Σοβαρά προβλήματα σε μεγάλο αριθμό λιμανιών της χώρας εντοπίζει και φέτος η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), τα οποία καταγράφει στην ετήσια έκθεσή της που έδωσε στη δημοσιότητα.

Η ΠΕΠΕΝ απέστειλε την έκθεσή μαζί με συνοδευτική επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη, ζητώντας από το υπουργείο να φροντίσει για την άμεση αποκατάσταση και βελτίωση των συνθηκών στα λιμάνια, έτσι ώστε να γίνεται ασφαλέστερη η προσέγγιση και η παραμονή των πλοίων σε αυτά.

Όπως επισημαίνουν οι πλοίαρχοι του εμπορικού ναυτικού:

– Οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς, όσο και τους χειμερινούς μήνες.

– Οι ευκολίες υγιεινής που διατίθεται δεν μας τιμούν σαν ευρωπαϊκή χώρα.

– Αρκετά λιμάνια δεν διαθέτουν το ανάλογο χερσαίο χώρο ώστε να εξυπηρετηθούν τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία

– Απαιτείται, καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια

– Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία των λιμενικών αρχών με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της θέσεως πρυμνοδέτησης-πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας (όπως σημειώνουν «φαίνεται καθαρά και επιτακτικά η ανάγκη στελέχωσης της αρμόδιας υπηρεσίας με πλοίαρχο»)

– Ζητείται απαγόρευση εισόδου – εξόδου χωρίς άδεια των μικρών σκαφών (αλιευτικά-θαλαμηγά – ιστιπλοϊκά) μια και τα περισσότερα λιμάνια είναι, ταυτοχρόνως, επιβατηγά – εμπορικά – μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια.

– Προτείνεται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνια, από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. «Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων», όπως λένε χαρακτηριστικά, «καταφέραμε να το μεταφέρουμε και στη θάλασσα».

– Ζητείται να ενημερώνονται οι πλοίαρχοι και να ζητείται η άποψη τους πριν από τον σχεδιασμό κάθε νέου έργου σε λιμάνι. Δεν είμαστε λιμενολόγοι. Έχουμε όμως, την εμπειρία από την καθημερινή χρήση όλες τις εποχές του χρόνου και με όλες τις καιρικές συνθήκες. Σκοπός είναι τα έργα που γίνονται, να διευκολύνουν την κατάσταση και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα., αντί να τα επιλύουν.

– Απαιτείται εφαρμογή των διατάξεων περί παραμονής πλοίων με επικίνδυνα φορτία στα λιμάνια (υγρά καύσιμα – υγραέρια), καθώς διαπιστώθηκαν παραβιάσεις.
Επίσης, όπως τονίζεται στην επιστολή, σε πολλά λιμάνια έχει υποσκαφτεί η θεμελίωση των προβλητών, έχουν δημιουργηθεί σπηλαιώσεις με επικίνδυνες καταρρεύσεις και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα.

«Είναι πολύ σημαντικό σε ένα λιμάνι για ένα πλοίο να μπορεί να δέσει με ασφάλεια, να αποεπιβιβάσει επιβάτες, να φορτοεκφορτώσει οχήματα αλλά και να παραμείνει με ασφάλεια σ΄ αυτό αν χρειασθεί», επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην επιστολή.