To 1970 ήταν η δεκαετία που στα μεγάλα αστικά κέντρα του κόσμου οι ομοφυλόφιλοι άρχισαν να μιλούν δημόσια για τη διαφορετικότητά τους και να μάχονται δυναμικά για τη σεξουαλικότητά τους. Τα κινήματα για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων ένωσαν τους φωνές τους και πλημμύρισαν τους δρόμους, προσπαθώντας να διώξουν από πάνω τους το «στίγμα» του ανώμαλου που τους είχε κολλήσει η «φυσιολογική» κοινωνία στην οποία ζούσαν.

Το 1973 η Αμερικανική Ψυχιατρική εταιρεία απέσυρε από τις λίστες με τις ψυχιατρικές διαταραχές την ομοφυλοφιλία. Πολλές πόλεις πέρασαν νόμους κατά των διακρίσεων των ομοφυλόφιλων, ενώ για πρώτη φορά ομοφυλόφιλοι πήραν θέση στην πολιτική σκηνή. Ένας από αυτούς ήταν ο Χάρβεϊ Μιλκ, ο οποίος το 1977 εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος του Σαν Φρανσίσκο και έπεσε νεκρός, ένα χρόνο αργότερα, από τις σφαίρες του πρώην αστυνομικού και συντηρητικού δημοτικού συμβούλου Νταν Γουάιτ.

Σε αυτό το κλίμα δεν ήταν λίγες οι φωνές που εναντιώνονταν σε ό,τι ξέφευγε από τα όρια της δικής τους «φυσιολογικότητας». Μία σφοδρή πολέμιος των γκέι ήταν η τραγουδίστρια Αννίτα Μπράιαντ. Όταν μάλιστα το 1977 στη Φλόριντα πέρασε νόμος που απαγόρευε τις διακρίσεις που αφορούσαν το σεξουαλικό προσανατολισμό, η Μπράιαντ ηγήθηκε μιας καμπάνιας για να ρίξει το νόμο, που έφερε τον τίτλο «Σώστε τα παιδιά μας»! Η καμπάνια βασιζόταν στις πεποιθήσεις των συντηρητικών χριστιανών για την αμαρτίες που κουβάλαγε η ομοφυλοφιλία και την απειλή της ομοφυλοφιλικής στρατολόγησης παιδιών, μαζί με τον κίνδυνο της σεξουαλικής παρενόχλησης τους.

AP_7808030170

Την ίδια χρονιά βγαίνει στο εμπόριο ο Μπομπ, η πρώτη γκέι κούκλα που θα μιλήσει ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία. Με ύψος που δεν ξεπερνά τα 33 εκατοστά, ξανθά μαλλιά και μπλε μάτια, σκουλαρίκι στο αυτί, καρό πουκάμισο με σηκωμένο γιακά, τζιν παντελόνι και καουμπόικες μπότες ο Μπομπ κυκλοφόρησε σε ένα κουτί που παρέπεμπε σε ντουλάπα, συνοδευόμενο από ένα φυλλάδιο για την γκαρνταρόμπα του. Η ντουλάπα χρησιμοποιήθηκε μεταφορικά, παραπέμποντας στη φράση «come out of the closet», που αναφέρεται στους γκέι που μιλούν ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία.

Δημιουργός του Μπομπ ήταν ο Χάρβεϊ Ρόζενμπεργκ που επιχείρησε, όπως είχε πει, να φτιάξει μια κούκλα που θα ήταν εμφανισιακά μια ανάμειξη του Πολ Νιούμαν και του Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Ο Ρόζενμπεργκ, ένας πρώην διαφημιστής που είχε κάνει διαφημιστικές καμπάνιες για διάφορες εταιρείες, ήθελε ο Μπομπ να απελευθερώσει τους άνδρες από τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων. Έφτιαξε την κούκλα μετά από μια σειρά γεγονότων που συντάραξαν τη ζωή του. Ο γάμος του είχε διαλυθεί και η μητέρα του είχε αρρωστήσει βαριά. Γι’ αυτό είχε αποφασίσει ότι οι επόμενες δουλειές του ήθελε να έχουν μεγάλη σημασία για τον ίδιο. Κάπως έτσι προέκυψε η δημιουργία του Μπομπ.

AP_7808030196

Όταν μάλιστα κάποια στιγμή ο Χάρβεϊ ρωτήθηκε για ποιον λόγο είχε αποφασίσει να επενδύσει 10.000 δολάρια (περίπου 8.500 ευρώ) στην παραγωγή του Μπομπ είχε απαντήσει με όλη του την ειλικρίνεια: «Έχουμε να μάθουμε από το κίνημα των ομοφυλόφιλων, όπως ακριβώς μάθαμε από το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα των μαύρων και τα φεμινιστικά κινήματα. Και αυτό σημαίνει να έχεις το θάρρος να υψώσεις το ανάστημά σου και να πεις “έχω το δικαίωμα να είμαι όποιος θέλω να είμαι”».

Το μανιφέστο του Μπομπ έγραφε:

«Γεια σας αγόρια, κορίτσια και ενήλικες… Είμαι ο γκέι Μπομπ, η πρώτη ομοφυλόφιλη κούκλα. Είμαι σίγουρος ότι αναρωτιέστε γιατί έχω κυκλοφορήσει μέσα σε μια ντουλάπα. Η έκφραση “coming out of the closet” σημαίνει παραδέχομαι την αλήθεια για τον εαυτό μου και δεν ντρέπομαι πια γι’ αυτό που είμαι. Οι ομοφυλόφιλοι χρησιμοποιούν αυτή την έκφραση για να εξηγήσουν ότι δεν φοβούνται ούτε ντρέπονται που είναι ομοφυλόφιλοι και δεν το κρύβουν.

Οι γκέι δεν είναι διαφορετικοί από τους στρέιτ. Αν όλοι μίλαγαν δεν θα υπήρχαν τόσοι θυμωμένοι, εξοργισμένοι και φοβισμένοι άνθρωποι… Οι άνθρωποι που δεν ντρέπονται γι’ αυτό που είναι είναι περισσότερο αγαπητοί, ευγενικοί και έχουν περισσότερη κατανόηση. Δεν είναι εύκολο να είσαι ειλικρινής γι΄ αυτό που είσαι, αντίθετα χρειάζεται πολύ θάρρος. Αλλά να θυμάστε… Αν ο γκέι Μπομπ έχει το θάρρος να μιλήσει, τότε το έχεις και εσύ…».

Τους πρώτους δύο μήνες κυκλοφορίας του ο Μπομπ πούλησε 2.000 κομμάτια. Αν κάποιος ήθελε να αποκτήσει την κούκλα έκανε παραγγελία, μέσω email, στη διεύθυνση που έβρισκε στις διαφημίσεις που υπήρχαν σε περιοδικά ομοφυλοφιλικού περιεχομένου. Πολύ σύντομα ο Μπομπ μπήκε στις βιτρίνες μεγάλων καταστημάτων στη Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο.

AP_7808030147

Όπως ήταν αναμενόμενο η κυκλοφορία της κούκλας προκάλεσε ακόμα περισσότερη οργή στους πολέμιους των ομοφυλόφιλων. «Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη της απελπισίας της εκστρατείας των ομοφυλόφιλων, οι οποίοι προσπαθούν να κάνουν τον δικό τους άρρωστο τρόπο ζωής, μόδα στους αμερικανούς πολίτες» έλεγε χαρακτηριστικά η οργάνωση Protect America’s Children. Εξοργισμένοι καταναλωτές παραπονιόντουσαν ότι μια κούκλα με ομοφυλοφιλικό προφίλ θα οδηγούσε στη δημιουργία κι άλλων «αηδιαστικών κούκλων» όπως η «Πρισίλα, η πόρνη» και ο «Ντάνυ ο διακινητής ντόπας».

Και όπως ήταν αναμενόμενο το ομοφοβικό ντελίριο της Αννίτα Μπράιαντ συνεχιζόταν. «Οι ομοφυλόφιλοι θα στρατολογήσουν τα παιδιά μας. Θα χρησιμοποιήσουν λεφτά, ναρκωτικά, αλκοόλ για να πάρουν αυτό που θέλουν» έλεγε, με τις διαδηλώσεις σε Μινεσότα, Όρεγκον και Καλιφόρνια να γίνονται μαζικότερες και διαρκείς.

O γκέι Μπομπ μάλιστα κέρδισε το βραβείο «Dubious Achievement» (της πιο αμφιλεγόμενης δημιουργίας) του περιοδικού Esquirer. Και μπορεί η κυκλοφορία του να συνοδεύτηκε από πολλές αντιδράσεις, έγινε όμως η αρχή για την κυκλοφορία παρόμοιων κούκλων όπως οι Rhogit-Rhogit, Zhdrick και Tiimky, Billy, Carlos και Tyson και ο Magic Ken με το σκουλαρίκι.