Το σκηνικό εκτυλίσσεται σε σχολικό αμφιθέατρο στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης. Τέσσερις μαθήτριες πιασμένες από τους ώμους, με αργές κινήσεις «σέρνουν» τον χορό του Ζορμπά. Βαθμιαία, καθώς ο ρυθμός της μουσικής γίνεται πιο γρήγορος, οι κινήσεις των κοριτσιών ζωηρεύουν. Το κοινό από κάτω, μέσα στο οποίο και 24 Ισπανοί μαθητές και μαθήτριες, φαίνεται να αδημονεί. Αρχικά παρεισφρέει με ρυθμικά παλαμάκια. Και μετά αφήνεται. Η ασφυκτικά γεμάτη ξύλινη σκηνή σείεται στον ρυθμό του συρτάκι. Μαθητές και καθηγητές, Έλληνες και Ισπανοί, γίνονται ένα κουβάρι. Κάπως έτσι, η εκδήλωση υποδοχής των Ισπανών μαθητών του σχολείου IES Julio Verne του Μπάργκας, που φιλοξενούνται από μαθητές του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, μετατρέπεται σε… διονυσιακή γιορτή.

Αν η μουσική ενώνει τους ανθρώπους, το συρτάκι του Ζορμπά είναι βέβαιο πως τους ξεσηκώνει. Ήταν, ίσως, ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος υποδοχής της ομάδας των Ισπανών μαθητών, που έφθασαν χθες το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο ανταλλαγής επισκέψεων, ενταγμένης στο «El Greco Project 2014», το πολιτιστικό πρόγραμμα που υλοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 400 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου καλλιτέχνη Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.

Άλλωστε, το Μπάρκγας, όπου βρίσκεται το σχολείο των παιδιών, βρίσκεται σε απόσταση 6 χιλιομέτρων από το Τολέδο, την πόλη όπου ο Ελ Γκρέκο έζησε 37 χρόνια (από το 1577 έως τον θάνατο του).

«Ελληνική φιλοξενία με ενθουσιασμό»
Οι μαθητές του Πειραματικού Σχολείου ήταν εξαρχής αποφασισμένοι να γίνουν πρέσβεις της αυθεντικής ελληνικής φιλοξενίας. Υποδέχθηκαν στο αεροδρόμιο τους Ισπανούς μαθητές, τους παραχώρησαν δωμάτιο στα σπίτια τους και τις επόμενες έξι ημέρες έχουν σκοπό να τους ξεναγήσουν σε αξιοθέατα, σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης που αγαπούν, στα εμπορικά καταστήματα, να τους “μυήσουν” στη νυχτερινή ζωή της πόλης, φροντίζοντας να νιώσουν όπως στο σπίτι τους, ώστε να έχουν όσο περισσότερους λόγους γίνεται για να έλθουν ξανά στην Ελλάδα με τις οικογένειές τους.

«Όταν βγήκαν από την πύλη του αεροδρομίου τσιρίζαμε, χοροπηδούσαμε, ήμασταν όλοι πολύ ενθουσιασμένοι» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η μαθήτρια Μαρία Τ. , διευκρινίζοντας ότι το πρόγραμμα ανταλλαγής ήταν γνωστό από την περυσινή σχολική χρονιά, οπότε όλο το καλοκαίρι υπήρχε μία επικοινωνία μεταξύ των παιδιών, που θα συμμετείχαν σε αυτό.

Μέσα σε διάστημα τριών εβδομάδων, οι μαθητές του Πειραματικού Σχολείου προετοίμασαν μόνοι τους -πέραν των εργασιών που θα παρουσιάσουν για τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο- την εκδήλωση υποδοχής των φιλοξενουμένων τους, που εκτός από το συρτάκι του Ζορμπά, περιελάμβανε τραγούδια και χορευτικά (παραδοσιακά, κλασικά, μοντέρνα κ.λπ). Μάλιστα, όλες οι πρόβες γίνονταν μετά την ολοκλήρωση των σχολικών μαθημάτων.

«Μεσογειακό ταμπεραμέντο»

«Καθώς μοιραζόμαστε όνειρα, ελπίδες και την αγάπη μας για την τέχνη, δείχνουμε τον δρόμο για έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, αλληλοκατανόησης και συνεργασίας», είπε απευθυνόμενη προς τους φιλοξενούμενους μαθητές η διευθύντρια του Πειραματικού Γυμνασίου, Ελένη Μούζουρα. Άλλωστε, όπως σχολίασε και η Μαρία Τ., πέρα από το κοινό πρόγραμμα για τον Ελ Γκρέκο, που έφερε κοντά τα δύο σχολεία «μοιάζουμε πάρα πολύ: το μεσογειακό ταμπεραμέντο, οι συνήθειες, ο τρόπος σκέψης, η νοοτροπία, οι διατροφικές συνήθειες, είναι περίπου ίδια».

«Καλοπερασάκηδες αλλά και δουλευταράδες»
«Ξεκινήσαμε να εργαζόμαστε πάνω στο πρόγραμμα, πιστεύοντας ότι μπορούμε να εργαστούμε από κοινού, επειδή έχουμε παρόμοια χαρακτηριστικά. Η ιδέα της ανταλλαγής ξεκίνησε σαν πρόκληση, αντιμετωπίσαμε αρκετές δυσκολίες, με καθημερινή δουλειά όμως στο τέλος διαπιστώσαμε ότι θα ήταν εφικτό και να σήμερα που είμαστε εδώ» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής του σχολείου IES Julio Verne, Γκόμεζ Ινιάκι, εξηγώντας ότι «την κατάσταση περιέπλεξε περισσότερο το γεγονός ότι όλοι οι μαθητές ήθελαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, να έλθουν εδώ».

«Κεντρική ιδέα του εγχειρήματος είναι να ισχρυροποιηθούν οι δεσμοί μεταξύ των δύο σχολείων και των δύο πόλεων, στο πλαίσιο των προγραμμάτων της ΕΕ, στόχος είναι αυτά τα παιδιά, η νέα γενιά, να αποκτήσουν δεσμούς που θα παραμείνουν μακροπρόθεσμα ισχυροί» δήλωσε, από την πλευρά του, ο δεύτερος των Ισπανών καθηγητών Ανχέλ Ντελγκάντο.

Όσον αφορά τη συνεργασία που είχε με τους Έλληνες συναδέλφους του και τη μέχρι στιγμής επαφή του με την ελληνική πραγματικότητα και τα κοινά της με την ισπανική, ο κ. Ινιάκι είπε πως «ως μεσογειακοί λαοί που είμαστε, μας αρέσει πολύ να διασκεδάζουμε και να κάνουμε διακοπές, όμως δουλεύουμε και σκληρά και γνωρίζουμε πώς να συνεργαζόμαστε καλά».

Μαθητές του Πειραματικού Σχολείου Μακεδονίας θα ανταποδώσουν την επίσκεψη στην Ισπανία στο πλαίσιο του προγράμματος «El Greco Project 2014», στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου του νέου έτους. Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης υποδοχής στο Πειραματικό Σχολείου, τους Ισπανούς μαθητές υποδέχτηκε στο κτίριο του πρώην Δημαρχείου Νεαπόλεως, ο Δήμαρχος Συκεών Σίμος Δανιηλίδης.

TAGS