Το Fiat Tipo Cross είναι ένα σύγχρονο και προσιτό crossover που δημιουργήθηκε για να καλύψει ένα μεγάλο εύρος αναγκών, προσφέροντας πρακτικότητα, πλούσιο εξοπλισμό, αλλά και όμορφη εμφάνιση. Η υπερυψωμένη έκδοση με την σιλουέτα station wagon ολοκληρώνει την γκάμα του Tipo, που αποτελείται από τις εκδόσεις Hatchback, Sedan και Station Wagon.

Πρόκειται για ένα οικογενειακό μοντέλο που ανταποκρίνεται με την ίδια ευκολία στις καθημερινές μετακινήσεις, αλλά και στις μικρές και μεγάλες αποδράσεις, ακόμα και αν αυτές περιλαμβάνουν και βατές εκτός δρόμου διαδρομές.

Επιπλέον, με ατού την σύγχρονη γκάμα Turbo κινητήρων, τους πλούσιους χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές (440 λίτρα) και τον πλούσιο εξοπλισμό άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας, διεκδικεί τον τίτλο του καλύτερου value-for-money μοντέλου της κατηγορίας.

Μεγαλύτερο και Επιβλητικό

Σχεδιαστικά, το Tipo Cross έχει μεγαλύτερο πλάτος και ύψος, ενώ χάρη στη νέα μάσκα δείχνει πιο επιβλητικό. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 4 εκ. και οι νέοι μεγαλύτεροι τροχοί (17 ιντσών) φανερώνουν τις crossover δυνατότητες, ενώ προσφέρουν ψηλότερη και με καλύτερη ορατότητα θέση οδήγησης.

Επίσης, οι ενσωματωμένες μπάρες οροφής δίνουν συνολικό μεγαλύτερο ύψος κατά 7εκ., ενώ λεπτομέρειες, όπως τα προστατευτικά καλύμματα των φτερών και τα μαρσπιέ, δίνουν αισθητικά, αλλά και πρακτικά οφέλη. Καινούργια είναι και τα LED φωτιστικά σώματα εμπρός-πίσω, όπως και η μάσκα που φέρει το νέο λογότυπο της Fiat.

Η εφαρμογή νέων χαρακτηριστικών συνεχίζεται και στο εσωτερικό, όπου η έκδοση διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων με μια οθόνη TFT 7 ιντσών που ρυθμίζεται σύμφωνα με τις επιθυμίες του οδηγού και προσφέρει πλήθος πληροφοριών. Για πρώτη φορά επίσης διαθέσιμο είναι το σύστημα πολυμέσων Uconnect 5, το οποίο παρουσιάστηκε με το νέο ηλεκτρικό 500.

Στο κέντρο του ταμπλό η οθόνη αφής υψηλής ανάλυσης 10,25 ιντσών, έχει δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης mirroring μέσω των εφαρμογών Apple CarPlay και Android Auto, αλλά και λύσεις εξατομίκευσης. Στα συν επισημαίνουμε τα ανεξάρτητα χειριστήρια για τον κλιµατισµό που επιτρέπουν την ρύθµιση του χωρίς να ασχολείσαι µε µενού και οθόνες.

Οι εσωτερικοί χώροι επαρκούν για πέντε ενήλικες, με τους πίσω επιβάτες να έχουν άφθονο χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι τους. Επίσης, ο χώρος αποσκευών των 440 λίτρων είναι από τους κορυφαίους της κατηγορίας και συνοδεύεται από πολλές θήκες (εμπρός-πίσω) για μικροαντικείμενα.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν της έκδοσης εξοπλισμού Cross που κοστίζει 1.500€ από την βασική έκδοση (City Cross) αλλά αναμφίβολα συμφέρει καθώς περιλαμβάνει σχεδόν πλήρη εξοπλισμό, όπως:

Αυτόµατο κλιµατισµό, Navigation στην οθόνη αφής πολυμέσων, οθόνη 7″ στον πίνακα οργάνων, κάθισµα οδηγού µε ρυθµιζόµενη στήριξη µέσης, αισθητήρες παρκαρίσµατος εµπρός/πίσω, κάµερα οπισθοπορείας και πλούσιο πακέτο συστηµάτων υποβοήθησης (Autonomous Emergency Braking, Lane Support, Adaptive cruise control, Blind Spot και Intelligent Speed Assist).

Χιλιάρης κινητήρας – 5άρι Κιβώτιο

Το επιβλητικό αμάξωμα κινείται από τον 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης της οικογένειας FireFly, 1.000 κ.εκ., που αποδίδει 100 ίππους και 190 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων. Το σύνολο δεν «βάζει φωτιά» στην άσφαλτο, αλλά ροπή από χαμηλά (1.500 στροφές) και πολύ καλή απόκριση στις μεσαίες στροφές, για να αρχίσει να «ξεφουσκώνει» μετά τις 4.500 στροφές. Ο κινητήρας αυτός είναι προδιαγραφών Euro 6D Final, με χαμηλές εκπομπές ρύπων (121γρμ./χλμ. κατά WLTP).

Το βάρους 1.260 κιλών επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 12.2΄΄ και φτάνει την τελική ταχύτητα των 183 χλμ/ώρα, τιμές που δεν εντυπωσιάζουν αλλά δεν είναι και για στενοχώρια. Βέβαια η μέση κατανάλωση απέχει σημαντικά από τα 5,5 λτ/100 χλμ που υπόσχονται οι Ιταλοί, καθώς με συντηρητική οδήγηση η μέση τιμή της δοκιμής μας ήταν 7,7 λτ, τιμή που εύκολα θα ανέβει και δύσκολα θα κατέβει.

Από την θέση του οδηγού

Η θέση οδήγησης διαθέτει πολλές ρυθμίσεις και κάθισµα που δεν κουράζει, ενώ στηρίζει επαρκώς το σώμα στις στροφές, με τα υπερυψωμένα πλαϊνά της κεντρικής κονσόλας να προσθέτουν στην στήριξη του οδηγού. Η εργονομία δεν έχει ουσιαστικά προβλήματα, ενώ η ορατότητα πάσχει μόνο προς τα πίσω όπου οι μεγάλες κολώνες δημιουργούν «νεκρές» οπτικές γωνίες, τις οποίες έρχεται η κάμερα οπισθοπορείας να φωτίσει.

Από τα πρώτα κιόλας μέτρα γίνεται αντιληπτό ότι ο κινητήρας δεν είναι μικρός για το μέγεθος του οχήματος και η γραμμική λειτουργία του (ειδικά στις μεσαίες στροφές) έχει σαν αποτέλεσμα σβέλτες επιταχύνσεις. Μια μικρή δυσαρμονία μεταξύ κιβωτίου – κινητήρα εντοπίσαμε στην εκκίνηση που γίνεται μάλλον απότομα, όσο και την ώρα που πέφτουν οι στροφές πολύ χαμηλά (αν ξεχαστείς και δεν κατεβάσεις ταχύτητα) και το Tipo Cross αντιδρά σα να το έχει πιάσει έντονος λόξυγκας. Ευτυχώς που το 5άρι κιβώτιο έχει μικρές διαδρομές και σαφήνεια, έτσι ώστε οι αλλαγές να είναι μια ευχάριστη διαδικασία, ενώ δεν θα ήταν πρόβλημα μια επιπλέον σχέση.

Στα συν και η λειτουργία City του τιµονιού που διευκολύνει το παρκάρισμα και την κίνηση στα στενά της πόλης. Στον ανοιχτό δρόμο η σφιχτή ανάρτηση περιορίζει την άνεση καθώς κάποιοι κραδασμοί γίνονται αισθητοί στην καµπίνα, αλλά από την άλλη περιορίζει τις κλίσεις στις στροφές, εμπνέοντας εμπιστοσύνη καθώς συμβάλλει και στο καλό κράτηµα, όσο και στην προβλέψιμη συμπεριφορά όταν κινείσαι γρήγορα.

Σε γενικές γραμμές η συμπεριφορά του είναι ουδέτερη, ενώ το ελαφρύ χωρίς ιδιαίτερη αίσθηση σύστημα διεύθυνσης δεν είναι όσο άμεσο θα θέλαμε, αλλά αυτό δεν είναι το κυρίως ζητούμενο από ένα όχημα με τον προσανατολισμό του Tipo Cross. Κατά τα λοιπά, τα φρένα δεν έδειξαν σημάδια κόπωσης ή αναποτελεσματικότητας όπως ίσως θα φοβούταν κάποιος βλέποντας τα ταμπούρα πίσω, ενώ τα νέα LED φώτα είναι υπεράνω κριτικής.

Δια ταύτα

Το Fiat Tipo Cross είναι (κατά τη γνώμη μας) το πιο όμορφο της οικογένειας Tipo και αποδεικνύεται ικανό να ικανοποιήσει σχεδόν όλες τις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας, χωρίς σημαντικά μειονεκτήματα. Ξεχωρίζει στην κατηγορία των μικρομεσαίων crossovers και είναι μια ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση, βασιζόμενο κυρίως στους χώρους, τον εξοπλισμό και την τιμή του που βρίσκεται κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 20 χιλιάδων (18.950€ η πλούσια έκδοση της δοκιμής μας), αλλά και στην 5ετη εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 200.000χλμ. και αντίστοιχης ισχύος υπηρεσία οδικής βοήθειας.

Υπέρ

  • Πρακτικότητα
  • Άνεση
  • Χώροι
  • Λειτουργία κινητήρα
  • Οδική συμπεριφορά
  • Εξοπλισμός
  • Σχέση αξίας-τιμής

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Αναξιόπιστος δείκτης ρεζερβουάρ
  • Αίσθηση τιμονιού
  • Συντονισμός κιβωτίου – κινητήρα

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μεσαίο crossover επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.386 Χ 1.802 Χ 1.556 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.638 χλστ
  • Βάρος1.260 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων50 lt
  • Χώρος αποσκευών: 440 – 1260 λίτρα
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, 999κ.εκ.
  • Ισχύς: 100 ίπποι/5.000σαλ
  • Ροπή ([email protected]σαλ): 190/1.500
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Τριγωνικά ψαλίδια με γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί: 215/55/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Ταμπούρα
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,9 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 12,2΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 183 χλμ/ώρα
  • Μέσος όρος κατανάλωσης καυσίμου (δοκιμής): 7,7λτ/100χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 130,0γρ/χλμ (ελεύθερο στο δακτύλιο)
  • Τιμή: Από 17.100 ευρώ (αυτ/το δοκιμής 18.950 ευρώ)
  • Εγγύηση: 5 έτη ή 200.000 χλμ

Νίκος Τσάδαρης

TAGS
Μάθετε πρώτοι τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τον κόσμο στο Google News του Newsbeast. Ακολουθήστε το Newsbeast σε Instagram, Facebook και Twitter.