Μπελάδες για την πλατφόρμα του Netflix με αφορμή την πιο επιτυχημένη σειρά της τελευταίας τριετίας που μετέδωσε το συνδρομητικό δίκτυο. Μια γεωργιανή τέως πρωταθλήτρια στο σκάκι, η 80χρονη Νόνα Γκαπριντασβίλι, έκανε μήνυση στο Netflix και ζητά αποζημίωση πέντε εκατομμυρίων δολαρίων για μια συγκεκριμένη ατάκα στη σειρά «The Queen’s Gambit» που ανέφερε το όνομά της υποστηρίζοντας ότι εκείνη «ποτέ δεν είχε παίξει κόντρα σε άνδρες», έναν ισχυρισμό που χαρακτηρίζει «άκρως σεξιστικό και υποτιμητικό».

Στόχος της μήνυσης που κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη σε δικαστήριο στο Λος Άντζελες, είναι «να αποκαταστήσει την αλήθεια» όσον αφορά στο πρόσωπο της γηραιάς σκακίστριας, πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται η (φανταστική όπως θα περίμενε κανείς) εξιστόρηση για την ηρωίδα του «The Queen’s Gambit», την Μπεθ Χάρμον, η οποία ταξιδεύει στη Μόσχα για μια σειρά αγώνων σκακιού κόντρα σε Σοβιετικούς πρωταθλητές.

Όσον αφορά στην επίμαχη ατάκα που ξεσήκωσε όλη αυτήν την πολεμική, στο φινάλε της σειράς, ένας χαρακτήρας λέει: «Η Μπεθ Χάρμον δεν είναι καν σημαντική παίκτρια με βάση τα δικά τους στάνταρντ. Το μόνο ασυνήθιστο για αυτή, πραγματικά, είναι το φύλο της. Και ακόμη κι αυτό δεν είναι πρωτόγνωρο στη Ρωσία. Υπάρχει η Νόνα Γκαπριντασβίλι, αλλά είναι η παγκόσμια πρωταθλήτρια γυναικών και δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ άνδρες».

Το θέμα, ωστόσο, είναι ότι η Γκαπριντασβίλι, που σήμερα ζει στην Τιφλίδα, έπαιξε πολλούς αγώνες κόντρα σε άνδρες. Σύμφωνα με τη μήνυση, αντιμετώπισε 59 άνδρες, συμπεριλαμβανομένων 28 σε ταυτόχρονες παρτίδες, όπως και δέκα γκρανμαίτρ (grandmasters) μέχρι το 1968, χρονολογία στην οποία εκτυλίσσεται η σειρά.

«Προσπάθησαν να δημιουργήσουν αυτόν τον φανταστικό χαρακτήρα, που ανοίγει τον δρόμο για άλλες γυναίκες, όταν στην πραγματικότητα εγώ είχα ήδη ανοίξει τον δρόμο και ενέπνευσα γενιές. Αυτή είναι η ειρωνεία», δήλωσε η Γκαπριντασβίλι στους New York Times.

Τώρα, διεκδικεί την συγκεκριμένη αποζημίωση για αυτό που περιγράφει ως «ένα τραγικό ψεύδος, που υπονομεύει και υποτιμά τα σκακιστικά επιτεύγματά της» με την μήνυση να σημειώνει επίσης ότι η σειρά την παρουσιάζει ως «Ρωσίδα», ενώ είναι Γεωργιανή.

«Διαγράφηκε όλη μου η ζωή, σαν να μην ήταν σημαντική», πρόσθεσε η 80χρονη Γεωργιανή, που τόνισε ότι άρχισε να παίζει σκάκι στην εφηβεία της και κέρδισε τον πρώτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους της σε ηλικία 21 ετών. Κέρδισε το σχεδόν καθολικά ανδρικό τουρνουά Hastings Challengers το 1963-64 και ήταν η πρώτη γυναίκα στην οποία απονεμήθηκε ο τίτλος του διεθνούς γκρανμαίτρ από την Διεθνή Σκακιστική Ομοσπονδία (FIDE), το 1978.

Το Netflix σε ανακοίνωση που δημοσίευσε η εφημερίδα ανέφερε ότι έχει «μόνο τον μέγιστο σεβασμό για την κ. Γαπριντασβίλι και τη λαμπρή καριέρα της», αλλά συμπλήρωσε ότι αυτή η αξίωση «δεν έχει καμία αξία» και προανήγγειλε «σθεναρή» υπεράσπιση στην υπόθεση.

Η σειρά-φαινόμενο

Η σειρά του Netflix αποτελεί τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του Γουόλτερ Τέβις. Υπήρξε μεγάλη επιτυχία, με πάνω από 62 εκατομμύρια νοικοκυριά να συντονίζονται μέσα σε ένα μήνα από την κυκλοφορία του, σύμφωνα με το Netflix. H πλατφόρμα ανέφερε ότι πρόκειται για την πιο επιτυχημένη μίνι σειρά του.

Το βιβλίο «The Queen’s Gambit» ή αλλιώς «Το Γκαμπί της Βασίλισσας», εκδόθηκε το 1983, ένα χρόνο προτού ο Τέβις εγκαταλείψει τα εγκόσμια το 1984. Ο Αμερικανός συγγραφέας έγραψε επίσης τις νουβέλες (που μετέπειτα έγιναν και ταινίες) «The Hustler» (1961), «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη» (1976) και το «Χρώμα του χρήματος», (1986) στην οποία πρωταγωνίστησαν ο Πολ Νιούμαν με τον Τομ Κρουζ.

Το «The Queen’s Gambit» επικεντρώνεται στην ζωή ενός κοριτσιού-θαύμα κατά την διάρκεια των δεκαετιών του ’50 και ’60, της οκτάχρονης Μπεθ Χάρμον, η οποία ύστερα από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα, χάνει αμφότερους τους γονείς της και μένει ορφανή.

Στη συνέχεια, μεταφέρεται σε ένα ορφανοτροφείο θηλέων, στο οποίο όπως φαίνεται δυσκολεύεται να προσαρμοστεί και να βρει ενδιαφέροντα, τα οποία της ταιριάζουν. Εκεί, μαθαίνει να παίζει σκάκι και πολύ γρήγορα αρχίζει και μαθαίνει τα μυστικά του παιχνιδιού, διαβάζοντας βιβλία σχετικά με το σκάκι και μελετώντας στρατηγικές μεγάλων παιχτών.

Πολύ σύντομα ανακαλύπτει πως υπάρχουν τουρνουά, στα οποία παίκτες κερδίζουν χρηματικά έπαθλα και αναγνωρισιμότητα, κάτι το οποίο φαίνεται πως της κινεί το ενδιαφέρον και ο κεντρικός στόχος της ζωής της πλέον είναι να γίνει η καλύτερη παίκτρια στον κόσμο, δηλαδή μια grandmaster.

Έτσι, τα επεισόδια, ακολουθούν την πορεία της Beth σε διάφορα τουρνουά στην προσπάθεια της να γίνει η κυρίαρχος του παιχνιδιού σε ένα παιχνίδι στο οποίο όπως φαίνεται μέσα από την σειρά ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με τους άντρες. Έτσι μέσα από την σειρά βλέπουμε την Μπεθ να προσπαθεί να αποδείξει την αξία της και παράλληλα βλέπουμε και το πως αντιμετωπίζεται από τον ανδροκρατούμενο χώρο του σκακιού.