Η Indianapolis Motor Speeway, που εγκαινιάστηκε το 1909, έχει δεχτεί φέτος σημαντικές αλλαγές.

Ο αγώνας του 2014 είναι ο 7ος στην ιστορική Brickyard και η διοίκησή της, έχοντας πλέον σοβαρό ανταγωνισμό από την πίστα Circuit of the Americas του Τέξας, αποφάσισε να επενδύσει. Άλλαξε τη χάραξη σε 5 στροφές και πέρασε νέο ασφαλτοτάπητα στο infield, δηλαδή στη διαδρομή που βρίσκεται στο εσωτερικό του ιστορικού οβάλ.

Θυμίζουμε ότι η διαδρομή αυτή είχε πολλές ανωμαλίες και 4 διαφορετικές επιφάνειες. Οι αναβάτες γκρίνιαζαν και ζητούσαν εδώ και 4 τουλάχιστον χρόνια τη βελτίωσή της, μάλιστα το 2012 ο Stoner «τα είχε πάρει κανονικά» και είχε εκφραστεί με ελάχιστο τακτ για την κατάσταση της ασφάλτου.

Σύμφωνα με την εταιρεία που εκτέλεσε τις βελτιώσεις (την IMS), πράγματι η μεγάλη ευθεία είχε μία άσφαλτο, έπειτα η διαδρομή από την Κ1 ως την Κ4 μια διαφορετική, οι Κ4 και Κ5 άλλη πάλι και τέλος η διαδρομή ανάμεσα στην Κ5 και την Κ16 μια 4η επιφάνεια!

Σήμερα, μετά τις επεμβάσεις, υπάρχουν μόνον δύο διαφορετικές επιφάνειες. Της μεγάλης ευθείας και της υπόλοιπης διαδρομής. Μόνον η ασφαλτόστρωση κόστισε 6 εκατ. δολάρια και ολοκληρώθηκε πέρσι το Φθινόπωρο. Ωστόσο οι επεμβάσεις στη γεωμετρία των στροφών ξεκίνησαν μόλις την Άνοιξη του 2014.

Η τοποθέτηση νέας ασφάλτου περιέργως δεν έχει πάντα θετικές επιπτώσεις στην πρόσφυση. Αν δεν έχει «στρωθεί» προηγουμένως, η νέα άσφαλτος παρουσιάζει σε πρώτη χρήση περισσότερα προβλήματα από ό,τι προτερήματα. Θυμηθείτε τι είχε γίνει πέρσι στο Phillip Island: αγώνας μειωμένος στα 2/3 (19 γύροι αντί 27) και υποχρεωτική αλλαγή ελαστικών στα μέσα του.

Νέα άσφαλτος στις περισσότερες περιπτώσεις ισούται με αυξημένη φθορά ελαστικών ΚΑΙ μειωμένη πρόσφυση. Στην καλύτερη, χρειάζεται (όπως στο Τέξας για παράδειγμα) μία ολόκληρη περίοδος δοκιμαστικών για να αρχίσει να προσφέρει ικανοποιητική πρόσφυση.

Το layout της πίστας έχει, όπως είπαμε, αλλάξει σε σχέση με πέρυσι. Αποτέλεσμα είναι το μήκος της διαδρομής να μειωθεί κατά 45 μέτρα σε 4.170. Αυτό σημαίνει ότι με 27 γύρους ο αγώνας έχει συνολικό μήκος 112,6 χλμ.

Η φορά της παραμένει αντίθετη των δεικτών του ρολογιού και οι στροφές 16, από τις οποίες 10 αριστερές και 6 δεξιές. Η δεξιά λοιπόν πλευρά του ελαστικού θα πιάνει μικρότερη θερμοκρασία από την αριστερή και γι’ αυτό η Bridgestone έχει φέρει δίγομα ελαστικά με πιο μαλακό μάγουλο δεξιά. Η μεγάλη ευθεία της έχει μήκος 872 μέτρα.

Τις αλλαγές στη γεωμετρία της διαδρομής σχεδίασε και εκτέλεσε η IMS, η εταιρεία που είχε σχεδιάσει τη δημιουργία της διαδρομής F1 στην Ινδιανάπολη το 2000. Οι αλλαγές αφορούν στις στροφές Κ3, Κ4, Κ7, Κ15 και Κ16.

Οι επεμβάσεις είχαν ως στόχο τη δημιουργία περισσότερων ευκαιριών για προσπεράσεις και κάτι… ασυνήθιστο: μια διαδρομή που θα λειτουργούσε τόσο αριστερόστροφα όσο και δεξιόστροφα. Οι πίστες συνήθως λειτουργούν σε μία μόνον φορά. Στην Ινδιανάπολη οι διοργανωτές ήθελαν ο αγώνας F1 να διεξάγεται δεξιόστροφα, αλλά ο MotoGP αριστερόστροφα.

Το έργο δυσκόλεψε όταν η FIM άλλαξε τις προδιαγραφές των στροφών. Από φέτος το κράσπεδο (curb) σε είσοδο και έξοδο έπρεπε είναι το ίδιο και ομαλό. Προηγουμένως το κράσπεδο στην έξοδο έπρεπε να είναι οδοντωτό. Οι αλλαγές έφεραν καθυστερήσεις, τα κράσπεδα που έπρεπε να αλλαχτούν είχαν μήκος πάνω από 3.600 μέτρα. Η IMS αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει προσωρινές μεταλλικές κατασκευές ανάμεσα στις Κ4 και Κ5 και στην έξοδο της Κ16.

Ο βαρύς χειμώνας δεν βοήθησε καθόλου. Όταν ζέστανε ο καιρός, έμενε λίγος χρόνος για τη δημιουργία των νέων κράσπεδων. Για να προλάβουν έπρεπε να κατασκευάζονται με ρυθμό 183 μέτρων την ημέρα, επί 7 ημέρες την εβδομάδα. Τελικά όλα πήγαν καλά και το έργο τέλειωσε 3 εβδομάδες πριν την προθεσμία του.

Οι αλλαγές στην άσφαλτο είναι κάτι που σίγουρα θα εκτιμήσουν οι αναβάτες. Αν και οι αλλαγές στη γεωμετρία των στροφών αποδειχτούν επιτυχημένες, θα δούμε έναν εξαιρετικό αγώνα, με πολύν ανταγωνισμό…