Tο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει για το 2011, με στόχο την άντληση εσόδων ύψους περίπου 1,2-1,5 δισ. ευρώ, oκτώ αποκρατικοποιήσεις «νέου τύπου» οι οποίες περιλαμβάνουν κυρίως εκχωρήσεις δικαιωμάτων και λιγότερο πώληση εταιρειών του Δημοσίου.

Τα στοιχεία των αποκρατικοποιήσεων για το 2011 και μια πρόγευση για το 2012 και το 2013 θα δοθούν στην ηγεσία των ελεγκτών της τρόικας οι οποίοι θα φτάνουν σήμερα στην Αθήνα υλοποιώντας και τη σχετική απαίτηση του μνημονίου.

Σύμφωνα με τη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ σε γενικές γραμμές τον επόμενο χρόνο το Ελληνικό Δημόσιο θα αξιοποιήσει δικαιώματα που διαθέτει σε τομείς όπως ο τζόγος οι τηλεπικοινωνίες οι μεταφορές αφήνοντας ενώ παράλληλα θα προετοιμάζει την αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

Πρώτη στη σειρά των αποκρατικοποιήσεων έρχεται η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία με δεδομένο το πολυεθνικό ενδιαφέρον για την εξασφάλιση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και της διοίκησης αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι και το τέλος του Απριλίου του 2011.

Ως γνωστό το υπουργείο οικονομικών αναζητά στρατηγικό εταίρο είτε για το σύνολο είτε για τα επιμέρους τμήματα του μεταφορικού έργου του ΟΣΕ ( το κομμάτι που διαχειρίζεται η εν λόγω εταιρία) χωρίς βέβαια να αποκλείει και την ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων γραμμών στο απώτερο μέλλον.

Το δεύτερο πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο θα είναι η μακροχρόνια παραχώρηση των ζωνών συχνοτήτων φάσματος από όπου προβλέπονται έσοδα περίπου 500 εκ ευρώ. Κάτι τέτοιο θα αναβαθμίσει σημαντικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες σε μεταφορά δεδομένων και μέσων από τα δίκτυα της κινητής τηλεφωνίας. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να οριστούν οι σύμβουλοι του Δημοσίου για την διεκπεραίωση του πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Το τρίτο περιουσιακό στοιχείο για το οποίο έχει δρομολογηθεί η μακροχρόνια παραχώρηση σε ιδιώτες είναι η διαχείριση του ηλεκτρονικού τζόγου αλλά και του διαδικτυακού συστήματος από όπου αναμένονται έσοδα περίπου 500 εκ ευρώ. Η συγγραφή του τελικού κειμένου του νομοσχεδίου έχει ήδη ξεκινήσει με μέριμνα των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Πολιτισμού ενώ παράλληλα η ειδική γραμματεία αποκρατικοποιήσεων έχει κινήσει τις διαδικασίες για την αναζήτηση των συμβούλων του Δημοσίου.

Η επέκταση της διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών από την εταιρεία στην οποία το management ασκεί η γερμανική Hochtief είναι μια ακόμη επέκταση δικαιώματος από την οποία το Δημόσιο αναμένει έσοδα.

Επόμενη «αποκρατικοποίηση» η οποία μάλιστα εκτιμάται ότι θα κλείσει σχετικά γρήγορα μέσα στο επόμενο έτος θα είναι και η σύμβαση μακροχρόνιας παραχώρησης της εταιρίας της Εγνατίας Οδός ΑΕ σε ιδιώτη με στόχο ένα μοντέλο λειτουργίας αντίστοιχο της Αττικής Οδού.

Μέσα στο 2011 αναμένεται να δρομολογηθούν και οι διαδικασίες για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΕ Η συγκεκριμένη εταιρεία η οποία προήλθε από την συγχώνευση ΕΒΟ και ΠΥΡΚΑΛ για τη χρήση του 2009 παρουσιάζει ζημιές 176 εκ ευρώ ενώ έχει σωρευμένες δανειακές υποχρεώσεις οι οποίες ξεπερνούν τα 950 εκ ευρώ.

Στις πιο κλασικές αποκρατικοποιήσεις συγκαταλέγονται η προώθηση της μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στην ΔΕΠΑ και η πλήρης ιδιωτικοποίησης του Καζίνου της Πάρνηθας η οποία εκκρεμεί εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια.

Αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τόνιζαν ότι παρά το ότι έχει ήδη παραδοθεί το πόρισμα για τις τράπεζες δεν θα πρέπει να αναμένονται σοβαρές κινήσεις στις κρατικές τράπεζες πλην του σχεδίου αναδιάρθρωσης της ΑΤΕ.

Οι ίδιες πηγές έκαναν την εκτίμηση ότι πριν το τέλος του χρόνου θα πρέπει η διοίκηση της ΑΤΕ να έχει παρουσιάσει το σχέδιο αναδιοργάνωσης της Τράπεζας. Στη συνέχεια θα προχωρήσει η αναδιάρθρωση του ομίλου ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί και η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας στην οποία θα συμμετέχει και το Ελληνικό Δημόσιο.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της συμμετοχή του Δημοσίου σε τράπεζες όπως το ΤΤ ή η Αττικής πηγές από το ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μετά τα μέσα του 2011.