Η χρήση του κράνους από οδηγούς μοτοσυκλετών μπορεί να προβάλλεται συχνά ως «σωτήρια για τη ζωή», ωστόσο δεν είναι παντού υποχρεωτική.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ΗΠΑ, όπου η υποχρεωτική χρήση κράνους ποικίλει ανάλογα την Πολιτεία και την ηλικία του αναβάτη. Συνολικά, 21 Πολιτείες και η Ουάσινγκτον έχουν νομοθεσία που προβλέπει την υποχρέωση είτε των παιδιών, είτε των ενηλίκων να φορούν κράνος. Οι υπόλοιπες Πολιτείες δεν έχουν νόμους με καθολική ισχύ για όλη την έκταση της Πολιτείας, ενώ σε 13 από αυτές δεν υπάρχει καμία νομική υποχρέωση.

Όπως είναι φυσικό, το σκηνικό που διαμορφώνεται στις ΗΠΑ, έχει δημιουργήσει δύο αντιμαχόμενα μέτωπα που ερίζουν για το θέμα. Στα επιχειρήματα των υπέρμαχων της υποχρεωτικής χρήσης του κράνους, περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων το κόστος που έχουν για την εθνική οικονομία τα δυστυχήματα. Όπως υποστηρίζουν, ένα ποσοστό αυτών, θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν ο οδηγός μοτοσυκλέτας είχε απλά προνοήσει να φορά το σωτήριο κράνος.

Το 2010 στις ΗΠΑ 82.000 μοτοσυκλετιστές τραυματίστηκαν σε ατυχήματα και 4.502 έχασαν τη ζωή τους. Η κυβερνητική υπηρεσία του Κογκρέσου «GAO», υπολόγισε ότι το άμεσο κόστος των ατυχημάτων αυτών ήταν τουλάχιστον 16 δισ. δολάρια! Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση, ένα μέσο θανατηφόρο ατύχημα κοστίζει στην οικονομία 1,2 εκατ. δολάρια, ενώ το κόστος ενός μη θανατηφόρου ποικίλει από 2.500 μέχρι 1,4 εκατ. δολάρια.

Στα συμπεράσματα που καταλήγει η έκθεση της GAO υπογραμμίζεται ότι το μόνο αποτελεσματικό μέσο αντιμετώπισης είναι η υποχρεωτική χρήση κράνους. Με βάση τις έρευνες που επικαλείται ο οργανισμός, η χρήση του κράνους θα μείωνε τα θανατηφόρα ατυχήματα σε ποσοστό της τάξης του 39%.

Επιπλέον, η έκθεση συμπεριλαμβάνει τις διαπιστώσεις της Διεύθυνσης Ασφαλούς Κυκλοφορίας στους Εθνικούς Δρόμους (NHTSA), σύμφωνα με την οποία τα κράνη απέτρεψαν 1.550 θανάτους το 2010. Όπως υπολογίζεται, στα περιστατικά αυτά εξοικονομήθηκαν 3 δισ. δολάρια!

Τα παραπάνω πορίσματα, έρχονται σε ευθεία αντίθεση με δηλώσεις της Ένωσης Αναβατών Μοτοσυκλετών, που ισχυρίζονται ότι «η επιβολή νόμου για χρήση κράνους δεν θα μειώσει τα θανατηφόρα ατυχήματα». Η Ένωση ανήκει στους πολέμιους της επιβολής σχετικής νομοθεσίας, ενώ υποστηρίζει ότι στόχο έχει την προώθηση της εκπαίδευσης στη χρήση μοτοσυκλέτας. Αξιοσημείωτο είναι ότι η μη-κυβερνητική οργάνωση δημιουργήθηκε και χρηματοδοτείται από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μοτοσυκλετών.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που κατηγορούν για την μη υιοθέτηση σχετικής νομοθεσίας το λόμπι οργανώσεων που περιλαμβάνει και την παραπάνω Ένωση. Έτσι, η έκθεση της GAO, ήταν κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη από τους υπέρμαχους υιοθέτησης της ανάλογης νομοθεσίας.