Λίγες ώρες αφότου ένα φορτηγό πλοίο προσέκρουσε στη γέφυρα Francis Scott Key, το σημείο-ορόσημο στη Βαλτιμόρη, με αποτέλεσμα άνθρωποι και οχήματα να βρεθούν στα νερά του ποταμού Πατάπσκο, παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με το πώς και γιατί συνέβη.

Ξαφνικά, ένα μεγάλο τμήμα της γέφυρας χάθηκε σαν χάρτινος πύργος – καθώς δεκάδες ατσάλινες δοκοί της κατέρρευσαν στο νερό ύστερα από την πρόσκρουση του πλοίου. Δύο άνθρωποι έχουν ανασυρθεί ζωντανοί από τα νερά του ποταμού, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας της πόλης του Μέριλαντ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Εμπειρογνώμονες της ναυτιλίας και πολιτικοί μηχανικοί εξηγούν στο Sky News τους πιθανούς λόγους.

Η καθηγήτρια, Έλεν Σάμπσον, εμπειρογνώμονας του Διεθνούς Κέντρου Ερευνών για τους Ναυτικούς στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, λέει ότι το δυστύχημα μπορεί να προκλήθηκε από ανθρώπινο λάθος.

Όπως δήλωσε στο Sky News: «Υπήρξε κάποιου είδους ασυνεννοησία μεταξύ του καπετάνιου και του πληρώματος; Ή μήπως υπήρξε λάθος του καπετάνιου;». Επίσης, η ώρα που συνέβη η πρόσκρουση -γύρω στη 1.30 π.μ. τοπική ώρα- δημιουργεί ανησυχίες σχετικά με την κούραση, όπως πρόσθεσε η ίδια.

Μηχανικό πρόβλημα;

Ένας ακόμη ειδικός σε θέματα ναυτικής ασφάλειας λέει ότι η «πιθανότερη» αιτία του δυστυχήματος ήταν μια βλάβη στα μηχανήματα του πλοίου.

Ο Ντέιβιντ ΜακΦάρλαν, διευθυντής της Maritime Risk and Safety Consultants, δήλωσε στο Sky News: «Το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι: Υπήρξε ξαφνική βλάβη στις μηχανές του πλοίου ή στον μηχανισμό διεύθυνσης».

Ο κ. ΜακΦάρλαν είπε ότι ένα ανθρώπινο λάθος ήταν λιγότερο πιθανό λόγω του αριθμού των ανθρώπων που θα είχαν υπηρεσία.

Από την πλευρά του, ο μηχανικός, Τζούλιαν Κάρτερ, εξήγησε στο Sky News ότι γέφυρες σαν αυτή στη Βαλτιμόρη είναι «πολύ αδύναμες σε κάποια σημεία». Όπως είπε, η «καταστροφική κατάρρευση» μεγάλου μέρους της οφείλεται στο ότι όλα είναι «αλληλένδετα» κατά μήκος της κατασκευής.

Άλλες μεγάλες γέφυρες μπορεί να έχουν κεντρικά σημεία, όπου υπάρχει αποσύνδεση από τα υπόλοιπα τμήματα. Όμως, σε αυτή την περίπτωση η διασυνδεδεμένη φύση της γέφυρας σημαίνει πως «όταν αφαιρέσεις ένα μέρος της, όλο το σύστημα καταρρέει».

Ο πολιτικός μηχανικός εξηγεί ότι η «ελαφριά κατασκευή» πιθανότατα δοκιμάστηκε κάποια στιγμή για το ενδεχόμενο σύγκρουσης με πλοίο και μπορεί να πέρασε το τεστ την εποχή εκείνη. Όμως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πλέον «διπλάσια έκταση».

Ο ίδιος εκτιμά ότι πολλά λιμάνια και προβλήτες γεφυρών θα πρέπει να επαναξιολογηθούν για παρόμοιες καταστάσεις.

Υπήρχε κάποιο σχεδιαστικό ελάττωμα στη γέφυρα;

Η γέφυρα Francis Scott Key λειτούργησε το 1977 και πήρε το όνομά της από τον ποιητή που έγραψε τους στίχους του Star Spangled Banner, του αμερικανικού εθνικού ύμνου.

Η γέφυρα μήκους 2,6 χιλιομέτρων διαθέτει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και περνά πάνω από τον ποταμό Πατάπσκο, στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βαλτιμόρης.

Αποτελεί τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ι-95, του βασικού αυτοκινητόδρομου που διατρέχει την ανατολική ακτή των ΗΠΑ από τον βορρά ως τον νότο.