RS: Δύο γράμματα συνώνυμα με το «Rally Sport» και τις υψηλές επιδόσεις για τα μοντέλα της Škoda εδώ και σχεδόν 50 χρόνια. Η πρώην Τσέχικη εταιρεία φιλοδοξεί να παραμείνει στην τροχιά των αγωνιστικών της επιτυχιών με το πρόσφατα δοκιμασμένο στα ελληνικά χώματα Fabia RS Rally2, το νεότερο μέλος της οικογένειας RS της μάρκας.

Από το 2000, η ονομασία RS χρησιμοποιείται επίσης για να υποδηλώσει τα σπορ μοντέλα παραγωγής της εταιρείας. Η τρέχουσα γκάμα μοντέλων RS περιλαμβάνει τα Octavia RS και Octavia RS iV με plug-in υβριδικό σύστημα, καθώς και το Kodiaq RS SUV, όπως και το πλήρως ηλεκτρικό Enyaq Coupe RS iV.

Αγωνιστικές επιτυχίες «made in Mladá Boleslav»

Η Škoda εισήγαγε για πρώτη φορά την ονομασία «RS» στα πρωτότυπα για αγώνες ράλι 180 RS και 200 RS το 1974. Επίσης, παρουσίασε το θρυλικό 130 RS το 1975, το οποίο εξακολουθεί να κατέχει ιδιαίτερη θέση στην ιστορία της εταιρείας, λόγω των πολυάριθμων επιτυχιών του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Εξελιγμένο για συμμετοχή σε αγώνες, το 2θυρο κουπέ που βασιζόταν στο μοντέλο της σειράς 110 R, ζύγιζε μόλις 720 κιλά χάρη στην ελαφριά κατασκευή του, με τμήματα αμαξώματος κατασκευασμένα από αλουμίνιο (στην οροφή και στο εξωτερικό κάλυμμα των θυρών) και πλαστικό GRP ενισχυμένο με ίνες γυαλιού (στα φτερά και στο μπροστινό καπό). Μέχρι το 1983, το πισωκίνητο μοντέλο με κινητήρα 1,3 λίτρων και 140 ίππων είχε γιορτάσει πολλές επιτυχίες στις διεθνείς πίστες και στις ειδικές διαδρομές αγώνων ράλλυ. Το 1977, το Škoda 130 RS, που έγινε γνωστό και ως η «Porsche της Ανατολής», τερμάτισε πρώτο και δεύτερο στην κατηγορία του στο θρυλικό Ράλι Μόντε Κάρλο, ενώ κέρδισε επίσης και το Ράλι Ακρόπολις. Παράλληλα, στους αγώνες πίστας, κέρδισε την πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981.

Τον θρύλο του 130 RS συνεχίζει στις μέρες μας το Fabia RS Rally2, διάδοχο του Fabia Rally2 evo, του πιο επιτυχημένου αυτοκινήτου ράλι στην κατηγορία του.

Škoda Fabia RS Rally2

Το νέο αγωνιστικό που περιμένουν πως και πως εκατοντάδες αγωνιζόμενοι σε όλο τον κόσμο, βασίζεται στην 4η γενιά του Fabia μαζικής παραγωγής. Η Škoda Motorsport εξέλιξε το μοντέλο για αγώνες ράλι από την αρχή, βασιζόμενη στις πολλές αναβαθμίσεις που έγιναν στο μοντέλο παραγωγής, όπως το νέο αεροδυναμικό πακέτο. Η ανασχεδιασμένη πίσω αεροτομή παράγει σχεδόν διπλάσια κάθετη δύναμη από τον προκάτοχό του. Η κατανομή βάρους έχει επίσης βελτιστοποιηθεί και στο Fabia RS Rally2. Παράλληλα το νέο αυτοκίνητο διαθέτει έναν πρόσφατα εξελιγμένο κινητήρα που βασίζεται στον 2.0 TSI από τη σειρά κινητήρων EA888

Η αγωνιστική έκδοση του Fabia διατηρεί τους επίπεδους, έντονα τραβηγμένους μπροστινούς προβολείς του οχήματος παραγωγής, οι οποίοι εκτείνονται στη μεγάλη, εξαγωνική μάσκα της μάρκας. Οι προβολείς και τα πίσω φώτα δημιουργούν μία έντονη και άμεσα αναγνωρίσιμη οπτική εντύπωση χάρη στην τεχνολογία LED που χρησιμοποιούν, ενώ οι πλευρικές αεροδυναμικές «κουρτίνες» στον μπροστινό προφυλακτήρα και οι γραμμές της τσεχικής σημαίας στις εμπρός πόρτες αποτελούν επίσης μία σχεδιαστική αναφορά στο μοντέλο παραγωγής και η βαφή Mamba Green συνδέει με τα άλλα μοντέλα RS.

Αεροτομή με διπλάσια κάθετη δύναμη

Ο καλύτερος συντελεστής οπισθέλκουσας στην κατηγορία του Fabia παραγωγής αποτελεί εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για τους ειδικούς της ομάδας έτσι ώστε να αναπτύξουν το εξαιρετικά αποδοτικό αεροδυναμικό πακέτο. Χάρη στη σχολαστική σημασία στη λεπτομέρεια, έχει προστεθεί μία πρόσφατα εξελιγμένη πίσω αεροτομή η οποία παράγει σχεδόν διπλάσια κάθετη δύναμη σε σύγκριση με τον προκάτοχό του. Αυτό προσφέρει ένα τεράστιο πλεονέκτημα στην πίστα, καθώς η μεγαλύτερη κάθετη δύναμη δημιουργεί τις προϋποθέσεις για υψηλότερες ταχύτητες στις στροφές. Το RS Rally2 επωφελείται επίσης από τις κουρτίνες αέρα εμπρός που είναι στάνταρ στην κατηγορία. Μαζί με το splitter στον μπροστινό προφυλακτήρα, εξασφαλίζουν βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση στο εμπρός μέρος, καθώς και ταχύτερη ροή αέρα και χαμηλότερη πίεση κάτω από το όχημα.

Υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 1,6 λίτρων, 289 ίππων

Το RS Rally2 τροφοδοτείται από έναν ολοκαίνουργιο 4κύλινδρο turbo κινητήρα με κυβισμό 1.620 κ.εκ.. Ο νέος αυτός κινητήρας διαθέτει μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και νέο υπερσυμπιεστή και έχει αναπτυχθεί πρόσφατα με βάση τον 2.0 TSI της σειράς κινητήρων EA888, αποδίδοντας περίπου 289 ίππων. Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, η μέγιστη ροπή των 430 Nm του Fabia RS Rally2 είναι διαθέσιμη σε ένα ευρύτερο φάσμα στροφών του κινητήρα και συνδυάζεται με ένα σειριακό κιβώτιο 5 ταχυτήτων το οποίο κατανέμει την ισχύ και στους τέσσερις τροχούς. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA, το ρεζερβουάρ καυσίμου των 82,5 λίτρων είναι κατασκευασμένο από πλαστικό το οποίο είναι ανθεκτικό στην κρούση και είναι εξοπλισμένο με νέα βαλβίδα ασφαλείας εξαερισμού. Ένα κάλυμμα από συνθετικό υλικό Carbon και Kevlar εξασφαλίζει ακόμα καλύτερη προστασία στο ρεζερβουάρ.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν 2022, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA (WRC) χρησιμοποιεί 100% βιώσιμη βενζίνη βασισμένη σε σύγχρονες πρώτες ύλες, καθώς και σε ανανεώσιμα υλικά υψηλής καθαρότητας. Τα αειφόρα καύσιμα προέρχονται από βιολογικά απόβλητα και συνθετικά e-fuels. Για την παραγωγή αυτών των αγωνιστικών καυσίμων χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που περιλαμβάνουν την ηλεκτρόλυση του «πράσινου» υδρογόνου καθώς και του CO2, το οποίο εξάγεται από τον αέρα και τις βιομηχανικές διεργασίες. Η 100% ανανεώσιμη βενζίνη κατασκευάζεται στη συνέχεια σε εργαστήριο χωρίς την προσθήκη συστατικών από ορυκτά καύσιμα.

Αναβαθμισμένο πλαίσιο με καλύτερη κατανομή βάρους

Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, το Fabia RS Rally2 προσφέρει σημαντικά καλύτερη οδηγική συμπεριφορά. Το αγωνιστικό μοντέλο για ράλι επωφελείται από τη βελτιωμένη κατανομή βάρους και την ισορροπία που επιτυγχάνεται χάρη στο φαρδύτερο αμάξωμα και το μεγαλύτερο μεταξόνιο που υπάρχει στο μοντέλο παραγωγής. Το πλαίσιο και άλλα εξαρτήματα έχουν επίσης ενισχυθεί για να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις των αγώνων ράλλυ.

Η Škoda Motorsport υπέβαλε το νέο αγωνιστικό σε ένα εξαιρετικά απαιτητικό πρόγραμμα δοκιμών υπό διάφορες καιρικές συνθήκες, πολύ πριν από την επίσημη παρουσίασή του τον Ιούνιο του 2022. Χρειάστηκε σχεδόν ένας χρόνος για να προετοιμαστεί το όχημα για χρήση σε αγώνες ράλι, σε μία ποικιλία καιρικών συνθηκών και σε άσφαλτο, χαλίκι και χιόνι . Από το καλοκαίρι του 2021 και μετά, οι δοκιμές αφορούσαν test drives στην Τσεχία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Κροατία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Ελλάδα και την Ισπανία, καθώς και σε ακραίες χειμερινές συνθήκες στη βόρεια Φινλανδία.

Το πλαίσιο του νέου μοντέλου παραγωγής του επέτρεψε στην ομάδα να βελτιστοποιήσει περαιτέρω τα χαρακτηριστικά οδήγησης της έκδοσης για τους αγώνες ράλι. Το RS Rally2 επωφελείται από το πλάτος του αμαξώματος αυξημένο κατά 48 χλστ σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά και το αρκετά μακρύτερο μεταξόνιο, κατά 94 χλστ. Αυτό κάνει το όχημα πιο εύκολο στον χειρισμό και ταυτόχρονα βελτιώνει τη σταθερότητα στο πίσω μέρος. Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, το ρεζερβουάρ καυσίμου έχει τοποθετηθεί σε νέα θέση και ο πρόσθετος χώρος που έχει απελευθερωθεί στον κινητήρα έχει χρησιμοποιηθεί για ένα μεγαλύτερο intercooler.

Το πλαίσιο του RS Rally2 έχει αρκετές επεμβάσεις και νέες ρυθμίσεις έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των αγώνων ράλι. Σε σύγκριση με το Rally2 evo, η διαδρομή επαναφοράς της ανάρτησης των αμορτισέρ είναι μεγαλύτερη και τα γόνατα MacPherson είναι πιο άκαμπτα. Επιπλέον, οι μηχανικοί έχουν μειώσει την τριβή στο εσωτερικό των αμορτισέρ. Το μεγαλύτερο μεταξόνιο ώθησε επίσης στην ανάπτυξη νέας κινηματικής της ανάρτησης. Εκτός από τη σχεδίαση του διαφορικού, τα χαρακτηριστικά αλλαγής ταχυτήτων του κιβωτίου ταχυτήτων και η ανθεκτικότητα των διαφόρων εξαρτημάτων έχουν επίσης βελτιστοποιηθεί έτσι ώστε να επιτευχθεί και μείωση του λειτουργικού κόστους, μεταξύ άλλων. Αυτά τα εξαρτήματα περιλαμβάνουν τους βασιλικούς πείρους, το σύστημα πέδησης και τις πλεξούδες καλωδίωσης. Δεδομένου ότι οι τεχνικοί κανονισμοί της FIA απαγορεύουν τη χρήση ηλεκτρονικών βοηθημάτων οδήγησης για τη βελτίωση της πρόσφυσης, επιτρέπονται μόνο μηχανικά διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης στον εμπρός και στον πίσω άξονα, ενώ δεν επιτρέπεται η ύπαρξη πρόσθετου κεντρικού διαφορικού.

Θετικές πρώτες εντυπώσεις από τους οδηγούς-δοκιμαστές

Η βελτιωμένη οδηγική συμπεριφορά ικανοποίησε τους οδηγούς αγώνων οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στην εξέλιξη του RS Rally2. Συγκεκριμένα, ο Νορβηγός Andreas Mikkelsen, σημερινός Παγκόσμιος Πρωταθλητής Οδηγών στο FIA WRC2 και Ευρωπαίος Πρωταθλητής Ράλι της FIA, δήλωσε: «Το Fabia RS Rally2 είναι ταχύτερο και τουλάχιστον εξίσου αξιόπιστο με τον προκάτοχό του». Ο ίδιος οδήγησε επίσης το RS Rally2 ως αυτοκίνητο δοκιμών στο Ράλλυ Bohemia τον Ιούλιο του 2022.

Εύκολος χειρισμός με το touchpad και τα κουμπιά του τιμονιού

Όμως, το RS Rally2 είναι πλέον πιο εύκολο στη χρήση. Μια μεγάλη κύρια οθόνη παρέχει στο πλήρωμα ακόμα καλύτερη επισκόπηση των ζωτικών ενδείξεων του αυτοκινήτου, ενώ εφοδιάζεται και με νέες δυνατότητες, όπως την αναπαραγωγή βίντεο. Το εσωτερικό διαθέτει επίσης έναν νέο κεντρικό πίνακα ελέγχου με οθόνη αφής και ενσωματωμένη ενδοεπικοινωνία. Ο οδηγός μπορεί να έχει πρόσβαση σε πολλές λειτουργίες απευθείας χρησιμοποιώντας κουμπιά στο τιμόνι. Το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα είναι επίσης ενσωματωμένο στο τιμόνι, όπου μπορεί να προσπελαστεί γρήγορα εάν, για παράδειγμα, ο κινητήρας χρειάζεται επανεκκίνηση μετά από μια άτυχη στιγμή και απώλειας του ελέγχου του αυτοκινήτου.

Κινητήρας – Κιβώτιο

Η ομάδα βελτιώσεων της μάρκας εξέλιξε έναν νέο κινητήρα για το RS Rally2 και βελτιστοποίησε περαιτέρω το δοκιμασμένο στο χρόνο σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Ο turbo κινητήρας των 1,6 λίτρων βασίζεται στον 2.0 TSI της σειράς κινητήρων EA888 με απόδοση περίπου 289 ίππων. Η μέγιστη ροπή 430 Nm κατανέμεται και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός σειριακού κιβωτίου 5 σχέσεων. Η καλύτερη δυνατή προστασία για τον οδηγό και τον συνοδηγό διασφαλίζεται από ένα σωληνωτό χαλύβδινο roll cage συνολικού μήκους 35,8 μέτρων και ένα σύστημα προστασίας από πλευρική πρόσκρουση κατασκευασμένο από διάφορα υλικά υψηλής τεχνολογίας.

Οι κανονισμοί Rally2 της FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) ορίζουν έναν κινητήρα turbo 1,6 λίτρων ο οποίος πρέπει να βασίζεται σε κινητήρα παραγωγής για τα οχήματα αυτής της κατηγορίας. Ο 4κύλινδρος κινητήρας διαθέτει επανασχεδιασμένες θύρες εισαγωγής και εξαγωγής, βελτιστοποιημένα έμβολα και θαλάμους καύσης καθώς και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων για μια σημαντικά βελτιωμένη διαδικασία προετοιμασίας και καύσης του μείγματος. Το επανασχεδιασμένο και βελτιωμένο σύστημα λίπανσης εξασφαλίζει αποτελεσματική λίπανση του κινητήρα ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί και λιγότερο λάδι. Οι μηχανικοί αναθεώρησαν επίσης το σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων, το οποίο διαθέτει νέο turbo, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν ένα εξελιγμένο intercooler μαζί με ένα νέο κύκλωμα το οποίο διαθέτει μεγαλύτερη ικανότητα ψύξης. Το RS Rally2 «εκμεταλλεύεται» επίσης το νέο λογισμικό διαχείρισης του κινητήρα. Η διάμετρος του περιοριστή αέρα του turbo είναι 32 χιλιοστά, ακολουθώντας τους τεχνικούς κανονισμούς της FIA για την κατηγορία Rally2.

Το σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά για χρήση σε αγώνες ράλι, έχει πέντε σχέσεις σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FIA και επιτρέπει στον οδηγό να αλλάζει ταχύτητες σε χιλιοστά του δευτερολέπτου χρησιμοποιώντας μόνο τον επιλογέα. Αν και το RS Rally2 διαθέτει μηχανικό συμπλέκτη, χρησιμοποιείται μόνο για εκκίνηση, στάθμευση ή όταν οδηγείται αργά. Ο συμπλέκτης αποσύνδεσης μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα λειτουργεί πλέον ηλεκτροϋδραυλικά όταν τραβιέται το χειρόφρενο και κλειδώνει τους πίσω τροχούς μόνο όταν οδηγείται σε κλειστές στροφές στις ειδικές διαδρομές των αγώνων ράλι. Ο ηλεκτροϋδραυλικός έλεγχος είναι μια νέα τεχνολογία που αναπτύχθηκε για το νέο αγωνιστικό όχημα. Ο προκάτοχός του είχε μόνο έναν υδραυλικά ελεγχόμενο συμπλέκτη αποσύνδεσης. Για βέλτιστη επιτάχυνση σε σφιχτές και γεμάτες στροφές ειδικές διαδρομές ενός αγώνα ράλι, το RS Rally2 έχει σχετικά κοντή σχέση μετάδοσης, προσφέροντας τελική ταχύτητα περίπου 200 χλμ/ώρα.

Προτεραιότητα η προστασία του πληρώματος

Τα μέτρα και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούνται για την προστασία του οδηγού και του συνοδηγού σε ένα αυτοκίνητο αγώνων ράλι διαφέρουν σημαντικά από αυτά σε ένα μοντέλο παραγωγής. Εκτός από τα αγωνιστικά καθίσματα με ενσωματωμένη πλευρική προστασία κεφαλιού και ζώνες ασφαλείας έξι σημείων, περιλαμβάνουν μηχανικά χαρακτηριστικά όπως ένα roll cage και εξελιγμένη προστασία σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Η προστασία αυτή αποτελείται από μία δομή απορρόφησης της ενέργειας από ειδικό αφρό σε συνδυασμό με συνθετικά υλικά τα οποία τοποθετούνται μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού περιβλήματος της πόρτας. Η δομή των σύνθετων πάνελ είναι προκαθορισμένη: πέντε στρώματα από Carbon και ένα στρώμα από Kevlar. Το στρώμα από Kevlar είναι πιο κοντά στον οδηγό και τον συνοδηγό και τους προστατεύει από αιχμηρά θραύσματα της επένδυσης Carbon σε περίπτωση ατυχήματος. Ο απορροφητικός αφρός πρέπει να είναι εγκεκριμένος από τη FIA και να έχει τον ελάχιστο όγκο που καθορίζεται στους κανονισμούς προκειμένου να μειωθεί η ενέργεια πρόσκρουσης και συνεπώς η δύναμη που ασκείται στο ανθρώπινο σώμα. Για λόγους ασφαλείας, τα πλαϊνά παράθυρα του Fabia RS Rally2 δεν είναι κατασκευασμένα από γυαλί αλλά από ελαφρύ polycarbonate και μπορούν εύκολα να αφαιρεθούν σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA.

Οι μηχανικοί χρησιμοποίησαν εξελιγμένα προγράμματα υπολογιστών για να αναπτύξουν ένα νέο roll cage για το RS Rally2, κατασκευασμένο από συνολικά 35,8 μέτρα σωλήνων από χάλυβα υψηλής αντοχής από χρώμιο-μολυβδαίνιο. Αποτελείται από διαμήκεις, εγκάρσιους και διαγώνιους σωλήνες στα ανοίγματα των θυρών, κάτω από την οροφή, γύρω από το παρμπρίζ και πίσω από τα καθίσματα. Οι διαστάσεις και το υλικό του κλωβού ασφαλείας καθορίζονται από τεχνικούς κανονισμούς της FIA.
Σε περίπτωση ατυχήματος, το roll cage εξασφαλίζει τον χώρο επιβίωσης του οδηγού και του συνοδηγού, ακόμη και αν το αμάξωμα έχει υποστεί μεγάλη ζημιά. Το roll cage συγκολλάται στο σασί κατά τη συναρμολόγηση του αμαξώματος πριν τοποθετηθούν τα πλαϊνά πάνελ και η οροφή. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια κατασκευής, καθώς και καλύτερη εφαρμογή και σύνδεση με το αμάξωμα. Για την καλύτερη κατανομή των δυνάμεων που δημιουργούνται σε μια πλευρική σύγκρουση, και οι δύο πλευρές του αμαξώματος ενώνονται με τη δομή του βραχίονα του καθίσματος και μια πρόσθετη ράγα. Οι σωλήνες στα ανοίγματα των θυρών είναι επίσης πιο στιβαροί από ότι απαιτεί η FIA. Τέλος, για τη βελτιστοποίηση της αντοχής των σημείων πρόσδεσης της ζώνης για τους ώμους, το Fabia RS Rally2 έχει εφοδιαστεί με έναν πρόσθετο σωλήνα στον κλωβό σε κάθε πλευρά του οχήματος.