τους προγραμματιστές.

Θα βρίσκεται επίσης μόλις λίγα λεπτά από το Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο, που πρόκειται να ανοίξει πλήρως τον Ιούλιο, τις Πυραμίδες της Γκίζας και το κοντινό διεθνές αεροδρόμιο Σφίγγα.

Η κατασκευή ξεκίνησε πριν από πέντε μήνες και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός πέντε ετών, σύμφωνα με τους αναδόχους του έργου.