To τελικό στάδιο της προετοιμασίας της ολοκλήρωσε η Pirelli, για το ξεκίνημα της νέας χρονιάς στη Formula 1. Η ιταλική εταιρία, που θα αποτελέσει τον αποκλειστικό προμηθευτή ελαστικών της F1 για την τριετία 2011-2013, κατά την προετοιμασία της ενόψει της καινούργιας χρονιάς, έχει ήδη διανύσει περισσότερα από 13.000 χιλιόμετρα δοκιμών, τους τελευταίους πέντε μήνες, σε πίστες της Ευρώπης (Mugello, Monza, Jerez, PaulRicard, Βαρκελώνη) και της Μέσης Ανατολής (Μπαχρέιν).

Η Pirelli ολοκλήρωσε τις προετοιμασίες της πριν την έναρξη των φετινών συλλογικών χειμερινών δοκιμών εξέλιξης, με ένα διήμερο τεστ στην πίστα Αμπού Ντάμπι (χρησιμοποιώντας πιο μικρή χάραξη από αυτήν του GP, μήκους 3.100 μέτρων), η οποία βράχηκε τεχνητά. Τα βυτιοφόρα ψέκασαν 18.000 λίτρα νερού τον ασφαλτοτάπητα σε καθεμία από τις δυο ημέρες. Με αυτό τον τρόπο, η Pirelli είχε τη δυνατότητα να δοκιμάσει τα δυο ελαστικά για βρεγμένο οδόστρωμα που έχει προετοιμάσει για τη φετινή σεζόν. Τα ελαστικά βροχής της F1, έχουν τη δυνατότητα να διώχνουν 60 λίτρα νερό όταν το μονοθέσιο κινείται με 300 χ.α.ώ, δηλαδή εξαπλάσια ποσότητα από τα ελαστικά των συμβατικών αυτοκινήτων.

Οι δυο αυτές ημέρες δοκιμών διεξήχθηκαν με ιδιαίτερα ασυνήθιστο ωράριο, αφού ξεκινούσαν στις 6 το απόγευμα και τελείωναν τα μεσάνυχτα. Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της Formula 1 που διεξήχθησαν σε νυχτερινές συνθήκες δοκιμές εξέλιξης.

O διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Pirelli, PaulHembery, δήλωσε: «Πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία δοκιμών τη νύχτα σε μια ειδικά φωταγωγημένη πίστα με βρεγμένη και ζεστή άσφαλτο. Αποφασίσαμε να το κάνουμε έτσι γιατί θέλαμε να δοκιμάσουμε τα ελαστικά βροχής στις πιο δύσκολες και απαιτητικές καταστάσεις. Οι δοκιμές αυτές θα μας δώσουν χρήσιμες πληροφορίες για την οριστικοποίηση των ελαστικών μας για τη Formula 1».

Στο τιμόνι της ToyotaTF109 (του 2009) που έχει χρησιμοποιήσει για όλες τις δοκιμές προετοιμασίας της η Pirelli, βρέθηκε ο 39χρονος Ισπανός PedrodelaRosa, ο οποίος κάλυψε περισσότερα από 1.000 χλμ. Την πρώτη ημέρα, η Pirelli ξεκίνησε τις δοκιμές με τα ελαστικά βροχής, για να περάσει στη συνέχεια στα ενδιάμεσα, σε λιγότερο βρεγμένο οδόστρωμα. Ο delaRosa αναγκάστηκε να κάνει ένα διάλειμμα για λίγη ώρα, καθώς οι μηχανικοί της Toyota αντικαθιστούσαν το κιβώτιο, που αστόχησε.

Στα προηγούμενα τεστ με τεχνητά βρεγμένη πίστα (στο PaulRicard και τη Βαλένθια), είχαν ήδη αποκλειστεί οι περισσότερες επιλογές. O επικεφαλής έρευνας και εξέλιξης της Pirelli, MaurizioBoiocchi, επέλεξε τα ελαστικά με τα οποία ο delaRosa κατάφερε να συμπληρώσει έως και 27 γύρους (μήκους 3,1 χλμ, δηλ. περίπου 90 χλμ. συνολικά) και ανάλογη διάρκεια ζωής αναμένεται να έχουν και τα ελαστικά βροχής.

Η συνολική διάμετρος των ελαστικών βροχής είναι 670 χιλιοστά, 10 περισσότερα δηλαδή από τα σλικ, έτσι ώστε να αυξάνεται η απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος, αποτρέποντας το aquaplaning. To πλάτος του πέλματος των εμπρός ελαστικών είναι 225 χιλιοστά, δηλαδή 20 λιγότερα από τα σλικ. Τα πίσω ελαστικά έχουν πλάτος 325 χιλιοστά.

Ο delaRosa δήλωσε για την πρόοδο κατά τη δεύτερη ημέρα: «Τη δεύτερη ημέρα ξεκινήσαμε με τα ενδιάμεσα και στο τέλος της νύχτας κάναμε τη μετάβαση στα σλικ. Υπήρχε σταθερή ποσότητα νερού και αυτό είναι πάντοτε το πιο κρίσιμο χαρακτηριστικό των δοκιμών σε βρεγμένο. Επίσης, η θερμοκρασία της πίστας είναι τα πάντα για τις δοκιμές ελαστικών. Πρέπει πάντοτε να σκέφτεσαι τι θα συναντήσεις κατά τη διάρκεια της σεζόν. Οι αγώνες της Formula 1 διεξάγονται σε ζεστά κλίματα, ακολουθούμε την καλοκαιρινή περίοδο, οπότε υπάρχουν πάντα υψηλότερες θερμοκρασίες. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι επιλέγεις τα ελαστικά σου για ολόκληρη τη σεζόν στη νότια Ισπανία, που είναι το πιο ζεστό μέρος της Ευρώπης, αλλά οι θερμοκρασίες πίστας που βρίσκεις εκεί είναι 15, το πολύ 20 βαθμοί. Δεν είναι αρκετό. Έπειτα πας στο Μπαχρέιν, ή μέρη σαν κι αυτό όπου έχεις 40+ και το εύρος λειτουργίας του ελαστικού είναι εντελώς διαφορετικό. Για αυτό ήρθαμε στο Αμπού Ντάμπι».

OBoiocchi συμπληρώνει: «Έπρεπε να δοκιμάσουμε σε συνθήκες παρόμοιες που μπορεί να βρούμε στη Μαλαισία, δηλαδή βροχή σε συνδυασμό με υψηλές θερμοκρασίες. Για αυτό ήταν άσκοπο να δοκιμάσουμε στο βρεγμένο της Ευρώπης, με το κρύο. Διαλέξαμε να κάνουμε το τεστ βράδυ, διότι αυτό αποτρέπει την πίστα να στεγνώσει γρήγορα».

Δυο (και τρία…) pit stop στους αγώνες

Tα ελαστικά που θα χρησιμοποιούν φέτος τα μονοθέσια της Formula 1, σχεδιάστηκαν υπό τις εντολές του επικεφαλής του τμήματος έρευνας και εξέλιξης της Pirelli, MaurizioBoiocchi. Σύμφωνα με τον 60χρονο Ιταλό, οι ομάδες «Θέλησαν ένα εμπρός ελαστικό με καλύτερες επιδόσεις και γόμες που θα διαρκούν λιγότερα χιλιόμετρα, ώστε να εγγυώνται 2-3 pitstop στον αγώνα, για να αυξήσουν το θέαμα. Τα πιο σκληρά ελαστικά δε θα πρέπει να διαρκούν περισσότερους από 30 γύρους».

Όπως συμπληρώνει και ο διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Pirelli, PaulHembery: «Μας ζητήθηκε να παράσχουμε ένα ελαφρώς ισχυρότερο εμπρός ελαστικό και αυτό κάναμε. Στην πορεία, ίσως ωθήσαμε το πίσω ελαστικό εκτός ζυγίσματος, κάτι το οποίο σημειώθηκε κατά τη διάρκεια του (συλλογικού) τεστ, αλλά το βελτιώσαμε και αυτό στα εναπομείναντα τεστ που κάναμε. Μας ζητήθηκε να κάνουμε πιο στιβαρό το εμπρός ελαστικό, να του δώσουμε πιο ακριβή συμπεριφορά όταν οι οδηγοί εισέρχονται στη στροφή, να παρέχει περισσότερη αίσθηση. Πιστεύουμε ότι το κάναμε αυτό και τώρα τελειώσαμε τη δουλειά στο πίσω, οπότε θα δούμε πως θα τα πάμε με τα μονοθέσια που έχουν σχεδιαστεί γύρω από τα ελαστικά μας».

Αυτό που λέει ο Hembery στην τελευταία του φράση είναι πολύ σημαντικό, καθώς η προσθήκη του KERS και η κινούμενη πίσω αεροτομή, θα προσδώσουν παραμέτρους που μέχρι στιγμής η Pirelli δεν είχε τη δυνατότητα να προσομοιώσει και όπως εξηγεί ο Boiocchi, «σημαίνουν περίπου 120 άλογα επιπλέον που θα επιβαρύνουν τα πίσω ελαστικά. Δεν υπάρχει πρόβλημα αν η επιπλέον ισχύς θα έρχεται σταδιακά. Θα είναι πιο δύσκολη να τη διαχειριστείς, εάν τα άλογα έρχονται όλα μαζί, όπως είναι το πιθανότερο: τόσο το KERS όσο και η κινούμενη αεροτομή θα τα δίνουν όλα για τα προσπεράσματα».

Πάντως, όπως δηλώνει και ο Hembery, οι στόχοι της Pirelli είναι ξεκάθαροι: «Ελπίζουμε να έχουμε τουλάχιστον δυο αλλαγές ελαστικών σε κάθε αγώνα. Θέλουμε να δημιουργήσουμε περισσότερο show. Θα προσπαθήσουμε να παίξουμε το ρόλο μας για να δημιουργήσουμε όσο το δυνατό περισσότερο ενδιαφέρον στο σπορ. Αλλά πρέπει να είμαστε ρεαλιστικοί. Αυτή είναι η πρώτη μας χρονιά και σε μερικές πίστες δε μπορούμε να κάνουμε δοκιμές, όπως είναι τα σιρκουί πόλης, ή οι καινούργιες πίστες».

Από τα συλλογικά τεστ του Νοεμβρίου στο Αμπού Ντάμπι, όπου όλες οι ομάδες πήραν την πρώτη τους γεύση από τα ελαστικά της Pirelli, η ιταλική εταιρία έχει βελτιώσει το κράτημα αυτών του πίσω άξονα. Για να επιτευχθεί αυτό, τροποποιήθηκαν οι ώμοι καθώς και το πάχος του πέλματος των πίσω ελαστικών.

Στα τεστ που πραγματοποίησε στο τέλος της περασμένης εβδομάδας στο Αμπού Ντάμπι, η Pirelli διάλεξε τις τελευταίες γόμες σλικ: τη μαλακή και την πολύ μαλακή. Η τελευταία θα χρησιμοποιείται σε πίστες όπως το Μονακό και το Hungaroring.

Ωστόσο, οι τέσσερις τύποι ελαστικών που θα δοκιμάσουν οι ομάδες στις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης, ενδέχεται να μην είναι οι τελικοί για το 2011, καθώς η Pirelli έχει εκφράσει την επιθυμία της να εξελίξει το προϊόν της, έχοντας παραδεχθεί ότι έχει ακολουθήσει αρκετά συντηρητική προσέγγιση για την πρώτη της σεζόν στην F1, έτσι ώστε να καλύψει παν ενδεχόμενο.

Ο Boiocchi αποκαλύπτει ότι «εάν το θελήσουν οι ομάδες, θα επέμβουμε στη σύσταση των ελαστικών κατά τη διάρκεια των τεστ το Φεβρουάριο. Ειδάλλως, συζητάμε για τη διεξαγωγή ενός συλλογικού τεστ στο μέσο της σεζόν». Ίσως το τελευταίο να είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί, εάν δεν αλλάξουν οι κανονισμοί, δημιουργώντας μια εξαίρεση στην απαγόρευση των δοκιμών εξέλιξης, για αυτό το τεστ.

Ο Hembery ανέφερε: «Έχουμε ζητήσει από τις ομάδες να σκεφτούν το ενδεχόμενο δοκιμών νέων γομών κατά τη διάρκεια της σεζόν και πρότειναν, προφορικά τουλάχιστον, ότι θα μπορούσε να συμβεί στις πρωινές ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής. Δεν έχουμε κάνει κάποια αίτηση για αυτό, γιατί δεν έχουμε κατέβει στην πίστα ακόμα. Αλλά αυτό είναι κάτι που, εάν αποκαλύψουμε προβλήματα καθώς προχωράμε, ή έχουμε κάνει λανθασμένη τοποθέτηση για τη σκληρότητα γόμας που χρησιμοποιούμε, μπορούμε να τους ζητήσουμε να προστεθεί μια περίοδος ελεύθερων δοκιμών, που θα μας δώσει περισσότερες πληροφορίες. Αυτό είναι κάτι που θα κρατήσουμε για εφεδρεία, σε περίπτωση ανάγκης».

Η Pirelli θα διεξάγει κατά τη διάρκεια της σεζόν τις δικές της δοκιμές εξέλιξης (πιθανότατα με την ToyotaTF109 που χρησιμοποιεί από το καλοκαίρι), σύμφωνα με τον Hembery: «Προς το παρόν, ξέρουμε ότι θα βρισκόμαστε στην Κωνσταντινούπολη τον Απρίλιο, ύστερα στη Βαρκελώνη το Μάιο. Σίγουρα θα επιστρέψουμε στη Μέση Ανατολή, στο Μπαχρέιν και το Αμπού Ντάμπι στο τέλος της σεζόν. Δε μπορούσαμε να δοκιμάσουμε στο Silverstone, προσπαθούμε για την Monza και πιθανότατα και το Spa. Οπότε, προσπαθούμε να διατηρήσουμε ένα παράλληλο πρόγραμμα εξέλιξης. Προφανώς, σε αυτό θα κοιτάζουμε περισσότερο το 2012. Έχουμε μερικές ιδέες που, με τις οποίες εάν είχαμε χρόνο, θα είχαμε προχωρήσει, αλλά τις έχουμε βάλει σε πάγο και θα τις εφαρμόσουμε σε αυτό το πρόγραμμα».

Το budget που θα διαθέσει η Pirelli για το 2011, ανέρχεται στα 150 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Τα 20 εκατ. από αυτά, που θα πάνε σε διαφήμιση στις πίστες, προέρχονται σχεδόν όλα από τις ομάδες ουσιαστικά, αφού και οι 12 πληρώνουν για τα ελαστικά τους 1,35 εκατ. ευρώ ετησίως. Η Pirelli θα παράγει 50.000 ελαστικά για τη σεζόν του 2011.

Πρόσφατα, δημιουργήθηκε και μια ομάδα μηχανολόγων, οι οποίοι θα αναλάβουν την ερμηνεία της τηλεμετρίας. Η Pirelli θα διαθέτει από τον 3ο με 4ο αγώνα της σεζόν και ένα εικονικό γκαράζ στις εγκαταστάσεις της στην Bicocca, απ’ όπου οι μηχανολόγοι θα παρακολουθούν, σε πραγματικό χρόνο, τα δεδομένα της τηλεμετρίας, βοηθώντας του 50 συναδέλφους τους που βρίσκονται στην πίστα, λειτουργώντας υπό τη διεύθυνση του Hembery. Κάθε ομάδα, θα έχει το δικό της μηχανικό της Pirelli.

Πολλή από τη μελέτη και την εξέλιξη για τα τελικά ελαστικά που δοκιμάστηκαν στην πίστα και από τα οποία επιλέχθηκαν αυτά που θα χρησιμοποιούνται του χρόνου, έγινε στις εγκαταστάσεις της Pirelli στις εγκαταστάσεις της στην Bicocca, με τον προσομοιωτή της MTS, αξίας 5-7 εκατ. ευρώ. Ο προσομοιωτής λειτουργεί με 3 βάρδιες 24 ώρες το 24ωρο και αποτελεί το -σχεδόν τελικό- τεστ δοκιμών του σχεδιασμού που πραγματοποιούν οι τεχνικοί του τμήματος ερευνών και προετοιμάζουν τα μοντέλα, τις προσομοιώσεις και τους υπολογισμούς, παρέχοντας τις πληροφορίες στους μηχανολόγους που προετοιμάζουν τις γόμες των ελαστικών. Τα δυναμόμετρα, χρησιμοποιούν τεράστιους κυλίνδρους που μοιάζουν με αυτούς των οδοστρωτήρων (με μικρότερο πλάτος), οι οποίοι χρησιμεύουν στην εξακρίβωση της πρόσφυσης που παρέχει το ελαστικό κατά την επαφή του με την άσφαλτο.

Πηγή;autotriti.gr