Στο σημερινό εχθρικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα, όπου κυριαρχεί ο πανικός και η ανασφάλεια, μπορούν να υπάρξουν επιχειρήσεις που όχι μόνο θα επιβιώσουν, αλλά και ίσως μπορέσουν να αναπτυχθούν περαιτέρω.

Σας παρουσιάζουμε πέντε συμβουλές που ίσως σας είναι χρήσιμες για την επιχείρησή σας:

1. Μην επηρεάζεστε υπερβολικά από πεσιμιστικές προσεγγίσεις. «Τα μισά οικονομικά είναι ψυχολογία», υποστηρίζουν αρκετοί οικονομολόγοι και έχουν δίκιο. Μία αρνητική ψυχολογία στην αγορά κάνει μία ήδη κακή κατάσταση κατά πολύ χειρότερη. Προσπαθήστε, λοιπόν, να «κλείσετε τα αυτιά σας» σε φωνές που προκαλούν πανικό. Όταν έχετε αυτοπεποίθηση για κάποια επιχειρηματική στρατηγική κίνηση, προχωρήστε.

2. Σκεφτείτε θετικά και δείτε καθαρά όλη την εικόνα. Το νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις. Εκτός από την αρνητική, αν ψάξετε θα βρείτε και την θετική πλευρά. Καταστρώσετε τα σχέδια σας για την ανάπτυξη της επιχείρηση σας, και προσπαθήστε να εντοπίσετε τις ευκαιρίες. Οι ευκαιρίες σίγουρα είναι περιορισμένες, αλλά ποτέ δεν θα τελειώσουν ολοκληρωτικά να υπάρχουν. Διερευνήστε προοπτικές να κινηθείτε και εκτός της ελληνικής αγοράς.

3. Κάντε πιο ελκυστική την επιχείρηση σας. Η κρίση είναι ορατή, δεν είναι ιδεατή. Ωστόσο, προσπαθήστε να κάνετε πιο ελκυστικό το προϊόν που εμπορεύεστε. Σήμερα δεν ξοδεύουν χρήματα όχι μόνο όσοι δεν έχουν, αλλά και όσοι έχουν αλλά φοβούνται να ξοδέψουν. Προσπαθήστε να τους τραβήξετε με τέτοιο τρόπο, ώστε να τους πείσετε ότι το προϊόν σας τους είναι χρήσιμο και τους προσφέρει ωφελιμότητα.

4. Καινοτομήστε. Σε περιόδους μεγάλης αναταραχής, συνήθως βγαίνουν κερδισμένοι όσοι παράγουν χρήσιμες νέες ιδέες. Μην ακολουθήσετε την πεπατημένη, γιατί απλά βρισκόμαστε σε μία περίοδο ραγδαίων αλλαγών. Προσπαθήστε να ενημερωθείτε, να σκεφτείτε, να σχεδιάσετε τι είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά σε σχέση με τους ανταγωνιστές σας.

5. Πηγαίνετε κόντρα στο ρεύμα. Η εμπειρία δείχνει ότι σε περιόδους οικονομικής κρίσης, οι περισσότερες επιχειρήσεις μαζεύονται. Κόβουν διαρκώς τα έξοδα της διαφήμισης και κάνουν περικοπές εξόδων. Αυτό σημαίνει ότι χάνουν και ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

Μην τους ακολουθήσετε. Προσπαθήστε να κάνετε τη διαφορά. Αναπτύξτε την επιχείρηση σας, αυξήστε το διαφημιστικό budget, χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο και τα κοινωνικά media, προσλάβετε πωλητές. Κινηθείτε επιθετικά, ώστε να κερδίσετε μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Άλλωστε όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματίες, κάποια στιγμή, πήραν ένα σημαντικό ρίσκο για να αναπτυχθούν.