Σχεδόν 65 χρόνια πριν όταν ο σερ Άλεκ Ισιγόνης παρουσίαζε το θρυλικό Mini που έφερε επανάσταση στον χώρο της παγκόσμιας αυτοκίνησης, ούτε που φανταζόταν την σύγχρονη εξέλιξη του μοντέλου, υπό την «ηγεμονία» της BMW. Το βρετανικής καταγωγής «αυτοκίνητο τσέπης» μετά την αγορά της μάρκας από τη γερμανική εταιρία, ζει μια δεύτερη επιτυχία εξακολουθώντας να βρίσκεται στην καρδιά του αγοραστικού κοινού καταλαμβάνοντας όμως πολύ περισσότερο χώρο καθώς έχει διπλασιαστεί σε όγκο και έχει υπερδιπλασιαστεί σε βάρος.

Η εξέλιξη δεν χαροποίησε ιδιαίτερα τους φίλους της κλασσικής έκδοσης του εκ Μικράς Ασίας σχεδιαστή, αλλά η εμπορική επιτυχία της σύγχρονης εκδοχής του θρυλικού μοντέλου δεν αφήνει περιθώρια για κριτική. Το Mini του 21ου αιώνα είναι ένα όχημα με έντονη προσωπικότητα που επιπλέον διατηρεί τον fun to drive χαρακτήρα, την ώρα που η σχεδίασή του φτιάχνει την διάθεση του οδηγού αλλά και των επιβατών.

Δεν είναι όμως μόνο το μέγεθος που στιγματίζει το Mini της νέας εποχής, καθώς οι Γερμανοί γνωστοί για την πρακτική τους σκέψη, προχώρησαν στην προσθήκη δύο επιπλέον θυρών, με αποτέλεσμα το 5θυρο Mini που απασχολεί αυτή εδώ την καταγραφή εντυπώσεών μας. Πόσο μάλλον όταν το 5θυρο Mini της δοκιμής μας είναι ένα Cooper S με ιπποδύναμη 178 ίππων.

Εν συντομία

Το 5θυρο Mini που οδηγήσαμε έχει και αυτό επηρεαστεί από την πρόσφατη ανανέωση με μικρής έκτασης αλλά απόλυτα επιτυχημένες παρεμβάσεις. Η μεγαλύτερη εξάγωνη μάσκα, οι προβολείς LED, οι επανασχεδιασμένες ποδιές εμπρός – πίσω, ο φρέσκος προφυλακτήρας με νέες εισαγωγές αέρα, τα πίσω φώτα LED με μοτίβο Union Jack (αγγλική σημαία) και η διπλή μπούκα της εξάτμισης κάτω από το κέντρο του πίσω προφυλακτήρα, δίνουν μια σύγχρονη και πιο επιθετική εμφάνιση στο πλέον 4+ μέτρων μήκους όχημα. Εμφάνιση που ενισχύεται από τον κλασσικό πλέον αεραγωγό στο καπό, σήμα κατατεθέν των γρήγορων Mini.

Πάντως, οι δυο επιπλέον πόρτες γίνονται αντιληπτές μόνο από το πλάι, όπου το μεγαλύτερο μήκος και το κατά 72 χλστ αυξημένο μεταξόνιο υποβαθμίζουν κάπως την σχεδιαστική αρμονία της 3θυρης έκδοσης.

Στο εσωτερικό η κλασσική διάταξη παραμένει με το βασικό όργανο στη μέση του ταμπλό και την προσθήκη ενός ψηφιακού πίνακα οργάνων εμπρός από τον οδηγό, πάνω από την κολώνα του επανασχεδιασμένου τιμονιού. Η αναβάθμιση του συστήματος πολυμέσων είναι πιο φιλική και εύχρηστη είτε μέσω αφής είτε με το χειριστήριο κάτω από το χειρόφρενο, ενώ το ασύρματο Apple CarPlay διευκολύνει ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα.

Η σημαντική αύξηση του μεταξονίου σε συνδυασμό με τις δυο επιπλέον πόρτες επιτρέπουν την σχετικά άνετη επιβίβαση δυο ενηλίκων στις πίσω θέσεις με μια μικρή δυσκολία εξ αιτίας του μικρού ανοίγματος των θυρών. Το 5θυρο Mini χωρίς να διεκδικεί πρωτεία στην κατηγορία μπορεί να μεταφέρει εύκολα 4 επιβάτες, αρκεί να μην χρειάζονται πολλές αποσκευές καθώς το με διπλό πάτωμα πορτ μπαγκάζ έχει μεγαλώσει κάπως, αλλά χωρά μόνο 278 λίτρα (γίνονται 941 λίτρα με τα πίσω καθίσματα διπλωμένα). Δυστυχώς όμως οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι ελάχιστες και καθόλου πρακτικές , ενώ η έλλειψη ρεζέρβας δεν είναι ότι καλύτερο για ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορεί να κάνεις και μεγάλα ταξίδια.

Κινητήρας – Μετάδοση

Η έκδοση Cooper S χρησιμοποιεί ένα 4κύλινδρο, 2λιτρο βενζινοκινητήρα μέγιστης ισχύος 178 ίππων με ροπή που φθάνει τα 280 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω 7τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη και οι επιδόσεις είναι αντάξιες της φήμης που συνοδεύει το γράμμα S των μοντέλων Mini. Συγκεκριμένα και παρά τα 1.355 κιλά βάρους (το Mini του Ισιγόνη ζύγιζε από 580 κιλά) το 5θυρο Mini της δοκιμής μας επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 6,7 δευτερόλεπτα με την τελική ταχύτητα να φθάνει τα 235 χλμ/ώρα.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του 3 προφίλ λειτουργίας του κινητήρα (Green, Mid & Sport) και δυο προγράμματα του κιβωτίου (Drive & Sport) το οποίο αλλάζει ταχύτητες και μέσω paddles, αν και η χαρτογράφησή του είναι τόσο σβέλτη που σπάνια ο οδηγός θα καταφύγει σε χειροκίνητες αλλαγές.
Σε κάθε περίπτωση ο κινητήρας δεν στερείται δύναμης ακόμα και στην οικονομική επιλογή Green, αποδίδοντας τα καλύτερά του στις μεσαίες στροφές, ενώ αν κινητήρας – κιβώτιο είναι σε θέσεις sport το μίγμα γίνεται εκρηκτικό και πολλές φορές χρειάζονται τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης για να περιοριστούν οι τάσεις απόκλισης από τις επιθυμητές τροχιές. Ιδανικά πάντως με κινητήρα σε θέσεις mid ή sport και κιβώτιο στο sport, ο οδηγός δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί τα χέρια του παρά μόνο για να κρατά το τιμόνι.

Όσον αφορά την κατανάλωση ο 2λιτρος κινητήρας με δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για ιδιαίτερη οικονομία, ειδικά αν ο οδηγός είναι επιρρεπής στο γκάζι. Η μέση τιμή στη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν στα 8,0 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής, παρά το ότι συχνά πυκνά χρησιμοποιούσαμε το προφίλ green με το οποίο ο κινητήρας κάνει τη μεγαλύτερη οικονομία. Πάντως, σε ανοικτό δρόμο με πολύ συντηρητική οδήγηση η κατανάλωση μπορεί να πέσει και κάτω από τα 7 λίτρα, αλλά αν ο ρυθμός είναι ανάλογος των δυνατοτήτων του κινητήρα, τότε τα 10 λίτρα/100 χλμ είναι ευκολάκι και η αυτονομία περιορίζεται σημαντικά με το 44 λίτρων ρεζερβουάρ.

Η χαρά του οδηγού

Στη θέση του οδηγού ενός 5θυρου Mini ο «φόβος» του λάτρη της μάρκας, είναι μήπως δεν δίνει την παραδοσιακή οδηγική ευχαρίστηση εξ αιτίας του πρόσθετου μήκους και βάρους.

Όμως, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στην θέση του οδηγού καταλαβαίνεις πως το Cooper S 5d παραμένει ένα οδηγοκεντρικό μοντέλο που διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά του 3θυρου Cooper S σε πιο ήπιες δόσεις, που κάνουν την οδήγηση πιο φιλική στον οδηγό ακόμα και σε γρήγορους ρυθμούς. Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα γίνεται σαφές ότι, τα διαχρονικά χαρακτηριστικά των Mini που αφορούν τον οδηγό παραμένουν αναλλοίωτα, παρά το ότι αυτό εδώ το… πολυθέσιο είναι πιο άνετο και προοδευτικό στις αντιδράσεις του.

Η ιδανική θέση οδήγησης συνοδεύεται από το υποδειγματικό σε επίπεδο πληροφόρησης τιμόνι, που προσφέρει «χορταστικό» πιάσιμο με την παχιά στεφάνη και αμεσότητα αντίδρασης που ελάχιστα υπολείπεται από τις 3θυρες εκδόσεις. Η συμπεριφορά στις στροφές παραμένει σε επίπεδα καρτ, με ελαφριά υποστροφή που είναι πιο φιλική στον καθημερινό οδηγό, ενώ η ουρά ακολουθεί χωρίς τάσεις υπερστροφής.

Αντίστοιχα η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη τόσο όσο, ώστε να απορροφά τις περισσότερες από τις κακοτεχνίες των δρόμων, ενώ την ίδια ώρα κρατά το γεροδεμένο αμάξωμα στην επιθυμητή τροχιά, χωρίς να «ταράζει» ούτε στις εγκάρσιες κακώσεις της ασφάλτου σε αργό ή γρήγορο ρυθμό. Η απόλυτη αίσθηση των προηγούμενων εκδόσεων Mini, στη συγκεκριμένη γενιά έχει υποχωρήσει κάπως προς όφελος της άνεσης και της χρηστικότητας, με αποτέλεσμα το 5θυρο να προσφέρεται και για άνετα ταξίδια.

Ο κινητήρας υποτονικός, αλλά οικονομικός στη θέση green μεταμορφώνεται άρδην στην θέση sport (με ξεσηκωτικό ήχο), όπου αν ο οδηγός κάνει χρήση χειροκίνητων αλλαγών ταχυτήτων, το σύνολο προκαλεί την έκκριση ισχυρών δόσεων αδρεναλίνης που μεταφράζονται σε καταιγιστικούς ρυθμούς με – φυσικά – ταυτόχρονη εκτόξευση της κατανάλωσης. Στους ρυθμούς αυτούς τα φρένα θέλουν εξοικείωση, καθώς σε πρώτο χρόνο είναι άμεσα, αλλά όταν επιμένεις στη χρήση το πεντάλ βυθίζεται περισσότερο ξαφνιάζοντας τους πρωτόμπαρκους.

Δια ταύτα

Το 5θυρο Mini στην έκδοση Cooper S συνδυάζει την οδηγική ευχαρίστηση, την άψογη οδική συμπεριφορά και τον παραδοσιακό lifestyle χαρακτήρα, με την άνεση, την πρακτικότητα και την ήπια – χαλαρή συμπεριφορά που επιτρέπει ταξίδια χωρίς ο οδηγός να είναι στην… πρίζα.

Προσωπικά θα επιλέγαμε την έκδοση 1,5 με τους 136 ίππους, αν και η διαφορά τιμής από αυτήν της δοκιμής μας είναι μόνο 3.100 ευρώ, ποσό που δικαιολογεί και την ακριβή επιλογή για τις περιπτώσεις που ο οδηγός θα έχει κέφια.

Υπέρ

  • Οδική συμπεριφορά
  • Χαρακτήρας
  • Επιδόσεις
  • Κινητήρας-κιβώτιο
  • Ποιότητα κατασκευής-υλικών
  • Εμφάνιση

Κατά

  • Μικρό άνοιγμα πίσω θυρών
  • Ελάχιστοι χώροι για αντικείμενα
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, σούπερ μίνι επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.036/1.727/1.425 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.567 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 278 / 941 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 44 λτ
  • Βάρος: 1.355 κιλά
  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 178 ίπποι/4.750 – 5.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 280/1.350 – 4.200
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη (Steptronic), 7 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πολλαπλών συνδέσμων
  • Τροχοί: 205/45/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,1 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6.7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 235 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 8,0 λτ /100 χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 136,0
  • Τιμή: από 27.300 ευρώ (αυτ/το δοκιμής 30.400 ευρώ)