Με εορταστικές εκπτώσεις έως 70%, προσφορές και δώρα, ο εμπορικός κόσμος επιχειρεί να προσελκύσει τους καταναλωτές στη χριστουγεννιάτικη αγορά της Θεσσαλονίκης. Το «στοίχημα» της επιβίωσης επιχειρούν να κερδίσουν αυτόν το μήνα χιλιάδες επαγγελματίες, σε ένα κλίμα που μετά βίας μπορεί να χαρακτηριστεί… εορταστικό.

Το «χαράτσι» μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, η έκτακτη εισφορά και οι άλλες υποχρεώσεις ήρθαν να προστεθούν στο «αντίδωρο» των Χριστουγέννων, που δίνεται από πέρσι, με συνέπεια όλα αυτά τα χρήματα ουσιαστικά να αφαιρούνται, άμεσα ή έμμεσα, από τη χριστουγεννιάτικη αγορά (δώρα, διασκέδαση, τρόφιμα, εκδρομές κ.ά.).

Οι βιτρίνες των καταστημάτων θυμίζουν περίοδο εκπτώσεων, με τα ποσοστά και τις προσφορές να κυριαρχούν μπροστά από το γιορτινό διάκοσμο, που φέτος είναι πιο λιτός από κάθε άλλη χρονιά, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Αγγελιοφόρου της Κυριακής.

Οι τιμές των προϊόντων μπορεί να είναι χαμηλότερες από άλλες χρονιές, ιδιαίτερα σε περίοδο Χριστουγέννων, όμως τα χρήματα που αναμένεται να διατεθούν είναι περιορισμένα και δε φτάνουν για όλους.

Εξάλλου, οι ουρές που δημιουργούνται καθημερινά σε πολυκαταστήματα, περιφερειακά του κέντρου, δείχνουν ότι το μερίδιο που αναλογεί για τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένο.

Στα είδη ένδυσης και υπόδησης οι εκπτώσεις ξεκινούν από 20% και κλιμακώνονται μέχρι και 50%. Σε ορισμένες περιπτώσεις επιχειρήσεις που οδηγούνται σε κλείσιμο εκποιούν τα προϊόντα σε μειωμένες τιμές έως και 70%.

Πολλές επιχειρήσεις δίνουν δώρο με την αγορά ενός προϊόντος ακόμη ένα ή αντίστοιχο ποσό για επόμενη αγορά ή μικρότερο ποσό, που ουσιαστικά αντιστοιχεί σε έκπτωση της τάξης του 20%-50%.

Εκπτώσεις γίνονται σε όλα τα καταστήματα, με είδη δώρων, είδη σπιτιού, λευκά είδη, ηλεκτρικά, έπιπλα κ.ά. Οπως σημειώνουν έμποροι της αγοράς του κέντρου, «έτσι όπως έχει γίνει η κατάσταση, πλέον, κανείς δεν αγοράζει, αν δεν κάνεις καλύτερη τιμή από αυτήν που αναγράφει το καρτελάκι».

Στα καταστήματα πώλησης παιδικών παιχνιδιών έχει αυξηθεί η κίνηση τις τελευταίες ημέρες. Ακόμη και για δώρα για τα παιδιά φέτος οι αγορές είναι λιγότερες και η ζήτηση περιορίζεται στα πιο φτηνά είδη, των 5 – 15 ευρώ.

Το ίδιο ισχύει και στα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, μανάβικα, σούπερ μάρκετ), όπου η κίνηση παραμένει σταθερή, όμως οι καταναλωτές επιλέγουν μικρότερες ποσότητες και τα πιο φτηνά είδη.

Οι… παραδοσιακές γαλοπούλες δεν έχουν φτάσει ακόμη στην αγορά της πόλης και οι έμποροι πουλερικών εκτιμούν ότι οι ποσότητες που θα παραγγείλουν θα είναι σημαντικά μικρότερες, ενώ οι τιμές θα διαμορφωθούν περίπου στα περσινά επίπεδα, καθώς έχουν ανέβει τα έξοδα παραγωγής και εκτροφής.

Οι εκπτώσεις στη χριστουγεννιάτικη αγορά φτάνουν το 50% σε όλες τις πόλεις της Μακεδονίας. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στην Καβάλα, οι έμποροι με αφίσα που έβγαλαν επιχειρούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές, αναφέροντας ότι «εντός των καταστημάτων υπάρχουν καλύτερες τιμές»