Το 500 Vintage ’57, η νέα ειδική σειρά που αποτελεί φόρο τιμής στο ιταλικό σύμβολο του 1957, παρουσιάστηκε στον Τύπο στο Centro Storico Fiat στη via Chiabrera 20 του Τορίνο.

Μετά την πρεμιέρα του στην Έκθεση της Γενεύης, η Fiat επέλεξε το Centro Storico να παρουσιάσει το 500 Vintage ’57 στον διεθνή Tύπο. Tο νέο Vintage ’57 special series έχει μια παραδοσιακή, ρετρό εμφάνιση που βασίζεται σε στοιχεία του προκατόχου του, όπως η βαφή pastel blue, που τώρα συνδυάζεται με λευκή οροφή και spoiler, δερμάτινη ταπετσαρία σε tobacco, ή εναλλακτικά Brown Terra di Siena – Frau.

Διαθέσιμο σε όλη την Ευρώπη, σε 12 χρώματα αμαξώματος, το νέο 500 Vintage ’57 θα είναι εξοπλισμένο με ποικίλους κινητήρες και διαφορετικά επίπεδα στάνταρ και προαιρετικού εξοπλισμού, ώστε να ικανοποιεί τις καταναλωτικές ανάγκες κάθε χώρας ξεχωριστά.

Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στους βενζινοκινητήρες 1.2 – 69 hp, 0.9 Twin Air – 65 hp, 0.9 Twin Air – 85 hp ή τον 0.9 Twin Air – 105 hp, ή εναλλακτικά τον πετρελαιοκινητήρα 1.3 Multijet – 95 hp.
Με κύριο της χαρακτηριστικό τον πλήρη βασικό εξοπλισμό, η νέα ειδική σειρά ολοκληρώνει τη γκάμα του Fiat 500 για το 2015, η οποία σήμερα περιλαμβάνει δυο διαμορφώσεις (κλειστό και convertible), τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού (Pop, Lounge, S και Vintage ’57), δυο συστήματα μεταδόσεων (χειροκίνητο κιβώτιο ή Dualogic) και έξι εκδόσεις κινητήρων (τον διπλού καυσίμου βενζίνης/LPG 1.2 – 69 hp EasyPower, επιπλέον των κινητήρων που διατίθενται με την έκδοση Vintage ’57).
Το νέο Fiat 500 Vintage ’57 είναι το κατάλληλο αφιέρωμα στο θρυλικό «Cinquino», όπως το 500 ονομάστηκε παιχνιδιάρικα, το οποίο από το 1957 έως το 1975 συνέβαλε στην ανάπτυξη της αυτοκίνησης σε μια ταχέως εξελισσόμενη χώρα κι έγινε ένα μοντέλο “cult” από το οποίο πωλήθηκαν περίπου 3,9 εκατομμύρια μονάδες.

Το αυτοκίνητο ήταν απολύτως βασικό σε χαρακτηριστικά, ακόμα και σπαρτιάτικο θα χαρακτηριζόταν, αλλά ήταν το πρώτο μοντέλο που έκανε το προνόμιο της αυτοκίνησης προσιτό, με μήκος λιγότερο από τρία μέτρα.

Το 1957 το 500 ήταν εξοπλισμένο με 2κύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 479 κ.εκ. με 13 ίππους, που έφτανε μια τελική ταχύτητα της τάξης των 85 χλμ./ώρα, κάτι αξιοθαύμαστο για την εποχή του.
Κατά τη διάρκεια των 18 χρόνων που κατασκευαζόταν, το 500 επωφελήθηκε από τις μικρές τεχνικές προσαρμογές και από νέο εξοπλισμό, αλλά ποτέ δεν έχασε την ιδιαιτερότητά του. Το τελευταίο μοντέλο του 500, το μοντέλο «R», το οποίο κατασκευάστηκε σε 340.000 μονάδες, παρουσιάστηκε το 1972, όταν παρουσιαζόταν κι ο κληρονόμος του, το 126. Το μοντέλο ήταν ακόμη επιτυχημένο αν και οι καιροί άλλαζαν. Αλλά αυτό δεν ήταν το τέλος.
Πενήντα χρόνια μετά το πρώτο μοντέλο, το 2007, η Fiat ξεκίνησε μια πορεία προς το μέλλον, δίνοντας νέα ερμηνεία στην έννοια του αυτοκινήτου. Το νέο Fiat 500, το μανιφέστο της «νέας Fiat», παρουσιαζόταν. Το 1957 το 500 εφεύρε μια κατηγορία και το 2007 το 500 τη μεταμόρφωσε κι έσπασε πολλά νέα ρεκόρ.
Από το 2007 το Fiat 500 κατασκευάζεται στην Πολωνία και από το 2010 και έπειτα στην Toluca (Mexico). Σήμερα, διατίθεται σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως και σηματοδοτεί την επιστροφή της Fiat στις ΗΠΑ. Είναι ένα πραγματικά παγκόσμιο αυτοκίνητο από το οποίο έχουν ήδη ταξινομηθεί 1,5 εκατομμύριο μονάδες.
Τώρα, η σκυτάλη περνάει στην ειδική σειρά 500 Vintage ’57, που αποτελεί φόρο τιμής στο έμβλημα το 1957 και επιβεβαιώνει την αναμφισβήτητη ηγεσία της Fiat σε αυτήν την κατηγορία αυτοκινήτων.

Fiat 500 Vintage ’57
Ο φόρος τιμής στο παρελθόν σταματάει στην εμφάνιση. Το Fiat 500 Vintage ’57 διαθέτει πλήρη και σύγχρονο στάνταρ εξοπλισμό, όπως το σύστημα κλιματισμού (χειροκίνητο ή αυτόματο ανάλογα με την αγορά), το σύστημα Blue&Me hands-free με Bluetooth, αναγνώριση φωνής και ψηφιακό audio file player με θύρες USB/AUX, software eco:Drive™, ραδιο-CD+MP3, ABS με EBD, επτά αερόσακους, σύστημα Start&Stop, ESP με ASR/MSR, HBA και Hill Holder. Το διαθέσιμο επίπεδο στάνταρ και προαιρετικού εξοπλισμού διαφοροποιείται για να ικανοποιεί ξεχωριστά τις ανάγκες κάθε χώρας.
Centro Storico Fiat

Το κτίριο σε στιλ art nouveau στη via Chiabrera 20 στο Τορίνο χτίστηκε το 1907 και ήταν η πρώτη επέκταση του αρχικού εργαστηρίου που βρίσκεται στην Corso Dante, εκεί όπου ιδρύθηκε η Fiat. Από το 1963 έχει φιλοξενήσει μια μόνιμη έκθεση που απεικονίζει τη δημιουργία και την τεχνολογική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της Fiat. Ο εκθεσιακός χώρος επεκτάθηκε για τις εορταστικές εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν για την 150ή επέτειο της ενοποίησης της Ιταλίας και σήμερα εκτείνεται σε πάνω από 3.000 τετραγωνικά μέτρα.
Το μουσείο απεικονίζει την υπεροχή της τεχνολογίας της Fiat σε όλους τους τομείς. Τα πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα περιλαμβάνουν τον πρώτο κινητήρα αεροσκάφους που κατασκευάστηκε το 1908, προϊόντα  για γεωργική και στρατιωτική κρίση,  μια αυτοκινητάμαξα Littorina που χρησιμοποιήθηκε στους ιταλικούς σιδηροδρόμους στη δεκαετία του 1930, μηχανές θαλάσσης, ποδήλατα καθώς και ηλεκτρικές συσκευές, που χαρακτηρίζονται από τη γέννηση της καταναλωτικής κοινωνίας στην Ιταλία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Φυσικά, τα αυτοκίνητα είναι τα αστέρια της έκθεσης: Κλασικά μοντέλα που δημιουργήθηκαν κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα που εξακολουθούν να εκφράζουν όλη τη γοητεία της νεωτερικότητας σήμερα.
Τα βασικά στάδια της περήφανης ιστορίας της Fiat επίσης εμφανίζονται σε μια εξαιρετική συλλογή από αυτοκίνητα, αναμνηστικά, μοντέλα, διαφημιστικές αφίσες και ένα τεράστιο αρχείο των δραστηριοτήτων της Fiat: πάνω από 5.000 μέτρα χαρτιού σε έγγραφα, 300.000 τεχνικά σχέδια, 18.000 αφίσες, 1.300 σκίτσα, 5.000 βιβλία και περιοδικά σχετικά με την αυτοκινητοβιομηχανία και την βιομηχανική ιστορία, 6 εκατομμύρια εικόνες και 200 ώρες ιστορικών ταινιών.

Κάτι εξόχως σημαντικό όμως, είναι το στοιχείο της αναπαράστασης της απεικόνισης της εξέλιξης των μεθόδων κατασκευής. Από τα ταπεινά χειροποίητα αυτοκίνητα στο πρώτο εργαστήριο στο Corso Dante μέχρι τη γραμμή συναρμολόγησης Mirafiori της δεκαετίας του 1950 και το γραφείο του Dante Giacosa, του μηχανικού που σχεδίασε το Topolino, το 600 και το 500, τα οποία είναι τα αυτοκίνητα που έφεραν τους Ιταλούς στην αυτοκίνηση. Στη μέση είναι η ανακατασκευή του εργοστασίου Lingotto, το οποίο άνοιξε το 1923 και το οποίο είναι διάσημο για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική του και την κομψή κάθετη ανάπτυξη, την οποία είχε θαυμάσει ο Le Corbusier, μία από τις πιο σημαίνουσες προσωπικότητες στην ιστορία της αρχιτεκτονικής.

1957: Fiat Nuova 500
Το Fiat Nuova 500 συνδύασε την τεχνολογία και το συναίσθημα αφήνοντας το σημάδι του σε μία διαδρομή, που το κατέστησε σύμβολο στο διάβα των δεκαετιών.
Το αυτοκίνητο αυτό ήταν η επιτομή της λαμπρής διαίσθησης του Dante Giacosa και η φιλόδοξη ανάπτυξη και ανανέωση της στρατηγικής της Fiat, η οποία είχε ξεκινήσει ήδη κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Το πιο σημαντικό, ήταν το γεγονός η Fiat κατάφερε να απαντήσει στις νέες ανάγκες προσωπικής μετακίνησης που δημιουργήθηκαν στη χώρα. Το ποσοστό αυτοκίνησης πήγε από 6 οχήματα ανά χίλιους κατοίκους το 1950 σε σχεδόν 330 το 1980.

Η πρώτη σειρά ήταν σπαρτιάτικη, ένα λιτό αλλά πολύ πρακτικό αυτοκίνητο, που είχε λάβει έγκριση τύπου για μόνο δύο επιβάτες και μπορούσε να μεταφέρει φορτίο εβδομήντα κιλών. Ήταν μικρό, αλλά ήταν ένα πραγματικό αυτοκίνητο. Ήταν λιγότερο από τρία μέτρα μήκος από προφυλακτήρα σε προφυλακτήρα και είχε μόλις 130 εκατοστά πλάτος. Αυτές οι αναλογίες και το χαμηλό βάρος του σήμαιναν ότι το 500 ήταν εξαιρετικά εύκολο στην οδήγηση. Το αμάξωμα έπρεπε να είναι ελαφρύ, αλλά ανθεκτικό, απλό, ευχάριστο και οικονομικά βιώσιμο από την βιομηχανική άποψη. Με αυτό το σχέδιο, ο Dante Giacosa κέρδισε το σημαντικό βραβείο «Compasso d’Oro»: το πρώτο και πιο σημαντικό ευρωπαϊκό βραβείο σχεδίασης.

Το μικρό Fiat έμελλε να είναι ένα μαζικό αυτοκίνητο από την αρχή. Ένα 500 θα μπορούσε να οδηγείται από έναν μαθητή ή από τον καθηγητή του, από έναν εργάτη ή έναν επαγγελματία που επέλεξε να αφήσει το μεγάλο σεντάν σταθμευμένο στο ίδιο γκαράζ. Ωστόσο, ήδη το 1958 η Fiat επέλεξε να διαφοροποιήσει και να ενισχύσει τη γκάμα του ακόμη περισσότερο προσθέτοντας την έκδοση «Sport» με μια ελκυστική δίχρωμη βαφή και ένα πιο ισχυρό κινητήρα.

Μετά την έκδοση «Sport» ήταν η σειρά της έκδοσης «Giardiniera» με 10 εκατοστά μακρύτερο μεταξόνιο. Η «Giardiniera» θα μπορούσε να μεταφέρει διακόσια κιλά ωφέλιμου φορτίου με τον οδηγό μόνο ή τέσσερις επιβάτες και σαράντα κιλά φορτίο. Το “D” έκανε το ντεμπούτο του με την “Giardiniera” και πέντε χρόνια αργότερα με το “F” η Fiat άρχισε σοβαρά να σκέφτεται τη διαφοροποίηση της γκάμας σύμφωνα με την τιμή, την εμφάνιση και τα χαρακτηριστικά. Στο μεταξύ, κάθε αυτοκίνητο που πωλούνταν τροφοδοτούσε το θρύλο. Δεν υπάρχει ούτε ένας Ιταλός ο οποίος να μην έχει προσωπική ή οικογενειακή ιστορία συνδεδεμένη με το 500.

Το “F” και το “L” ήταν τα πιο δημοφιλή μοντέλα και ήταν διαθέσιμα στο εμπόριο για επτά χρόνια πριν δώσουν τη σκυτάλη στο «ανανεωμένο» “R” το 1972. Το οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο έχει αλλάξει ριζικά και φυσικά τεχνολογία εξελίσσεται. Ωστόσο, αυτό το μεγάλο μικρό αυτοκίνητο είχε ήδη κατακτήσει μια τιμητική θέση στην ιστορία του αυτοκινήτου.

2007: το νέο Fiat 500
Πενήντα χρόνια αργότερα, η Fiat ξεκίνησε μια πορεία προς το μέλλον με ένα νέο τρόπο ερμηνείας της έννοιας του αυτοκινήτου. Το Fiat 500 ήταν η απάντηση για όσους ήθελαν να διασκεδάζουν με το αυτοκίνητο τους σε καθεστώς πλήρους ελευθερίας, εκτιμώντας την καθημερινή του χρήση, αλλά ταυτόχρονα διατηρώντας την επιθυμία να οδηγούν ένα ευχάριστο, πρακτικό, οικολογικό και προσιτό αυτοκίνητο που ήταν όμορφο, συμπαθητικό και γεμάτο γοητεία. Ένα αυτοκίνητο με ξεχωριστή εμφάνιση που κέρδισε τις αγορές και το οποίο από την άλλη πλευρά είναι συνεπές με την ιστορία και την αποστολή της Fiat. Το Fiat 500 ήταν ένα πραγματικό άλμα προς τα εμπρός όσον αφορά την ποιότητα της άνεσης και της ασφάλειας, των τεχνικών λύσεων και του εξοπλισμού, υιοθετώντας πολλές καινοτομίες που παρουσιάζονταν για πρώτη φορά σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων. Το Nuova 500 εφηύρε μια κατηγορία το 1957. Το 500 την ολοκλήρωσε και την έκανε προσιτή. Και οικοδόμησε μια ολόκληρη λίστα από ρεκόρ.
Το μοντέλο αυτό πρόσφερε μια γκάμα από δυνατούς, οικονομικούς, οικολογικούς και γενναιόδωρους κινητήρες. Το 500 ήταν ήδη Euro 5 το 2007. Κάθε ένας από τους κινητήρες κάλυπτε διαφορετικές ανάγκες, αλλά όλοι διακρίνονταν για την υψηλή τους αξιοπιστία και αντοχή. Το 500 ήταν το πρώτο μικρό μοντέλο (λίγο μεγαλύτερο από 3,5 μέτρα σε μήκος) που κατέκτησε πέντε αστέρια στο EuroNCAP, που πρόσφερε επτά αερόσακους στον στάνταρ εξοπλισμό του και έκανε το ESP διαθέσιμο σε όλη τη γκάμα του.

Ο στόχος της Fiat δεν ήταν να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο που θα έμοιαζε στο 500 αλλά να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο το οποίο ήταν 500 άλλη μια φορά. Και όχι τυχαία, ο σχεδιαστής Roberto Giolito (ο «πατέρας» του νέου 500) κέρδισε το βραβείο “Compasso d’Oro” το 2011, ακριβώς όπως ο μηχανικός Dante Giacosa τότε.

Fiat 500 Ron Arad
Εκτός από το 500 Vintage ’57, η Fiat παρουσιάζει μια ακόμα ειδική έκδοση του 500, που απευθύνεται σε όσους επιθυμούν ένα μοναδικό αυτοκίνητο να τους εκφράζει σεβόμενο την ιταλική παράδοση στην σχεδίαση.  Η ειδική αυτή έκδοση δημιουργήθηκε με τη συνεργασία του σχεδιαστή Ron Arad, με έμφαση στην ποιότητα, την προσοχή στην λεπτομέρεια και τα μοναδικά υλικά κατασκευής. Το Fiat 500 Ron Arad διαθέτει γυάλινη οροφή, υψηλής ποιότητας χρωμιωμένες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, ζάντες αλουμινίου 16”, προβολείς ομίχλης, μεταλλικό μαύρο χρώμα με λευκό περίγραμμα του θρυλικού 5οο, του πρώτου μοντέλου πάνω στο οποίο βασίστηκε η αναβίωση του Fiat 5oo και λεύκα καπάκια εξωτερικών καθρεφτών. Στο εσωτερικό του ξεχωρίζει η υψηλή ποιότητα υλικών σε μαύρες κυρίως αποχρώσεις, το δερμάτινο σαλόνι με κρεμ λεπτομέρειες, Η οθόνη πληροφοριών TFT 7”, το δερμάτινο τιμόνι με χειριστήρια λειτουργιών και ο αυτόματος κλιματισμός.
Οι ειδικές εκδόσεις 500 1957 Vintage και 500 Ron Arad  είναι διαθέσιμες στις εκθέσεις του επίσημου δικτύου διανομέων της FCA Greece, αποκλειστικά και μόνο με τον δημοφιλή κινητήρα diesel 1.3 MTJ 95 hp.

FIAT1 FIAT2 FIAT3 FIAT4 FIAT5 FIAT6

 

Νίκος Τσάδαρης