Η αναβίωση του Mini, δεν έγινε για τους λόγους που το είχε δημιουργήσει στις αρχές της δεκαετίας του 60 ο ελληνικής καταγωγής εμπνευστής του Σερ Άλεκ Ισιγώνης. Το σύγχρονο Mini φτιάχτηκε για να αρέσει, αφήνοντας κατά μέρος τις ανέσεις και την πρακτικότητα.

Όμως με τον καιρό και καθώς οι αγοραστές αυξάνοντας με γεωμετρική πρόοδο, η BMW, αντελήφθη πως στα βασικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης έκδοσης, μπορούν να προστεθούν στοιχεία λειτουργικότητας και πρακτικής που να κάνουν το «στολίδι», ένα πραγματικό μεταφορικό μέσον για πολλές χρήσεις, χωρίς όμως να χαθεί η αίγλη και η οδηγοκεντρικότητα. Αυτή η λογική ήταν η βάση δημιουργίας της 3ης γενιάς, που είναι βασισμένη σε μια νέα πλατφόρμα που μπορεί να υποστηρίξει την αναγκαία αύξηση των διαστάσεων προκειμένου από το 3θυρο να προκύψει το 5θυρο.

Αυτό είναι και το αυτοκίνητο της δοκιμής αυτού του άρθρου, που -οφείλω να ομολογήσω- ξεκίνησα να υλοποιώ με «βαριά καρδιά» μετά την δοκιμή του 3θυρου, για να αλλάξω εντελώς διάθεση και γνώμη στη συνέχεια.
Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με τη σειρά.

Όταν κοιτάζεις το 5θυρο από μπροστά δεν βλέπεις ουσιαστικές διαφορές, ενώ από τη μέση και πίσω η εικόνα θυμίζει τα long body των μεγάλων μοντέλων της αυτοκινητοβιομηχανίας που δημιουργούνται για ειδικές μεταφορικές ανάγκες συνήθως «υψηλών» προσώπων. Όμως…

Παρά το ότι το συνολικό μήκος έχει αυξηθεί κατά 16,1 εκ. (το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 7,2 εκ.), η συνολική εικόνα του Mini, παραμένει όμορφη και ομοιογενής. Μικρή αύξηση (κατά 1,1 εκ.) έχουμε, τόσο στο πλάτος, όσο και στο ύψος, με συνολικό αποτέλεσμα όχι μόνο μια ευρύχωρη (και για τους πίσω) καμπίνα, αλλά και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών κατά 67 λτ (278 αντί 211 λτ) από αυτόν του 3θυρου μοντέλου! Εδώ να σημειώσουμε ότι οι πίσω πόρτες είναι όσο μεγάλες χρειάζεται για εύκολη πρόσβαση, ενώ ο χώρος αποσκευών είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος και διαθέτει «υπόγειο» με το σχετικό χώρισμα να μετατίθεται κατά το δοκούν.

Αποτέλεσμα των παραπάνω αυξήσεων είναι ένα πανέμορφο αυτοκίνητο, συνολικού μήκους μικρότερου των 4 μ. (3,982 μ.) που μπορεί να φιλοξενήσει σχεδόν άνετα 4 επιβάτες, μαζί και τις αποσκευές τους για 3-4 ημέρες.

Μαζί με αυτό το νέο πρακτικό δεδομένο, η θέση οδήγησης παραμένει υποδειγματική, η ορατότητα κορυφαία και η εργονομία βελτιώθηκε σημαντικά, με τον πίνακα οργάνων ακριβώς εμπρός από τον οδηγό, χωρίς όμως να θίγεται το ρετρό στοιχείο.

Κατά τα λοιπά, η αίσθηση της καμπίνας, η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης καθώς και οι σχεδιαστικές λεπτομέρειες, εξακολουθούν να δημιουργούν ένα περιβάλλον στη λογική του «make my day», που κάνει το σύγχρονο Mini, ανεξαρτήτως γενιάς, «αντικείμενο πόθου», γεγονός που συντελεί και στη διατήρηση της μεταπωλητικής του αξίας, σε μια εποχή όπου οι τιμές μεταχειρισμένων εκμηδενίζονται αστραπιαία.

Κινητήρια δύναμη του Mini της δοκιμής μας ο 3κύλινδρος 1.500άρης Twin Power Turbo, με 136 ίππους και 23,4 χγρμ. ροπής. Ο συνδυασμός τούρμπο, άμεσου ψεκασμού και ηλεκτρονικού ελέγχου των βαλβίδων αποδίδει ιδανικά, ούτως ώστε λίγο πάνω από 1.000 σ.α.λ. ο κινητήρας αρχίζει να τραβά και συνεχίζει απολύτως γραμμικά μέχρι τον κόφτη στις 6.200 σ.α.λ..

Τα σχεδόν 1200 κιλά βάρους ούτε που φαίνονται, καθώς τα 0-100 επιτυγχάνονται σε σχεδόν 8’’ και η τελική ταχύτητα ξεπερνά οριακά τα 200χλμ/ώρα.

Αυτό που μερικές φορές υπολείπεται είναι οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις, κυρίως λόγω της αραιής κλιμάκωσης του κιβωτίου, που όμως έχει σαφή και γρήγορο λεβιέ, κάτι που βοηθά και κάνει ευχάριστες τις αλλαγές.

Βέβαια τίποτα δεν αποκτάται δωρεάν και έτσι η κατανάλωση είναι «τσιμπημένη», με μέση τιμή της δοκιμής μας 8,3 λτ/100χλμ, τιμή όμως που έγινε εφικτή με πολύ ελαφρύ πόδι και επιλογή Eco Pro στη χαρτογράφηση του κινητήρα (υπάρχει επίσης η Mid και η Sport). Πάντως σε ανοιχτό δρόμο και με ταχύτητες κάτω από τα 140χλμ., η κατανάλωση κυμαίνεται γύρω στα 6,5 λτ, τιμή αρκετά καλή για το βάρος και τις επιδόσεις του 5θυρου Cooper.

Από τη θέση του οδηγού, ακόμα και ο ανειδίκευτος καταλαβαίνει πως αυτό το μακρύ Mini, έχει καλύτερη οδική συμπεριφορά από το κλασικό, ειδικά στις ανοικτές καμπές και τα πολλά χιλιόμετρα, χωρίς ωστόσο να υστερεί όπου αλλού. Ουδέτερο σχεδόν παντού, με πολύ δυνατά φρένα (100-0 σε 37μ.), πατά σαν πούπουλο στο δρόμο, χωρίς αναπηδήσεις ή κραδασμούς και αλλάζει πορεία μόνο με τη… σκέψη. Με μεγαλύτερη άνεση και καλύτερη ποιότητα κύλισης, εξακολουθεί να είναι ένα από τα πλέον οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει, ενώ δεν του λείπει η διάθεση για παιχνίδια, καθώς μερικές φορές η ουρά θέλει να προηγηθεί, αλλά ο οδηγός εύκολα διορθώνει και στην υπερβολή αναλαμβάνουν ρόλο τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Κερασάκι στην τούρτα το ελαφρωμένο σε σχέση με το παρελθόν τιμόνι, που είναι γρήγορο και πληροφορεί άριστα τον οδηγό σε κάθε στιγμή.

Με λίγα λόγια, το «long body» Mini με τις 5 πόρτες, εκτός του ότι, μπορεί πλέον να θεωρηθεί και οικογενειακό μοντέλο, όχι μόνο δε χάνει σε οδηγική ευχαρίστηση, αλλά κερδίζει σε οδική συμπεριφορά και σε άνεση. Ο 3κύλινδρος κινητήρας δίνει τις επιδόσεις που ταιριάζουν και οι 5 πόρτες τους χώρους που έλειπαν.

Με όλα τα παραπάνω, συν το status που αντιπροσωπεύει, τα σχεδόν 19.500 ευρώ (τιμή με απόσυρση), είναι μεν πολλά, αλλά όχι υπερβολικά, για ένα όχημα που σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφα, άνετα, όντας ταυτόχρονα ένα με δυνατότητες μεταφορικό μέσο.

Υπέρ
– Σχεδίαση
– Χώροι
– Κινητήρας
– Επιδόσεις
– Οδική συμπεριφορά
– Ποιότητα

Κατά
– Κατανάλωση
– Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 3κυλ. 1.499 κ.εκ., 2 ΕΕΚ 12β, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο
Ισχύς: 136 ίπποι/4.500-6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 22,4 (23,4 με overboost) χγρμ./1.250-4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: Χειροκίνητο 6τάχυτο κιβώτιο, κίνηση στους εμπρός τροχούς
0-100 χλμ/ώρα: 8,0”
Τελική: 202 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 8,3 λτ/100χλμ.
Διαστάσεις: 3.982 x 1.727 x 1.425 χλστ
Βάρος: 1240 κιλά