Προλογίζοντας το Sky Rojo στα μέσα Μαρτίου, οι New York Times αναρωτήθηκαν αν μπορούν οι δημιουργοί της υπερεπιτυχημένης Τέλειας Ληστείας (Casa de Papel) να επαναλάβουν τον τηλεοπτικό τους άθλο με τη νέα τους δουλειά.

Ενάμιση μήνα αργότερα (τέλη Απριλίου), οι Times έσπευσαν να συμπεριλάβουν το καινούριο ισπανικό διαμάντι Sky Rojo στη λίστα τους με τις 50 καλύτερες σειρές του Netflix, πλάι σε πραγματικά μεγαθήρια!

Τόσο καλή είναι πράγματι η νέα δουλειά του Άλεξ Πίνα και της συνεργάτιδάς του Έσθερ Μαρτίνεζ Λομπάτο, ένα απαστράπτον θρίλερ με το γνώριμο πια στιλιζάρισμα των δύο δημιουργών.

Και αυτή τη φορά μάλιστα η ιστορία τους είναι ακόμα πιο λιτή, γεγονός που κάνει το επίτευγμα σαφώς εντυπωσιακότερο.

Τι είναι το Sky Rojo του 2021 με δυο λέξεις; Μια καταιγιστικού ρυθμού περιπέτεια δράσης που παρακολουθεί τρεις ιερόδουλες που μπλέκονται σε μια καταραμένη ιστορία και εγκαταλείπουν άρον άρον τον οίκο ανοχής για να σώσουν τη ζωή τους.

Αυτό θα πυροδοτήσει μια ανηλεή καταδίωξη από τον μαστροπό τους και τους μπράβους του, πόσο μάλλον που τα ένοχα μυστικά και το σκοτεινό παρελθόν των τριών φυγάδων θα έρθει να τις προλάβει.

Το βίαιο και ξέφρενο αυτό κυνηγητό και η βουτιά στον υπόκοσμο αποθεώθηκαν ήδη από τους κριτικούς. Η Elisabeth Vincentelli των New York Times περιέγραψε τη σειρά καλύτερα από τον καθένα:

«Η σειρά είναι μια αισθητηριακή υπερφόρτωση που μοιάζει καμιά φορά σαν να σκηνοθέτησε ο Κουέντιν Ταραντίνο ένα μεγάλου μήκους βίντεο για τον Βερσάτσε»…

Η υπόθεση

«Ένα φονικό γεγονός σε έναν οίκο ανοχής οδηγεί τρεις γυναίκες, που τις στοιχειώνει το παρελθόν, σε ένα τρελό κυνηγητό, μακριά από τον νταβατζή τους και τους μπράβους του», μας λέει το Netflix στη σύνοψη της ιστορίας.

Τρεις ιερόδουλες τρέχουν να γλιτώσουν τις ζωές τους δηλαδή και τις καταδιώκει ο εκδικητικός μαστροπός. Πώς να χωρέσει όμως όλη η περίσσεια υπερβολή της σειράς στις αδρές αυτές γραμμές;

«Τι θέλουμε να είμαστε, λαγοί ή αλεπούδες;», ρωτά σε κάποιο σημείο μία από τις τρεις και οι άλλες απαντούν «αλεπούδες ως το τέλος». Κι αυτό συμπυκνώνει ίσως καλύτερα τι ακριβώς θα δει ο τηλεθεατής στον δέκτη του.

Η δράση είναι ασταμάτητη, κοιλιά δεν κάνει πουθενά, και τα ολοζώντανα χρώματα μοιάζουν να σου επιτίθενται από την οθόνη. Όσο για το soundtrack, θα ψήσει τα αυτιά σου!

Το μόνο που μοιάζει συγκρατημένο στο Sky Rojo, η πρώτη σεζόν του οποίου έκανε πρεμιέρα τον Μάρτιο του 2021, είναι η διάρκεια καθενός από τα 8 επεισόδια, που κλειδώνει κάτω από τα 30 λεπτά.

Εξίσου σπαρτιάτικα είναι όλα στο Sky Rojo, η δράση του οποίου τοποθετείται στην Τενερίφη. «Θέλαμε η σειρά να είναι μια συνεχής τρίτη πράξη, όλο δράση, όλη την ώρα», λέει η Μαρτίνεζ Λομπάτο, «αφαιρείς κάθε σκηνή ή διάλογο που δεν είναι απολύτως απαραίτητος για την πλοκή και χρησιμοποιείς αποκλειστικά ό,τι είναι εξαιρετικά σημαντικό και γρήγορου ρυθμού».

«Είναι πυρετώδες και εντελώς διαφορετικό από οτιδήποτε έχουμε συνηθίσει να κάνουμε, αλλά πολύ διεγερτικό», καταλήγει η συνδημιουργός της σειράς.

Όσο για την πρωταγωνιστική τριάδα, οι δύο δημιουργοί έφαγαν κυριολεκτικά τον κόσμο για να τις βρουν. Η Lali Espοsito (Γουέντι) είναι τραγουδίστρια και ηθοποιός από την Αργεντινή, η Yany Prado (Τζίνα) είναι Κουβανή και μόνο η Verοnica Sanchez (Κοράλ) είναι από την Ισπανία.

Η σειρά έχει τόσο εξωφρενικούς ρυθμούς που η Sanchez αποκάλυψε πρόσφατα πως έπινε καθημερινά στα γυρίσματα μια λατινοαμερικάνικη ποικιλία καφέ υψηλής καφεΐνης για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ρόλου. Γι’ αυτό ίσως και κάθε επεισόδιο μοιάζει με μια γερή δόση εσπρέσο!

Φανταχτερό, γενναιόδωρο, εξωφρενικό κάποιες φορές, το Sky Rojo αντλεί δύναμη ακόμα και από τις αδυναμίες του. Αλλά και τους υπαινιγμούς του.

Δεν μπορεί να μη λατρέψεις δηλαδή τη θανάσιμα σαρκαστική χρήση του κομματιού «Perfect Day» του Λου Ριντ σε μια όχι ακριβώς τέλεια μέρα.

Τι να περιμένεις

Το Sky Rojo έχει όλα τα καλά χαρακτηριστικά του Casa de Papel, χωρίς ωστόσο να εξαντλείται εκεί. Οι ανατροπές συνεχίζουν να είναι επιδεικτικές, όπως είναι και η αισθητική, καθαρόαιμη Σπανιόλα, έχει όμως κι άλλα πολλά να αγαπήσεις.

Είναι άλλωστε μια σειρά που τη βλέπεις υπό το βάρος και τις ασύμμετρες προσδοκίες που μοιραία γεννά το Casa de Papel και δεν σε απογοητεύει στιγμή. Αυτή η εξτρά πίεση φαίνεται να λειτούργησε θετικά για τους δύο δημιουργούς.

Με τους περιορισμούς και τις καθυστερήσεις που επέφερε η πανδημία του κορονοϊού, Πίνα και Μαρτίνεζ κατάφεραν να ολοκληρώσουν τον πέμπτο κύκλο της Τέλειας Ληστείας, ξαναγράφοντας τη σεζόν 33 φορές.

Είχαν όμως κι άλλο χρόνο στα χέρια τους, κι έτσι όχι μόνο έγραψαν τις δύο πρώτες σεζόν του Sky Rojo, αλλά τις γύρισαν κιόλας μαζί. Ο δεύτερος κύκλος καταφτάνει στις 23 Ιουλίου, όπως έχει ήδη ανακοινώσει το Netflix.

Ο πολύς ο χρόνος λειτουργεί βέβαια κάποιες φορές αρνητικά, εγκυμονώντας πραγματικούς κινδύνους. Πόσο μάλλον σε μια σειρά που πραγματεύεται ευαίσθητα θέματα, όπως η προσπάθεια τριών γυναικών να ξεφύγουν από τη σεξουαλική εκμετάλλευση.

Οι δύο δημιουργοί γνωρίζουν όμως καλά την κινούμενη άμμο του υλικού τους και αποφεύγουν και τα κλισέ και το εύκολο μελόδραμα. Το λέει ακόμα καλύτερα η Sanchez:

«Συναντάς πάντα αυτού του είδους τα μηνύματα στο κοινωνικό σινεμά και τα ντοκιμαντέρ, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να δουν. Αλλά μια σειρά από τους δημιουργούς του Casa de Papel, αυτή θα τη δουν όλοι».

Πίνα και Μαρτίνεζ

«Έχουμε ένα κοινό που γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό, κι έτσι πρέπει να τους δίνεις το φιλέτο, χωρίς γαρνιτούρα, χωρίς τηγανητές πατάτες, χωρίς σαλάτα», παρατηρεί χαρακτηριστικά ο 53χρονος μαδριλένος δημιουργός και παραγωγός Άλεξ Πίνα, «καταλαβαίνουν πολλά με λίγα, κι έτσι πρέπει να στραφείς στα βασικά».

Και η αλήθεια είναι πως ο Πίνα ξέρει καλά πώς να σερβίρει λαχταριστά γεύματα στο κοινό του, βλέπε Casa de Papel δηλαδή, που ήταν για καιρό η πιο δημοφιλής μη αγγλόφωνη σειρά του Netflix.

Στο πλευρό του πάντα και η 44χρονη Λομπάτο, η οποία εργάστηκε κι αυτή πυρετωδώς για την πέμπτη και τελευταία σεζόν της καθηλωτικής σειράς. Αν πρέπει να το πούμε, ο τέταρτος κύκλος του φαινομένου Casa de Papel, που έκανε πρεμιέρα τον Απρίλιο του 2020, έφτασε στο ολικό Τοp 10 (ταινιών και σειρών) του Netflix σε 51 χώρες!

Μόνο που η Τέλεια Ληστεία δεν είναι η μοναδική δουλειά τους με ευρύτατη απήχηση και εκτός Ισπανίας. Το δημιουργικό δίδυμο συναντήθηκε επαγγελματικά πριν από 15 χρόνια, όταν ο Πίνα συνυπέγραφε μια ισπανική σειρά (Los Hombres de Paco) και προσέλαβε τη Μαρτίνεζ για την πένα της.

Δούλευαν αμφότεροι για τον ισπανικό κολοσσό Globomedia, πριν τραβήξουν τον δικό τους δρόμο. Ίδρυσαν την ανεξάρτητη εταιρία παραγωγής Vancouver Media το 2016 και η Μαρτίνεζ λειτουργεί έκτοτε ως παραγωγός σε όλα σχεδόν τα προγράμματα που βγάζουν.

Προγράμματα που έχουν την αποκλειστική σφραγίδα τους, καθώς δουλεύουν χωρίς τους γνώριμους περιορισμούς των μεγάλων στούντιο.

Η δημιουργική ελευθερία που απολαμβάνουν περνά όσο να πεις στο γυαλί…