Την εντυπωσιακή πορεία της Ελλάδας και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στον ευρωπαϊκό χάρτη των αερομεταφορών ανέδειξαν δύο σημαντικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στην έναρξη του 35ου Ετήσιου Συνεδρίου και της Γενικής Συνέλευσης του ACI EUROPE, το οποίο φιλοξενείται φέτος στην Αθήνα (18-20 Ιουνίου).
Η ετήσια Έκθεση Διασυνδεσιμότητας Αεροδρομίων του ACI EUROPE (Airport Industry Connectivity Report 2025) και η επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ για τη συμβολή του ΔΑΑ στην ελληνική οικονομία επιβεβαιώνουν την αναβάθμιση της χώρας σε κόμβο στρατηγικής σημασίας για τις αεροπορικές συνδέσεις και την τουριστική ανάπτυξη.

H συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην ελληνική οικονομία
Όπως αναφέρει στη σχετική Έκθεση και το ACI EUROPE, με κάθε αύξηση 10% στην απευθείας διασυνδεσιμότητα επιτυγχάνεται αυτόματα +0,5% αύξηση στο AEΠ κατά κεφαλή, με σημαντικά κοινωνικά οφέλη (μείωση δείκτη της φτώχειας, αύξηση δεικτών πρόσβασης στην εκπαίδευση, γενικότερη ευημερία, κ.α.) γεγονός που αναδεικνύει τις ιδιαίτερα θετικές κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις της ανάπτυξης των αερομεταφορών στις εθνικές και τοπικές οικονομίες.
Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάστηκαν τα επικαιροποιημένα αποτελέσματα της μελέτης του ΙΟΒΕ για τη συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην τοπική και εθνική οικονομία και στην απασχόληση, αναδεικνύοντας το σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε ο αερολιμένας, με δυναμισμό και ανθεκτικότητα, στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας την περασμένη δεκαετία:
- Εξυπηρετώντας περίπου το 40% της αεροπορικής επιβατικής κίνησης της Ελλάδας διαχρονικά, ο ΔΑΑ έχει αποτελέσει βασικό επιταχυντή της επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα και της ευρύτερης οικονομικής ανάπτυξης.
- Ως η βασικότερη πύλη για την εισροή ξένων επισκεπτών το οικονομικό σύστημα του ΔΑΑ προσφέρει σημαντική στήριξη στην ελληνική οικονομία.
Το 3,8% του ΑΕΠ της χώρας (€8,6 δισ.) στηρίζεται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο στη δραστηριότητα του οικονομικού συστήματος του ΔΑΑ.
Η έκθεση αποκαλύπτει ότι, παρά την αύξηση το 2025 κατά +7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, η αεροπορική διασυνδεσιμότητα (άμεση και έμμεση) στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Αυτό κατά το ACI EUROPE έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025 – γεγονός που υποδεικνύει ότι καταναλωτές και κοινότητες έχουν πρόσβαση σε λιγότερες επιλογές.
Ωστόσο, η κορυφαία κατάταξη στις κατηγορίες τους, τόσο της Ελλάδας όσο και του αεροδρομίου της Αθήνας, καταδεικνύει την εντυπωσιακή ανάκαμψη και ανάπτυξη τόσο των τουριστικών μεγεθών όσο και της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας και στην αγορά της Αθήνας: Καταγράφοντας τις υψηλότερες επιδόσεις (+35% vs. 2019, +10% vs. 2024) μεταξύ των 31 κρατών μελών της ΕΕ (EU+), η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής διασυνδεσιμότητας στο σύνολό της (άμεση & έμμεση).
Παράλληλα, επιτυγχάνοντας σημαντικό άλμα ανάπτυξης μετά την πανδημική περίοδο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (+33% vs. 2019, +13% vs. 2024) ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Mega Airports – κίνηση 25-40 εκ. επιβάτες), ενώ, σύμφωνα με τη Eurostat, καταγράφοντας την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019 μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, κατέλαβε την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κινήσεις αεροσκαφών.

- Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση υπολογίζεται σε 214 χιλ. θέσεις εργασίας (4,2% της εγχώριας απασχόλησης).
- Η συνολική συνεισφορά στα έσοδα του Δημοσίου υπολογίζεται σε €2,7 δις.
O Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του ΔΑΑ δήλωσε σχετικά:
«Η αεροπορική διασυνδεσιμότητα αποτελεί τεκμήριο κοινωνικής και οικονομικής βιωσιμότητας. Οι υψηλές θέσεις της Ελλάδας και της Αθήνας στην ετήσια σχετική Έκθεση του ACI EUROPE, είναι μια απόδειξη ανθεκτικότητας και καλών πρακτικών που υιοθετήθηκαν εθνικά στην επανεκκίνηση από την πανδημία, καθώς και της επιτυχημένης διαχρονικής συνεργασίας του συνόλου των φορέων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και στο ταξίδι. Σε μια περίοδο έντονων μεταβολών, η δυνατότητα μιας χώρας να διατηρεί και να επεκτείνει τις διεθνείς συνδέσεις της είναι κρίσιμη. Ο ΔΑΑ, με κορυφαία σε ευρωπαϊκή διάσταση αύξηση +33% στη διασυνδεσιμότητα σε σχέση με το 2019, ενισχύει σταθερά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Την ευρεία οικονομική συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αναδεικνύει η επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ: 3,8% του ΑΕΠ, 214.000 θέσεις εργασίας, 2,7 δισ. ευρώ σε δημόσια έσοδα. Πίσω και πέρα από αυτούς τους αριθμούς, βρίσκεται μια διαρκής προσπάθεια να λειτουργούμε συστηματικά, στρατηγικά και με συνέπεια ως καταλύτης για την εθνική οικονομία, ενδυναμώνοντας σταθερά το κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμά μας.»

Ο Olivier Jankovec, Director General του ACI EUROPE δήλωσε:
«Η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως μια νέα στρατηγική που να αναγνωρίζει την αεροπορική διασυνδεσιμότητα ως βασικό πυλώνα ανταγωνιστικότητας, κοινωνικής συνοχής και στρατηγικής αυτονομίας. Κάθε αύξηση 10% στη διασυνδεσιμότητα συνεπάγεται +0,5% στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Τα οφέλη είναι σημαντικά – όχι θεωρητικά, αλλά πραγματικά και μετρήσιμα. Ωστόσο, οι αερομεταφορές βρίσκονται σήμερα υπό πίεση από αποσπασματικές πολιτικές, γεωπολιτικές εντάσεις και στρεβλή φορολογία. Η διασυνδεσιμότητα πρέπει να προστατευτεί γιατί αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και της θέσης μας στον κόσμο.»

Ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, δήλωσε: «Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας την περασμένη δεκαετία, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και δυναμισμό. Μετά το σοκ της πανδημίας, η ανάκαμψη του αεροδρομίου ήταν εντυπωσιακή, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς και να ξεπερνά τα επίπεδα που σημειώθηκαν πριν από την πανδημία. Υποδεχόμενος εκατομμύρια επισκέπτες στη χώρα κάθε χρόνο, ο ΔΑΑ στήριξε άμεσα ή έμμεσα το 3,8% του ελληνικού ΑΕΠ και το 4,2% της απασχόλησης. Με τον ΔΑΑ ως καταλύτη, η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει να ενισχύει τις σχέσεις της με ξένους επενδυτές, εμπορικούς εταίρους και άλλους επισκέπτες.»
