Με αφορμή την ομόφωνη απόφαση (527/2015) της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας θα θέλαμε να σας εκφράσουμε τη βαθιά μας ανησυχία ως επιτυχόντες Φιλόλογοι της προκήρυξης ΑΣΕΠ 2Π/2008 σχετική με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στο διαδίκτυο και στα έντυπα από αναφορές μη εφαρμογής της εν λόγω απόφασης. Έχοντας πίστη στο Νόμο και τη Δικαιοσύνη, επιζητούμε να λάβετε υπόψιν σας τις ανησυχίες μας και ευελπιστούμε να εφαρμοστεί επιτέλους ο νόμος 2525/1997 (Νόμος Αρσένη), δηλαδή 100% διορισμοί από τον πίνακα επιτυχόντων ΑΣΕΠ όσον αφορά στους διορισμούς μονίμων και την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών, προκειμένου να επέλθει η δικαίωσή μας μετά από πολλά χρόνια επαγγελματικής και επιστημονικής «περιθωριοποίησης».

Τα παραπάνω αναφέρονται σε επιστολή των επιτυχόντων Φιλολόγων ΑΣΕΠ 2008 που κατατέθηκε ως αναφορά από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κεγκέρογλου.

Οι επιτυχόντες φιλόλογοι του 2008 παραθέτουν και το άρθρο 6, παράγραφο 7 από τον νόμο Αρσένη που αναφέρεται στον τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών. Άλλωστε τα άρθρα 1 και 2 του νόμου 3848/2010, που δεν κρίθηκαν παράνομα από το ΣτΕ, αναφέρονται και αυτά στο νόμο Αρσένη.

«Από το σχολικό έτος 1998-1999, προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου από τους πίνακες διοριστέων του ν.1566/1985 και από τους εγγεγραμμένους στους πίνακες επιτυχόντων στο διαγωνισμό και μη διοριζόμενους σε οργανικές θέσεις. Από το έτος 2003, οι προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών γίνονται αποκλειστικά από τους πίνακες των επιτυχόντων στο διαγωνισμό υποψηφίων εκπαιδευτικών».

Στο κείμενο τους συνεχίζουν λέγοντας ότι είμαστε επιτυχόντες Φιλόλογοι ύστερα από γραπτές εξετάσεις, που θεωρούνται αξιολόγηση αντικειμενικού τύπου με την επίβλεψη, τον έλεγχο και την επικαιροποίηση των αποτελεσμάτων από το ΑΣΕΠ, το οποίο αποτελεί ανεξάρτητη αρχή. Οι επιδόσεις μας είναι πάρα πολύ υψηλές (με ποσοστό επιτυχίας 17,6%) στον πιο πρόσφατο και – θεωρούμενο από τους εκπαιδευτικούς κύκλους – πιο δύσκολο και υψηλών απαιτήσεων ΑΣΕΠ. Συνεπώς, έχουμε κριθεί ότι διαθέτουμε τα απαιτούμενα προσόντα και τις παιδαγωγικές ικανότητες, για να γίνουμε δημόσιοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί ΚΑΙ σε ό,τι αφορά τα γνωστικά μας αντικείμενα ΚΑΙ σε ό,τι αφορά την παιδαγωγική ΚΑΙ διδακτική μας ικανότητα, ώστε να παράγουμε εκπαιδευτικό έργο ανάλογο των σύγχρονων απαιτήσεων.

Αυτό διαπιστώνεται εύκολα αν συγκρίνετε τον αριθμό των αιτήσεων για συμμετοχή στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, γύρω στις 18.500, με τον αριθμό των επιτυχόντων 3.271 ( αναλογία περίπου βάσει των αιτήσεων, για την ακρίβεια 17,6%).

Ζητούμε την έμπρακτη αξιοκρατία και την ισότητα που πρεσβεύει η Δημοκρατία απέναντι σε όλους τους πολίτες του κράτους. Δεν είναι δυνατόν σε όλο το δημόσιο τομέα οι διορισμοί και οι προσλήψεις να γίνονται αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ και μόνο στην Εκπαίδευση να προτάσσεται η «αδιαφανής προϋπηρεσία» και μάλιστα να υποστηρίζεται με το ψευδοεπιχείρημα επιτυχίας (λόγω βάσης) σε κάποιον διαγωνισμό ΑΣΕΠ (24μηνο), θέση που προσβάλλει όχι μόνο τη νοημοσύνη και την αξιοπρέπειά μας αλλά και υποτιμά τους κόπους μας. Το θέμα είναι πλέον τόσο ηθικό και νομικό, όσο και θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης και νομιμότητας.

Για την πλήρη κατανόηση των όσων προαναφέρθηκαν σας παραθέτουμε ένα σύντομο ιστορικό. Όλα ξεκίνησαν το 2008 όταν, πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2008, οι θέσεις των φιλολόγων με υπουργική απόφαση στις 25/8/2008 μειώθηκαν από 600 σε 480. Ο λόγος προφανής, μείωσαν τις θέσεις του διαγωνισμού για να αυξήσουν τις θέσεις εκτός διαγωνισμού με αδιαφανείς διαδικασίες, δίχως δηλαδή την επίβλεψη του ΑΣΕΠ. Λάβαμε μέρος λοιπόν σε έναν διαγωνισμό, που οι θέσεις εκ των προτέρων είχαν περιοριστεί, για να δοθούν σε εκπαιδευτικούς που δεν θα έδιναν εξετάσεις.

Εκτός από την κάλυψη των θέσεων με άτομα εκτός ΑΣΕΠ, μειώθηκε δραματικά ο αριθμός των θέσεων φιλολόγων το 2008. Παραθέτουμε αριθμό θέσεων προηγούμενων διαγωνισμών: 2002: 1.102, 2004: 880, 2006:840 και το αποκορύφωμα 2008: 480 θέσεις. Ο λόγος πάλι προφανής. Βρήκαν άλλον έναν τρόπο για να αυξήσουν τις θέσεις διορισμών για εκπαιδευτικούς που δεν είχαν συμμετάσχει στον διαγωνισμό αλλά ούτε επρόκειτο. Επομένως, εκτός από το μεγαλύτερο όγκο ύλης (αύξηση της ύλης στην ιστορία) και το μεγαλύτερο αριθμό των υποψηφίων στην ιστορία του διαγωνισμού (18.681), είχαμε να αντιμετωπίσουμε και το γεγονός του μειωμένου αριθμού θέσεων μέσω ΑΣΕΠ για τους λόγους που μόλις προαναφέραμε. Επομένως υπήρξε 100% αύξηση στους υποψηφίους (2002:9.300 – 2008:18.681), 56,44% μείωση στον αριθμό θέσεων (2002:1.102 – 2008:480), αναλογία θέσεων διοριστέων – συμμετεχόντων 1:33 για τους φιλολόγους.

Το μακροσκελές κείμενο συνεχίζει με τα ακόλουθα:

Κατ’ αρχάς , ο γραπτός διαγωνισμός διεξήχθη τον Ιανουάριο του 2009. Σύμφωνα με την τελεσίδικη απόφαση του ΣτΕ, η τότε υπουργός Παιδείας και ο τότε υπουργός Οικονομικών υφάρπαξαν τις πιστώσεις που θα έπρεπε να είχαν δοθεί σε εμάς και με αυτές προχώρησαν στον διορισμών άλλων εκπαιδευτικών. Στη θέση μας λοιπόν, διορίστηκαν 780 μη επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού παράνομα, όπως έχει ήδη αποφανθεί το δικαστήριο, ο διορισμός των οποίων, πλέον, δεν έχει νομική ισχύ. Ο στόχος της παραπάνω αυθαιρεσίας ήταν οι γνωστές πελατειακές σχέσεις. Το Υπουργείο Παιδείας ονομάζει διαχρονικά τα παραπάνω «ρουσφέτια» «διορισμούς από πίνακες αναπληρωτών», που δεν είναι τίποτα άλλο από συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, οι οποίοι γίνονται μόνιμοι σε αντίθεση με το άρθρο 103 του Συντάγματος. Το 2012 ήδη η τακτική αυτή απαγορεύτηκε με την πιλοτική για όλο το δημόσιο δίκη και την εκδοθείσα γνωμοδότηση 86/2012 της Ολομέλειας του ΣτΕ. Σύμφωνα με αυτή, απαγορεύεται ρητά η τροποποίηση συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις αορίστου χρόνου ή σε μόνιμο διορισμό. Στο Υπουργείο Παιδείας αυτή η τακτική συνεχίστηκε κανονικά και από την συγκυβέρνηση, αφήνοντάς μας αδιόριστους για 5 χρόνια τώρα.

Κατόπιν αυτών, στις 28/3/2014 εκδόθηκε η πρωτόδικη απόφαση 1175/2014 του Γ τμήματος ΣτΕ, η οποία όχι μόνο μας δικαίωνε, αλλά μας έδινε και δικαίωμα να ζητήσουμε την ανάκληση των παράνομων διορισμών, οι οποίοι έγιναν με τις δικές μας πιστώσεις. Η τελεσίδικη απόφαση για το θέμα μας εκδόθηκε στις 16/02/2015 με αριθμό 527/2015 από την Ολομέλεια του Δικαστηρίου. Η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ομόφωνα (ψήφοι 29-0) πως οι διορισμοί εκπαιδευτικών εκτός των γραπτών διαδικασιών του ΑΣΕΠ είναι αντισυνταγματικοί. Με το παραπάνω νομικό επιχείρημα, κατήργησε το δικαίωμα διορισμών εκτός ΑΣΕΠ και έκρινε παράνομους 3.000 περίπου διορισμούς εκτός ΑΣΕΠ που έγιναν την περίοδο 2009-2015, συμπεριλαμβανομένων και των 780 θέσεων φιλολόγων.

Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση του ΣτΕ: 13. Επειδή, η μεταβατική διάταξη του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3848/2010, κατά το μέρος που προβλέπει ότι οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών γίνονται, κατά το χρόνο που αυτή ισχύει, σε ποσοστό 40% από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία (πρβλ. και τη μνημονευθείσα στην ενδέκατη σκέψη ρύθμιση του άρθρου 6 παρ. 2 περ. α΄ υποπερ. ββ΄ του ν. 3255/2004), με αποτέλεσμα τον περιορισμό των διορισμών από τους πίνακες διοριστέων του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π., αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 103 παρ. 7 Συντάγματος)…η απόκτηση όμως της προϋπηρεσίας αυτής ανάγεται σε προσλήψεις αναπληρωτών ή ωρομισθίων, οι οποίες δεν είχαν υπαχθεί στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής και, ενόψει και των σχετικών διάσπαρτων στη νομοθεσία διατάξεων (όπως αυτές που αφορούν τις μνημονευθείσες στις δέκατη και ενδέκατη σκέψεις περιπτώσεις των άρθρων 6 παρ. 34 του ν. 3027/2002 και 41 παρ. 4 του ν. 3762/2009), δεν προκύπτει ότι έχουν γίνει με αξιοκρατικές εγγυήσεις …Τα ανωτέρω ισχύουν και όσον αφορά το διορισμό ως μόνιμων, α) εκπαιδευτικών με τριακοντάμηνη πραγματική υπηρεσία αναπληρωτών ή ωρομισθίων και β) εκπαιδευτικών με εικοσιτετράμηνη πραγματική υπηρεσία αναπληρωτών ή ωρομισθίων, οι οποίοι έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του Α.Σ.Ε.Π. (άρθρο 9 παρ. 8 και 9 του ν. 3848/2010)…Τέλος, όσον αφορά ειδικώς τους προαναφερθέντες εκπαιδευτικούς με εικοσιτετράμηνη πραγματική υπηρεσία, οι οποίοι έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του Α.Σ.Ε.Π., ανεπιτρέπτως αυτοί προτιμώνται, έναντι άλλων επιτυχόντων εκπαιδευτικών του Α.Σ.Ε.Π., ως εκ της προϋπηρεσίας τους και της λήψεως απλώς της βαθμολογικής βάσης στον ίδιο ή, πολύ περισσότερο, σε προηγούμενο διαγωνισμό, διότι ελλείπει η απαραίτητη σύγκριση μεταξύ των επιτυχόντων, η οποία θα επέτρεπε το διορισμό κάθε φορά των αξιότερων υποψηφίων».

Σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν θα θέλαμε να μας απαντήσετε στα ακόλουθα:

Με ποιον τρόπο θα δικαιωθούν οι επιτυχόντες του διαγωνισμού Φιλολόγων 2008 οι οποίοι στερήθηκαν θέσεις ΑΣΕΠ, αφού τις θέσεις αυτές τις διεκδίκησε το 40% του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών, οι εκπαιδευτικοί με τριαντάμηνη πραγματική υπηρεσία και οι εκπαιδευτικοί με εικοσιτετράμηνη πραγματική υπηρεσία;

Με ποιον τρόπο θα γίνουν φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών (2015-16); Από ποιόν πίνακα; Γνωρίζετε ότι υπάρχουν επιτυχόντες ΑΣΕΠ του 2009, οι οποίοι δεν έχουν εργαστεί ούτε μια χρονιά ως αναπληρωτές ή ως ωρομίσθιοι;

Διεκδικούμε τον διορισμό μας ως επιτυχόντες του διαγωνισμού 2008 χωρίς την απόλυση κανενός συναδέλφου. Δεν έχουμε ίχνος αντιδικίας, ρεβανσισμού ή άλλης διάθεσης.

Σας παραθέτουμε αναλυτικά τις προσλήψεις φιλολόγων κατά τα έτη 2009 – 2015: Τα αριθμητικά στοιχεία αποδεικνύουν πόσοι φιλόλογοι διορίστηκαν από τον πίνακα των επιτυχόντων του Α.Σ.Ε.Π. 2008 σύμφωνα με τη σειρά επιτυχίας, και πόσοι από διάφορες κατηγορίες που δεν έχουν ως κριτήριο τη βαθμολογική κατάταξη του τελευταίου διαγωνισμού εκπαιδευτικών.

Σχολικά έτη

 40%

30μηνο

 24μηνο

ΑΣΕΠ

Σύνολο χωρίς ΑΣΕΠ

Ποσοστά με ΑΣΕΠ

Ποσοστά χωρίς ΑΣΕΠ

2009 – 2010

 160

 6

 205

240

371

 39,28%

 60,72%

2010 – 2011

 136

 0

 85

204

221

 48%

 52%

2011 – 2012

 24

 0

 64

31

88

26,5%

 73,95%

2012 – 2013

0

 0

 70

10

70

 6,66%

 93,34%

2013 – 2014

0

 0

 30

 0

30

 0%

 100%

2014 – 2015

0

 0

 0

 0

0

 –

 –

 Σύνολο:

 

 480

 780

 38.09%

 61.91%

Οι επιτυχόντες φιλόλογοι του διαγωνισμού 2008 ζητούμε να δημιουργηθούν φέτος οι πίνακες αναπληρωτών σύμφωνα με την κατάταξή μας στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π. ώστε να καταφέρουμε επιτέλους να εργαστούμε ως εκπαιδευτικοί στο δημόσιο σχολείο, αν και το δικαιούμαστε από τον Σεπτέμβριο του 2009. Απαίτηση που βρίσκει νομικό έρεισμα στην απόφαση του ΣτΕ (527/2015).

Τέλος, επιθυμούμε να υπενθυμίσουμε ότι, αν και ο διαγωνισμός Α.Σ.Ε.Π. εκπαιδευτικών υφίσταται από το 1998 έως σήμερα, εντούτοις, 17 χρόνια μετά, εξακολουθούν να εφευρίσκονται τρόποι καταπάτησης ενός αδιάβλητου θεσμού, όπως Ναυτικά σχολεία (έως το 2006), ΟΑΕΔ (έως το 2007), Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (έως το 2008), Σιβιτανίδειο (έως το 2009), Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (έως το 2009), εικονικές απολύσεις ή απολύσεις από ιδιωτικά σχολεία, Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία, εκκλησιαστικά σχολεία εξωτερικού, δημόσια σχολεία Κύπρου, Γυμνάσιο και Λύκειο ΕΚΚΝ Αυλώνας, Ειδική αγωγή,επιστροφή διαθέσιμων σε θέσεις φιλολόγων, δημιουργία 24μηνου, 30μηνου, ενιαίος πίνακας αναπληρωτών), χωρίς καθόλου να λαμβάνεται υπόψιν ότι εκπαιδευτικοί που αρίστευσαν στις εξετάσεις του Α.Σ.Ε.Π. (κάποιοι ακόμα και 3 φορές) θα έπρεπε σύμφωνα με τον Νόμο Αρσένη να εργάζονται είτε ως μόνιμοι, είτε ως αναπληρωτές στο δημόσιο σχολείο, συγκεντρώνοντας με αυτόν τον τρόπο προϋπηρεσία. Αντίθετα, εκπαιδευτικοί που είτε έχουν αποτύχει στον διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. είτε δεν έχουν λάβει ποτέ μέρος, εργάζονται ως αναπληρωτές στη θέση των επιτυχόντων, των αντίστοιχων κάθε φορά διαγωνισμών, και διεκδικούν διορισμό προβάλλοντας ως επιχείρημα την πολυετή προϋπηρεσία που σε πολλές περιπτώσεις δεν προκύπτει από επιτυχία στον διαγωνισμό, όπως ορίζει ο Νόμος.

Ο εμπαιγμός μας πρέπει να σταματήσει πάραυτα και το Υπουργείο να μας διορίσει ξεκινώντας άμεσα και αποκλειστικά, όπως προβλέπεται και από την απόφαση του ΣτΕ. Μια διαφορετική απόφαση θα είναι πλήγμα για την ίδια τη Δημοκρατία. Η δικαίωσή μας δεν είναι μόνο κοινωνική και ηθική επιταγή, είναι μια απόφαση που συντάσσεται με τη Δικαιοσύνη και την Αξιοκρατία.

Σε περίπτωση που δεν επιθυμείτε να εφαρμοστεί η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (527/2015), θα προστατεύσουμε τα δικαιώματά μας με κάθε νόμιμο και ένδικο τρόπο σε Ελλάδα και Ευρώπη. Αυτονόητα σκόπιμη και καταδικαστέα θα είναι και η εφεξής νέα τοποθέτηση εκπαιδευτικών με τον παραπάνω τρόπο. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρόκειται για σκόπιμη παραβίαση του Συντάγματος.