Την τελευταία μισή δεκαετία, η απόλυτη καινοτομία στη business class των αεροπλάνων είναι η ιδιωτικότητα. Το τελευταίο είδος καθίσματος business class είναι οι μίνι σουίτες με πόρτα. Και για όποιον δεν έχει πετάξει σε μια τέτοια σουίτα, η βασική ιδέα είναι ότι μια μικρή πόρτα χωρίζει το δικό σας μικρό κάθισμα σουίτας στον θάλαμο ύπνου από την υπόλοιπη καμπίνα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το πλήρωμα εξακολουθεί να σας βλέπει όταν περνάει από δίπλα σας, αλλά όταν κάθεστε δεν έχετε οπτική επαφή με κανέναν άλλο.

Μόνο πολύ λίγες αεροπορικές εταιρείες έχουν αποφύγει τις πόρτες, και ακόμη και αυτές που αρχικά ήταν αντίθετες με την ιδέα έχουν αλλάξει πορεία, σημειώνει το CNN Travel. Η Virgin Atlantic είναι μια τέτοια περίπτωση, η οποία το 2019, όταν ξεκίνησε την παρουσίαση της καμπίνας Airbus A350 χωρίς πόρτες, τονίστηκε ότι οι σχεδιαστές πίστευαν ότι οι πόρτες δεν ταιριάζουν με την έννοια της Virgin ως «κοινωνική» αεροπορική εταιρεία. Ωστόσο, κάποια χρόνια αργότερα, και πιο συγκεκριμένα το 2022, η τελευταία καμπίνα Airbus A330neo της Virgin Atlantic έχει πόρτες!

Το θέμα όμως είναι το εξής: οι πόρτες είναι βαριές και πολύπλοκες -τόσο από πλευράς κατασκευής όσο και από πλευράς του πληρώματος που σερβίρει φαγητό και ποτά. Έχουν κάποιες σοβαρές απαιτήσεις πιστοποίησης ασφάλειας πρόσκρουσης και καταλαμβάνουν σχετικά μεγάλο χώρο στην καμπίνα, σε ένα σημείο όπου κάθε εκατοστό έχει σημασία.

Όταν το CNN Travel ρώτησε τον Matt Round, επικεφαλής δημιουργικό σύμβουλο της εταιρείας σχεδιασμού αερομεταφορών Tangerine, για το πώς οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να καινοτομήσουν, η πρώτη του απάντηση ήταν: «Χωρίς πόρτες! Ο επιπλέον χώρος θα δώσει στους σχεδιαστές έναν ευρύτερο καμβά για να σχεδιάσουν, περισσότερο χώρο για τους ανθρώπους και λιγότερο χώρο για το υλικό».

Τι ακολουθεί για την business class

Ο Chris Brady, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής καθισμάτων Unum, συμφωνεί.

«Συνολικά, φαίνεται ότι οφείλουμε ένα είδος αιώρησης του εκκρεμούς “το λιγότερο είναι περισσότερο”, απομακρυνόμενοι από τα άκομψα κανονιστικά χαρακτηριστικά, επιτρέποντάς μας να ελαχιστοποιήσουμε το βάρος και να επιτύχουμε τους στόχους βιωσιμότητας».

Η ελαχιστοποίηση του βάρους ενός περίπλοκου μηχανισμού πόρτας με εκτεταμένους κανονισμούς ασφαλείας είναι ένα μεγάλο ζητούμενο. Οι κανόνες ασφαλείας των αεροπλάνων σημαίνουν ότι κάθε μίνι σουίτα business class πρέπει να διαθέτει δύο τρόπους εξόδου σε περίπτωση που η ίδια η πόρτα δεν μπορεί να ανοίξει μετά από κάποιο περιστατικό. Συνήθως, ο ένας από αυτούς είναι ένας αρκετά περίπλοκος μηχανισμός που θα επιτρέψει στον επιβάτη που διαφεύγει είτε να αφαιρέσει το εσωτερικό πάνελ της πόρτας είτε να βγάλει εντελώς την πόρτα. Η άλλη είναι συνήθως η πολύ πιο απλή επιλογή του να σκαρφαλώσει πάνω από το κάθισμα μπροστά ή πίσω.

Στο τέλος της ημέρας, λέει ο Brady, «όπου οι αεροπορικές εταιρείες και οι επιβάτες τους θέλουν πραγματικά πόρτες, θα πρέπει να δημιουργήσουμε τις “Πόρτες 2.0”, απαντώντας στο ερώτημα πώς να λύσουμε το ζήτημα των θυρών που έχει δημιουργηθεί, όπου έχουμε περίπλοκους μηχανισμούς που μπορεί να είναι δύσκολο να πιστοποιηθούν».

Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ανταλλαγή βαριών θυρών με άλλη επιλογή προστασίας της ιδιωτικής ζωής.

Το πιο πρόσφατο κάθισμα business class της KLM, κατασκευασμένο από την ιαπωνική εταιρεία κατασκευής καθισμάτων Jamco, περιλαμβάνει μια αναδιπλούμενη οθόνη προστασίας της ιδιωτικής ζωής από ημίσκληρο υλικό. Φανταστείτε μια κυλιόμενη περσίδα παραθύρου, γυρισμένη στο πλάι, την οποία τραβάτε προς τα εμπρός και την προσαρτάτε χρησιμοποιώντας ένα μαγνητικό τμήμα.

Με ή χωρίς πόρτες -και οι περισσότεροι κατασκευαστές καθισμάτων προσφέρουν αυτή τη στιγμή την επιλογή στις αεροπορικές εταιρείες- υπάρχουν πολλά νέα και συναρπαστικά πράγματα που θα έρθουν στο εγγύς μέλλον για τους επιβάτες της business class, μερικά από τα οποία θα έρθουν και για την premium economy και την economy.

Ο Daniel Baron, διευθύνων σύμβουλος της LIFT Aero Design στο Τόκιο, εξηγεί ότι «οι φυσικοί χώροι στην επιχειρηματική θέση παρέχουν πολύ υψηλότερα επίπεδα άνεσης και ελέγχου από την προηγούμενη γενιά. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν φτάσει σε ορισμένα όρια όσον αφορά τη γεωμετρία των καθισμάτων. Η επόμενη φάση των βελτιώσεων θα έχει περισσότερο αισθητηριακό χαρακτήρα, όπως ο προσωπικός φωτισμός διάθεσης και οι μυρωδιές μέσα στη “ζώνη κουκούλι”, τα προσκέφαλα με ενσωματωμένο ήχο και οι καινοτόμες υφές στα υλικά».

Η έννοια του cocooning στη business class

Αυτή η έννοια του cocooning είναι μια μεγάλη τάση έξω από την καμπίνα και πολλοί σχεδιαστές δίνουν έμφαση σε αυτό ως κάτι που οι ταξιδιώτες θα περιμένουν και μέσα στο κάθισμα ή τη σουίτα της business class. Τα άνετα φυσικά υλικά, οι μαλακές επιφάνειες και οι υφές -που επισκιάζουν το συνηθισμένο σκληρό ύφασμα των καθισμάτων και τις πλαστικές δομές- αποτελούν ισχυρό μέρος του σχεδιασμού της επόμενης γενιάς καθισμάτων.

Ο ενσωματωμένος ήχος είναι μια μεγάλη υπόθεση, με το πρώτο μέρος αυτής της τεχνολογικής εργαλειοθήκης να είναι η δυνατότητα σύνδεσης των δικών σας ασύρματων ακουστικών με το χειριστήριο του καθίσματος μέσω Bluetooth.

Ο Chris Brady της Unum προβλέπει ότι «θα δούμε πιο διαδεδομένη ενσωμάτωση των προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών των επιβατών, επιτρέποντας ενδεχομένως πιο ανθρωποκεντρικούς ελέγχους, καθώς και βελτιωμένες διεπαφές χρήστη στον έλεγχο του καθίσματος. Ο τελικός στόχος θα μπορούσε κάλλιστα να είναι κάτι σαν το Apple CarPlay ή το Android Auto στον αέρα».

Οι αόρατες βελτιώσεις θα κάνουν τα μελλοντικά καθίσματα πιο άνετα

Περισσότερες εξελίξεις θα υπάρξουν στον τρόπο με τον οποίο τα ίδια τα καθίσματα σας κάνουν να αισθάνεστε, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Με τα καθίσματα να έχουν όλο και περισσότερο φωτισμό περιβάλλοντος γύρω τους χάρη στις πλευρικές λάμπες και τις ταινίες φωτισμού LED, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τον φωτισμό περιβάλλοντος στην περιοχή του καθίσματός σας ώστε να σας βοηθούν υποσυνείδητα να προσαρμοστείτε στη φάση της πτήσης.

Μέσα στο ίδιο το κάθισμα, λέει ο Brady της Unum «νομίζω ότι θα δούμε περισσότερη πολυπλοκότητα στους μηχανισμούς του καθίσματος, με έμφαση στην εμπειρία άνεσης και όχι στα χαρακτηριστικά».

«Επίσης, στα καθίσματα της επιχειρηματικής θέσης», προτείνει ο Daniel Baron της Lift «θα υπάρχει έλεγχος θερμοκρασίας που θα είναι αντίστοιχος με αυτόν που υπάρχει τώρα σε ορισμένα πολυτελή αυτοκίνητα».

Αυτός ο έλεγχος της θερμοκρασίας, με θέρμανση ή ψύξη που παρέχεται στην περιοχή των ποδιών και μέσω του μαξιλαριού του καθίσματος, θα είναι ιδανικός για όποιον κρυώνει στον αέρα -ή όποιος διαπιστώνει ότι τα πληρώματα, των οποίων οι θέσεις εργασίας βρίσκονται ακριβώς δίπλα σε πόρτες με ρεύμα, τείνουν να κρατούν τον θερμοστάτη μερικούς βαθμούς υψηλότερα από ό,τι θα προτιμούσαν.

Περισσότερες επιλογές και μοναδικές προσφορές

Οι αεροπορικές εταιρείες επικεντρώνονται στην παροχή μοναδικών επιλογών στους επιβάτες -στα γεύματα, την ψυχαγωγία και άλλες ανέσεις.

Αυτό θα αυξηθεί καθώς οι επιλογές θέσεων στην επιχειρηματική θέση θα γίνονται περισσότερες. Η Lufthansa ελπίζει να είναι σε θέση να πουλάει στους επιβάτες επτά διαφορετικούς τύπους καθισμάτων στην business class, όταν εγκαταστήσει τα επερχόμενα καθίσματα Allegris, με αυτά που προσφέρουν περισσότερη ιδιωτικότητα ή πόρτες σουίτας να είναι ακριβότερα.

Καθώς τα καθίσματα γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα και καθώς οι επιθυμίες και οι ανάγκες μας ως επιβάτες αλλάζουν, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να εστιάζουν όλο και περισσότερο στην ψυχολογία των επιβατών εκτός από την τεχνολογία.