Ως το «σπίτι» μερικών από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης στην ιστορία της ανθρωπότητας, το παρεκκλήσι της Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της Ρώμης και της Ιταλίας γενικότερα. Αν, λοιπόν, είστε ένας από τους 4 εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται το διάσημο ορόσημο της Αιώνιας Πόλης κάθε χρόνο, πιθανότατα θα γνωρίζετε ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι γεμάτος με υπέροχες και βιβλικές τοιχογραφίες του Μιχαήλ Άγγελου που προκαλούν μεγάλη έκπληξη σε όσους το επισκέπτονται για πρώτη φορά.

Η απαγόρευση των φωτογραφικών μηχανών σε αυτό είναι το πρώτο πράγμα για το οποίο ενημερώνονται οι επισκέπτες του, ένας κανόνας που ισχύει εδώ και πολλές δεκαετίες. Ενώ πολλοί υποθέτουν ότι ισχύει για να αποτρέψει τα φλας των φωτογραφικών μηχανών να επηρεάσουν την τέχνη, ο πραγματικός λόγος χρονολογείται από την αποκατάσταση των έργων του παρεκκλησιού που ξεκίνησε το 1980 και χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια για να ολοκληρωθεί.

Όταν, λοιπόν, οι αξιωματούχοι του Βατικανό αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια ολοκληρωμένη αποκατάσταση των έργων του Μιχαήλ Άγγελου στο παρεκκλήσι, η τιμή για μια τέτοια προσπάθεια τους ώθησε να ζητήσουν εξωτερική βοήθεια για τη χρηματοδότηση του έργου. Στο τέλος, ο υψηλότερος πλειοδότης ήταν η Nippon Television Network Corporation της Ιαπωνίας, της οποίας η προσφορά των 3 εκατομμυρίων δολαρίων (η οποία τελικά διογκώθηκε στα 4,2 εκατομμύρια δολάρια) ήταν μεγαλύτερη από οποιουδήποτε άλλου πλειοδότη από την Ιταλία και τις ΗΠΑ.

Σε αντάλλαγμα για τη χρηματοδότηση της αναπαλαίωσης των έργων στο παρεκκλήσι, η Nippon TV έλαβε τα αποκλειστικά δικαιώματα στη φωτογραφία και τη βιντεογράφηση της αποκατεστημένης τέχνης, καθώς και φωτογραφίες και ηχογραφήσεις της διαδικασίας αποκατάστασης από τον φωτογράφο Takashi Okamura.

Ενώ, αρχικά, πολλοί κατηγόρησαν τη συμφωνία, οι φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης που παρείχε η Nippon προσέφεραν μια υπερ-λεπτομερή ματιά πίσω από όλα τα στάδια αποκατάστασης και τελικά κέρδισαν μερικούς από τους επικριτές της. Ως αποτέλεσμα της συμφωνίας, η Nippon δημιούργησε πολλά ντοκιμαντέρ, βιβλία τέχνης και άλλα πρότζεκτ με αποκλειστικές φωτογραφίες και πλάνα από την αποκατάσταση της Καπέλας Σιξτίνα.

Σύμφωνα με το mentalfoss.com, η απαγόρευση της φωτογραφίας μέσα στο παρεκκλήσι παραμένει σε ισχύ παρά την εξασθένιση των όρων της συμφωνίας του Βατικανό με τη Nippon. Το 1990, οι The New York Times ανέφεραν ότι η εμπορική αποκλειστικότητα της Nippon στις φωτογραφίες έληξε τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση κάθε σταδίου της αποκατάστασης, ενώ για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι η Nippon δήλωσε ότι η απαγόρευση των φωτογραφιών τους δεν ισχύει για τους «απλούς τουρίστες» και ότι για να μην υπάρξει η περίπτωση που κάποιος επαγγελματίας φωτογράφος «μεταμφιεστεί» σε τουρίστα, κάτι τέτοιο υιοθετήθηκε ως γενικευμένη πολιτική.

Όπως και να έχει, δεδομένης της ζημιάς που μπορεί να προκληθεί από τα χιλιάδες φλας των τουριστών σε καθημερινή βάση στο παρεκκλήσι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αξιωματούχοι του Βατικανό αποφάσισαν να αφήσουν σε ισχύ την απαγόρευση, ακόμη και μετά τη λήξη της συμφωνίας με τη Nippon. Σε τελική ανάλυση, το εκκλησάκι στεγάζει κάποια από τα σπουδαιότερα έργα τέχνης στην ιστορία.