Στο μικροσκόπιο των ιταλικών αρχών έχει βρεθεί η Ryanair ύστερα από καταγγελίες σε βάρος πως εκμεταλλεύεται με αθέμιτες πρακτικές τη «δεσπόζουσα θέση» της για να «επεκτείνει την ισχύ της στην αγορά. Πρόκειται για ένα ακόμη επεισόδιο που διευρύνει τη σύγκρουση μεταξύ της κυβέρνησης της πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι και της ιρλανδικής εταιρείας.

Η αντιμονοπωλιακή έρευνα από την αρμόδια εποπτική αρχή θα εξετάσει εκτός των άλλων τις «καταχρηστικές προσπάθειες», όπως καταγγέλλεται, της αεροπορικής εταιρείας να πουλήσει μη αεροπορικές υπηρεσίες, όπως ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, μέσω της πλατφόρμας της για τις κρατήσεις εισιτηρίων.  

Οι καταγγελίες, όπως αναφέρουν οι Financial Times, έχουν γίνει από τον Μάιο και μια προκαταρκτική αξιολόγηση έδειξε σύμφωνα με την αρμόδια αρχή ότι «οι επιχειρηματικές τακτικές της Ryanair, που περιλαμβάνουν την αποθάρρυνση των καταναλωτών από την αγορά μέσω ταξιδιωτικών πρακτορείων, βλάπτουν τόσο τα ταξιδιωτικά γραφεία – online και offline – όσο και τους πελάτες».

Σημειώνεται ότι η Ryanair έχει εμπλακεί σε μια μακροχρόνια διαμάχη με τους μεγαλύτερους διαδικτυακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των Booking.com και Expedia, προτρέποντας όλους τους επιβάτες της να κάνουν κρατήσεις για αντίστοιχες υπηρεσίες μέσω της δικής της ιστοσελίδας.

Η Ιταλική κυβέρνηση έχει έρθει σε ρήξη με την αεροπορική εταιρεία σχεδιάζοντας μάλιστα και την επιβολή ανώτατου πλαφόν στα δρομολόγια από την ηπειρωτική Ιταλία προς τα νησιά της Σικελίας και της Σαρδηνίας για τον περιορισμό της τιμής των εισιτηρίων, η οποία αυξήθηκε πάνω από 70% κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Τελικά το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο, που είχε προκαλέσει σάλο στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες μεταξύ των οποίων και η Ryanair, αποσύρθηκε με τον υπουργό Βιομηχανίας Αντόλφο Ουρσο να τονίζει ότι η Ρώμη αντ’ αυτού δίνει ενισχυμένες εξουσίες στην αρχή ανταγωνισμού να παρακολουθεί τις τάσεις των τιμών και να παρέμβει όταν και όπου θεωρεί ότι οι τιμές έχουν ανέβει ψηλά.  

Για το επίμαχο νομοσχέδιο, ο εμπορικός οργανισμός Airlines 4 Europe έστειλε επίσημη διαμαρτυρία στις Βρυξέλλες, ενώ τα στελέχη των εταιρειών αμφισβήτησαν πώς το μέτρο – το οποίο υποτίθεται ότι βασιζόταν σε προηγούμενες μέσες τιμές – θα λειτουργούσε στην πράξη. Η Ryanair χαρακτήρισε τα προτεινόμενα ανώτατα όρια τιμών «παράνομα» και ανακοίνωσε ως απάντηση ότι μειώνει τις πτήσεις της για το χειμερινό πρόγραμμα πτήσεων προς τη Σαρδηνία.

Δεν είναι μόνο η Ryanair – Μεγάλα κέρδη από τις πωλήσεις εκτός πτήσης

Μπορεί σε αυτή τη φάση τα βλέμματα να τραβάει η σύγκρουση της ιταλικής κυβέρνησης με τη Ryanair, ωστόσο η αλήθεια είναι πως οι αεροπορικές εταιρείες στο σύνολό τους επιδιώκουν όλο και περισσότερο να προωθούν – μέσα από τις πλατφόρμες τους για την κράτηση εισιτηρίων – προϊόντα που σχετίζονται με τα ταξίδια, όπως  ενοικιάσεις αυτοκινήτων, δωμάτια ξενοδοχείων, ακόμη και ταξιδιωτική ασφάλιση.

Μέσω της προώθησης αυτών των υπηρεσιών, η αεροπορική βιομηχανία εκτιμά ότι θα αυξήσει σημαντικά τα έσοδα της, καθώς με τη χρήση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων μπορούν να προσφέρουν πιο ελκυστικές εξατομικευμένες προσφορές και προτάσεις στους πελάτες. Σε έκθεση της

Σύμφωνα με τους Financial Times, έκθεση της McKinsey, της αμερικανική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, η οποία μάλιστα δημοσιεύθηκε το 2019, ανέφερε πως ο κλάδος υιοθετώντας τη «σύγχρονη λιανική πώληση» τόσο των πρόσθετων ειδών κατά την πτήση, όπως η επιλογή θέσεων, όσο και προϊόντων και υπηρεσιών εκτός πτήσης, θα μπορούσε να αυξήσει τα έσοδά του κατά 4% έως το 2030, ήτοι 40 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.