Η παγκόσμια αγορά λειτουργεί όλο και με λιγότερα εμπόδια. Κάποιοι λένε πως ευνοεί μόνον τις πολυεθνικές και τις πλούσιες χώρες να επεκτείνουν την αποικιακή οικονομία τους. Άλλοι λένε πως είναι η γιατρειά κάθε οικονομικής νόσου και δυστυχίας των φτωχών.

Εμείς εδώ εξετάζουμε πόσο ισχύει η παγκοσμιοποίηση όσον αφορά τις μοτοσυκλέτες. Είναι δυνατόν να έχουν ίδια τιμή σε όλον τον κόσμο; Τελικά όχι. Παρά την τάση για ελεύθερο εμπόριο και κατάργηση περιορισμών, οι διαφορές στις τιμές παραμένουν και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις είναι εντυπωσιακές.

Μην τα βάλετε με τον κατασκευαστή. Οι διαφορές οφείλονται κατά το μέγιστο ποσοστό στις διάφορες επιβαρύνσεις από εισαγωγικούς δασμούς και φόρους που επιβάλλουν τα κράτη.

Το αστείο είναι πως οι μεγαλύτερες αποκλίσεις τιμών παρουσιάζονται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μιας από τις πιο «σφιχτοδεμένες» κοινωνικές συμπτύξεις της εποχής μας. Ακόμη και μέσα στη λεγόμενη «Ζώνη του Ευρώ» όπου θα έπρεπε να υπάρχει ισοτιμία, οι διαφορές φτάνουν τα 1.910 ευρώ, ή το 12%!

Μαντέψτε που είναι πιο φτηνά, στην Γερμανία ή στην Ελλάδα; Έτσι για να μην ξεχνάμε ότι μεταξύ «ίσων» κάποιοι είναι πιο ίσοι…

Μικρές παρατηρήσεις στο σχετικό πίνακα. Συγκρίνοντας τις τιμές βλέπουμε ότι ο καταναλωτής παραμένει «βασιλιάς» στη Βόρεια Αμερική, που απολαμβάνει τιμές ίδιες ουσιαστικά με της Ιαπωνίας, παρότι υποτίθεται ότι μεσολαβεί το μεταφορικό κόστος και δασμοί!

Από τις ακριβές χώρες, το μεγαλύτερο μέρος της υπερβάλλουσας τιμής οφείλεται σε διάφορους δάσμους και φόρους, ειδικούς και γενικούς. Την φθηνότερη τιμή έχει το R1 στην πατρίδα του και την ακριβότερη στη Δανία όπου κοστίζει ένα 243% επιπλέον της ιαπωνικής τιμής!

Λογικά λοιπόν είναι σχεδόν αδύνατο να συναντήσει κανείς τις λέξεις «μοτοσυκλετιστής» και «Δανός» στην ίδια παράγραφο, πόσο μάλλον στην ίδια φράση…

Οι τιμές που εμφανίζουμε είναι αυτές που βρήκαμε τον Νοέμβριο του 2013. Ημερομηνία συναλλαγματικής ισοτιμίας είναι η 15η Νοεμβρίου.