Για το Ford Focus έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο παρελθόν, με υπερθετικά σχόλια, καθώς το κατατάσσουμε στην κορυφή της κατηγορίας του, ειδικά για τα οδηγικά του χαρακτηριστικά.
Σε αυτήν όμως εδώ την αναφορά στο δημοφιλές μοντέλο της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας, θα ασχοληθούμε με την υπερυψωμένη station wagon έκδοσή του, που χαρακτηρίζεται από τις λέξεις Active Wagon και έρχεται να γεφυρώσει το κενό μεταξύ των κλασσικών επιβατικών και των SUV της μάρκας.
Εκτός – Εντός
Η έκδοση Active και μάλιστα σε αμάξωμα Wagon (31 εκ. πιο μακρύ από το βασικό Focus), είναι ένα υπερυψωμένο απολύτως οικογενειακό μοντέλο που προσφέρει ποιότητα, πρακτικότητα, άνεση, ευρυχωρία και δύναμη ώστε να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το επιπλέον βάρος. Με ψηλή θέση οδήγησης είναι ουσιαστικά ένα «crossover» που ικανοποιεί τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες (ψηλή θέση οδήγησης, χώροι, δυνατότητα και για κάποιες αποδράσεις εκτός ασφάλτου), χωρίς να παριστάνει κάτι που δεν είναι, δηλαδή το Jeep.
Με συνολικό μήκος 4,693 μ. και all road look, διαθέτει μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, ενώ προδιαθέτει και για εκδρομές εκεί όπου οι δρόμοι υπολείπονται σε κατασκευαστική ποιότητα. Οι οπτικές διαφορές σε σχέση με ένα απλό Focus εντοπίζονται στην αυξημένη κατά 30 χλστ απόσταση από το έδαφος, στους μεγάλους ψηλοπρόφιλους τροχούς 17’’ και στις αισθητικές διαφορές σε μάσκα και προφυλακτήρες, όπου υπάρχουν ποδιές, ενώ πλαστικά προστατευτικά ντύνουν τα χείλη των θόλων και τα μαρσπιέ. Στο κλίμα της κατασκευής και οι στάνταρ ράγες οροφής, έτοιμες να συμβάλλουν στο μεταφορικό έργο.
Οι μεγαλύτερες διαστάσεις δίνουν άπλετους χώρους και άνεση σε 5 ενήλικες, εκ των οποίων οι πίσω διευκολύνονται και από τις μεγάλες πίσω πόρτες με πρακτικό άνοιγμα που διευκολύνει την είσοδο – έξοδο. Αντίστοιχα πλούσιος είναι και ο χώρος αποσκευών που χωρά από 575 έως 1.620 λίτρα (με διπλωμένα τα πίσω καθίσματα), παρά το ότι στο κάτω μέρος υπάρχει ρεζέρβα ασφαλείας. Στα συν εδώ, το μεγάλο άνοιγμα της 5ης πόρτας και ο διπλός πάτος που διευκολύνει το φόρτωμα και την ταξινόμηση των αποσκευών. Επαρκείς κρίνονται και οι χώροι για τα μικροαντικείμενα, με ατέλεια τις θήκες στις πόρτες που είναι κλειστές από την μέση και πίσω, με αποτέλεσμα να «χάνονται» τα αντικείμενα που «κρύβονται» σε αυτά τα σημεία.
Η ψηλή θέση οδήγησης είναι σωστά τοποθετημένη και η ποιότητα κατασκευής – υλικών ιδιαίτερα προσεγμένη. Πλούσιο και το επίπεδο εξοπλισμού Active, που περιλαμβάνει: ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής και υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, κλιματισμό, αυτόματο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών και δικυκλιστών, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, αναδιπλούμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, προβολείς ομίχλης LED με στατικό φωτισμό στροφής, αυτόματους προβολείς, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης (normal, eco, sport, slippery & trail), cruise control, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με 2 θύρες USB και Bluetooth, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, σύστημα start-stop κλπ.
Η προσεγμένη κατασκευή, συνοδεύεται από σωστή εργονομική διάταξη και τις (απαραίτητες πλέον) τεχνολογίες συνδεσιμότητας, ψυχαγωγίας και πλοήγησης που εξυπηρετούνται από την έγχρωμη οθόνη αφής 8’’ του ανανεωμένου συστήματος συνδεσιμότητας SYNC3. Στον στάνταρ εξοπλισμό ανήκει το σύστημα Pre-Collision Assist, το οποίο αναγνωρίζει και πεζούς, φρενάροντας αυτόματα το αυτοκίνητο.
Κινητήρας-κιβώτιο
Καρδιά του μοντέλου, ο 3κύλινδρος Ecoboost βενζινοκινητήρας (με σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρου) 1.5 τούρμπο με 150 ίππους στις 6.000 στροφές και ροπή 240 Nm στις μόλις στις 1.600 στροφές, που θεωρητικά και πρακτικά καλύπτει εύκολα τις ανάγκες του επιμηκυμένου Focus και ανταποκρίνεται εύκολα στις απαιτήσεις για άμεση επιτάχυνση (από στάση ή ρεπρίζ) του οδηγού, ανεξαρτήτως φορτίου. Με επιτάχυνση 0-100 σε 9.3΄΄ και τελική ταχύτητα πάνω από 200 χλμ/ώρα, το κινητήριο σύνολο δίνει απρόσμενη σβελτάδα σε ένα μοντέλο που δεν δείχνει για σπορτίφ. Βέβαια όλα έχουν ένα αντίτιμο και στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η «τσιμπημένη» κατανάλωση που στην διάρκεια της δοκιμής μας, παρά το ότι χρησιμοποιούσαμε σχεδόν πάντα την ρύθμιση eco και παρά την ιδανική λειτουργία του συστήματος start/stop, κυμάνθηκε στα 7,4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα. Πάντως οι τυποποιημένες εκπομπές CO2 βρίσκονται κάτω από 129-125 γρ/χλμ, εξασφαλίζοντας την καθημερινή είσοδο στο δακτύλιο της Αθήνας και μειώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας σε χαμηλά επίπεδα. Στα συν των εντυπώσεων και το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων που συνεργάζεται άψογα με τον κινητήρα, όντας ταυτόχρονα ιδιαίτερα εύχρηστο και θετικό.
Ανάρτηση
To Focus Active Wagon έχει πίσω ανάρτηση με σύστημα πολλαπλών συνδέσμων, ένα από τα τρία διαφορετικά συστήματα πίσω ανάρτησης που χρησιμοποιήθηκαν για το νέο Focus, ενώ η απόσταση από το έδαφος είναι αυξημένη κατά 3 εκατοστά σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του Focus. Η ανάρτηση αυτή με την κωδική ονομασία SLA (Short Long Arm) κάνει την διαφορά. Στις αλλαγές σε σχέση με την βασική έκδοση, περιλαμβάνονται τα αμορτισέρ, τα ελατήρια, οι αντιστρεπτικές ράβδοι και το υλικό των ελαστικών συνδέσμων που «διαθέτει νοημοσύνη» καθώς αλλάζει την σκληρότητα του ανάλογα με την στιγμή (χαλαρή ή δυναμική). Τα μετατρόχια είναι φαρδύτερα 10 χλστ εμπρός και 23 χλστ πίσω, ενώ στις επιλογές του στυλ οδήγησης προστίθενται δυο οδηγικά προφίλ. Πρόκειται για τα Slippery και Trail που επεμβαίνουν σε κινητήρα, τιμόνι και ηλεκτρονικά συστήματα, προσφέροντας καλύτερη πρόσφυση σε ολισθηρούς δρόμους. Επιπλέον, η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη με έμφαση στην άνεση και τον καλύτερο έλεγχο του πίσω μέρους με τον μεγαλύτερο όγκο και βάρος. Αυτό δίνει και την μεγάλη διαφορά στην οδική συμπεριφορά, σε σχέση με αυτή του χάτσμπακ.
Από την θέση του οδηγού
Η γρήγορη οδήγηση του Focus Active Wagon έως και απογοητεύει, αν το συγκριτικό στοιχείο είναι το Focus χατσμπακ, ειδικά η έκδοση ST Line, ένα μοντέλο που είναι η επιτομή αυτού που χαρακτηρίζουμε σαν οδηγοκεκτρικό.
Όμως, το Focus της δοκιμής μας, είναι προφανώς για άλλη χρήση, οπότε δεν είναι δυνατόν να έχει την ίδια συμπεριφορά με το βασικό μοντέλο, πόσο μάλλον αν το μακρύτερο, βαρύτερο και υπερυψωμένο μοντέλο, είναι έμφορτο. Πάντως το ψηλό sw δεν προβληματίζει τον οδηγό, κρατάει καλά, είναι προβλέψιμο και εύχρηστο, αλλά –φυσιολογικά- όταν οι ρυθμοί ανεβαίνουν έχει μια ασάφεια στο πίσω μέρος, του οποίου η μεγαλύτερη αδράνεια σε συνδυασμό με την πιο ψηλή ανάρτηση δημιουργεί πιο εύκολα τάσεις υπερστροφής, αλλά και αποσταθεροποίησης στις απότομες αλλαγές πορείας.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, σύμμαχος του οδηγού έρχεται το σαφές και σχετικό γρήγορο τιμόνι, αλλά και τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης που θα επέμβουν όταν οι γωνίες μεγαλώσουν. Επίσης οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μεγαλύτερες, χωρίς να τρομάζουν οδηγό ή επιβάτες, αλλά οπωσδήποτε οριοθετούν χαμηλότερα τον πολύ σβέλτο ρυθμό που είναι σε θέση να δώσει ο κινητήρας.
Ο τελευταίος, ελαστικός, εύστροφος και δυνατός, είναι η ζωντανή απόδειξη του ότι οι θερμικοί κινητήρες έχουν πολύ δρόμο ακόμα στο μέλλον, ενώ όσον αφορά την «τσιμπημένη» κατανάλωση, αυτή είναι –ως ένα σημείο- και στο χέρι του οδηγού, που μπορεί να την περιορίσει εκεί γύρω στα 7 – 8 λίτρα, αλλά εύκολα μπορεί να την εκτοξεύσει και πάνω από τα 10.
Η καλή ηχομόνωση, σε συνδυασμό με την ενδοτική ανάρτηση και το ψηλό προφίλ των ελαστικών, δίνουν πολύ καλή ποιότητα κύλισης με χαμηλά επίπεδα θορύβου που δεν αυξάνει ενοχλητικά ούτε σε κακοτράχαλες διαδρομές. Επιπλέον, φώτα και φρένα βαθμολογούνται με άριστα, όπως επίσης και η αίσθηση του γεροδεμένου αμαξώματος που δείχνει ακαταπόνητο στον χρόνο.
Διά ταύτα
Το Focus Active Wagon δεν είναι ένα Focus χάτσμπακ, αλλά ένα οικογενειακό όχημα που τελικά απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό. Δίνει προτεραιότητα στους χώρους, την άνεση, την δυνατότητα να ξεφύγει από το στενό πλαίσιο των ασφαλτόδρομων και στον πλούσιο εξοπλισμό, εξυπηρετώντας όσους το επιλέξουν σε περισσότερες δραστηριότητες από αυτές που μπορεί να ανταπεξέλθει ένα μικρομεσαίο γιωταχί.
Με εξαιρετικό κινητήρα, σβελτάδα, ποιότητα και πολλά αξεσουάρ, είναι πιο πλήρης αγορά από το «απλό» Focus που λατρεύουν όσοι το οδηγούν και πλησιάζει πολύ περισσότερο τον ορισμό του μοναδικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας. Αν σε αυτά προσθέσουμε την λίγο πάνω από τα 21.000 ευρώ τιμή και την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση, έχουμε να κάνουμε με μια αγορά που πολύ πιθανόν να αποσπάσει την προσοχή πολλών από τα μοδάτα SUV.
Υπέρ
- Χώροι επιβατών – αποσκευών
- Κινητήρας
- Τιμόνι – θέση οδήγησης
- Φρένα – Φώτα
- Πρακτικότητα
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα υλικών – κατασκευής
- 5 χρόνια εγγύηση
Κατά
- Οδική συμπεριφορά στην σβέλτη οδήγηση
- Κατανάλωση
- Μη πρακτικές θήκες στις πόρτες
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό,Crossover
Διαστάσεις: 4.667 Χ 1.825 Χ 1.499 χλστ
Μεταξόνιο: 2.700 χλστ
Χώρος αποσκευών: 575 / 1620 λίτρα
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 52 λίτρα
Βάρος: 1409 κιλά
Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, βενζίνης, με τούρμπο και 1.499 κ.εκ.
Ισχύς: 150 ίπποι / 6.000 σαλ
Ροπή (Nm @ σαλ): 240 / 1.600
Μετάδοση: Στους Εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο, 6 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
Τροχοί: 215/55/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,6 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,3΄΄
Τελική ταχύτητα: 204 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,4 λτ/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 114 γρ/χλμ.
Νίκος Τσάδαρης