Μια πόλη κάτω από την πόλη φιλοδοξούν να δηµιουργήσουν οι Αρχές του Πεκίνου προκειµένου να αντιµετωπίσουν το κυκλοφοριακό και το νέφος που πνίγουν καθηµερινά την κινεζική πρωτεύουσα των 25 εκατοµµυρίων κατοίκων.

Ίσως να ακούγεται υπερβολικά φιλόδοξο, αλλά ενδεχοµένως να µην µπορεί να γίνει και αλλιώς: το 2020 η ευρύτερη περιοχή του Πεκίνου θα αριθµεί 90 εκατοµµύρια κατοίκους, πολλοί από τους οποίους θα µετακινούνται από και προς τις δουλειές τους µε αυτοκίνητο.

Ένα εφιαλτικό σενάριο για µια πόλη που υποφέρει ήδη από αυξημένα επίπεδα ρύπανσης στην ατµόσφαιρα µε τις τιµές των ρύπων να ξεπερνούν κατά επτά και οκτώ φορές τα όρια επιφυλακής. Ο µόνος τρόπος εποµένως για να ανασάνει θα ήταν να διοχετευτεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων σε σήραγγες µε την µετατροπή των έξι περιφερειακών λεωφόρων στο πιο µεγάλο δίκτυο τούνελ του πλανήτη.

Σύµφωνα µε το σχέδιο που επεξεργάζεται ο δήµος, στην επιφάνεια θα µπορούν να κυκλοφορούν µόνο τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, ταξί και σκούτερ εκτός φυσικά από τα ποδήλατα και τα τελευταία αµαξίδια. Τα ιδιωτικά αυτοκίνητα θα αναδύονται από τον υπόγειο κόσµο στην επιφάνεια από συγκεκριµένα σηµεία της πόλης όπου θα κατασκευαστούν τεράστιοι χώροιστάθµευσης.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δηµοσίευµα της «Λαϊκής Ηµερησίας», και δημοσιεύεται σήμερα στα Νέα, στην επιφάνεια θα κυκλοφορούν µόνο ηλεκτρικά µεταφορικά µέσα. Κάπως έτσι, η πιο µολυσµένη πρωτεύουσα θα γίνει υπόδειγµα βιώσιµης ανάπτυξης του 21ου αιώνα.

Στο Πεκίνοκυκλοφορούν σήµερα 5 εκατοµµύρια αυτοκίνητα και το 2015 θα έχουν φτάσει τα 10. Οι δρόμοι στο κέντρο όµως δεν έχουν αλλάξει καθόλου από την εποχή του Μάο, όταν οι Κινέζοι µετακινούνταν κυρίως µε τα πόδια ή µε ποδήλατα.

«Η πόλη -δηλώνει οδήµαρχος Γκούο Ζινλόνγκστη «Λαϊκή Ηµερησία»- θα επιστραφεί στους πεζούς, στους ποδηλάτες και σε µεταφορικά µέσα µε µηδενικές εκποµπές αερίων. Θα δηµιουργηθούν τριάντα νέα πάρκα, ενώ για τις µεγάλες αποστάσεις θα χρησιµοποιηθούν τρένα υψηλής ταχύτητας». Η πράσινη επανάσταση του Πεκίνου θα ξεκινήσει µε την κατασκευή 26 τούνελ, τα οποία θα περνούν κάτω από τις περιφερειακές λεωφόρους. Η πρώτη υπόγεια λεωφόρος θα είναι η πιο κοντινή στην πλατεία Τιενανµέν και στα ιστορικά µνηµεία της αυτοκρατορικής εποχής. Κατά τη διάρκεια των εργασιών, ο αριθµός των νέων αυτοκινήτων θα περιοριστεί σε 240.000 τον χρόνο από περίπου ένα εκατ. σήµερα. Στις ώρες αιχµής θα επιτρέπεται η κυκλοφορία σε περιορισµένο αριθµό οχηµάτων, ενώ τα αυτοκίνητα µεπινακίδες επαρχίας θα πληρώνουν διόδια.