Την ώρα που στις ΗΠΑ ετοιμάζονται να επαναφέρουν στο προσκήνιο τους θερμικούς V8 κινητήρες καταργώντας τα όρια των ρύπων που είχαν ψηφιστεί για εφαρμογή από το 2027, οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν την ηλεκτροκίνηση με μπροστάρη την BYD (Build Your Dreams), την μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας.

Η BYD με όπλο την blade battery (προσφέρει ασφάλεια, αποδοτικότητα & αντέχει για 5.000 κύκλους φόρτισης) επιτίθεται με αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα σε όλες τις κατηγορίες και ήδη προσπέρασε την Tesla σε πωλήσεις ηλεκτρικών, ενώ παρά την ολίγων μηνών παρουσία στη χώρα μας, είναι πρώτη στις πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας. Ένα από αυτά είναι το νέο Dolphin, από τα πλέον προσιτά ηλεκτρικά της αγοράς, το οποίο έχει εντυπωσιακή αποδοτικότητα, εξαιρετικές επιδόσεις και κορυφαίο εξοπλισμό.

Το Dolphin τυπικά ανήκει στην κατηγορία Β, αλλά με χώρους επιπέδου VW Golf είναι πιο κοντά στην κατηγορία C. Στην ελληνική αγορά, το μικρομεσαίο χάτσμπακ διατίθεται σε μία έκδοση (Design) με μπαταρία 60,4 kWh και ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων, που μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς. Αυτή είναι και η έκδοση της δοκιμής που ήδη διαβάζετε και δεν διστάζουμε από τώρα να «εξομολογηθούμε» πως μας άλλαξε προς το καλύτερο την εικόνα που είχαμε για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα επιβατικά.

Μάλιστα, μέχρι πρότινος η αγορά του Dolphin ήταν δυνατή με κόστος μόλις 20.000 € (με την έως τις 30/6 κρατική επιδότηση), ενώ τώρα λόγω της μείωσης της κρατικής επιδότησης έχουμε μια σημαντική αύξηση που φθάνει τα 25.980 €. Και πάλι όμως το value for money είναι από τα βασικά ατού του
κινέζικου οχήματος, μαζί βέβαια το μέγεθος της εταιρίας που απομακρύνει τους φόβους για την επόμενη ημέρα (after sales) των υποψήφιων καταναλωτών.

Εν συντομία

Το Dolphin προσφέρει όγκο και ευελιξία που ταιριάζουν στον αστικό κύκλο, μαζί με χώρους και αυτονομία που επιτρέπουν περιαστικές εξορμήσεις και κάτι παραπάνω. Η άνετη και σχετικά εργονομική (βρίσκεις δύσκολα το start του κινητήρα, μειωμένη ορατότητα στις πίσω γωνίες) καμπίνα χωρίς να είναι υπόδειγμα πολυτέλειας (μέτρια υλικά με καλή συναρμογή), κρίνεται λιτή και λειτουργική. Για τα βασικά όργανα υπάρχει εμπρός από τον οδηγό μια μικρή οθόνη (5’’) η οποία θα δυσκολέψει τους πρεσβύωπες, αλλά παρέχει τις απολύτως απαραίτητες πληροφορίες (όπως ταχύτητα, αυτονομία, κ.ά.). Σε αντίθεση, η κεντρική οθόνη πολυμέσων (περιστρεφόμενη) με μέγεθος 12,8’’, είναι ευανάγνωστη, με άριστα γραφικά και αστραπιαίο λογισμικό. Προσοχή εδώ γιατί η πληθώρα επιλογών που διαθέτει, τραβά συνεχώς την
προσοχή του οδηγού από τον δρόμο.

Οι χώροι για τους επιβάτες είναι από τα βασικά ατού του Dolphin που με μικρή ανοχή μπορεί να φιλοξενήσει έως και πέντε ενήλικες, οι οποίοι έχουν στη διάθεσή τους σωρεία αποθηκευτικών χώρων για μικροαντικείμενα. Αντίθετα, ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 345 λίτρα, δεν διεκδικεί βραβείο στην κατηγορία, ενώ δεν διαθέτει (όπως σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά) ρεζέρβα. Πλεονέκτημα είναι τα διαιρούμενα σε ποσοστό 60/40 πίσω καθίσματα, που όταν αναδιπλωθούν πλήρως ανεβάζουν την χωρητικότητα αποσκευών στα 1.310 λίτρα.

Μειονέκτημα θεωρούμε το ότι, το τιμόνι δεν ρυθμίζεται μέσα – έξω και οι ζώνες δεν έχουν καθ’ ύψος ρύθμιση.

Μεγάλη μπαταρία, ιπποδύναμη & αυτονομία

Η τεχνογνωσία της BYD στις μπαταρίες και τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα δίνει στο Dolphin πλεονέκτημα …έδρας. H μπαταρία (Blade Battery) φωσφορικού σιδήρου λιθίου έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 60,4 kWh (400V), επιτρέπει την φόρτιση στη μέγιστη χωρητικότητά της και έχει μεγάλη διάρκεια ζωής, γεγονός που αποτυπώνεται και στις προσφερόμενες εγγυήσεις. Η εταιρία ισχυρίζεται
ότι, έχει ελάχιστες πιθανότητες ανάφλεξης και προσφέρει περισσότερους από 5.000 κύκλους φόρτισης – εκφόρτισης. Όμως, έχει χαμηλή ταχύτητα φόρτισης (μέγιστο 88 kW), αν και σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να φορτίσει από 10% – 80% σε 41 λεπτά, ενώ σε wallbox 11 kW χρειάζεται 6,5 ώρες.

Αξιοσημείωτο είναι το ότι υποστηρίζει φόρτιση εξωτερικών συσκευών με ισχύ 3,3 kW. Η blade battery τροφοδοτεί με ενέργεια ένα ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων, με 310 Nm ροπής, που δίνει στο βάρους σχεδόν 1.700 κιλών αμάξωμα επιτάχυνση 0-100 σε 7΄΄ και τελική ταχύτητα (ηλεκτρονικά περιορισμένη) 160 χλμ/ώρα.

Εκμεταλλευόμενος τα τρία προφίλ (eco, normal & sport) του κινητήρα, μπορείς να κινηθείς με μια φόρτιση από – έως, ανάλογα βέβαια και τις περιφερειακές καταναλώσεις. Πάντως η μέση τιμή κατανάλωσης που δίνει η εταιρεία (15,59 kWh/100 χλμ) είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, καθώς
στη δοκιμή μας χρειαστήκαμε (πάντα συντηρητικά) 16,0 kWh/100 χλμ, τιμή που επιτρέπει να πλησιάσεις τα 400 χιλιόμετρα αυτονομίας. Η κατάσταση θα ήταν καλύτερη αν υπήρχε σύστημα λειτουργίας one pedal στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας, που έχει μόνο μια ρύθμιση με ελαφριά
ανάκτηση. Σίγουρα μέσα στην πόλη, η αυτονομία κερδίζει χιλιόμετρα που όμως σε καμιά περίπτωση δεν θα φτάσουν τα 559 που ισχυρίζονται οι τεχνικοί της BYD.

Έτσι κι αλλιώς το Dolphin είναι ιδιαίτερα οικονομικό και τις ημέρες της δοκιμής μας, η θερμοκρασία περιβάλλοντος επέβαλλε σχεδόν συνεχή χρήση του κλιματισμού.

Από τη θέση του οδηγού

Το προσθιοκίνητο μικρομεσαίο Κινέζικο χάτσμπακ έχει στηθεί με προσανατολισμό την άνεση, κάτι που αποδεικνύεται από την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, η οποία κάνει υπέροχη δουλειά στους
κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους. Το Dolphin έχει από τις καλύτερες ρυθμίσεις ανάρτησης που έχουμε συναντήσει σε ηλεκτρικό όχημα, με εξαιρετική ποιότητα κύλισης, απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου, αλλά και μέτριο έλεγχο των κλίσεων του αμαξώματος κάτι που δεν ευνοεί την σβέλτη οδήγηση στους επαρχιακούς δρόμους.

Η σπορ οδήγηση δεν είναι το δυνατό του σημείο, αν και η εκρηκτική ανταπόκριση του ηλεκτροκινητήρα στο πάτημα του γκαζιού, μπορεί να παρασύρει τον οδηγό σε καταστάσεις που δεν υποστηρίζει η φιλοσοφία κατασκευής του οχήματος. Μάλιστα, κάθε φορά που θα πατήσεις το γκάζι στο
πάτωμα, οι εμπρός κινητήριοι τροχοί θα σπινάρουν, αναγκάζοντας το ηλεκτρονικό σύστημα υποστήριξης του οδηγού να επέμβει, κάτι που κάνει μάλλον απότομα, όπως άλλωστε και όλα τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Απότομα λειτουργούν και τα φρένα, που όμως είναι αποτελεσματικά και ακούραστα.

Κατά τα λοιπά, το τιμόνι είναι όσο χρειάζεται σαφές και γρήγορο, τα φώτα μέτρια και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι γίνονται αντιληπτοί μόνο μετά τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, ταχύτητες που καλό θα είναι να αποφεύγονται προκειμένου να διατηρείται σε αξιοπρεπή πλαίσια η αυτονομία.

Δια ταύτα

Έχοντας πλέον σημαντική εμπειρία από αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα και με δεδομένη την επιφυλακτικότητα του γράφοντα στην ηλεκτροκίνηση, θα πρέπει να ομολογήσουμε πως το Dolphin είναι ένα από τα ελάχιστα μοντέλα που έγειραν λίγοι ακόμα την πλάστιγγα των προτιμήσεων μας προς τον
ηλεκτρισμό. Ευρύχωρο, καλοφτιαγμένο, αποδοτικό, με καλή οδική συμπεριφορά, πολύ πλούσιο εξοπλισμό και την εγγύηση του κολοσσού BYD, ήταν ένα πραγματικό δώρο με την προηγούμενη επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», ενώ παραμένει μια από τις καλές ευκαιρίες και σε σχέση με θερμικούς αντιπάλους, σήμερα με την τιμή να ξεπερνά μόλις τα 25.000 ευρώ. Αν μάλιστα συμπεριλάβεις στην οικονομοτεχνική μελέτη τις διευρυμένες εγγυήσεις που δίνει ο κατασκευαστής και τα πλήρη συστήματα ασφάλειας (5 αστέρια στο
EuroNCAP), άνεσης και ψυχαγωγίας που διαθέτει, τότε το Dolphin, γίνεται ένα
από τα βασικά ατού στην προσπάθεια της ηλεκτροκίνησης για επικράτηση.

Υπέρ

Διαστάσεις – Χώροι
Ποιότητα συναρμογής
Πλούσιος εξοπλισμός
Τεχνολογία
Άνεση
Επιδόσεις
Φρένα
Αποδοτικότητα – Αυτονομία
Τιμή

Κατά

Έλλειψη ρεζέρβας
Έλλειψη συστήματος one pedal
Μικρή ταχύτητα φόρτισης
Μικρός βασικός χώρος αποσκευών

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.290 Χ 1.770 Χ 1.570 χλστ
Μεταξόνιο: 2.700 χλστ
Χώρος αποσκευών: 345/1.310 λίτρα
Βάρος: περίπου 1.700 κιλά
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 204 ίπποι
Ροπή (Nm): 310
Μπαταρία: Blade Battery 62 kWh (ωφέλιμη 60,5 kWh)
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μονής σχέσης
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: 205/50/17
Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι – Πίσω απλοί δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 10,5 μ.
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 7.0΄΄
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): περίπου 400 χλμ
Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 16,0 kWh/100 χλμ
Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0 – 100% (wallbox 11 kW) 6,5 ώρες, 10 – 80%
(ταχυφορτιστής 88 kW) 41 λεπτά
Εγγυήσεις: βασική 6 έτη/150.000 χλμ, μπαταρίας 8 έτη/200.000 χλμ, κινητήρα
8 έτη/150.000 χλμ
Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ
Τιμή: 25.980 € (με την κρατική επιδότηση)