Πώς γίνεται ένας φιλήσυχος, ήρεμος και εσωστρεφής άνθρωπος να μετατραπεί σε τέρας και να γίνει ο υπαίτιος για τη μαζικότερη δολοφονία στην Ελλάδα; Πώς το φως που κυριαρχεί στη ζωή του καταλαμβάνεται από το σκοτάδι; Η νέα σειρά μυθοπλασίας της Cosmote Tv «17 Κλωστές» είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Δημάκη και σε πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στα Κύθηρα από το 1906 ως το 1909 και περιγράφει ακριβώς αυτό…

Η σκηνοθεσία της νέας σειράς «17 Κλωστές» φέρει την σκηνοθετική σφραγίδα του Σωτήρη Τσαφούλια και το σενάριο έχει τις υπογραφές της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και της Κάτιας Κισσονέργη.

Λίγο πριν την πρεμιέρα της νέας σειράς η οποία έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου, το Newsbeast βρέθηκε στα γραφεία της Cosmote TV όπου προβλήθηκαν τα δύο πρώτα επεισόδια της σειράς ενώ στην συνέχεια ακολούθησε συζήτηση με τους συντελεστές οι οποίοι και απάντησαν σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

17 Κλωστές: Η υπόθεση

Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, είναι ο Αντώνης, ένας φιλήσυχος τσαγκάρης ο οποίος διέπραξε τη μαζικότερη δολοφονία εν καιρώ ειρήνης στην Ελλάδα

Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, είναι ο Αντώνης, ένας φιλήσυχος τσαγκάρης. Ένας νέος άνδρας που όλοι αγαπάνε, μέχρι που τον συκοφαντούν αναίτια. Η κατακραυγή της τοπικής κοινωνίας τον αναγκάζει να φύγει. Κάνει μια νέα αρχή στον Πειραιά. Ξανά, όμως, η προσπάθειά του να ξεφύγει πέφτει στο κενό. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και στη μεγάλη πόλη, γεμίζοντας τον Αντώνη πίκρα και οργή. Τώρα, του μένει μόνο ένας δρόμος: Η εκδίκηση.

Τι σημαίνει ο τίτλος

Ο «Καστελάνης» όπως είναι το προσωνύμιο που είχαν αποδώσει στην οικογένεια του Αντώνη οι κάτοικοι του χωριού ευθύνεται για την μαζικότερη δολοφονία στην ιστορία της Ελλάδας εν καιρώ ειρήνης και είναι ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου «17 Κλωστές». Γιατί όμως το βιβλίο πήρε αυτόν τον τίτλο; Τι σημαίνει;

Η απάντηση ήρθε από την κ. Κάτια Κισσονέργη η οποία και εξήγησε πως το 17 σηματοδοτεί τον αριθμό των θυμάτων. Ο Αντώνης σκότωσε 15 ανθρώπους μέσα στην εκκλησία, έναν στην φυλακή του Μπουρτζίου όπου οδηγήθηκε στην συνέχεια ενώ το 17ο θύμα της ιστορίας είναι ο ίδιος.

Τα Κύθηρα «σημάδεψαν» τον Σωτήρη Τσαφούλια

Μετά το τέλος της προβολής των δύο πρώτων επεισοδίων, οι συντελεστές της σειράς καλωσόρισαν τους δημοσιογράφους ενώ ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας πήρε αρχικά τον λόγο ώστε να εξηγήσει τι σημαίνει η σειρά «17 Κλωστές» για εκείνον και ειδικά τα Κύθηρα στα οποία διαδραματίζεται η ιστορία.

«Η προ γιαγιά μου προς το τέλος της ζωής της είχε χάσει τη μνήμη της, δεν μας αναγνώριζε, δεν είχε επαφή με το περιβάλλον αλλά μπορούσε να σου πει με λεπτομέρειες, ημερομηνίες και ώρες, ό,τι συνέβη στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Είναι από αυτά που της είχαν μείνει. Πιστεύω πως αν φτάσω σε αντίστοιχη κατάσταση θα θυμάμαι τα Κύθηρα. Όλο αυτό που ζήσαμε εκεί. Θεωρώ ότι απ’ ότι έχω κάνει μέχρι στιγμής, ήταν η καλύτερη εμπειρία μου κινηματογραφικά» είπε χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης ενώ παραδέχθηκε πως από την εμπειρία του στα Κύθηρα έγινε… φαν των σειρών εποχής αν και μέχρι τότε τις βαριόταν.

Η συζήτηση Πάνου Βλάχου – Σωτήρη Τσαφούλια πριν τα γυρίσματα

Σκηνή από τα γυρίσματα της σειράς «17 Κλωστές»

Όταν ο Σωτήρης Τσαφούλιας πήρε στα χέρια του το σενάριο της σειράς ήταν σίγουρος πως θέλει για πρωταγωνιστή τον Πάνο Βλάχο. Οι δυο τους είχαν γνωριστεί το 2017 στο Λος Άντζελες αλλά δεν τους είχε δοθεί η ευκαιρία να συνεργαστούν μέχρι τότε.

«Μόλις πήρα το σενάριο, τον πήρα τηλέφωνο και ήταν σα να προετοιμαζόμασταν και οι δυο μέσα από τις επιλογές μας, μέσα από τη μέχρι τώρα πορεία μας για να συναντηθούμε σε αυτήν την σειρά με αυτά τα δεδομένα» τόνισε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Από την πλευρά του, ο πρωταγωνιστής Πάνος Βλάχος σημείωσε πως για τον ρόλο του προετοιμάστηκε υπό τις οδηγίες του Σωτήρη Τσαφούλια και προσπάθησαν να επικοινωνήσουν το θέμα ιδεολογικά αλλά και μέσα από το πρίσμα του καλλιτέχνη που κουβαλάει μέσα του ο ηθοποιός.

«Με πονάει η αδικία του κόσμου και με ενδιαφέρει η κοινή γνώμη σαν άνθρωπο και επειδή και εκείνον αυτά τα θέματα τον αφορούν, κάναμε συζήτηση με κοινωνικές απόψεις και αυτό κάπως αποτυπώθηκε σε μένα και στο πώς μιλάγαμε» είπε χαρακτηριστικά ο Πάνος Βλάχος.

Ο Πάνος Βλάχος έχασε 10 κιλά μυϊκής μάζας, έμαθε λύρα και ιππασία

Ο Πάνος Βλάχος για τις ανάγκες του ρόλου του έμαθε ιππασία, λύρα αλλά και ορολογίες των τσαγκάρηδων

Η προετοιμασία του Πάνου Βλάχου προκειμένου να ενσαρκώσει τον Καστελάνη ξεκίνησε μήνες πριν ακουστεί ο ήχος της πρώτης κλακέτας στο σετ των γυρισμάτων. Ο ηθοποιός, για τις ανάγκες του ρόλου του, έχασε σχεδόν 10 κιλά μυϊκής μάζας (ειδικά για τις σκηνές των φυλακών) ενώ έμαθε ιππασία και λύρα αφού στην σειρά είναι δεινός λυράρης και όλα τα παιξίματα είναι αληθινά. Μάλιστα, για αρκετό διάστημα επισκεπτόταν και ένα τσαγκαράδικο ώστε να μάθει την ορολογία της συγκεκριμένης τέχνης.

«Δουλέψαμε όπως ονειρευόμασταν να κάνουμε όλες μας τις δουλειές» είπε χαρακτηριστικά ο Σωτήρης Τσαφούλιας

«Η ιστορία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ»

Την άποψη πως η ιστορία του Καστελάνη, αν και συνέβη πριν από 116 χρόνια είναι πιο επίκαιρη από ποτέ εξέφρασε ο Σωτήρης Τσαφούλιας και εξήγησε το σκεπτικό του.

«Είναι μια ιστορία που συνέβη πριν από 116 χρόνια και για μένα, σε επίπεδο κοινωνικό παραμένει πιο επίκαιρη από ποτέ. Αυτό που εγώ πήρα από αυτήν την σειρά και ήθελα να μεταφέρω είναι πως εμείς οι άνθρωποι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα και όταν αυτά απασφαλίσουν και μας χτυπήσουν κάποια στιγμή, αναρωτιόμαστε πού φταίξαμε και τι κάναμε εμείς οι καημένοι για να αξίζουμε να μας κάνει αυτό το πράγμα αυτό το τέρας. Το βλέπουμε να γίνεται πάντα. Κάτι τέτοιο λέει η ιστορία. Πώς ένας άνθρωπος με πάρα πολύ καλή πρόθεση ή από την ανασφάλεια του καθενός, συγκλίνουν οι ενέργειες στο να γίνει κάτι κακό. Το πρόβλημα είναι πώς στέκονται οι άνθρωποι αφού γίνει το κακό. Αυτός για μένα ήταν ο πυρήνας που ήθελα να μοιραστώ στην ιστορία με τον κόσμο, που είναι ελληνική, που είναι αληθινή και που τη βλέπουμε να επαναλαμβάνεται με άλλα ρούχα, με άλλα gadgets και με άλλα αξεσουάρ τριγύρω μας» ανέφερε ο σκηνοθέτης.

«Δεν δικαιώνουμε τον Καστελάνη»

Από το φως στα σκοτάδια του «βούτηξε» ο Καστελάνης και βρέθηκε στη φυλακή του Μπουρτζίου

«Η προσπάθειά μας δεν ήταν να δικαιώσουμε αυτόν τον άνθρωπο, τον Καστελάνη, που πιέστηκε τόσο από το bullying και την κακή μεταχείριση του κόσμου και έφτασε σε αυτό το σημείο. Αυτός ο άνθρωπος καταρχάς και σαν ιδιοσυγκρασία ήταν φοβερά εσωστρεφής. Αυτό προσπαθήσαμε να περάσουμε γράφοντας το σενάριο. Ότι αυτός ο άνθρωπος είχε και μια προδιάθεση για να εκραγεί και να φτάσει σε αυτό το σημείο. Μπορεί να τον καταλάβεις αλλά δεν τον δικαιώνεις» τόνισε η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου.

Από την πλευρά του, ο Σωτήρης Τσαφούλιας τόνισε πως: «Όλη την σεκάνς της σφαγής τη δείξαμε όσο πιο ωμά μπορούσαμε ακριβώς για να φανεί η κτηνωδία της πράξης και να μην πάρει η σειρά ούτε το ένα μέρος ούτε το άλλο. Δεν είναι μια σειρά για τον Καστελάνη, είναι γι’ αυτούς που τον δημιουργούν».

«Τον τρέλαναν τον άνθρωπο»

Δυσπιστία αντιμετώπιζαν οι συντελεστές της σειράς «17 Κλωστές» τον πρώτο καιρό που βρισκόντουσαν στα γυρίσματα και οι κάτοικοι ρωτούσαν «ήρθατε τώρα να μας κάνετε να φανούμε κακοί;». Όμως, όπως περιέγραψε ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας, όσο προχωρούσαν τα γυρίσματα «τα στόματα ανοίγανε και η γενική ατάκα που υπήρχε στο νησί για τον Καστελάνη ήταν “τον τρελάνανε τον άνθρωπο”».

Ποιοι ήταν όμως οι παράγοντες που οδήγησαν τον Καστελάνη να κάνει… βουτιά στα σκοτάδια του;
«Σε αυτό διαφωνούμε μέχρι σήμερα με την Μιρέλλα. Εγώ δεν πιστεύω ότι είχε προδιάθεση. Υπήρχαν κι άλλοι παράγοντες. Αφενός το χασίσι και αφετέρου όταν επέστρεψε στα Κύθηρα έπιασε δουλειά στην επεξεργασία του λιναριού το οποίο είναι οπιώδες και κατεργάζεται με το στόμα, οπότε σε συνδυασμό με το ότι ήταν υπό την επήρεια του χασισιού, του λιναριού και έβλεπε τη μητέρα του να σαπίζει μέσα στο σπίτι, και προδιάθεση να μην είχε θα αποκτούσε» ανέφερε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

«Τα πρώτα θύματα της πατριαρχίας ήταν οι άνδρες»

Στις αρχές του 1900, οι άνδρες είχαν το πρώτο ρόλο στην κοινωνία και οι γυναίκες ακολουθούσαν. «Με τον Θοδωρή Κατσαφάδο μας γεννήθηκε μια σκέψη μέσα στο γύρισμα. Λέγαμε πως τα πρώτα θύματα αυτού που λέμε πατριαρχία, ήταν οι ίδιοι οι άνδρες. Δηλαδή, το ότι εμένα ο πατέρας μου δεν είδε ποτέ την πάνα μου γιατί δεν με άλλαζε, πράγμα που εγώ έκανα κατά κόρον με τις κόρες μου, πιστεύω ότι είναι κάτι που έχασε εκείνος. Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου κερδισμένο. Πιστεύω ότι πολλοί άνδρες με αυτό το μοντέλο της πατριαρχίας υπέφεραν γιατί δεν μπορούσαν να συμπεριφερθούν όπως ήθελαν, να κλάψουν, να αγκαλιάσουν» είπε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Ο Θοδωρής Κατσαφάδος αυτοπροτάθηκε

«Συμπαντική» χαρακτήρισε ο Σωτήρης Τσαφούλιας τη συνεργασία με τον ηθοποιό Θοδωρή Κατσαφάδο, ο οποίος εξομολογήθηκε πως… αυτοπροτάθηκε για τη σειρά «17 κλωστές». Πώς προέκυψε όμως η συνεργασία τους;

Όλα συνέβησαν εξαιτίας ενός τηλεφωνήματος το οποίο απάντησε στο παρά πέντε ο σκηνοθέτης. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας βρισκόταν στα Κύθηρα όπου έκανε ρεπεράζ και κάποια στιγμή άρχισε να χτυπάει το κινητό του. Αν και δεν συνηθίζει να απαντάει σε κλήσεις από αριθμούς που δεν γνωρίζει, εκείνη τη μέρα έκανε εξαίρεση λίγο πριν σταματήσει η κλήση. Στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν ο Θοδωρής Κατσαφάδος ο οποίος αυτοπροτάθηκε για την σειρά.

Ο ηθοποιός εξομολογήθηκε πως είδε όλες τις σεζόν της προηγούμενης δουλειάς του Σωτήρη Τσαφούλια, το «Έτερος Εγώ» και ξετρελάθηκε. «Όμως, έλεγα από μέσα μου “εμένα γιατί δεν με πήρε, έχει παίξει το άπαν σύμπαν. Ένα ρολάκι για μένα; Γιατί δεν με πήρε; Θα τον πάρω εγώ”» εξομολογήθηκε χαρακτηριστικά ο Θοδωρής Κατσαφάδος.

Η σκηνή που δυσκόλεψε τον Σωτήρη Τσαφούλια

Η σκηνή που δυσκόλεψε τον Σωτήρη Τσαφούλια ήταν η ερωτική σκηνή ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και την αγαπημένη του. Το εντυπωσιακό μονόπλανο αναδίδει ποίηση και ένταση. Μέχρι όμως να γυριστεί η συγκεκριμένη σκηνή, ο σκηνοθέτης «βασανίστηκε» γιατί από το πρόσφατο πέρασμα του ως ηθοποιός στο «Έτερος Εγώ» κατανόησε τις υποκριτικές απαιτήσεις.

«Στην ιστορία του “Έτερος Εγώ” υποκριτικά, μπήκα γιατί δεν ήρθε ένας βοηθητικός ηθοποιός να ξεπαρκάρει το αυτοκίνητο και αναγκαστικά πήγα και το ξεπαρκάρισα εγώ. Αν είχε έρθει θα ήταν το Ερπετό. Μέχρι στιγμής τα περάσματα που είχα ήταν εύκολα, δεν είχα καμία μεγάλη σκηνή. Και πάντα πήγαινα ως… τρελή σκηνοθετάρα και έλεγα “Πες τα! Γιατί δεν τα λες; Πάμε πάλι!”. Μου φαινόταν πολύ φυσικό. Και φτάνει η ώρα της πρώτης μου σκηνής που πραγματικά έχω πρόζα. Έπρεπε να πω την ατάκα “στην αποθήκη στο Κερατσίνι”. Και με το “πάμε” συνειδητοποιώ ότι έχει αλλάξει ο τόνος της φωνής μου και οι παλμοί μου. Εκεί κατάλαβα πόσο γελοίος ήμουν κάποιες φορές με τις απαιτήσεις που είχα. Σκεφτείτε τώρα ότι οι ηθοποιοί είναι πολύ εκτεθειμένα πλάσματα, πολύ ευαίσθητα. Από μόνοι τους, πρέπει να βγάλουν τη ψυχή τους και την ενέργειά τους σε έναν φακό και σε αυτό προσθέστε και τη γύμνια» εξομολογήθηκε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Πότε θα παρατήσει τη σκηνοθεσία ο Σωτήρης Τσαφούλιας

Πότε θα παρατήσει την σκηνοθεσία ο Σωτήρης Τσαφούλιας; «Αν κάποια στιγμή συνειδητοποιήσω πως εν γνώση μου τραυμάτισα σωματικά ή ψυχικά ηθοποιό, θα σταματήσω την σκηνοθεσία και από το θέατρο και από το σινεμά γιατί η δουλειά του σκηνοθέτη δεν είναι μόνο τα φώτα και η τροχονομία. Είναι να εκμαιεύει τις λέξεις, να διαβάζει τις ψυχές και να δημιουργεί τις συνθήκες για να περπατάνε αυτές οι ψυχές καλά» τόνισε χαρακτηριστικά και με απόλυτη ειλικρίνεια ο σκηνοθέτης.

«50 ευρώ αν πετύχετε τον Πάνο Βλάχο»

Τον τρόπο για να βγει η ένταση στην σκηνή που ο Καστελάνης έχει συλληφθεί και οδηγείται στη φυλακή εξομολογήθηκε ο Σωτήρης Τσαφούλιας. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο σκηνοθέτης το πρώτο πέρασμα ήταν λίγο… άνευρο και το λιντσάρισμα στον Πάνο Βλάχο δεν ήταν όπως έπρεπε.
«Πήγα στο πλήθος σε δύο τρία πηγαδάκια, και τους λέω “όποιος τον πετύχει, έχει πενήντα ευρώ από μένα”. Πάω μετά στους αστυνομικούς και τους λέω “τους έχω πει να τον πετύχουν, αν δεν τα καταφέρουν έχετε 50 ευρώ από μένα”. Κάνουμε το πέρασμα και βλέπω λίγο αίμα στο πρόσωπο του Πάνου και ρώτησα ποιος είπε να του βάλουν αίμα. Και μου είπαν ότι δεν είναι μακιγιάζ, είναι δικό του. Είχε πεταχτεί μια γυναίκα από πίσω και… Η σκηνή ήταν σπαρακτική με την άδεια του Πάνου» περιέγραψε ο σκηνοθέτης.

Μάλιστα, κατά την συγκεκριμένη σκηνή, ευτυχώς αποφεύχθηκαν τα χειρότερα καθώς όπως χαρακτηριστικά είπε ο Πάνος Βλάχος ο κόσμος που βρισκόταν στο σημείο «είχε ενθουσιαστεί και είχαν αρχίσει να ξεχνιούνται σε βαθμό που μια κυρία είχε πάρει μια πέτρα κανονική αντί για πέτρα αφρολέξ».

Αλεγρία: Η λέξη κλειδί

«Το πρόβλημα όταν μπαίνεις σε ένα έργο, ειδικά ως ηθοποιός είναι πως πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα το έχεις διαβάσει όλο. Πολλές φορές αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο να ξεκινήσεις να παίζεις το αποτέλεσμα. Που είναι πολύ μεγάλο λάθος. Και εγώ θα μπορούσα να εγκλωβιστώ σε αυτό. Ήταν όμως μια λέξη που μου είπε ο Πάνος. Κάνουμε μια σκηνή στο σπίτι των Γερακίτηδων και βγαίνει πιο χαρούμενη. Πάω μετά κοντά και μου λέει “αλεγρία”… Ότι μην είμαστε από την αρχή “σε έξι επεισόδια θα σφάξω 15”. Όλοι οι ηθοποιοί κουρδίστηκαν σε αυτό και το ξέχασαν. Eίναι πολύ σημαντικό ο ηθοποιός να φανεί εξυπνότερος του ρόλου του, να μην τον κρίνει και να μην τον προδίδει» ανέφερε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Πραγματικοί απόγονοι των θυμάτων στα γυρίσματα

Αξίζει να σημειωθεί πως σε ορισμένες σκηνές της σειράς έλαβαν μέρος πραγματικοί απόγονοι
θυμάτων της μαζικής δολοφονίας οι οποίοι ζήτησαν οι ίδιοι να παίξουν προς τιμήν των παππούδων και των γιαγιάδων τους.