«Αυτό δεν είναι ένα αυτοκίνητο, αυτό είναι διαφορετικό», έτσι προλογίζει η Lynk & Co το αμάξι της, ένα πολυτελές SUV που φτιάχτηκε από την αρχή με σκοπό να το μοιράζεσαι. Όσο περισσότερο μοιράζεσαι μάλιστα το ψηφιακό του κλειδί, τόσα λιγότερα έχεις να πληρώνεις κάθε μήνα, αν και ο στόχος εδώ είναι να βγάζεις τελικά λεφτά από το αμάξι σου.

Αν σας ακούγονται τρελά όλα αυτά, είναι γιατί πιθανότατα δεν έχετε ακούσει ποτέ για τη Lynk & Co, μια εταιρία που λάνσαραν από κοινού η Volvo και η Geely και θέλει να αποδείξει πως σήμερα δεν χρειάζεται να έχεις δικό σου αυτοκίνητο. Πρόκειται για ένα νέο και γενναίο πείραμα που τεστάρεται αυτή τη στιγμή στο Άμστερνταμ, την πόλη που διάλεξε η Lynk & Co για να ανατρέψει μια πεποίθηση ενός αιώνα: την κατοχή αυτοκινήτου.

Τι είναι η Lynk & Co

Δεν είναι καινούρια ιστορία, η σουηδική φίρμα παρουσιάστηκε στον κόσμο πριν από 5 χρόνια έχοντας μια νέα και φιλόδοξη πεποίθηση κατά νου: τη μοιρασιά του αυτοκινήτου.

Όλα ξεκίνησαν από το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, με τη Lynk & Co να έχει στο πλευρό της ένα σωρό έρευνες που κατέληγαν ότι τα αυτοκίνητα παραμένουν ακινητοποιημένα στο 96% του καιρού.

Μόνο που το αυτοκίνητο είναι μια ακριβή και πολυέξοδη ιστορία για να μένει συνεχώς στα αζήτητα και να τρώει μονίμως λεφτά. Με αυτό το πρόταγμα επέλεξε η Lynk & Co την ολλανδική πρωτεύουσα για να κάνει το πείραμά της.

Η επιλογή δεν ήταν καθόλου τυχαία, οι Ολλανδοί δεν εξαρτώνται από το αυτοκίνητό τους με τον τρόπο των περισσότερων Δυτικών. Στη χώρα λειτουργούν πολλές υπηρεσίες car sharing (Greenwheels, Mywheels, Share Now, Snappcar κ.ά.), την ίδια στιγμή που ο κόσμος επιλέγει το δίτροχο ή τη δημόσια συγκοινωνία για την καθημερινή του μετακίνηση.

Η Lynk & Co πειραματίζεται σε δύο βάσεις. Η πρώτη είναι να δει αν θα έχει κέρδη από μια τέτοια ιστορία. Η δεύτερη εξερευνά τον κοινωνικό αντίκτυπο του να μοιράζεσαι το αυτοκίνητό σου.

Θέλοντας δηλαδή να κάνει τον κόσμο να καταλάβει πως οι παραδοσιακές ιδέες της ιδιοκτησίας ενός Ι.Χ., ειδικά μέσα σε πυκνοκατοικημένες πόλεις, είναι στις μέρες μας παρωχημένες και αναχρονιστικές.

Τα πρώτα στοιχεία μοιάζουν ενθαρρυντικά. Η Lynk & Co σημείωσε μια σημαντική πρώτη επιτυχία στον αριθμό των συμμετεχόντων, έχει στα χέρια της ένα δυνατό τετράτροχο «όπλο» και τα στατιστικά του προγράμματος για τη μοιρασιά των οχημάτων της είναι ευοίωνα.

Η πολλά υποσχόμενη αρχή

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το Lynk & Co 01, όπως έχει ονομάσει το «πειραγμένο» Volvo της, μπορεί να το αγοράσει ο οποιοσδήποτε με 39.000 ευρώ. Η εταιρία είδε όμως από την αρχή ότι οι περισσότεροι προτιμούν την επιλογή του μέλους, κάτι που κοστίζει 500 ευρώ τον μήνα.

Τόσα πληρώνεις μηνιαίως, μας λέει, για ένα τετραετές leasing σε ένα Volvo XC40, το αυτοκίνητο όπου βασίστηκε το 01 δηλαδή.

Μόνο που στη Lynk & Co μπορείς να ακυρώσεις τη συμφωνία ανά πάσα στιγμή. Ακόμα καλύτερα, μπορείς να μοιράσεις τη μηνιαία συνδρομή με φίλους και οικογένεια που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό σου.

Κι αν αυτά δεν είναι αρκετά, μπορείς να τη μειώσεις κι άλλο δανείζοντας το αμάξι σου σε μια δεξαμενή ανθρώπων, από γείτονες μέχρι και τουρίστες, με ωριαία ή ημερήσια χρέωση. Και όλη τη δουλειά την κάνει εδώ για σένα η ίδια η εταιρία.

Η μηνιαία συνδρομή περιλαμβάνει 1.250 χιλιόμετρα. Αν υπερβείς το όριο, κάθε εξτρά χιλιόμετρο κοστίζει 0,15 ευρώ. Αν πάλι σου μείνει υπόλοιπο χιλιομέτρων, περνά στον επόμενο μήνα. Τα 500 ευρώ τον μήνα καλύπτουν την ασφάλεια του SUV, την οδική βοήθεια, την εγγύηση για τις επισκευές, ακόμα και τη συντήρηση από το δίκτυο της Volvo.

Και μιας και το κλειδί εδώ είναι ηλεκτρονικό, η Volvo μπορεί να πάρει το αυτοκίνητό σου, να του κάνει σέρβις και να το επιστρέψει στο προκαθορισμένο σημείο. Αν μάλιστα χρειαστεί πάνω από μία μέρα στο συνεργείο, παίρνεις αυτοκίνητο για να κάνεις τη δουλειά σου.

Η εκπρόσωπος Τύπου της Lynk & Co, Cecilia Hedlund, δήλωσε πρόσφατα πως μόλις το 10% των πελατών αγοράζουν το αυτοκίνητο. Οι υπόλοιποι επιλέγουν τη μηνιαία συνδρομή. Και τα νούμερα είναι ενθαρρυντικά, οι συνδρομητές της Lynk & Co ξεπέρασαν τις προσδοκίες για το 2021 στους πρώτους 6 μήνες, τα νούμερά τους είναι πλέον διπλάσια από αυτά που υπολόγιζαν για όλη τη χρονιά.

Κάπου 9.000 συνδρομητές περίμεναν για το 2021 και έχουν ξεπεράσει τους 16.000, με τους περισσότερους να κατοικούν στη Σουηδία, την Ολλανδία, την Ιταλία, τη Γερμανία και το Βέλγιο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για το εγχείρημα, η οικονομική επιτυχία της Lynk & Co βασίζεται σχεδόν εξολοκλήρου στις συνδρομές.

Η εταιρία έχει ήδη έναν στόλο 300 αυτοκινήτων σε κυκλοφορία και ετοιμάζει πυρετωδώς κι άλλα.

Το αυτοκίνητο

Η Lynk & Co πούλησε το πρώτο 01 μοντέλο της στην Κίνα το 2017. Πρόκειται ωστόσο για εντελώς καινούριο αυτοκίνητο αυτό που έχει επικαιροποιηθεί για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά.

Είναι ένα αυτοκίνητο που θέλει να διευκολύνει τη μοιρασιά του μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων, επιστρατεύοντας νέες τεχνολογίες, όπως το καινοτόμο σύστημα της Ericsson (Connected Vehicle Cloud).

Το 01 δεν είναι απλώς ανταγωνιστικό στις ήδη υπάρχουσες εναλλακτικές, αλλά ένα υβριδικό σύστημα που κομίζει το καινούριο στην αυτοκίνηση. Η Lynk & Co έχει υποσχεθεί και μια πλήρως ηλεκτρική εκδοχή τον επόμενο καιρό.

Το 01 δεν έχει πακέτα εξοπλισμού, φορά ό,τι καλύτερο διαθέτει η σύγχρονη τεχνολογία. Και είναι όλα ίδια, η μόνη επιλογή που έχει ο κάτοχος είναι μεταξύ μαύρου ή μπλε χρώματος.

Και μιας και μιλάμε ουσιαστικά για Volvo, το 01 έχει όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά ασφαλείας, από cruise control και φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης μέχρι προειδοποιητικά συστήματα σύγκρουσης, αυτόματα LED φώτα, αισθητήρες βροχής, ανίχνευση τυφλού σημείου, έλεγχο εγρήγορσης οδηγού, πίσω κάμερες και άλλα πολλά.

Αλλά και αισθητήρες παρκαρίσματος περιμετρικά του αυτοκινήτου, ώστε να παρκάρει ημι-αυτόνομα. Οι μοντέρνες ευκολίες δεν σταματούν εδώ, καθώς έχουμε θέση οδηγού με μνήμες, θερμαινόμενα καθίσματα, αυτόματο κλιματισμό, ασύρματη φόρτιση συσκευών, ηχοσύστημα Infinity με 10 ηχεία και ενσωματωμένο φυσικά ψηφιακό βοηθό.

Αλλά και δύο μεγάλες οθόνες αφής, εφοδιασμένες με όλα τα καλά, μεταξύ αυτών υποστήριξη Apple CarPlay και Android Auto, αλλά και GPS από τη Here Technologies. Ούτε τα δεδομένα του κινητού του δεν χρειάζεται να καταναλώνει ο κάτοχος, συνδέει απλώς το τηλέφωνό του στο ενσωματωμένο 4G Wi-Fi της Lynk & Co.

Ακόμα και οι ταπετσαρίες είναι οικολογικές, καμωμένες από ανακυκλωμένα δίχτυα ψαράδων. Και μιας και είναι κατασκευασμένο για να το μοιράζεσαι, έχει και όλων των λογιών τις ψηφιακές ευκολίες, όπως το να βλέπεις από την άνεση του σπιτιού σου αν έχει μείνει ανοιχτή καμιά πόρτα.

Η εφαρμογή της Lynk & Co σε ενημερώνει για τα πάντα, από τη βενζίνη που απομένει και τη φόρτιση της μπαταρίας μέχρι την τοποθεσία που βρίσκεται το αμάξι, αλλά και το πότε θέλει σέρβις.

Μεγάλη μέριμνα έχει δοθεί όμως και στις επιδόσεις. Το 01 αποδίδει 261 άλογα, θέλοντας να προσφέρει και την απαραίτητη οδηγική συγκίνηση. Όσο για την μπαταρία, έχει αυτονομία 70 χιλιομέτρων, ικανή για κίνηση μέσα στην πόλη.

Πώς το μοιράζεσαι

Το μοντέλο που έχει σκαρώσει η Lynk & Co για να μοιράζεται ο κάτοχος του 01 το αμάξι του είναι εκεί που θα κριθεί η επιτυχία του όλου εγχειρήματος. Όπως μας λέει ωστόσο ο επικεφαλής του sharing τμήματος της εταιρίας, Adam Broadbent, για να γίνει πετυχημένο οικονομικά το μοντέλο χρειάζεται 10 ανθρώπους να δανείζονται το αυτοκίνητο.

Γιατί να δανείζεις το αμάξι σου; Γιατί όσο περισσότερο το δανείζεις, τόσο μειώνεται η μηνιαία συνδρομή σου και από ένα σημείο και μετά, αρχίζεις να βγάζεις κιόλας λεφτά. Η μεγιστοποίηση της χρήσης των αυτοκινήτων είναι που ενδιαφέρει την εταιρία και γι’ αυτό ακριβώς εργάζεται.

Ο κάτοχος μπορεί να μοιράζεται επίσης το ψηφιακό κλειδί με μέλη του στενού του περιβάλλοντος και να πληρώνουν όλοι μαζί αυτά τα 500 ευρώ τον μήνα. Αυτή η επιλογή θα γίνει διαθέσιμη στο τρίτο τρίμηνο του 2021.

Δεν είναι όμως η μόνη επιλογή που έχει ο κάτοχος στα χέρια του. Η εφαρμογή της Lynk & Co του επιτρέπει να ορίζει πότε, πού, σε ποιον, για πόσο και με τι κόστος θα δανείζει το 01 του. Όταν τα κανονίσεις όλα αυτά, το αμάξι σου εμφανίζεται στον χάρτη της εταιρίας, στον οποίο έχουν πρόσβαση όλα τα μέλη, συνδρομητές (κάτοχοι δηλαδή 01) και δωρεάν χρήστες της υπηρεσίας.

Όσο για τον τρόπο που μπορείς να δανειστείς ένα αυτοκίνητο, είναι τόσο απλό όσο το να συμφωνήσεις με τους όρους χρήσης του εκάστοτε κατόχου. Όταν υπάρξει συμφωνία, η εταιρία στέλνει ένα ψηφιακό κλειδί στον χρήστη, ώστε να μπορεί να το ξεκλειδώσει μέσω του app της Lynk & Co και να μη χρειάζεται να συναντηθεί με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου.

Σύστημα αξιολόγησης τόσο των μεν όσο και των δε λειτουργεί ήδη, ώστε να αποφεύγεται η κακή χρήση της υπηρεσίας. Πολλές ακόμα δικλείδες του συστήματος εγγυώνται την καλή χρήση, όπως ο έλεγχος της βενζίνης στο ντεπόζιτο πριν και μετά τον δανεισμό, χρεώνοντας αναλόγως.

Όσο για τα χιλιόμετρα που κάνει ο χρήστης του αυτοκινήτου σου, αυτά δεν εμπίπτουν στα 1.250 χιλιόμετρα που έχεις εσύ κάθε μήνα. Πόσα πληρώνει όποιος θέλει να δανειστεί το αμάξι σου;

Όπως είπαμε, η συνδρομή εδώ είναι δωρεάν, οι τιμές κυμαίνονται ωστόσο από 5-10 ευρώ την ώρα χρήσης. Και μεταξύ 50-100 ευρώ για όλη τη μέρα. Τιμές αντίστοιχες δηλαδή με το να νοικιάσεις ένα πολυτελές SUV για μία μέρα.

Αν ο κάτοχος χρησιμοποιεί, για παράδειγμα, το αυτοκίνητό του για μετακινήσεις κατά τις εργάσιμες μέρες, η εφαρμογή τον συμβουλεύει για τη μοιρασιά του το Σαββατοκύριακο, ώστε να μειωθεί αποδοτικά η μηνιαία συνδρομή.

Για την ώρα, η Lynk & Co δέχεται διπλώματα τύπου Β από 30 ευρωπαϊκές χώρες για να νοικιάσεις ένα 01 από κάποιον συνδρομητή της.

Και αν μη τι άλλο δείχνει ότι το να είσαι ιδιοκτήτης ενός 01 έχει την προοπτική να γίνει κάτι τελείως διαφορετικό. Η ίδια θα το έλεγε βέβαια «ιδιοκτήτης», καθώς δεν πιστεύει στην ιδιοκτησία με την παραδοσιακή έννοια…