Το Ιράν κατηγόρησε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο για την επίθεση κατά δύο πετρελαιοφόρων που έπλεαν σε διεθνή ύδατα στον κόλπο του Ομάν, εξέλιξη που κλιμάκωσε την ένταση στην περιοχή και προκάλεσε αναταραχή που θα μπορούσε να πλήξει το διεθνές εμπόριο πετρελαίου.

«Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει η κυβέρνηση των ΗΠΑ, το Ιράν είναι πίσω από τις επιθέσεις που έγιναν στον κόλπο του Ομάν. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται σε πληροφορίες από τις μυστικές υπηρεσίες, τα όπλα που χρησιμοποιήθηκαν και το επίπεδο της γνώσης που χρειαζόταν για να υλοποιηθεί η επιχείρηση, τις παρόμοιες επιθέσεις από την Τεχεράνη σε πλοία και το γεγονός πως καμία άλλη οργάνωση στην περιοχή δεν έχει τους πόρους ή την επάρκεια να δράσει με αυτόν τον τρόπο» σχολίασε ο Πομπέο.

Μεταξύ των πληροφοριών, τις οποίες επικαλέστηκε ο Πομπέο, είναι και εικόνες που έχει στη διάθεσή του το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, οι οποίες δείχνουν, όπως γράφει το ABC, Ιρανούς σε μικρές βάρκες, δίπλα στο τάνκερ « Kokuka Courageous», να επιχειρούν να απομακρύνουν νάρκη που δεν εξερράγη και την οποία είχαν νωρίτερα προσαρτήσει στο πλοίο.

 


Η θέση του Ιράν

Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Μοχαμάντ Τζαβάντ Ζαρίφ υποστήριξε ότι οι κατηγορίες των ΗΠΑ εναντίον της χώρας του όσον αφορά τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων εντάσσονται στη «διπλωματία της δολιοφθοράς» που ασκείται από την «Ομάδα Β», η οποία κατ’ αυτόν συμπεριλαμβάνει τον Τζον Μπόλτον, τον σύμβουλο εθνικής ασφαλείας της αμερικανικής προεδρίας.

Το πλήγμα στις τιμές του πετρελαίου

Οι επιθέσεις την Πέμπτη εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν προκάλεσαν άλμα στις τιμές του πετρελαίου κι εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων που διαπλέουν το Στενό του Χορμούζ, έναν μήνα αφότου άλλα τέσσερα δεξαμενόπλοια χτυπήθηκαν από νάρκες στην ίδια περιοχή.

Το Στενό του Χορμούζ, δίαυλος ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία που συνδέει τους πετρελαιοπαραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις αγορές στην Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική κι όχι μόνο, βρίσκεται στο επίκεντρο των εντάσεων της περιοχής για δεκαετίες.

Οι επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια «Kokuka Corageous» της ναυτιλιακής εταιρείας του Αμβούργου Schulte Group και στο «Front Altair» του νορβηγικού φορέα Frontline δεν στοίχισαν καμία ανθρώπινη ζωή, αλλά προκάλεσαν αναταραχή που θα μπορούσε να πλήξει το διεθνές εμπόριο πετρελαίου.

«Πριν από λίγο καιρό, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύτηκε μόνο και μόνο επειδή περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα δεν προσφερόταν στην αγορά εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη. Μέσω του Στενού του Χορμούζ μεταφέρονται καθημερινά πάνω από 15 φορές μεγαλύτερες ποσότητες» εξήγησε ο Εουτζέν Βάινμπεργκ, επικεφαλής αναλυτής της Commerzbank.

Τα τελευταία χρόνια, εκπρόσωποι του Ιράν έχουν απειλήσει επανειλημμένα να σφραγίσουν τη θαλάσσια διαδρομή.

Η Lloyd’s του Λονδίνου χαρακτήρισε τον Περσικό Κόλπο και τμήματα του Κόλπου του Ομάν περιοχές υψηλού κινδύνου μετά τις επιθέσεις στα μέσα Μαΐου.

Ο Βάινμπεργκ αναμένει ότι ο αριθμός των μεταφορών μέσω των Στενών θα μειωθεί. Αυτό θα σήμαινε λιγότερη προσφορά, υψηλότερες τιμές.

Ποιο είναι το στενό του Χορμούζ;

Ο θαλάσσιος δίαυλος χωρίζει το Ιράν και το Ομάν, συνδέοντας τον Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα.

Το στενότερο σημείο στο Στενό έχει πλάτος 33 χιλιομέτρων, αλλά η δίοδος ναυσιπλοΐας έχει πλάτος μόλις τρία χιλιόμετρα προς κάθε κατεύθυνση.