Ο φακός τους έχει καταγράψει λαμπερά στιγμιότυπα από την προσωπική ζωή των διασήμων. Η ιστορία τους ξεκινά σχεδόν ταυτόχρονα με εκείνη της showbiz και διαγράφει πορεία παράλληλη. Άλλωστε όπως και οι ίδιοι δηλώνουν, το ένα είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει χωρίς το άλλο.

Συνέντευξη στη Νίκη Παπάζογλου

Ο Branko, ένας από τους πιο καταξιωμένους φωτογράφους των celebrities, κατά κόσμον παπαράτσι, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα τα τελευταία 18 χρόνια, μιλά στο newsbeast.gr για το κυνήγι των σταρ, για την ηθική στη φωτογραφία αλλά και για το παιχνίδι του χρήματος που όλοι είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν. Χωρίς υπεκφυγές λέει πως «αν είσαι διάσημος ακόμα και η ίδια σου η μάνα μπορεί να προδώσει το που βρίσκεσαι» ειδικά αν «είσαι σταρ χωρίς περιεχόμενο όπου πρέπει να δώσεις τα πάντα για να χτίσεις ένα»…

Έχοντας φωτογραφίσει εκτός από εγχώριες προσωπικότητες και celebrities διεθνούς φήμης, όπως τον Τομ Χανκς, τον Κουεντίν Ταραντίνο, τη Σύνθια Νίξον του Sex and the City με τη σύντροφό της, ορίζει τη showbiz ως το «πανηγύρι της ματαιοδοξίας» ενώ ομολογεί πως όλα αποτελούν μια καλή μπίζνα.

– Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι επαγγελματικά με το κυνήγι των διασήμων;

Είμαι φωτογράφος από το 1987. Έχω υπάρξει πολεμικός ανταποκριτής, έχω ασχοληθεί με το αθλητικό ρεπορτάζ και στη συνέχεια έγινα παπαράτσι. Έχω δουλέψει στην Ελλάδα, στη Σερβία και στην Ιταλία. Η πρώτη μου συνεργασία ήταν με το Down Town και αφότου άνοιξαν το ΟΚ και το Hello καθιερώθηκα ως celebrity photographer, όπως το λέω εγώ.

– Εφόσον έχεις περάσει από διάφορα ρεπορτάζ, θα έλεγες ότι το συγκεκριμένο είδος φωτογραφίας με το οποίο ασχολείσαι τα τελευταία χρόνια σε ελκύει περισσότερο;
Είναι ωραίο επάγγελμα, ειδικά όταν το εξασκείς στην Ελλάδα με τόσα νησιά και τόσο όμορφο καλοκαίρι. Όπως και να το δεις, έχει τεράστια διαφορά το να βρίσκεσαι στον πόλεμο, στην πρώτη γραμμή, από το να βρίσκεσαι στην Ψαρού. Φαντάζομαι ότι δεν χρειάζεται να την αναλύσω περαιτέρω, γίνεται εύκολα κατανοητή.

– Ο Bob Sach, παπαράτσι του Hollywood, στη συνέντευξη που έδωσε αφού συνταξιοδοτήθηκε, είχε παρομοιάσει το επάγγελμα με εκείνο του «ντετέκτιβ με φωτογραφική μηχανή». Έτσι είναι; Πως έρχονται οι πληροφορίες σε εσάς;
Υπάρχουν διάφοροι «τρόποι λειτουργίας». Θα ξαναπώ αυτό που απαντάω συνήθως στην συγκεκριμένη ερώτηση. Οι σταρ οφείλουν να γνωρίζουν πως μέχρι και η ίδια τους η μάνα τους μπορεί να με πάρει τηλέφωνο και να προδώσει το που θα είναι και τι θα κάνουν. Όχι απαραίτητα κακόβουλα. Μπορεί να καμαρώνει ή να θέλει να αυξήσει τη δημοσιότητα της κορούλας της που κατάφερε να γίνει διάσημη. Όλο και κάποιος θα βρεθεί… Θυμάμαι όταν ήταν στην Κέρκυρα η Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς. Είναι 9 το πρωί, εγώ είμαι μέσα σε μια βάρκα απέναντι από το σπίτι που την φιλοξενούν και περιμένω να κατέβει στην παραλία για να την φωτογραφίσω. Χτυπάει το τηλέφωνό μου. Είναι άνθρωπος από το Λονδίνο ο οποίος με πληροφορεί πως σε δέκα λεπτά θα κατέβει για μπάνιο. Σε δέκα λεπτά ακριβώς ήταν κάτω. Ο άνθρωπος από το Λονδίνο είχε χαφιέ μέσα στο σπίτι. Δεν μπορείς να ξέρεις ποτέ ποιος θα διαρρεύσει το πρόγραμμά σου.

«Πριν γίνουν σταρ έχουν ανάγκη από έναν φωτογράφο,
μετά ξαφνικά δε θέλουν φωτογράφο»


– Το παιχνίδι είναι στημένο μερικές φορές, φωνάζουν και οι ίδιοι οι celebrities φωτογράφους;

Άκου πως πάει το πράγμα. Εμφανίζεται κάποια στιγμή ένα κοριτσάκι που θέλει να γίνει παρουσιάστρια. Τη στιγμή που θα νιώσει πως κάτι πάει να γίνει, γνωρίζει έναν φωτογράφο που της είναι πολύτιμος. Στις αρχές της καριέρας της είναι πολύ σημαντικό το να γνωρίζει έναν φωτογράφο είτε γιατί βγάζει ωραίες εικόνες -όσα instagram, facebook, selfie, κι αν υπάρξουν η καλή φωτογράφηση παραμένει δύσκολη υπόθεση που μπορεί να διεκπεραιωθεί από ειδικούς – είτε γιατί γνωρίζοντάς τον αισθάνεται άνετα στην φωτογράφηση κλπ. Μόλις πετύχει το στόχο της και γίνει «σταρ», ξαφνικά «συνειδητοποιεί» πως δεν θέλει φωτογράφο. Αλλά το σύστημα είναι έτσι φτιαγμένο που μετά δεν σε αφήνει. Για να συνεχίσεις να έχεις ένα συμβόλαιο, πρέπει να συνεχίσεις να απασχολείς την επικαιρότητα άρα να συνεχίσεις να φωτογραφίζεσαι.

Παίζει ρόλο φυσικά και ο τρόπος με τον οποίο στήνεις την καριέρα σου. Έχεις δει ποτέ φωτογραφία της Μέριλ Στριπ στην παραλία; Όχι. Γιατί; Γιατί έτσι έχει φτιάξει την καριέρα της . Όταν είσαι άτομο χωρίς περιεχόμενο, πρέπει να δώσεις τα πάντα για να φτιάξεις ένα… Εάν απευθύνεις σε γνωστές τηλεπερσόνες πιο σύνθετες ερωτήσεις δεν θα μπορέσουν να απαντήσουν, οπότε είναι αναγκασμένες να φωτογραφηθούν με 7 διαφορετικά μπικίνι μέσα σε μια μέρα.

Από την άλλη αντιλαμβάνεσαι πως το να έχεις φωτογραφία από τα μπούγκα μπούγκα πάρτι, δηλαδή το να μπορείς να πλησιάσεις στο σπίτι του πρωθυπουργού, σε τέτοια απόσταση που να μπορείς να βγάλεις φωτογραφία, σημαίνει αυτόματα πως πρέπει να είσαι και λίγο δικτυωμένος. Αλλά εκεί το στοίχημα είναι τεράστιο και διαφέρει…

– Πολλές φορές έχουν κατηγορηθεί οι παπαράτσι για έλλειψη ηθικής. Τι γνώμη έχετε γι’ αυτό;
Ναι, είναι πολλοί εκείνοι που μιλούν για ηθική και μας έχουν κατηγορήσει κατά διαστήματα ότι τραβάμε προσωπικές στιγμές κλπ. Εγώ θα ήθελα απλά να τους απευθύνω την εξής ερώτηση, με αφορμή κάτι που έχει τύχει σε εμένα τον ίδιο. Είναι πέντε η ώρα το πρωί και βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή του πολέμου όταν οι Κροάτες αρχίζουν και βομβαρδίζουν. Γίνεται το έλα να δεις, ό,τι μέχρι εκείνη τη στιγμή έχεις μάθει σαν στρατιώτης αναγκαστικά το διαγράφεις, η φρίκη είναι τέτοια που φεύγεις προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Κάποια στιγμή βλέπω δύο στρατιώτες να κρατούν έναν τρίτο, ο οποίος έχει χάσει το πόδι του και έρχονται προς το μέρος μου. Εγώ, βρίσκομαι εκεί για να φωτογραφίζω. Τραβάω την συγκεκριμένη εικόνα και στη συνέχεια τους βοηθάω να μεταφέρουν τον τραυματία για να του παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες. Αυτή η φωτογραφία, για την οποία δεν θα κατηγορηθείς ποτέ, δεν απεικονίζει μια άκρως προσωπική στιγμή του ακρωτηριασμένου στρατιώτη; Είναι δυνατόν να σε κατηγορούν για τον διάσημο που απλά τον φωτογράφισες με το παιδί του κι όχι γι’ αυτή;

Στον Κέβιν Κάρτερ για την βραβευμένη φωτογραφία του υποσιτισμένου παιδιού που παραμονεύει ο γύπας να το φάει μόλις ξεψυχήσει ασκήθηκε έντονη κριτική, πολλοί λένε ότι εξαιτίας αυτού αυτοκτόνησε. Ουσιαστικά κατέγραψε ένα γεγονός που θα συνέβαινε είτε υπήρχε η κάμερα, είτε όχι. Θυμάμαι μέχρι γιατρούς είχαν φωνάξει για να εκτιμήσουν την κατάσταση του παιδιού και να «πιστοποιήσουν» πως θα σωζόταν αν αντί να το φωτογραφίσει το βοηθούσε. Ο φωτογράφος αυτός, ήθελε να δείξει την βασική ιστορία και να περάσει ένα μήνυμα, «στην Αφρική μας έχουν ανάγκη, πρέπει να βοηθήσουμε». Εδώ τα παιδιά πεθαίνουν, πρέπει να τα ταΐσουμε, να προσφέρουμε βοήθεια. Δεν αναλογίστηκαν πόσους κινητοποίησε αυτή η εικόνα. Όσο σκληρή και να ήταν, σώθηκαν πολύ περισσότερα παιδιά. Ποιο είναι λοιπόν το ηθικό και ποιο όχι; Υπό αυτές τις συνθήκες δεν έπρεπε ούτε στον πόλεμο να πάμε, ούτε στην Αφρική, ούτε πουθενά αλλού, τα προσωπικά δεδομένα υπάρχουν παντού.

– Τι είναι τότε αυτό που ενοχλεί και πολλές φορές σας κατηγορούν και οι ίδιοι οι celebrities;

Στις σχολές φωτογραφίας και στα μεγάλα πρακτορεία όπως το Reuters, σου διδάσκουν αρχικά ένα πράγμα, πας, φωτογραφίζεις, φεύγεις. Δεν ανακατεύεσαι. Είναι πλάτη ο Μπραντ Πιτ, τον φωτογραφίζεις πλάτη, δεν τον φωνάζεις, δεν δημιουργείς προβλήματα. Όσοι ασχολούμαστε με αυτό το επάγγελμα αυτό πρέπει να κάνουμε. Καταγράφεις αυτό που θες και φεύγεις. Η Ελένη Μενεγάκη για παράδειγμα εξαιτίας φωτογράφου έχει χάσει αεροπλάνο, αυτό είναι σίγουρα ενοχλητικό. Στα παγκόσμια πρωταθλήματα στίβου μας διευκρίνιζαν ότι προτεραιότητα έχουν οι αθλητές και μετά οι θεατές, εάν δεν ενοχληθούν αυτοί οι δύο μπορείς να κάνεις ό,τι θες. Έτσι και οι celebrities, αν δεν τους ενοχλήσεις θα σου δώσουν εικόνα. Άλλωστε εκείνοι είναι το ζητούμενο, όχι εσύ.

Η υπόθεση Μενεγάκη αυτή τη στιγμή δείχνει πολλά πράγματα που συμβαίνουν λάθος εδώ στην Ελλάδα. Για να την φωτογραφίσεις με τα περιοριστικά μέτρα που υπάρχουν, η φωτογράφηση πρέπει να στηθεί διαφορετικά και το κόστος αυξάνει πολύ χωρίς να μπορεί να προστεθεί στην τιμή πώλησης της φωτογραφίας. Σαν αποτέλεσμα, φέτος κυκλοφόρησαν ελάχιστες εικόνες της. Από τη μια, η Μενεγάκη έχει ησυχάσει από την άλλη όμως επειδή είναι αναγκαία η δημοσιότητα ανεβάζει μόνη της φωτογραφίες. Όλο αυτό μπορεί να της γυρίσει μπούμερανγκ.

«Το πρόβλημα δηλαδή δεν είναι πάντα ότι τους φωτογραφίζουμε, αλλά ότι στη φωτογραφία φαίνεται η κυτταρίτιδα»

Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι μόνο αυτό. Μόλις τραβηχτεί η φωτογραφία, και πουληθεί στο περιοδικό, μετά συνήθως περνάει από το τμήμα των δημοσίων σχέσεων το οποίο τηλεφωνεί στον φωτογραφιζόμενο κι εκεί αρχίζουν τα δύσκολα… «δεν έχω βγει και πολύ καλή, γιατί δεν με αδυνατίζεις λιγάκι κλπ». Το πρόβλημα δηλαδή δεν είναι πάντα ότι τους φωτογραφίζουμε, αλλά ότι στη φωτογραφία φαίνεται η κυτταρίτιδα, τα παχάκια και άλλα τέτοια. Ο μόνος τρόπος να το μετριάσεις όλο αυτό είναι να προσπαθείς να βγάζεις καλές εικόνες.

Γενικά συμβαίνουν απίστευτα πράγματα, θυμάμαι τον Γιώργο Λιάγκα παρκάρει κατεβαίνει με πακέτα φαγητού από το αυτοκίνητο και προχωρά προς το σπίτι. Αρχίζω να τον φωτογραφίζω και μόλις με αντιλαμβάνεται αρχίζει να περπατάει ανάποδα, με την πλάτη. Αστεία πράγματα. Άλλοι έρχονται σε πιάνουν και σου λένε μην με βγάλεις τώρα γιατί δεν είναι κατάλληλα τα ρούχα που φοράω. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι ξαφνικά νομίζουν πως είναι το κέντρο του κόσμου. Πρέπει να θυμόμαστε πως όλοι δεν είμαστε τίποτα παραπάνω από ένα μικρό γρανάζι στη μηχανή που λέγεται showbiz. Θυμάμαι όταν συναντήθηκα με ένα γνωστό ζευγάρι πρωινής εκπομπής και του λέω, ρε παιδιά όλες οι φωτογραφίες που έχετε δείχνουν να περπατάτε, δηλαδή σύμφωνα με τις φωτογραφίες θα έπρεπε να είχατε γυρίσει όλο τον κόσμο με τα πόδια… Κάντε και κάτι άλλο διαφορετικό πέρα από μια βόλτα να δει ο κόσμος. Πρέπει να δώσει κι ο celebrity μια διαφορετική ιστορία.

Εμείς βρισκόμαστε σε μια χώρα, η οποία έχει ιστορία σε τέτοιου είδους φωτογραφίες. Σκέψου την δεκαετία του ‘70 κυκλοφόρησε η φωτογραφία της Τζάκι Κένεντι Ωνάση γυμνή να κάνει ηλιοθεραπεία, δηλαδή σαν να έχεις σήμερα φωτογραφίσει γυμνή την Χίλαρι Κλίντον ή την Μισέλ Ομπάμα. Αλλά και η φωτογραφία του Τζιοβάνι Ανιέλι της Fiat που κάνει βουτιά από το σκάφος γυμνός, είναι μια ιστορική φωτογραφία από την Ελλάδα που άφησε εποχή διεθνώς.

– Οι δυσκολίες του επαγγέλματος ποιες είναι;
Δεν είναι εύκολο πράγμα να φωτογραφίσεις κάποιον που δεν το ξέρει ότι φωτογραφίζεται. Δυσκολία μπορεί να υπάρξει στο να τον φτάσεις, να τον εντοπίσεις, να μπορέσεις να προσεγγίσεις το σημείο στο οποίο βρίσκεται. Αλλά την ίδια στιγμή είναι μια περιπέτεια, και παραμένει μια πρόκληση το να καταφέρεις να βγάλεις ωραίες εικόνες, που να έχουν και μια ωραία ιστορία.

– Απειλές ή μηνύσεις έχετε δεχτεί;
Εγώ προσωπικά όχι, άλλοι συνάδελφοι ναι. Εμένα δεν με ενδιαφέρει η δόξα. Αν κάνεις τη δουλειά σου χωρίς να ενοχλείς δεν αντιμετωπίζεις προβλήματα. Η Μενεγάκη και η κάθε Μενεγάκη ξέρει ότι ανά δύο εβδομάδες χρειάζεται και η ίδια μια καινούργια εικόνα. Θα στη δώσει εάν δεν την πειράξεις.

Αυτός που φωτογράφισε την Κate Μiddleton topless πληρώθηκε 300.000. Στα δικαστήρια του επιβλήθηκε πρόστιμο 30.000 χιλιάδες. Αλλά αυτό έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση γιατί από πίσω υπήρχε η δύναμη του Βuckingham. Αν δεν αφορούσε την Kate θα ήταν διαφορετικά. Οι περισσότεροι φωτογράφοι δικαιώνονται , εάν τηρούν τους κανόνες του ιδιωτικού χώρου.

Είναι ένα απλό κοινωνικό ρεπορτάζ, εάν το κάνεις σωστά δεν ασχολείται κανένας ό,τι φωτογραφία και να βγάλεις. Ούτως η άλλως όλο αυτό γίνεται για να περνάει η ώρα, δεν αναβαθμίζεσαι πνευματικά όταν διαβάζεις τέτοιου είδους περιοδικά. Για λόγους εντύπωσης γίνεται όλο το σούσουρο. Και σκέψου πως σήμερα το σκηνικό έχει διαφοροποιηθεί και το έργο είναι ήπιο.

Όταν χάλασε το συμβόλαιο του Μαλεζάνι από μια φωτογραφία

– Τι εννοείτε πιο ήπιο;
Εννοώ πως δεν κοστίζει σε κανέναν. Θυμάμαι ένα βράδυ πριν χρόνια, Ιανουάριος μήνας, με παίρνουν τηλέφωνο δύο δημοσιογράφοι λέγοντάς μου πως δύο στελέχη του Παναθηναϊκού είναι στο Πεντελικό και συζητάνε με τον Αλμπέρτο Μαλεζάνι, τον Ιταλό προπονητή, την μεταγραφή του. Η ώρα είναι μια το πρωί, εμείς είμαστε έξω από το Πεντελικό, κάτω από το παράθυρο, και μέσα είναι όντως οι τρεις τους και μιλάνε. Φωτογραφία δεν μπορώ να βγάλω γιατί έξω έχει πίσσα σκοτάδι και δε θα φανεί τίποτα. Αλλά χρειαζόμαστε εικόνα. Έτσι αποφασίζουμε να δράσουμε με την τακτική του αιφνιδιασμού. Μπαίνουμε μέσα υποδυόμενοι τους πελάτες και μόλις πλησιάζουμε βγάζω αιφνιδιαστικά τον φακό τους φωτογραφίζω και φεύγουμε τρέχοντας. Αυτά τα 6 καρέ που πρόλαβα να τραβήξω, χάλασαν το συμβόλαιο κι ο προπονητής έχασε τουλάχιστον μισό εκατομμύριο. Σήμερα δεν ζημιώνεται κανείς.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα περιπέτεια ήταν όταν θέλαμε να φωτογραφίσουμε έναν πρόεδρο ομάδας όταν συναντήθηκε με άλλον επιχειρηματία για να συζητήσουν την πώλησή της, μεγάλη είδηση τότε. Όταν υπάρχει προσωπική ασφάλεια το στοίχημα γίνεται ακόμα πιο δύσκολο. Συναντιούνται στο Χίλτον. Δύο άτομα, ο ένας με τηλεφακό κι ο άλλος με μικρό φακό, είμαστε από νωρίς και περιμένουμε. Με το που φτάνουν εγώ με τον μικρό φακό ορμάω και η ασφάλεια ασχολείται μαζί μου για να με εμποδίσει. Εκείνη τη στιγμή βγαίνουν από το αμάξι οι δύο επιχειρηματίες, φιλιούνται, αγκαλιάζονται, ο συνάδελφος τραβάει από μακριά κι έτσι έχουμε τη φωτογραφία. Την ώρα που φωτογραφίες έχουν χαλάσει συμφωνίες εκατομμυρίων δεν είναι λιγάκι αστείο να δημιουργείται ο κακός χαμός επειδή μια παρουσιάστρια περπατάει;

Ο πρίγκιπας Ρενιέ του Μονακό πληρώνει παπαράτσι για να εκθέσει το μελλοντικό σύζυγο της κόρης του

Ένα άλλο παράδειγμα που στοίχισε από το εξωτερικό, είναι αυτό του Ρενιέ του Μονακό που με τη συνεργασία παραράτσι φρόντισε να ακυρώσει το μελλοντικό γάμο της κόρης του. Όταν εκείνη θέλησε να παντρευτεί έναν, κατά τα λεγόμενα του Ρενιέ, προικοθήρα, ο ίδιος συνεννοήθηκε μαζί με έναν διευθυντή εφημερίδας και έναν παπαράτσι να τον εκθέσουν. Ο παπαράτσι προπλήρωσε μια πόρνη πολυτελείας, την οποία έστελνε σε όλα τα γκαλά του πριγκιπάτου με σκοπό να φλερτάρει τον μελλοντικό σύζυγο, ο οποίος το είχε εύκολο να εξοκείλει.

Μέσα σε τρεις μήνες, η κοπέλα είχε συνάψει σχέση μαζί του. Μια μέρα που βρέθηκαν σε ένα ξενοδοχείο άρχισαν να ερωτοτροπούν στο δωμάτιο και στη συνέχεια τον οδήγησε στη βεράντα όπου συνέχισαν την ερωτική πράξη. Στο απέναντι κτίριο φυσικά βρισκόταν ο καλοπληρωμένος παπαράτσι, ο οποίος την επόμενη μέρα είχε δημοσιεύσει στα πρωτοσέλιδα της χώρας τις ερωτικές περιπτύξεις του μελλοντικού μνηστήρα, καταφέρνοντας με τον τρόπο αυτό να ακυρώσει το γάμο.

Αν ένα περιοδικό έχει φωτογραφία της Μενεγάκη,
θα πουλήσει 5 με 8 χιλιάδες φύλλα παραπάνω…

– Για τα ελληνικά δεδομένα ποια celebrity persona πουλάει πολύ και γιατί;
Η Μενεγάκη πάντα πουλάει. Οι φωτογραφίες της πωλούνται ακριβά, σήμερα εν μέσω κρίσης πιάνουν τις 2.000 ευρώ. Η συγκεκριμένη προσωπικότητα για τα ελληνικά δεδομένα είναι φαινόμενο. Αν ένα περιοδικό έχει φωτογραφία της, θα πουλήσει 5 με 8 χιλιάδες φύλλα παραπάνω από αυτό που δεν έχει. Εγώ δεν την φωτογραφίζω πια μετά από όλα αυτά που έχουν γίνει. Ποτέ δεν πρέπει να μπαίνεις σε αντιπαράθεση με φωτογραφιζόμενο, μερικοί έκαναν το λάθος κι έτσι η φωτογράφιση της Ελένης είναι πλέον πρόβλημα.

– Επόμενος στόχος η Lady Gaga;
Δεν ξέρω αν θα δώσει εικόνα να σου πω την αλήθεια. Οι εικόνες από προηγούμενες συναυλίες είναι λίγες και δεν έχουν ιδιαίτερο περιεχόμενο. Χρειάζονται εικόνες παρόμοιες με εκείνες του Russell Crowe με την άγνωστη γυναίκα πάνω στο μηχανάκι που τράβηξε ένας συνάδελφος πέρυσι στη Μύκονο. Η φωτογραφία προκάλεσε τέτοιο σάλο που ο Russell Crowe αναγκάστηκε να δώσει εξηγήσεις στο twitter.

«Στην Ελλάδα φωτογραφίζουμε κυρίως τηλεοπτικούς αστέρες άντε και πολιτικούς»

– Εντοπίζετε διαφορές στον τρόπο άσκησης του επαγγέλματος ανάμεσα σε Ελλάδα και εξωτερικό;
Ναι και μάλιστα τεράστιες. Οι Ιταλοί για παράδειγμα είναι πιο καλοί σε αυτό. Αλλά εξαρτάται κι από τον Τύπο, εκεί δεν δειλιάζουν να δημοσιεύσουν οτιδήποτε… Επίσης οι γκάμα των ανθρώπων που φωτογραφίζουν είναι μεγαλύτερη. Στην Ελλάδα για παράδειγμα δεν ασχολούμαστε με αθλητές, δεν πουλάνε. Κατά βάση ασχολούμαστε με τηλεοπτικούς αστέρες άντε και με πολιτικούς. Εγώ έχω φωτογραφίσει πολιτικό με γυναίκα ή με ερωμένη, δεν ξέρω κι εγώ τι ήταν, δεν κατάφερα όμως να πουλήσω την φωτογραφία.

– Θεωρείτε πως μερικές εικόνες αποτελούν προπαγάνδα;
Μετατρέπονται, όχι αποτελούν. Αυτά που φωτογραφίζουμε είναι αποτύπωση της πραγματικότητας, είναι αληθινά πράγματα, αληθινοί πόλεμοι, αληθινά νταλαβέρια. Εκ των υστέρων μετατρέπονται σε προπαγάνδα. Αυτό είναι και το κομμάτι της δουλειάς που χαλάει την πιάτσα. Νομίζω δεν γίνεται γι αυτό, αλλά για τα λεφτά. Να βγάλω εγώ που φωτογράφισα, να βγάλει το πρόσωπο που θα υπογράψει ένα καλύτερο συμβόλαιο, να βγάλει η εκπομπή μέσα από την τηλεθέαση κοκ. Άλλωστε μιλάμε για showbiz, και ως γνωστό «no biz, like showbiz»…

Μερικές από τις φωτογραφίσεις του Branko ακολουθούν στα παρακάτω βίντεο…