Ένα από τα δημοφιλέστερα «τζιποειδή» της αγοράς, το Yeti της Scoda, ανανεώθηκε πρόσφατα, μια πενταετία μετά την πρώτη του εμφάνιση. Το υπερυψωμένο όχημα με τετράγωνη αισθητική και τολμηρή σχεδίαση, ξεχωρίζει από το σωρό των SUV και Crossover και δείχνει πιο έτοιμο από ποτέ να χτυπήσει τις πριμαντόνες της κατηγορίας.

Το νέο Yeti έχει αλλάξει όψη, με τα στρογγυλά φανάρια ανάμεσα στα κυρίως φώτα και την μάσκα να έχουν δώσει την θέση τους σε ενιαία φωτιστικά σώματα και σε κλασικούς παραλληλόγραμμους προβολείς ομίχλης, ενσωματωμένους στον ξανασχεδιασμένο προφυλακτήρα. Συνολικά, χωρίς να αλλοιώνεται η προσωπικότητα, η νέα εταιρική μάσκα, οι ποδιές εμπρός και πίσω, οι εξωτερικοί καθρέφτες και οι ράγες οροφής τονίζουν το σύγχρονο και δυναμικό στιλ.

Μικρές αλλαγές υπάρχουν στον σχεδιασμό των πίσω φωτιστικών σωμάτων και της πόρτας του χώρου αποσκευών.
Στο εσωτερικό δεν καταγράφονται σχεδιαστικές αλλαγές, αλλά ο εξοπλισμός, η αισθητική και η ποιότητα υλικών/φινιρίσματος δεν υστερούν από τον ανταγωνισμό, που κατά τεκμήριο είναι και πιο ακριβός.

Άξια αναφοράς και πάλι η εξαιρετική εκμετάλλευση των χώρων, που φιλοξενούν άνετα 5 ενήλικες στο φωτεινό σαλόνι, με τους πίσω να κάθονται σε 3 ξεχωριστά καθίσματα. Η χωρητικότητα 405 έως 510 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι υπεραρκετή, ενώ το σύστημα VarioFlex, επιτρέπει στα καθίσματα να σύρονται εμπρός-πίσω, να αναδιπλώνονται, αλλά και να αφαιρούνται τελείως, διαμορφώνοντας ένα επίπεδο χώρο φόρτωσης χωρητικότητας 1.760 λτ., πλήρως εκμεταλλεύσιμο, χάρη και στην τεράστια πόρτα. Εδώ βέβαια να σημειώσουμε πως, δεν υπάρχει ρεζέρβα (αλλά κιτ επισκευής ελαστικού), γεγονός που αποτελεί μειονέκτημα στους ελληνικούς δρόμους.

Την άνεση των επιβατών πάντως, συμπληρώνουν πλήθος αποθηκευτικών χώρων για μικροαντικείμενα και τα τραπεζάκια που έχουν στη διάθεσή τους οι πίσω επιβάτες.

Αναβαθμισμένος είναι και ο εξοπλισμός που περιλαμβάνει εννέα αερόσακους, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες παρκαρίσματος, ABS, ESP, σύστημα stop & start, κ.α.

Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν με κίνηση στους εμπρός τροχούς και τα διακριτικά Greeenline, με βασικά χαρακτηριστικά τον 1.600 κ.εκ. TDI, diesel, κινητήρα που καταναλώνει λίγο καύσιμο σε σχέση με τα κατασκευαστικά στοιχεία του Yeti. Στην προσπάθεια αυτή το Yeti χαμήλωσε ως προς το έδαφος κατά 25 χλστ (από τα 180 στα 155), εξοπλίστηκε με ελαστικά μειωμένης αντίστασης κύλισης και απέκτησε τα διακριτικά Greenline, που είναι και το μοναδικό ορατό σημείο διαφοροποίησης από τις άλλες εκδόσεις του.

Καρδιά της κατασκευής ο 1.600άρης turbodiesel με τους 105 ίππους στις 4.400 σ.αλ. και τα 25,5 χγρμ ροπής, διαθέσιμα από τις 1.500 σ.α.λ., σε συνδυασμό με ένα αραιής κλιμάκωσης 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Με περιορισμένους τους ρύπους CO2 στα 119 γρ/χλμ, μολύνει λίγο και πληρώνει μόνο 107,1€ το χρόνο τέλη κυκλοφορίας.

Όσον αφορά τις επιδόσεις, το Yeti 1.6 TDI Greenline επιταχύνει στα πρώτα 100 χλμ/ώρα από στάση σε 12,1’’ και φτάνει την τελική ταχύτητα των 176 χλμ/ώρα, ενώ διαθέτει αξιόλογες ενδιάμεσες επιταχύνσεις παρά τα 1410 κιλά βάρους, χάρη στη ροπή από χαμηλά του κινητήρα.

Η κατανάλωση -αν πιστέψουμε το εργοστάσιο-, είναι 4,6 λτ/100 χλμ σε μικτό κύκλο οδήγησης, κάτι που είναι αδύνατον να δεις στην πράξη. Στην ουσία η μέση κατανάλωση κυμαίνεται περί τα 6,5 λτ, ενώ αυτή των σχεδόν 1.000 χλμ της δοκιμής μας ήταν 6,1λτ, με πολύ όμως υπομονή και τα περισσότερα χιλιόμετρα σε ανοιχτούς δρόμους.

Πάντως, με έξυπνη οδήγηση και σπάνια μποτιλιαρίσματα, ο στόχος των 1.000 χλμ. με ένα ρεζερβουάρ (60λτ), δείχνει απόλυτα εφικτός.

Όπλα κατά της κατανάλωσης αποδεικνύονται οι αραιές σχέσεις στο 5άρι κιβώτιο και η άψογη λειτουργία του Start&Stop.

Από την άνετη και με άπλετη ορατότητα (αλλά κάπως άβολη λόγω κλίσης τιμονιού) θέση του οδηγού, τα πρώτα πράγματα που εντοπίζεις είναι η εργονομία, η φιλικότητα στον χρήστη και η αίσθηση άφθονου χώρου. Στη συνέχεια την προσοχή τραβούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κινητήρα, που με ησυχία (καλή ηχομόνωση παρά το θόρυβο του κινητήρα) και ικανή απόδοση από χαμηλά εξασφαλίζουν συνθήκες που κάνουν το ταξίδι απολαυστικό. Το Yeti ταξιδεύει με ασφάλεια και άνεση στα 150-160 χλμ/ώρα, πολύ κοντά στην τελική του, επηρεαζόμενο ελάχιστα από τους πλευρικούς ανέμους και τις όποιες κακοτεχνίες του δρόμου.

Ταυτόχρονα είναι σε θέση να ικανοποιήσει (έως και ευχαριστήσει) τον οδηγό στους επαρχιακούς και ορεινούς δρόμους, προσφέροντας κράτημα και οδική συμπεριφορά αντιστρόφως ανάλογη από αυτήν που περιμένεις βλέποντας το τετραγωνισμένο υπερυψωμένο αμάξωμά του. Με όπλα το ακριβές τιμόνι, το στιβαρό πλαίσιο και την αποτελεσματική ανάρτηση, συμπεριφέρεται σαν μικρομεσαίο χάτσμπακ, δεν γέρνει όσο θα περίμενες και καλεί το ESP μόνο αν το παρακάνεις.

Πλέον αυτών η ηχομόνωση, η καλή ποιότητα κύλισης και οι δυνατότητες της ανάρτησης, αποδεικνύονται και στις χωμάτινες διαδρομές, όπου η μετάδοση κίνησης μόνο στους εμπρός τροχούς, δεν αποτελούν αποτρεπτικό στοιχείο, αρκεί να μην υπερεκτιμήσεις.

Όσο για μειονεκτήματα; Η αλήθεια είναι ότι ψάξαμε να εντοπίσουμε, αλλά δεν βρήκαμε κάτι που να μας χάλασε, αν και θα θέλαμε ένα πιο σύγχρονο με περισσότερες σχέσεις κιβώτιο και το Haldex 5 που έχει η τετρακίνητη έκδοση, για περισσότερη αυτονομία.

Συνολικά λοιπόν, το Yeti είναι ένα προσιτό πρακτικό όχημα, για όσους θέλουν την άνεση του 5θυρου αμαξώματος, τους χώρους πολυμορφικού και τις δυνατότητες crossover, που μεταφράζονται σε δυνατότητες κίνησης σε όχι κακοτράχαλους χωματόδρομους. Όλα τα παραπάνω σε τιμή (απόλυτα λογική) που ξεκινά από τα 20.760 ευρώ (με απόσυρση).

Υπέρ
– Ξεχωριστό σχήμα
– Απόδοση κινητήρα
– Οδική συμπεριφορά
– Χώροι επιβατών/αποσκευών
– Εξοπλισμός
– Ανάρτηση
– Πρακτικότητα
– Κατανάλωση

Κατά
– Θόρυβος κινητήρα
– Θέση οδήγησης

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.598 κ.εκ, 4κυλ., 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός, common rail και τούρμπο
Ισχύς: 105 ίπποι/4.400 σ.α.λ.
Ροπή: 25,5 χγρμ/1.500-2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο, κίνηση στους εμπρός τροχούς
0-100 χλμ/ωρα: 11,3”
Τελική: 176 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 6,1 λτ/100 χλμ
Ρεζερβουάρ: 60λτ
Ρύποι CO2: 119 γρ/χλμ
Διαστάσεις: 4.222 x 1.793 x 1.691 χλστ
Βάρος: 1.410 κιλά