Η Microsoft επένδυσε δισεκατομμύρια στην OpenAI για τη δημιουργία του ChatGPT, με στόχο – μεταξύ άλλων – να ανατρέψει τα δεδομένα στο διαδίκτυο και στις μηχανές αναζήτησης, όπου εδώ και χρόνια ηγεμονεύει η Google. Το διακύβευμα καταδεικνύει και το μέγεθος της μάχης: Με κέρδη 300 δισ. δολαρίων, κυρίως από την υπηρεσία αναζήτησης, η αξία της Google αγγίζει πλέον τα 1,3 τρισ. δολάρια, γεγονός που την κατατάσσει στην πρώτη πεντάδα των πιο πολύτιμων εταιρειών στον κόσμο.

Ένας άλλος κολοσσός της βιομηχανίας της τεχνολογίας, η Amazon, φαίνεται πως σχεδιάζει να αξιοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίοι οι καταναλωτές θα ψωνίζουν στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με μια μυστική παρουσίαση του αντιπροέδρου της εταιρείας και πρώην στελέχους του τμήματος τεχνητής νοημοσύνης της Microsoft, Joseph Sirosh, την οποία αποκαλύπτει το businessinsider.com, η Amazon προωθεί ένα μεγάλο project για μια ρηξικέλευθη αλλαγή στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο Joseph Sirosh, κατά την παρουσίαση του «υπερεμπιστευτικού» έργου, όπως είπε τότε, υπογράμμισε πως «η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνει τις αγορές» και «φέρνει τη δύναμη των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων για την κατανόηση των ερωτήσεων των πελατών, αλλά και για την απάντηση σε αυτές».

Η κολοσσιαία εταιρεία διαδικτυακών λιανικών πωλήσεων σχεδιάζει να ανανεώσει την εμπειρία αναζήτησης στον ιστότοπό της, ενσωματώνοντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, που είναι περισσότερο διαδραστική και μπορεί να εξατομικεύσει.

Με την κωδική ονομασία «Project Nile», το σχέδιο της εταιρείας προβλέπει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, πάνω από το υπάρχον πεδίο αναζήτησης στη σελίδα της Amazon, ώστε να δίνεται η δυνατότητα για άμεση σύγκριση προϊόντων και για ικανοποίηση αιτημάτων των καταναλωτών σχετικά με περισσότερες λεπτομέρειες και κριτικές επί των προϊόντων, καθώς και προτάσεις με βάση τα προσωπικά δεδομένα και τις επιθυμίες των χρηστών.

Σύμφωνα με πηγές εντός της εταιρείας, η αλλαγή είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο, ωστόσο καθυστέρησε λόγω των ελέγχων που γίνονται εσωτερικά και πλέον εκτιμάται πως θα κυκλοφορήσει τον Ιανουάριο. Η αρχή αναμένεται να γίνεται από τις ΗΠΑ και σε εσωτερικό έγγραφο αναφέρεται πως με το Project Nile δημιουργείται επί της ουσίας «ένας σύμβουλος αγορών για πελάτες λιανικής», ο οποίος θα απαντάει σε ερωτήσεις, παρουσιάζοντας πλούσια στοιχεία και κριτικές, και θα κάνει προτάσεις προϊόντων με υψηλή εξειδίκευση και εξατομίκευση.

Ο Joseph Sirosh συνέκρινε τη νέα δυνατότητα τεχνητής νοημοσύνης με έναν πωλητή, ο οποίος κατέχει βαθιά γνώση των προϊόντων και ταυτόχρονα είναι  εξοικειωμένος με το ξεχωριστό γούστο κάθε αγοραστή. Η Amazon, όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν το σχέδιο, εκτιμά ότι το «Project Nile» έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς θα μπορεί να έχει πρόσβαση σε ένα τεράστιο όγκο προσωπικών δεδομένων συμπεριφοράς των χρηστών αλλά και αγορών από τον ευρύ κατάλογο προϊόντων της Amazon.

Η διαδραστική αναζήτηση με την τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Amazon, θα βελτιώσει την εμπειρία των αγορών και αυτό θα μεταφραστεί σε σημαντικά αυξημένα έσοδα για την εταιρεία. Για αυτό και το Project Nile, εσωτερικά, έχει χαρακτηριστεί ως έργο κορυφαίας προτεραιότητας, έχοντας την ένθερμη υποστήριξη ανώτατων στελεχών, όπως του διευθύνοντα συμβούλου και του προϊσταμένου λιανικής.

Λόγω της ηγεμονικής θέσης της Amazon στις ΗΠΑ – περίπου το 60% των καταναλωτών ξεκινούν την αναζήτηση προϊόντων από αυτήν – εκτιμάται πως το Project Nile δεν θα είναι απλώς μια εταιρική καινοτομία, αλλά θα επηρεάσει ριζικά όλη την αγορά του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου. Εξάλλου η Amazon σχεδιάζει να ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη σε όλες τις επιχειρήσεις του ομίλου. «Κάθε μία από τις επιχειρήσεις μας» εργάζεται σε πολλαπλά έργα τεχνητής νοημοσύνης, έχει επισημάνει ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy

Και οι κινήσεις της εταιρείας επιβεβαιώνουν την πρόθεσή της να έχει κεντρικό ρόλο στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, θέλοντας να επωφεληθεί από την έκρηξη της νέα τεχνολογίας, ιδιαίτερα αφότου το ChatGPT συντάραξε τον κόσμο. Η Amazon ενημέρωσε τον δημοφιλή φωνητικό βοηθό Alexa με ένα πιο έξυπνο και περισσότερο διαδραστικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης. Κυρίως όμως σχεδιάζει να επενδύσει έως και 4 δισεκατομμύρια δολάρια στην Anthropic, μια από τις ανταγωνίστριες της OpenAI, που δημιούργησε το ChatGPT.

Πριν από λίγο καιρό ο διευθύνων σύμβουλος Andy Jassy δημιούργησε μια νεοσύστατη ομάδα για την ανάπτυξη των «πιο φιλόδοξων» μεγάλων γλωσσικών μοντέλων της Amazon και με διαρκώς αυξανόμενη ένταση σχεδιάζει την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, ανακαλύπτοντας όλο και περισσότερο τις δυνατότητές της. Το Project Nile, αν και αναγνωρίζεται ως προτεραιότητα, αποτελεί μόνο μια ιδέα από τις πολλές που συνέταξαν οι ειδικοί της Amazon σε ένα εσωτερικό έγγραφο με τίτλο «Generative AI ChatGPT Impact and Opportunity Analysis».

Ο Joseph Sirosh, μιλώντας στα στελέχη της Amazon, εξέφρασε την απόλυτη βεβαιότητά του για τον κρίσιμο ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης για μια μεγάλη αλλαγή που θα δυναμώσει περαιτέρω την Amazon. «Η τεχνητή νοημοσύνη είναι η νέα κανονικότητα και όλα όσα κάνουμε πρόκειται να αλλάξουν ριζικά», υπογράμμισε.