Είναι αργά το βράδυ πριν από μια κρίσιμη εξέταση. Η Δάφνη, φοιτήτρια βιολογίας, αποκτά πρόσβαση σε ένα κοινόχρηστο έγγραφο που περιέχει τις απαντήσεις στα θέματα που έχουν διαρρεύσει. Η βαθμολογία της κρέμεται από μία κλωστή: ένα κλικ θα της χάριζε το άριστα. Κανείς δεν θα το μάθαινε. Κλείνει τον υπολογιστή και πάει για ύπνο κουρασμένη, αλλά με μια αίσθηση εσωτερικής ηρεμίας. Δεν αντέγραψε. Ούτε και αρίστευσε την επόμενη ημέρα. Ωστόσο, αυτή η μικρή, αόρατη απόφαση έχει για εκείνη την ίδια αξία με ένα μεγάλο κατόρθωμα: είναι μια στιγμή αυτοσεβασμού.

Χρησιμοποιώντας αυτό το παράδειγμα, σε άρθρο του στο PsychologyToday ο ψυχολόγος Kevin Bennett Ph.D. θέτει το ερώτημα αν αυτού του είδους οι ηθικές επιλογές συνδέονται εντέλει με μακρόχρονη ευτυχία. Και η απάντηση, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από ομάδα ψυχολόγων είναι «ναι». Οι ηθικοί άνθρωποι είναι πράγματι πιο ευτυχισμένοι. Και δεν αφορά μόνο τη συνείδηση του ατόμου, αλλά και τον χαρακτήρα, τις σχέσεις και την ψυχολογική ευημερία. Τι σημαίνουν όμως τα συμπεράσματά τους πέρα από τον «εύκολο» τίτλο;

Πώς μέτρησαν την «ηθικότητα» οι ερευνητές

Αυτό που κάνει τη συγκεκριμένη έρευνα ενδιαφέρουσα είναι ο τρόπος μέτρησης της ηθικής. Αντί να ρωτήσουν «νομίζετε ότι είστε καλός άνθρωπος;», οι ερευνητές ζήτησαν από τρίτους (φίλους, συναδέλφους, γνωστούς) να αξιολογήσουν χαρακτηριστικά όπως ειλικρίνεια, δικαιοσύνη, αξιοπιστία και έμπρακτη καλοσύνη. Η προσέγγιση αυτή, βασισμένη στη «φήμη» ή στην εμπειρία των άλλων για έναν άνθρωπο, αποτυπώνει την ηθική όπως αυτή εκδηλώνεται στην καθημερινή σχέση με τους άλλους, και όχι απλώς την αυτοεικόνα.

Η μελέτη δεν περιορίστηκε σε έναν πληθυσμό, αλλά συμπεριέλαβε τρεις διαφορετικές ομάδες: Αμερικανούς φοιτητές, Κινέζους επαγγελματίες και επιλεγμένα άτομα που οι συμμετέχοντες χαρακτήρισαν ως τα πιο (ή τα λιγότερο) ηθικά που γνώριζαν. Η επαναληψιμότητα των ευρημάτων σε αυτά τα διαφορετικά δείγματα ενισχύει την ιδέα ότι δεν πρόκειται για ένα πολιτισμικό ή ηλικιακό φαινόμενο.

Τι βρήκαν και τι δεν είναι απλώς «καλό συναίσθημα»

Σε όλες τις ομάδες, τα άτομα που οι άλλοι αξιολόγησαν ως πιο ηθικά ανέφεραν μεγαλύτερη υποκειμενική ευημερία και βαθύτερο αίσθημα νοήματος στη ζωή. Τα ευρήματα παρέμειναν τα ίδια ακόμα και όταν οι αναλύσεις έλεγξαν για παράγοντες όπως η θρησκευτικότητα, το πόσο συμπαθής είναι κάποιος, το φύλο και η ηλικία. Με άλλα λόγια, τα οφέλη δεν εξηγούνται απλώς επειδή οι «καλοί» είναι πιο θρησκευόμενοι ή πιο φιλικοί εκ φύσεως.

Επιπλέον, η ηθική δεν φάνηκε να συνδέεται μόνο με την «εύκολη» πλευρά της ευτυχίας (την παροδική ευχαρίστηση) αλλά κυρίως με την μακρά, σταθερή διάσταση της ευημερίας: το νόημα, η συνοχή της ταυτότητας και η ποιότητα των σχέσεων.

Πώς η ηθική «δουλεύει» υπέρ της ευτυχίας

Οι ερευνητές παραθέτουν δύο βασικούς μηχανισμούς που εξηγούν την παραπάνω σχέση:

  • Πρώτον, η ηθική οικοδομεί σχέσεις εμπιστοσύνης. Όταν κάποιος είναι αξιόπιστος και δίκαιος, οι γύρω του νιώθουν ασφάλεια. Αυτό ενισχύει τον κοινωνικό δεσμό, που με τη σειρά του είναι από τους ισχυρότερους και πλέον τεκμηριωμένους παράγοντες ευημερίας.
  • Δεύτερον, η δράση σύμφωνα με τις αξίες εδραιώνει μια συνεκτική αίσθηση του εαυτού. Όταν οι επιλογές μας ευθυγραμμίζονται με την εσωτερική μας αίσθηση για το τι είναι σωστό, μειώνεται η γνωστική ασυμφωνία και ενισχύεται το αίσθημα εσωτερικής συνοχής, κάτι που μεταφράζεται σε μεγαλύτερη ψυχολογική σταθερότητα και ανθεκτικότητα.

Η σκοτεινή όψη: Ηθική κόπωση και ευαισθησία

Δεν είναι όμως όλα ρόδινα. Οι ηθικοί άνθρωποι συχνά είναι και πιο ευαίσθητοι στον πόνο, στην αδικία και στο βάρος των επιλογών τους. Η αίσθηση ευθύνης μπορεί να φέρει άγχος, ενοχή ή ακόμα και κοινωνικό κόστος όταν οι συνθήκες δεν επιβραβεύουν τη σωστή στάση. Η ηθική δράση, ιδίως όταν συγκρούεται με πρακτικά συμφέροντα ή με πιέσεις του περιβάλλοντος, μπορεί να επιφέρει συναισθηματική κόπωση.

Ωστόσο, τα δεδομένα της συγκεκριμένης μελέτης δείχνουν ότι, συνολικά, οι αρνητικές πτυχές υπερκαλύπτονται από τα μακροπρόθεσμα οφέλη: βαθύτερες σχέσεις, σαφέστερο νόημα και αίσθημα ακεραιότητας.

Περιορισμοί και ανοιχτά ερωτήματα

Όπως συμβαίνει σε πολλές κοινωνικές μελέτες, η σχέση ανάμεσα στην ηθική και την ευημερία είναι ισχυρή αλλά κυρίως συσχετιστική. Υπάρχει πιθανότητα αμφίδρομης αιτιότητας: ίσως οι πιο ευτυχείς άνθρωποι συμπεριφέρονται με τρόπο που τους κάνει πιο ηθικούς στα μάτια των άλλων, ή ίσως κάποιος τρίτος παράγοντας ενισχύει και τα δύο. Οι ερευνητές προσπάθησαν να ελέγξουν και βασικούς εξωγενείς παράγοντες, αλλά η πλήρης εδραίωση αιτιότητας αυτής της συμπεριφοράς απαιτεί πειραματικές προσεγγίσεις και μακροχρόνιες μελέτες.

Επίσης, η μέτρηση μέσω αξιολογήσεων τρίτων καταγράφει τη φήμη και τις συμπεριφορές όπως τις βιώνουν οι άλλοι, κάτι που είναι πλεονέκτημα αλλά και περιορισμός, καθώς δεν αποτυπώνει πάντα τις προθέσεις ή τις εσωτερικές συγκρούσεις ενός ατόμου.

Τι μας λέει αυτό στην πράξη

Η ιστορία της Δάφνης συνοψίζει την ουσία: μικρές, απλές επιλογές που δεν επιβραβεύονται άμεσα μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμη σημασία για την ψυχολογική μας ευημερία. Σε οικογένειες, σχολεία και χώρους εργασίας, η καλλιέργεια αξιοπιστίας, δικαιοσύνης και έμπρακτης συμπόνιας δεν είναι μόνο ηθικά επιθυμητή: είναι και επένδυση στην ποιότητα της ζωής.

Δεν πρόκειται για συνταγή εύκολης ευτυχίας ούτε για υποχρέωση να γίνουμε άγιοι. Η έρευνα δείχνει ότι η συνέπεια, η ειλικρίνεια και η φροντίδα όταν επαναλαμβάνονται στο χρόνο και αντανακλώνται στη σχέση με τους άλλους συνθέτουν ένα πλέγμα που συχνά οδηγεί σε βαθύτερη, πιο ανθεκτική μορφή ευτυχίας.

Συμπερασματικά

Η ηθική δεν διαφημίζεται ως τάση αυτοβελτίωσης και δεν υπόσχεται γρήγορα αποτελέσματα. Όμως, όπως αποτυπώνεται τόσο στο παράδειγμα μιας νυχτερινής απόφασης όσο και στα ευρήματα της έρευνας, οι σιωπηλές, καθημερινές πράξεις συνέπειας και σεβασμού προς τους άλλους και προς τον εαυτό μας έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τον τρόπο που αισθανόμαστε και ζούμε, όχι επειδή μας κάνουν «καλύτερους», αλλά επειδή μας συνδέουν, μας σταθεροποιούν και μας δίνουν νόημα.