Είναι κοινό μυστικό ότι η Google κυριαρχεί στην αγορά των μηχανών αναζήτησης εδώ και αρκετά χρόνια. Ωστόσο, ένας νέος παίκτης έκανε την εμφάνισή του, κερδίζοντας σημαντική προσοχή και υποστήριξη από κορυφαίους παίκτες της αγοράς, όπως ο δισεκατομμυριούχος Τζεφ Μπέζος.

Η Perplexity, μια μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιεί Τεχνητή Νοημοσύνη, παρουσιάζεται ως βασικός αντίπαλος της Google, υποσχόμενη πιο ακριβή και εξατομικευμένα αποτελέσματα αναζήτησης. Με την καινοτόμο χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, η Perplexity στοχεύει να βελτιώσει την εμπειρία αναζήτησης κατανοώντας την πρόθεση του χρήστη και παρέχοντας σχετικά αποτελέσματα.

Η startup ιδρύθηκε από τον Aravind Srinivas τον Αύγουστο του 2022, μαζί με τους Johnny Ho, Denis Yarats και Andy Konwinski. Ο Srinivas είχε αποφοιτήσει από το Ινδικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Μαντράς (IIT Madras) το 2017, αποκτώντας διπλό πτυχίο (B.Tech και M.Tech) στην ηλεκτρολογία. Στη συνέχεια, ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στην επιστήμη των υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια το 2021.

Όσον αφορά την καριέρα του, είχε εργαστεί αρχικά ως ασκούμενος στις OpenAI, DeepMind και Google, πριν επιστρέψει για να αναλάβει τον ρόλο του ερευνητή στην εταιρεία AI του Sam Altman από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως τον Αύγουστο του 2022. Στη συνέχεια, εγκατέλειψε την OpenAI για να ξεκινήσει τη δική του startup AI, την Perplexity, η οποία εδρεύει στην Καλιφόρνια, και κάνει ήδη θραύση στη βιομηχανία της τεχνητής νοημοσύνης.

Aravind Srinivas

Νωρίτερα φέτος, η νεοσύστατη επιχείρηση τεχνητής νοημοσύνης κατάφερε να συγκεντρώσει σχεδόν 74 εκατ. δολάρια σε έναν γύρο χρηματοδότησης, στον οποίο συμμετείχαν ο Τζεφ Μπέζος αλλά και κορυφαίες εταιρείες, όπως οι Nvidia και Shopify.

Το προϊόν της Perplexity, το οποίο αποκαλεί «μηχανή απαντήσεων», χρησιμοποιείται από δεκάδες εκατομμύρια άτομα μηνιαίως. Μόνο τον Οκτώβριο του 2023 προσέλκυσε 40,35 εκατομμύρια επισκέψεις.

Μια νέα εποχή στις μηχανές αναζήτησης

Η έλευση της τεχνητής νοημοσύνης έχει εγκαινιάσει μια νέα εποχή στις διαδικτυακές αναζητήσεις. Οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης συχνά δυσκολεύονται να κατανοήσουν το πλαίσιο και την πρόθεση των ερωτημάτων των χρηστών, με αποτέλεσμα λιγότερο ακριβή αποτελέσματα. Ωστόσο, οι μηχανές αναζήτησης με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, όπως η Perplexity, έχουν σχεδιαστεί για να κατανοούν την πρόθεση των χρηστών και να παρέχουν ακριβή και εξατομικευμένα αποτελέσματα. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση της επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (NLP). Χάρη στην «Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας», μια μηχανή μπορεί να «καταλάβει» το περιεχόμενο των εγγράφων, συμπεριλαμβανομένων των αποχρώσεων του πλαισίου της φυσικής γλώσσας σε αυτά.

Η Perplexity διαφοροποιείται από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, καθώς αξιοποιεί προηγμένες τεχνολογίες για να παρέχει πιο ακριβή αποτελέσματα αναζήτησης. Ωστόσο, ενώ υπερέχει στις πολύπλοκες αναζητήσεις, μπορεί να είναι λιγότερο αποτελεσματική για βασικές, απλές αναζητήσεις.

Επιπλέον, η Perplexity προσφέρει μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία αναζήτησης. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης χαρακτηριστικών πρόβλεψης και εξατομίκευσης, τα οποία προσαρμόζουν τα αποτελέσματα με βάση την προηγούμενη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις του χρήστη. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, οι οποίες συχνά παρέχουν γενικά αποτελέσματα αναζήτησης.

H Perplexity AI ξεκίνησε από μια ομάδα προγραμματιστών και μηχανικών από τις OpenAI, Meta, Quora και Databrick.

Το μέλλον των μηχανών αναζήτησης

Η εμφάνιση εταιρειών που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη, όπως η Perplexity, έχει προκαλέσει συζητήσεις σχετικά με το μέλλον των μηχανών αναζήτησης. Καθώς αυτές οι πλατφόρμες συνεχίζουν να εξελίσσονται, είναι πιθανό να ενσωματωθούν και σε άλλες υπηρεσίες, προσφέροντας μια απρόσκοπτη και αποτελεσματική εμπειρία αναζήτησης για τους χρήστες. Αυτό θα μπορούσε να έχει σημαντικές οικονομικές και όχι μόνο συνέπειες για τις επιχειρήσεις, καθώς θα μπορούσε ενδεχομένως να διαταράξει την τρέχουσα δυναμική της αγοράς.

Δεοντολογικές εκτιμήσεις και συνέπειες

Ενώ οι μηχανές αναζήτησης που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες, εγείρουν επίσης αρκετές ηθικές σκέψεις. Για παράδειγμα, με την άνοδο του περιεχομένου που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το ενδεχόμενο παραπληροφόρησης και χειραγώγησης.

Παρά τις προκλήσεις αυτές, οι μηχανές αναζήτησης με τεχνητή νοημοσύνη προσφέρουν πολλά υποσχόμενες δυνατότητες για το μέλλον της διαδικτυακής αναζήτησης, αφού μπορούν να κατανοούν τις προθέσεις των χρηστών και να παρέχουν εξατομικευμένα αποτελέσματα.

«Θέλω το Perplexity να είναι σαν μια τοστιέρα στο σπίτι σας, την οποία απλώς χρησιμοποιείτε και δεν σας ενδιαφέρει καν γιατί υπάρχει, αλλά απλώς τη χρησιμοποιείτε», τόνισε σε συνέντευξή του στο decrypt ο Ινδός CEO, σημειώνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν πρέπει να είναι σαν τη Samantha από την ταινία «Her» του 2013. Αντ’ αυτού, είπε ο Srinivas, «η τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να μην κρίνει και να είναι πάντα έτοιμη να ανταποκριθεί και να βοηθήσει να μειωθεί το εμπόδιο στην εκμάθηση νέων θεμάτων».