Με την αρχή της αναλογικότητας ποινών και των κυρώσεων και με βάση ποιοτικά και αντικειμενικά κριτήρια, θα επιβάλλονται στο εξής τα πρόστιμα από τους Επιθεωρητές Εργασίας στις επιχειρήσεις, για παραβάσεις της Εργατικής Νομοθεσίας.

Με την υπουργική Απόφαση η οποία εξεδόθη κατόπιν της θετικής γνωμοδότησης του Συμβουλίου Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΚΕΕΕ), στο οποίο προΐσταται ο Εδικός Γραμματέας του ΣΕΠΕ, Χάλαρης Μιχάλης.

Ο νέος τρόπος επιβολής των προστίμων στηρίζεται στην επιστημονική αλγοριθμική μέθοδο και υπερβαίνει τον υποκειμενικό και εμπειρικό τρόπο με τον οποίο επέβαλαν μέχρι σήμερα τα πρόστιμα οι Επιθεωρητές Εργασίας.

Συγκεκριμένα, τα πρόστιμα που επιβάλλονται από τους Κοινωνικούς Επιθεωρητές Εργασίας για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, καθορίζονται με βάση τρεις μεταβλητές, τη σοβαρότητα της παράβασης, τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούνται στην επιχείρηση, όπως και το αν η επιχείρηση είναι υπότροπη.

Συνεκτιμούνται επίσης, ο βαθμός συνεργασίας με τους Επιθεωρητές η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις – συστάσεις, ο βαθμός ευθύνης του εργοδότη, η παρεμπόδιση του έργου του Επιθεωρητή κατά τη διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας κτλ.

Ανάλογη μέθοδος θα χρησιμοποιείται στο εξής και σε ότι αφορά στον καθορισμό των προστίμων για θέματα υγείας και Ασφάλειας που επιβάλλονται από τις Τεχνικές Επιθεωρήσεις Εργασίας. Τα πρόστιμα θα καθορίζονται με βάση τα κριτήρια του αριθμού των εργαζομένων, τη σοβαρότητα των συνεπειών παράβασης και έκτασης του κινδύνου καθώς και την κατηγορία επιχείρησης στην οποία ανήκει η επιχείρηση με βάση το Ν. 3850/2010. Και στα θέματα αυτά θα προσμετράτε ο παράγοντας της υποτροπής. Θα συνεκτιμώνται η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, ή η έκδοση μίας τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης.

Το αρχικό πρόστιμο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω, όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.

Ακολουθούν συγκεκριμένα παραδείγματα

1ο Παράδειγμα

Κατά την πραγματοποίηση ελέγχου σε επιχείρηση διαπιστώθηκε παράβαση διατάξεων της Εργατικής Νομοθεσίας για

Ά Υπέρβαση χρονικών ορίων εργασίας (παράνομη υπερωριακή απασχόληση), προσωπικού Ανωνύμων Εταιρειών, χωρίς προηγούμενη αίτηση και άδεια από την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας και καταχώρηση των εργαζομένων στο βιβλίο.

Για την συγκεκριμένη παράβαση της παράνομης υπερωριακής απασχόλησης, η οποία χαρακτηρίζεται ως πολύ υψηλή, το επιβαλλόμενο πρόστιμο εκτιμάται κατά την κρίση των αρμοδίων οργάνων σύμφωνα με τα ποιοτικά και αντικειμενικά κριτήρια της μεθόδου υπολογισμού ύψους προστίμων, ως κάτωθι:

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 8 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 9.100 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 70 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 22.000 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 300 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 40.000 €

Σημειώνουμε, ότι η εν λόγω επιχείρηση δεν είναι υπότροπη

2ο Παράδειγμα

Κατά την πραγματοποίηση ελέγχου σε επιχείρηση διαπιστώθηκε παράβαση διατάξεων της Εργατικής Νομοθεσίας για μη χορήγηση αναλυτικών εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών.

Για την συγκεκριμένη παράβαση της μη χορήγησης αναλυτικών εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών, η οποία χαρακτηρίζεται ως σημαντική, το επιβαλλόμενο πρόστιμο εκτιμάται κατά την κρίση των αρμοδίων οργάνων σύμφωνα με τα ποιοτικά και αντικειμενικά κριτήρια της μεθόδου υπολογισμού ύψους προστίμων, ως κάτωθι:

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 8 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 9.750 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 70 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 19.500 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 300 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 33.375 €

Σημειώνουμε, ότι η εν λόγω επιχείρηση είναι υπότροπη με 2 όμοιες παραβάσεις την τελευταία τετραετία και ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται είναι (2) εργαζόμενοι.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1ο Παράδειγμα

Κατά την πραγματοποίηση ελέγχου σε βιομηχανία διαπιστώθηκε παράβαση διατάξεων της Εργατικής Νομοθεσίας για τον κάτωθι λόγο.

Στις μηχανές παραγωγής υλικών συσκευασίας (τσέρκια) κατά τη λειτουργία τους δεν υπάρχει σύστημα προστασίας που να εμποδίζει την πρόσβαση στα κινούμενα μηχανικά στοιχεία (ράουλα) του εξοπλισμού εργασίας.

Για τη συγκεκριμένη παράβαση μη λειτουργίας διάταξης ασφαλείας σε εξοπλισμό εργασίας, η οποία χαρακτηρίζεται ως πολύ υψηλή, το επιβαλλόμενο πρόστιμο εκτιμάται κατά την κρίση των αρμοδίων οργάνων σύμφωνα με τα ποιοτικά και αντικειμενικά κριτήρια της μεθόδου υπολογισμού ύψους προστίμων, ως κάτωθι:

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 8 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 6.000 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 70 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 12.000 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 200 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 25.000 €

Σημειώνουμε, ότι η εν λόγω επιχείρηση δεν είναι υπότροπη

2ο Παράδειγμα

Κατά την πραγματοποίηση ελέγχου σε τεχνική εταιρεία διαπιστώθηκε παράβαση διατάξεων της Εργατικής Νομοθεσίας για τον κάτωθι λόγο.

Δεν έχουν χορηγηθεί από τον εργολάβο τα κατάλληλα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) για την εκτέλεση εργασίας κατασκευής υπέργειου υποσταθμού μέσης τάσης (π.χ. ολόσωμο σύστημα εξάρτησης για ανακοπή πτώσης αγκυρωμένο σε σταθερό σημείο).

Για τη συγκεκριμένη παράβαση μη χορήγηση ΜΑΠ, η οποία χαρακτηρίζεται ως σημαντική, το επιβαλλόμενο πρόστιμο εκτιμάται κατά την κρίση των αρμοδίων οργάνων σύμφωνα με τα ποιοτικά και αντικειμενικά κριτήρια της μεθόδου υπολογισμού ύψους προστίμων, ως κάτωθι:
Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 4 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 3.000 €

Για αριθμό εργαζομένων ίσον με 8 το εκτιμούμενο πρόστιμο είναι 12.000 €

Σημειώνουμε, ότι η εν λόγω επιχείρηση είναι υπότροπη με 2 όμοιες παραβάσεις (μη χορήγηση ΜΑΠ) την τελευταία τετραετία.